Kysy mitä vain liittyen uskontoon, kirkkoihin, seurakuntiin

Juuri vastaavanlaisia tuntemuksia on ollut aiemminkin.

Aivan mahdoton sanoa, onko kyse sielullisesta transsin kaltaisesta tilanteesta, jonka kristillinen konteksti aiheuttaa, vai onko kysymyksessä Jumala.

Siis tässä tapauksessa kristillinen konteksti kykenisi aiheuttamaan moisen tunteen ilman mitään hurmoksellisuutta tai muuta spesiaali tunnelmaa.

Mutta juuri tällaisia kokemuksia minulla on niiltä ajoilta, kun olin joku parikymppinen. Ja kyse on nimenomaan kristillisestä kontekstista. Missään muualla ei tuollaisia tuntemuksia ole tullut.

Paitsi satunnaisesti hypnoosin vaikutuksesta, mutta silloin tunne ei ole ollut tuo, mistä puhun. Tämä tunne tuntui päässä ja keskivartalossa. Oli miellyttävä tunne, mutta en varsinaisesti voi sanoa, että olisin tuntenut mitään rakkautta tms Jumalaan liittyvää.

Minun sähköpostiin on tullut useampia mainoksia Pekka Sartolan kirjoista. Kristillinen kirjakauppa niitä lähettää. Aiheena näyttävät olevan Lähi-Idän ja varsinkin Israelin asiat sekä lopun ajat. Onko joku lukenut noita kirjoja ja jos on, niin olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä?

Tällä hetkellä Pekka Sartolan nimi ei sano minulle mitään.

Jos kiinnostaa niin voi tietenkin tutustua täältä!

On siis yhteiskristillinen, eli eri tulkinta Raamatun lopunajoista kuin luterilaisilla ja pääasia on löysempi heillä eli vapaasuuntainen muttei maallistunut.
Vaikea sanoa kuka on oikeassa, mutta itselleni Roomalaiskirje ja Galatalaiskirje ovat tärkeimmät ja luterilaisena erotan maallisen ja hengellisen regimentin. Mielestäni Raamattu on epäselvä näissä Israelia ja maailmaa koskevissa lopun asioissa, joten en niitä harrasta ainakaan ydinasian rinnalla. Oikeastaan ei kauheasti kiinnostakaan.
Missään tapauksessa pelastuksemme ei voi riippua Israelin siunaamisesta ja kumartamisesta. Samaa syntisakkia ovat kuin me muutkin ja heidänkin tulee kääntyä.

1 tykkäys

Sartola on perehtynyt erityisesti Israelin asioihin ja kai häntä ainakin tietyissä piireissä pidetään asiantuntijana. Olen jonkun kirjan lainannut kirjastosta.

1 tykkäys

Miksi tästä ei puhuta on minulla kesken, mutta olen niin hidas lukija että sitä ei tiedä minä vuonna pääsen loppuun asti. Tähän mennessä lukemani perusteella sanoisin, että ehdottomasti jatkoon ja kannattaa lukea.

Actual newsia olen ostanut useamman kerran, ja sitä ainakin voi suositella mikäli Israel ja Lähi-Itä yhtään kiinnostaa. Todella hyvin ja kattavasti kasattu tietopläjäys ajankohtaisista asioista.

En minäkään ole samaa mieltä teologisista kysymyksistä tai Raamatun tulkinnasta, mutta ei se silti pyyhi pois Sartolan asiantuntemusta näissä Israelin ja Lähi-Idän asioissa.

2 tykkäystä

Ei varmaankaan, mutta kirjoittajan silmälasit on aina hyvä pitää mielessä.

Ilman muuta näin on lukipa mitä tahansa. Mutta minä tarkoitin tuolla lähinnä sitä, että vaikka ollaan eri linjoilla joissain asioissa niin sen takia ei kannata suoraan tyrmätä koko tuotantoa.

2 tykkäystä

En tiedä tuleeko oikeaan ketjuun. Kyse on kristillisestä kustannustoiminnasta ja kirjamyynnistä. Kummassakin Päivä oy (Vapaakirkko) on ollut vahva.
Katseltiin kaverin kanssa sekä Fonectan että Kauppalehden netistä Päivä oy taloustietoja. Toisessa tilastot näyttää että hyvin menee, toisessa, että huonosti menee. Maallikkona me ei tätä ymmärretä, ja kysymys jää ilmaan, että kuinka Päivä oy:llä menee?

1 tykkäys

Tuo plussatulos on oikea, mutten sanoisi että hyvin menee. Työntekijämäärä ollut 8 neljästä peräkkäisestä tappiollisesta vuodesta huolimatta. Kiinteät kulut hurjat toimintaan nähden.

Viimeisimmässä Suomen Viikkolehdessä kerrotaan, että Vapaakirkko luopuu Päivästä. Eli joko myy kustannustoiminnan tai sitten vain lopettaa toiminnan, jos ostajaa ei löydy. Vapaakirkko jatkaa Viikkolehden julkaisua.

2 tykkäystä

Oho. Sama homma kuin Kansanlähetyksen Uusi Tie kustantamolla, vain lehti jäi ja kirjavarasto josta ammennetaan messuilla pilkkahintaan.

1 tykkäys

Kiitos tiedosta. No se selittää että mm. Kansanlähetyspäivillä oli sunnuntaina kymmeniä kirjoja parin euron hinnoilla. Käveltiin teltta läpi juuri ennen poislähtöä ja hurja määrä mm. Tapio Puolimatkaa kahdella eurolla pinoissa. Siinäkin 2€ liikaa.

Kiitos tiedon jakamisesta. Jos menee kaupaksi niin uusi omistaja saneeraanee ensimmäisenä henkilöstöä. Ehkä pari henkeä jää Päivälle.

Menee taloudellisesti heikosti. Omavaraisuusaste on ollut viime tilivuoden päättymishetkellä -52 % eli reilusti nollan alapuolella. Huomattavasti paremmilla luvuillakin on firmoja haettu konkurssiin, eli omavaraisuustilanne on hyvin heikko. Tarkoittaa sitä, että omia pääomia ei ole yhtään jäljellä, ja lainaa on kertynyt aikojen saatossa enemmän kuin kirjanpidossa näkyy sen vastineena olevan varallisuutta. Tosiasiallinen tilanne riippuu siitä, kuinka kirjanpidollinen varallisuus on kirjattu ja mikä on todellinen käypä arvo. Esimerkiksi kirjavaraston kirjanpitoarvo voi olla firmasta riippuen melkein mitä vain paperinkeräysarvon ja jälleenmyyjille ulosmyyntihinnan väliltä - joiden ääripäiden välillä voi olla aika isoja arvostuseroja. Vanhojen kirjojen varaston tyhjennys voi kestää enemmän kuin vuosia, joskus jopa vuosikymmeniä, jos on ollut isoja painoksia ja paperikirjojen menekki on nykyään pientä.

Kristillisten kustantamojen iso ongelma on se, että edelleenkään ei ole löytynyt alustaa sähköisten kirjojen ja äänikirjojen tekemiseen, joita voisi lainata myös julkisista kirjastoista. Nyt kun kirjojen kysyntä on siirtynyt paperikirjoista sähköisten ja äänikirjojen suuntaan, pelkkää paperikirjaa tekemään jääneet kustantamot ovat pulassa.

Uusi Tie -kustantamon odotan palaavan vielä uusien kirjojenkin kustannustoimintaan muutenkin kuin vain vanhoista kirjoista uusia painoksia julkaisten sitten, kun vanhoja varastoja on tyhjennetty - mutta aiempaa huomattavasti pienemmällä volyymillä, ja ehkä lähinnä liikkeen sisältä nousevia tai liikkeen strategisia tavoitteita palvelevia kirjoja julkaisten, jollaisella suppeammalla julkaisuperiaatteella toimii nykyään Sley-Mediakin.

2 tykkäystä

Pohdiskelen mistä tulee assosiaatio eri kristillisten liikkeiden ja teen juomisen välillä. Onko joskus kahvin juonti ollut paheellista muutenkin kuin mormooneilla, adventisteilla ja muilla jännemmillä liikkeillä?

Mieleeni ei tule muita kristillisiä/ kristillisperäisiä liikkeitä suhteessa kofeiiniin.

Adventistien teen välttäminen oli uutta tietoa:

SALON ADVENTTISEURAKUNTA - 28-opinkohtaa-elamantavat

2 tykkäystä

Sikäläiset kai ylipäätään korostavat terveitä elämäntapoja. Ymmärtääkseni (?) monet ympäri Suomea löytyvät ns. terveyskaupat ovat adventistien pyörittämiä.

1 tykkäys

Kurkistellaan kuinka kirja-asiat muualla. Amerikkalaisella Baptistisaarnaaja John Piperillä on Desiring God sivusto. Siinä on hänen ja muittenkin kirjat neljällä tavalla: Ilmainen Pdf lataus, maksulliset muodot: paperikirja, Kindle kirja ja sitten äänikirja, äänikirjan hinta oli nyt amazonissa 0 tarjous.

STLK myy paperikirjana ja useimmat ilmaisina pdf.

Jokamiehen äänikirjan saa, kun Edge selaimessa kuuntelee Pdf.

On aika eri tasoa kuuntelijan kannalta kuitenkin, jos lukijana on joko kirjailija itse tai ammattilukija - kuin konelukija. Ensin mainitussa vaihtoehdossa voi tulkintaan saada vielä uutta kerrostakin tekstin lisäksi, kun kuulee, millaisin painotuksin ja tauotuksin kirjailija itse tekstiään lukee.

Teekutsuilla on pitkät perinteet. Niin sanotut Bostonin teekutsut olivat yksi Yhdysvaltojen itsenäistymistä edeltäneistä konflikteista brittihallinnon kanssa. Bostonin teekutsuilla loppuvuonna 1773 ei juotu teetä, vaan heitettiin teepakkaukset mereen, jotta vältettiin Englannin verotus. Englanti tulkitsi teon kapinaksi, ja erinäisten vaiheiden jälkeen lähetti sotilaat kukistamaan kapinaa vuonna 1775. Sodan aikana Yhdysvallat julistautui itsenäiseksi 1976 ja pyrki suvereniteetin kautta vapaaksi ulkopuolisesta verotuksesta.

Olettaakseni mm. anglikaanikirkossa teen juonti on yleisempää Englantiin liittyvistä historiallisista taustoista johtuen kuin vanhempien kristillisten kirkkokuntien piirissä.