Kysy mitä vain liittyen uskontoon, kirkkoihin, seurakuntiin

Joo, tämä on myös itselleni tuntematon reformoitu proffa ei-luterilaisesta kirkkokunnasta, joka on omaksunut LGTBLSDKEIFJNE… -agendan. Ei jatkoon.

D

1 tykkäys

Pienellä googlettamisella olisi selvinnyt että kyseessä ei ole luterilainen proffa. Mikähän tämän koko postauksen pointti oli? Paitsi lutskujen mollaus?

D

1 tykkäys

Tässä myös pohditaan perusteellisesti eri vaihtoehtoja:

Että semmoinen Steve siellä sitten.

“A Christian, entrepreneur, thinker, and creator”

Myös maksullisia palveluja

D

Mikä oli Markuksen ja Matteuksen evankeliumeissa mainittu turmion iljetys?

Danielin kirjasta napattu heprean fraasi joka tarkoittaa henkilöä, esinettä tai asiaa joka saastuttaa pyhän paikan ja aiheuttaa sen että tämä paikka hylätään. Mallliesimerkki on Antiokus… kos…kuos… kous… Epiphaneen tekemä Jerusalemin temppelin häpäisy uhraamalla sika alttarilla.

Uhraaminen temppelissä on ok, mutta kun se tehdään epäpuhtaalla eläimellä, niin yök ja hävityksen kauhistus (tällaistakin muotoa olen kuullut käytettävän ja vastaa lähinnä englanninkielistä The Abomination of Desolation käännöstä jota enklanninkielinen (joku versio) Raamattu käyttää.

D

Ok, mutta mikä sitten oli se “sika” jonka pystyttämisen Jeesus antoi
pakenemisen merkiksi?

Jotakin josta Jumala on sanonut että älkää!

D

Olen tätä asiaa itsekin miettinyt ja ajatellut, että mikä kumma sai muslimit rakentamaan moskeijansa juuri Temppelivuorelle paikkaan, missä juuri tuo kaikkein pyhin sijaitsi. Tai eihän sitä kohtaa ihan tarkasti tiedetä, mutta olettaen kuitenkin melko samalle kohdalle Temppelivuorelle, jonne edes juutalaiset eivät uskalla kunnolla mennä pelätessään astuvansa ehkä juuri kaikkein pyhimmän paikan päälle. Kalliomoskeijan kerrotaan rakennetun kallion päälle, jonka päällä Liitonarkkua pidettiin.

Koska islam on väärennettyä juutalaisuutta ja kristinuskoa ja väärentäjän takana olevat voimat tiedetään, ei ole ihme, että Kalliomoskeija ja al-Aqsan moskeija ovat juuri Temppelivuorelle rakennettuja tuodakseen väärennöksen Jumalan pyhälle paikalle. Valhe on astunut kaikkeinpyhimpään, koska islam kieltää Jeesuksen ylösnousemuksen, syntien sovituksen ja jumaluuden ja tämä on juuri itse valheen isästä lähtöisin, muuhun se ei tähtääkään. Sen sijaan muslimit pitävät paikkaa pyhänä, koska heidän tarinansa kertoo itse Muhammedin tulleen paikalle hevosella ja nousseen sillä kohtaa tikkailla taivaaseen. Valhe on korvannut totuuden kaikkein pyhimmällä paikalla. Paholainen pyrkii aina matkimaan Jumalan tekoja.

2 tykkäystä

Kristityille kaikkeinpyhin on pyhä hauta. Temppelin funktio loppui siinä vaiheessa, kun esirippu repesi ylhäältä alas.

1 tykkäys

En pidä kalliomoskeijaa turmion ällötyksenä. Jo ennen sitä temppelin paikalle oli rakennettu pakanallinen temppeli. Maantieteellinen lokaatio ei ole pyhäksi tekevä asia. Kalliomoskeija rakennettiin yli 300 vuotta tyhjillään olleelle tontille.

Tästä olen eri mieltä. Juutalaiset ovat edelleen Jumalan valittu kansa ja temppeli on heidän toivonsa.

D

Miten kellään voi olla muuta toivoa kuin Kristus?

7 tykkäystä

Juutalaiset ovat kolmiyhteisen Jumalan valittu kansa. Heidän kohtalonsa on Jumalan käsissä ja temppeli kuuluu siihen jotenkin. Muuten en asiaa juurikaan mieti enkä innostu kristillisestä sionismista.

D

Jotain pyhää tuossa Moorianvuoressa kuitenkin on, kun Jumala on niin merkittävällä tavalla ainakin kolmesti siellä vaikuttanut.

Aabrahamin piti uhrata poikansa Iisak siellä, kunnes uhriksi Herra valitsikin vuohen. Jumala taas rankaisi kuningas Daavidia hänen syyllistyttyään ylpeään tekoon, väestölaskentaan ja tästä seurasi tuhon enkelin aiheuttama ruton kaltainen tauti kansalle, joka tuhosi kymmeniä tuhansia. Vasta kyseisellä paikalla enkeli ja tuho pysähtyivät.

Paikalle Daavid halusi rakentaa temppelin, mutta vasta poika Salomo sai rakentaa sen, samalle puimatantereelle johon tuhon enkeli oli pysähtynyt ja lopulta Jeesus sovitti Golgatalla koko maailman synnin vain satojen metrien päässä tästä paikasta. Myös hauta on täällä.

Kyllä, mutta samoilla paikoilla sekin on, vain muutaman sadan metrin päässä.

1 tykkäys

Hesekielin kirjassa on ennustus myös kolmannesta Jerusalemin temppelistä, joka joskus rakennetaan. Kuulemma juutalaisilla on jo sopivaa kalustoa hankittu sitä varten ja koska he eivät ole ottaneet Kristusta vastaan, siellä tullaan myös suorittamaan uhripalveluksia. Siitä koska tämä kaikki tapahtuu ei ole minulla hajua. Ehkä meidän aikanamme jo.

Muistelin että Roomalaiskirje käsittelee kysymystä.
Ja niinhän se on, lueskelin… Montakin lukua on Paavalin pohdintaa vanhasta ja uudesta liitosta. Vanhurskaudesta uskon kautta.

Lopulta kuitenkin:

Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen. Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu:

– Siionista on tuleva Pelastaja,

hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.

Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan:

minä otan pois heidän syntinsä.

Evankeliumin torjuessaan he ovat Jumalan vihollisia, teidän tähtenne, mutta valinnan perusteella he ovat Jumalalle rakkaita, isien tähden. Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua. Te olitte ennen tottelemattomia Jumalaa kohtaan, mutta noiden toisten tottelemattomuuden vuoksi Jumala on nyt armahtanut teidät. Samalla tavoin he ovat nyt olleet tottelemattomia, jotta myös heidät armahdettaisiin, kun te olette saaneet armahduksen. Jumala on näet tehnyt kaikki tottelemattomuuden vangeiksi, jotta hän voisi antaa kaikille armahduksen.

Ja tosiaan, juutalaisia ei pelasta heidän lain noudattamisensa eikä ylpeytensä. Evankeliumin vastaanottaminen on pelastavaa, kuten meille pakanoillekin.

Ajatus tässä on “ja niin koko Israel on pelastuva.” Pakanat yhdessä juutalaisten jäännöksen kanssa muodostavat uuden Israelin uskon kautta Kristukseen.

Olen tätä aihetta joskus googletellut, kun kristillisissä piireissä tällainen väite aina välillä tulee vastaan. Pitää kyllä paikkansa, että on olemassa juutalainen ryhmä, joka haluaisi rakentaa kolmannen temppelin ja on hankkinut välineistöä sitä varten. Tämä porukka on kuitenkin varsin pieni kuppikunta juutalaisuudessa. Suurin osa juutalaisista ei joko usko että mitään konkreettista maanpäällistä uutta temppeliä olisi tulossa, tai uskoo että vasta saapuva Messias aikanaan rakentaa sen. Ainoalla mahdollisella temppelin paikalla on tosiaan tuo Kalliomoskeija nykyään ja tietyt sopimukset takaavat, että sitä ei olla hävittämässä. Varmaan sopimuksista voisi irtautua, jos sille olisi riittävä kannatus, mutta temppelinrakennushaluisten osuus juutalaisista on, kuten sanottua, kovin pieni. Eli jos ei jotain äkillistä ja mullistavaa tapahdu, niin kolmatta Jerusalemin temppeliä ei ole lähitulevaisuudessa tulossa.

1 tykkäys

Klassinen ortodoksijuutalaisuus taitaa pitää pakkosiirtolaisuutta Jumalan rangaistuksena ja määräyksenä. Kauhean perinteiset liikkeet eivät varmaan ole heti ensimmäisenä ainakaan rakentamassa uutta temppeliä.

1 tykkäys