Kysymyksiä foorumin tekniikasta

Vanhojen foorumien julkaisu on hieno juttu, mutta sen myötä koko sivusto on kyllä mennyt aivan hermojaraastavan hitaaksi. Jokaisen klikkauksen jälkeen joutuu odottelemaan 3-10 sekuntia, mikä on aivan liikaa. Tämä asia täytyy ennen pitkää saada korjattua.

Vanhojen foorumien suhteen itseäni kiinnostaa erittäin paljon nuo käyttäjien keskustelut. Ihan hyvä juttu etteivät ne ole täysin avoimesti netissä ja varsinkaan hakukoneiden indeksoitavissa, mutta pääseekö niitä nyt mitenkään lukemaan edes jäsenet?

Lisäys: Eilen minullekin tuli 502 Paha Porttikäytävä.

6 tykkäystä

Saako nuo vanhat foorumit jotenkin ladattua pysyvästi omalle koneelle, sen jälkeenhän niitä ei täällä enää tarvitsisi.

Kyllä tarkoituksena on pitää teologiset julkiset keskustelut netissä kaikkien saatavilla.

Toivottavasti ei. En minä ainakaan haluaisi omia vanhoja töräytyksiäni kenenkään luettavaksi.

Nythän ne ovat ja hidastavat täällä. Vai mitä Alpo?

Tätä poikkeus lukuunottamatta lopetin foorumille kirjoittelun kaksi päivää sitten totaalisesti kyllästyneenä foorumin hitauteen. Mikään ei toimi kunnolla. Puolen minuutin odotteluja. Bad -viestejä. Pahoittelu -viestejä. Uudelleen yrittämisiä. Ja kun joku keskustelu aukeaa puolen minuutin ja kahden tai kolmen yrityksen jälkeen niin sitten se näyttää ketjun ensimmäisen viestin eikä sitä viestiä joka on ensimmäinen lukematon viesti. Eli scrollaapas sitten alas. Ja sekin tietysti takkuaa. Muutamia moderointeja hiljattain tehneenä tiedän myös sen olevan ärsyttävää ja hidasta joten ei ihme ettei ainoalla moderoijallakaan riitä aika ja mielenkiinto tehdä täällä enää mitään. Sääli. Hyvä foorumi on nyt rappiolla.

Foorumi ei menetä mitään minun viestittömyydestäni, varmasti päinvastoin. Mutta uskon, ja tiedänkin, koska olen saanut muutamassa uskovan kirjoittajan yksityisviestissä tästä maininnan foorumilla olon tuskasta, että kohta täällä ei enää jaksa olla muut kuin ne arkeologiset teologit jotka kaivavat vanhoja pölyttyneitä lauseitaan vanhojen foorumien aarreaitasta ylpeydenhymy kasvoillaan omien kuolemattomia lauseitaan löytäessään.

Itse jatkan vain peukuttelu- ja lukulinjalla kunnes foorumi enhä joskus alkaa toimimaan. Tai sitten lopetan senkin kun sekin tuntuu jo ärsyttävän.

Ja nyt mielenkiinnolla painan vastaa -nappia ja katson montako kertaa se pitää tehdä ja montako jumia tulee ennenkuin se mahdollisesti lähtee minnekään.

3 tykkäystä

Mutta huomattavasti creepymmältä tuntuu se, että töräytykset ovat jonkun kotona hillottavana.

1 tykkäys

Olisiko mahdollista tehdä vanhat foorumit avoimeksi yksinkertaisina “tulostusversioina”. Mitään lisäarvoa en näe sille, että vanhat keskustelut toimisivat tämän tyyppisellä alustalla, pikemminkin päinvastoin, keskustelun hahmottaminen voi olla helpompaa ilman näitä uuden tekniikan krumeluureja.

4 tykkäystä

Ensin klikatessani foorumin linkkiä sain ilmoituksen:

Trying to connect to play.google.com

Onko tämä foorumi joku Guggeliguun peli?

Sitten lopulta:

Sivusto on erittäin raskaan kuormituksen alla, yritä myöhemmin uudelleen

Ennen kuin luiskahdin lopulta tänne.

Jokainen vanha foorumi on aarreaitta jollekulle joka joskus tutkii mitä ennen ajateltiin. Selailen joskus vanhoja google groupseja. En viisastuakseni omista jutuistani, vaan muistaakseni koska ja missä jostakin puhuttiin.

D

Se ei kaikilla mene ihan niin, joskin tyytyväisyyttäkin kieltämättä esiintyy:

Minulle oman historiani tutkiminen yleensä tuo esiin sen, että joku asia, minkä luulen löytäneeni uutena pari viikkoa sitten tai pari kuukautta sitten, esiintyy vanhoissa teksteissäni jo muutama vuosi sitten. Olen saattanut nyt löytää jotain jollain konkreettisella tasolla, mutta silloin kauan sitten ollut jo pyöritellyt homman nimeä.

Toinen on se, että ongelmien käsittäminen ja ratkaisujen käsittäminen ovat kaksi eri vaihetta. Olen saattanut ajatella, että joku tietty systeemi ei tarjoa johonkin asiaan vastauksia, mutta ymmärtää sitten vasta pala palalta paljon myöhemmin, että miksi ei. Tai luulla, että kyseessä on erehdys eikä ominaisuus.

Esimerkkinä nyt suhtautuminen kärsimykseen, josta katolisuus ajattelee hyvin monipuolisesti, mutta luterilaisuus yleensä tarjoaa vain jonkinlaisen avuttoman hiljaisuuden. Sitä katolista ajattelua opiskelee askel askeleelta. Sitten aivan sattumalta joissain kohdissa tulee tehneeksi vertailuja. Sitten tulee sellainen huijattu olo. Sitten halu kertoa entisille kuvioille omista löydöistä. Sitten sellainen tunne, että ei ne kuitenkaan tajua. Tai että ne ajattelee minulla vain jotain kihahtaneen päähän. Tai että olen vain mennyt harhaan ja että se voimaton hiljaisuus on se totuus.

Kolmas on se, että yksinkertaisesti näkee vanhoista teksteistä sen, mitä ei vielä siinä vaiheessa käsittänyt. Minulla on tallessa kaikki U&E:n viestini ja olen kai joskus kerran lukenut ne alusta loppuun. Muistaakseni oletin silloin jotenkin epämääräisesti, että oikea teologia on joku keskimääräinen, terapeuttinen ja konservatiivinen käytännön luterilaisuus ilman viihteellisyyttä ja yhteisöhömppää, tunnustus jotenkin taka-alalla (koska muuten se tuhoaa käytännön ja terapeuttisuuden). Ja että hassulla tavalla katolisuus sisältää vain ne ajatukset, mitä jo silloin pidin luterilaisuudessa turhina, ja paljon ylimääräistä ja ristiriitaista sälää, mihin ei tarvinnut sen kummemmin perehtyä tai ottaa kantaa.

Siirryin SEKL:stä LHPK:n suuntaan en niinkään siksi, että tunnustus olisi alkanut yllättäen vetää puoleensa, vaan siksi, että kaikki taiteellisuus, yhteisöllisyys ja muu karismaattinen ja emergentti hömppä ja tyhjän hypettäminen alkoi työntää poispäin. Vähän sama ajatus kuin Risto Soramiehellä (ei tuolloin vielä piispa) on täällä.

Minulla on tästä kaksi ajatusta. Ensimmäinen on, että riittääkö nykyisessä (ilmeisesti virtuaalisessa) pannussa teho ollenkaan edes tämän yhden foorumin pyörittämiseen?

Jos ei riitä, niin sitten pitää ihan vain vaihtaa isompaan tai pistää pillit pussiin.

Jos riittää, niin sitten toinen on, että voisi normaalissa tilassa unohtaa ne vanhat foorumit (joista en muuten edes tiedä, että miten niihin pääsee, vai pääseekö ollenkaan) ja tehdä mahdollisia kokeiluja aina yhden kerrallaan. Ja jos ei lopputulos tyydytä, niin peruuttaa edelliseen hyväksi havaittuun tilanteeseen.

Jos alusta on tyyppiä IaaS (eli ylläpito vastaa käyttiksestä) ja on vielä linux, niin itse olen kokeillut Raspberryissä ja kohta kokeilen vanhassa Netbookissa zram:ia. Jos muisti ei meinaa riittää, mutta suorittimessa olisi vielä potkua, niin se saattaisi vähän auttaa.

1 tykkäys

Kaikki mitä on foorumille (vanhalle tai uudelle) laittanut on tallessa niissä kirjoissa, jotka viimeisellä tuomiolla avataan.

Ja varmistettu Googlen syövereissä ja NSA:n ja CIA:n ja FSB:n ja mikä se kiinalainen nyt olikaan.

Tosin nykyisen forumin avaaminen ei useinkaan ole niin helppoa.

Hyvä tietää, että on varmuuskopiointi huomioitu. Eli jos sattuu Taivaan kirjat prakaamaan (ovat esim. erehtyneet tilaamaan uuden systeemin Tiedolta) niin ei tarvitse koko Uudet taivaat ja uusi maa -projektia perua. Muutaman vuosikymmenen viivästyksellä selvitään.

3 tykkäystä

Jotenkin minä aina yhdistän Googlen Ilmestyskirjan Petoon. Joten tuskin sillä voi olla varmuuskopioita Taivaan kirjoista. Tai voi ollakin, väärennetty kopio.

Hei!
Sähköpostin maksullisuusmuutosten takia jouduin vaihtamaan s-postiosoitteen ja vaihdoin sen tuonne omiin tietoihinkin, se onnistui. Nyt taas tuli maksullisuus s-postiin ja yritin uutta vaihtoa, mutta kun vaihdan, se sanoo että lähetetään tietoa mutta vahvistusviestiä ei ikinä tule. Olen kokeillut kahdella eri viikollakin, mutta ei onnistu. Kohta häviää entinen posti ja vaikka kirjoitan harvoin, haluaisin silti saada ajatasaisen s-postin omiin tietoihini.
Mikä avuksi?

Hienoa, foorumi toimii. :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Foorumin tekninen ylläpito voisi perustaa vaikka Naamakirjaan ryhmän jossa tiedotettaisiin laiterikoista tai muista yllättävistä foorumikaranteeneista…

5 tykkäystä

Joo!

Viimeiset 3-4pv olen joka yritykselläni foorumille saanut vain “hauskan” ilmoituksen “Hupsista, sovellus teki virheen… voit antaa palautetta…”

Miten antaa palautetta foorumin jostakin osiosta kun ei pääse ollenkaan foorumille ? Eikä mistään löydy foorumin vastaavan teknisen adminin mailiosoitetta?

1 tykkäys

Minulle ei tullut edes hupsista, vaan sivu pysyi valkoisena.

1 tykkäys

Olen utelias. Oliko hämminki jotenkin sertifikaatteihin liittyvä? Vastaanottava pää ei tietenkään valittanut. Mutta jos lähettävä pää pitää omaansa viallisena, niin ei se kai silloin lähetä mitään?