Kysymyksiä foorumin tekniikasta

Sanalla ‘ilmoituksia’ tarkoitetaan tässä foorumialustassa luultavasti kahta asiaa: Toinen on tuo yläpalkin logoon tuleva numero ja tieto siitä, että “se ja se kommentoi viestiäsi / mainitsi sinut / peukutti viestiäsi”. Toinen on se, että sama tulee sähköpostitse.

Selasin vähän foorumialustan kehittäjien keskusteluja. Siellä on ehdotettu ja pyydetty kaikenlaista ratkaisua tähän, mutta kehittäjät uskovat, että “ryhmän toiminta” ratkaisee kaikki ongelmat, ja jonkun poistaminen näkyvistä vain lisää hämminkiä.

Samaan aikaan, samoihin keskusteluihin, joku oli linkittänyt nämä kaksi artikkelia:

The Bad Apple: Group Poison

Dealing With Bad Apples

Nämä kuuluisivat kai moderointiehdotusten puolelle. Joten jatkan sinne pientä kommentaaria noiden tekstien sisällöstä jos ei joku tee sitä minua ennen.

Toki on sellainen, että luo custom CSS:n. Luen tätä Firefoxilla. Joten hain Firefoxin profiilihakemistoni. Eli Applen koneissa ja hyvin kyhätyissä klooneissa se on kotihakemiston alla Library/Application\ Support/Firefox/Profiles/xxxxxxx1.default, jossa xxxxxxx1 on Firefoxin arpoma merkkijono. Siellä pitää olla hakemisto nimeltä chrome (tai sen saa itse luoda), johon luodaan tiedosto nimeltä userContent.css.

Kokeilun vuoksi minulla on siellä

article[data-user-id=“47”] {
background-color: pink !important;
}

, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikkiin aten viesteihin tulee pinkki tausta. Toinen vaihtoehto on

article[data-user-id=“47”] {
display: none;
}

, joka poistaa ne kokonaan näkyvistä. Firefox pitää käynnistää uudelleen aina, kun tiedostoon tekee muutoksia. Tosin sen voi muokata haluamaansa kuosiin Firefoxin sisäisillä työkaluilla, lisäämällä sen käsin väliaikaisesti, jolloin muutokset näkyvät lennossa.

Tuo määritelmä muuttaa kaikki elementit, joissa data-user-id on 47. Se vain sattuu täällä olemaan juuri atte. On olemassa keinoja rajoittaa vaikutus vain tiettyyn domainiin, mutta ei siitä nyt enempää. Koodissa !important tarkoittaa, että kyseisen rivin määritelmä menee yli foorumin samaan elementtiin antamasta samasta määritelmästä.

CSS:ään ei saa tehtyä suoritettavaa koodia. Tai ainakaan niin ei ole tarkoitettu. Joten mitään dynaamista, kuten klikkaamalla katoavaa ja ilmestyvää viestiä tuolla ei suoraan voi tehdä.

Yksi keino sensuroida olisi muuttaa kirjoittajan viestin tekstin väriksi valkoinen. Sen voisi lukea halutessaan sillä, että aktivoi tekstin. Ja riippuen siitä, mihin kohtaan hierarkiaa määritelmän tekee, saa henkilön viestin katoamaan kokonaan tai vain sisällön osalta.

Päivitys:

article[data-user-id=“47”] .cooked {
display: none;
}

poistaa näkyvistä viestin sisällön, mutta jättää tykkäämiset, ajankohdat ja muut näkyviin.

1 tykkäys

Ei ehkä niinkään kysymys kuin näppärä foorumisoftan pikkutoiminto, jonka hulmasin puolivahingossa. Näköjään kun uutta ketjua luotaessa urlin postaa otsikkokenttään niin softa luo otsikkoon/tageihin linkin osoitteen kohteeseen sekä tekstikenttään myös osoitteen muotoise linkin. Tämä mahdollistas uutisen lukemisen menemättä itse ketjuun ollenkaan. Esimerkki:

Ikävä kyllä softa ei automaattisesti luo otsikkirivin urlin pohjalta esikatseluikkunaa eikä luo otsikosta selkokielistä. Ne pitää hoitaa manuaalisesti.

On kokonaan. Ei silti näy lootana. Enää. Ennen näkyi.

Aivan kuin loodat olisi joku nappaissut pois päältä.

Ping @Silvanus? Ainakin ennen on twiiteistä tullut loota. Viittaan tähän:

https://uskojarukous.fi/t/keskustelufoorumit-uskontoa-ja-kristillisia-yhteisoja-kasittelevat/308/31

Joidenkin ajankohtaisten aiheiden intensiteetti vaihtelee, Aihe voi olla ajankohtainen vaikka vuoden jonka jälkeen asia on sitten ohi. Tuon vuoden aikana voi kuitenkin olla viikko tolkulla väliä ettei asiassa tapahdu mitään ja sitten taas tulee uutta. Ei kuitenkaan ole tarkoituksen mukaista avata samasta aiheesta uutta ketjua parin viikon välein.

Vanhalla foorumilla oli se ongelma että ketjuja jatketii ohi otsikon,
Esimerkiksi jonkun piispan yksitäisestä lausunnosta virinneessä ketjussa puitiin muidenkin piispojen muita tekemisiä. Toisin sanoen ketjussa puitiin Askolan tekemisiä vaikka otsikossa luki Mäkinen. Kansanlähetyksen mukaan nimetyssä ketjussa puitiin Raamattuopistoa ja Kylväjää jne. Kun ketjut menee lukkoon, niin uudelle aiheelle avataan uusi ketju.

Hmm. Tuo loota on ns. onebox. Yritän katsoa, missä ongelma…

Päivitin softan. Näyttäisi siltä, että nyt nuo boxit tulevat. Keskeistä on, että osoite on omalla rivillään, eikä siinä ole mitään muuta.

Tänään en saanut foorumin viestejä lainkaan auki Firefoxilla. Etusivu latautuu, mutta linkkejä klikkaamalla ei tapahdu mitään. Chromella toimii nätisti. Lieneekö oman koneen oikuttelua - Firefoxissa on ollut tällä koneella outoutta ennenkin - vai onko tällaista ollut laajemminkin liikkeellä?

Minulla Firefox käytössä, ei havaittuja vaikeuksia tänään(kään).

Sama täällä - firefox & ei ongelmia.

Hei, tein haluamasi lisäyksen. Se on sen verran huomaamaton, että laitoin sen kaikille näkyviin. Ikonin tekeminen valinnaiseksi ja sen säätäminen, meneekö se jonnekin muualle, muuttaa asian paljon vaikeammaksi. Se näkyy siis mobiilissa nyt.

Hmm. Täytyy kyllä myöntää, että tuo salama antaa nyt vähän lisää natsifibaa… Oisko kello parempi?

1 tykkäys

Ehkä mikä tahansa kävisi jos se menisi värin puolesta taustaan. Natsifibat pitäisi tulla vasta kahdesta salamasta. Lähinnä yhdestä miettii, että mitä tekemistä kristillisellä foorumilla on huonon säätilan kanssa. Se kello sopii, mutta sama kuin edelliseen, että väri pitäisi täsmätä.

Värien pitäisi täsmätä. Se näkyy harmaana vain silloin, kun olen itse sivulla. Eli ns. active-väri. Toimii täysin samalla tavalla kuin ne kaksi muuta linkkiä siinä.

1 tykkäys

Mahtavaa. Värien suhteen olen kyllä thinkcatin kanssa samoilla linjoilla, että suosittelen vaihtamaan active-värin samaksi kuin ei-active eli taustan kanssa sama sininen.

Minusta salama on ainakin havainnollinen. Kun sen eilen näin arvasin heti että siitä varmaan pääsee lukemaan tuoreimmat viestit.

3 tykkäystä

Tämäkö pitäisi tehdä siis kaikissa napeissa? Ei, värit kyllä taitavat nyt olla tuollaiset, mitkä ovat.

1 tykkäys

Minä luen tuoreimmat aina niin, että tuolla yläkulmassa suurennuslasin ja avattaren valissä on kolme viivaa jota klikkaan.
Siitä aukeaa ikkuna, josta löytyy kaikki, tuoreimmat, lukemattomat, uudet, huiput, käyttäjät, säännöt, näppäinoikotiet jne…
Kännyssä sama toiminto.

Juu. @tv2 halusi kuitenkin vähentää klikkauksia.