Kysymyksiä foorumin tekniikasta

Olen yrittänyt vaihtaa s-postiosoitettani, ei onnistu. Olen laittanut yksityisviestiä nimimerkille Juho ja s-postia tuonne ylläpito-osoitteeseen, ei vastausta mistään. Ja kysymyksen tästä aiheesta tähänkin ketjuun.
Tämä ei muuten olisi ongelma, koska pystyn edelleen kirjautumaan vanhalla osoitteella, mutta se on siis jo pois käytöstä ja tietoturvasyistä tilanne ei ole minulle mieluisa.
Pystyyko @Nienna tai joku muu välittämään viestiä tästä? Kun foorumilta ei voi poistaa itseään myöskään, eli ei ole mitään keinoa käyttäjällä itsellään hoitaa tuota s-postin vaihtumisongelmaa.

Ainakin itselläni löytyy omista asetuksista sähköpostiosoitteeni kohdalla kynän kuva joten luulisin sen voivani siitä muuttaa. Siis ylhäältä omasta ikonista avaten asetukset. Kokeile!

1 tykkäys

Ikävää että tilanteeseen ei ole löytynyt ratkaisua! Yritän tiedustella asiaa ylläpitäjiltä.

Jos muuta keinoa ei löydy, niin minun oikeuksillani käyttäjätilin voi sulkea & voit luoda uuden. Viestihistoriasi tuolloin kyllä katoaa, mikä on harmillista. Mutta jos sinulle tämä sopisi voimme mielestäni näin tehdä, jos asia ei muuten ratkea.

Origi-Naali, siitä juuri olen kokeillut vaihtaa ja edellisen kerran viime vuonna onnistuikin.Eli aiemmin on toiminut siitä. Mutta nyt se siis ilmoittaa että “uuteen osoitteeseen on laitettu s-postia, jolla voit vahvistaa uuden osoitteen” tjsp. mutta mitään vahvistusviestiä ei tule, ei vanhaan eikä uuteen postiin. Ja nythän en enää vanhaan postiin pääsekään.
Nienna, kiitos kovasti jos viitsit selvittää, mielelläni pitäisin nykyisen tunnuksen, mutta jos ylläpitäjät ei osaa auttaa/ei vastaa tms. niin ehkä sitten voisi olla tuo tilin sulkeminen ihan ok, en ole tänne uudelle foorumille paljoa kirjoitellut, joten viestien katoaminen ei sinällään olisi iso ongelma, ei itselle eikä keskustelujen kannaltakaan. Mutta voisitko laittaa ennen poistamista mulle yv:n ja odottaa että kuittaan asian sitten, niin tietäisin itse etukäteen jos käyttäjätili poistuu? Ja pystynkö luomaan uuden tilin samalla nimimerkillä sitten?

Joo, katson nyt ensin tuleeko kyselyyni vastausta. Jos ei, niin olen yhteydessä yksityisviestitse ja sovitaan jatkosta :slight_smile: En tiedä ihan varmasti, mutta luulisin että jos poistan (tai siis käytännössä anonymisoin) tilisi niin pystyt luomaan uuden tilin samalla nimimerkillä, sillä silloin vanha nimimerkki on poistettu foorumilta.

Itse en ole päässyt tänne pariin viikkoon, mutta nyt yllättäen pääsin :slightly_smiling_face:

Jumitus alkoi siitä kun vanhat arkistot laitettiin pyörimään samalle palvelimelle. Pitäisi vissiin joko ostaa huomattavasti lisää kaistaa tai sitten poistaa kaksi arkistofoorumia kuormittamasta.

1 tykkäys

Nyt ei ole kyllä viime aikoina jumittanut yhtään, kuten aiemmin arkistofoorumien kanssa. Sen sijaan foorumien totaalinen poissaolo useaksi päiväksi on tullut tilalle. Mutta sitten kun toimii, kaikki kolme foorumia kyllä toimivat hyvin. Nehän ovat edelleenkin käytössä vastoin joitain päinvastaisia käsityksiä täällä.

Ilmoitukset ovat lakanneet tulemasta. En tiedä sähköpostista, kun luen sitä eri koneelta kuin mistä tätä kirjoittelen, mutta edes tuohon yläpalkkiin ei ole tullut mitään ilmoitusta mistään vastauksista tai maininnoista tuon suuren katkoksen jälkeen.

Minulle on kyllä tullut jokunen.

Suurin osa on jäänyt tulematta. Samoin viestien poisto ei enää onnistu, vaikka ilmoittaakin että poistetaan 24 tunnin päästä.

Ei minullekaan tule ilmoitusta vastauksista kommentteihini. Tykkäyksistä kyllä.

1 tykkäys

Toi edellinen meni…
Jokin laskuri on jäänyt pois päältä, liittyen tilastoihin, näin minulle näkyy…
Esim. tuo kolme viivaa oik yläkulma ja sieltä käyttäjät on jämähtänyt paikalleen jo kahdeksi viikoksi.

1 tykkäys

Toimiiko yv,t sulla tai yleensä kenelläkään ?
Itsellä ei ainakaan ilmoitukset.

Laitoin sulle yv:n joten siinäs nähdään.
Ilmoituksia vaikkapa peukuista tulee. Vastatuista viesteistä ei aina. Ja uudet viestit ketjuista joihin on itse kirjoittanut ja joita seuraan, eivät anna tietoa siitä että viestejä olisi tullut. Pitää mennä kolmeen viivaan yläoikealle ja klikata auki niin näkee onko uusia viestejä tullut.

2 tykkäystä

Yksityisviestistä en saanut ilmoitusta, vaikka viesti muuten tuli.

1 tykkäys

Minä näen kyllä aivan normaalisti numeroita, montako uutta viestiä on tullut ketjuihin, joita seuraan. Tämä siis pöytäkoneella. Saan ilmoituksia peukutuksista, mutta en vastauksista viesteihini.

1 tykkäys

Lisään vielä batos! katsoin nyt yv-puolen itseltäni ja vastasin sinne sinulle. En ole odottanutkaan etteikö niitäkään ilmoituksia enää tulisi. On hankalaa jos pitää aina mennä y-viesteihin sisälle asti että voi nähdä että onko siellä uusia viestejä. Nuo saapuneet viestit eivät näkyneet edes silloin kun kirjoitin sinulle tuon edellisen viestin, joten siksi en niitä silloin huomannut. On vähän hämärää…

1 tykkäys

Tämä on totta, pitää alkaa merkkaamaan ne vaikka :incoming_envelope: näin ?
Nyt myös vastasin sinne…

Mulla lojuu jossain virtuaalikone, jossa on linux. Ja Docker. Ja ainoa container sisältää tän foorumisoftan. Konffattuna jotenkin pystyyn, mutta ei ajettu nyt varmaan vuoteen. Näitä bugeja katsellessa tulee houkutus palata asiaan sen kanssa ja kokeilla, että mistä saattaisi johtua.

Muuten olen kyllä Dockerista ja muista kevyistä virtualisoinneista sitä mieltä, että ne ovat vain yksi oire siitä, että tietotekniikka muuttuu entistä kaoottisemmaksi, eikä sitä kaaosta enää edes yritetä hallita yksityiskohtien tasolla.

Asian voi selittää vähän pidemminkin...

On olemassa eri ohjelmointikieliä. Yksi keskeinen ero on siinä, että onko kyseessä ns. scriptikieli, jota tulkitaan rivi kerrallaan, vai käännettävä kieli, jossa ohjelmakoodi muutetaan prosessorin ymmärtämäksi konekieleksi. Näiden välinen raja ei ole aivan selvä, koska samaa koodia voidaan ajaa sekä käännettynä että tulkittuna.

Kun kieltä tulkitaan, niin se on hidasta. Mutta tulkki kykenee tekemään asiat ohjelmoijan kannalta helpoksi ja huolehtimaan monista asioista automaattisesti. Kun taas jos koodi käännetään, niin suorittaminen voi olla nopeaa, mutta automaattisia apuja, tarkistuksia ja varmistuksia on paljon vähemmän. Jos ei koodia kirjoitettaessa oltu huolellisia, niin homma vaan törmää seinään jossain vaiheessa.

Sitten on se, että tulkituilla kielillä voi tehdä nopeasti monipuolisia juttuja, ynnä ne ovat helpompia oppia. Joka tarkoittaa sitä, että kaikenlaisia seksikkäitä tulkittavia kieliä on ponnahtanut esiin sieltä täältä. Jotkut vaativat käyttäjältä enemmän, jotkut vähemmän. Jotkut on huolellisesti suunniteltu. Jotkut on vähemmän huolellisesti suunniteltu, ja ominaisuuksia vain rohmutaan samaan kasaan ilman sen kummempaa ajatusta. Perl, Python, Ruby, Scala, Java, PHP, JavaScript ja varmasti monia muita, jotka sijoittuvat näiden kahden ääripään välille.

Ei ole mitään syytä, miksi ei joku voisi tyhjästä pieraista kieltä nimeltä Boa, Emerald tai Borneo ja alkaa haalia sen ympärille kehittäjiä ja käyttäjiä.

Monista kielistä on myös monia eri versioita. Jos jokin sovellus (kuten tämä foorumi) kirjoitetaan jonkin kielen jollekin versiolle, niin vaatii aikaa ja vaivaa muuttaa se seuraavalle versiolle. Ynnä kun jokin sovellus asennetaan johonkin ympäristöön (eli tässä tapauksessa vaikka tämä foorumisofta asennetaan johonkin linuxiin), niin siinä ympäristössä pitää olla tarjolla mieluiten oikea versio käytetystä kielestä. Ja kaikki tarvittavat lisäpalikat. Mutta eritoten niiden oikeat versiot.

Joten homma näennäisesti ratkaistaan niin, että on sellainen sovellus kuin Docker, joka vaatii tietyt versiot kaikista sen käyttämistä ohjelmistoista siltä varsinaiselta käyttöjärjestelmältä. Ja sitten on foorumisoftan oma container, johon sen tekijät ovat asentaneet tietyt versiot kaikista tarvittavista palikoista. Tällä tavalla foorumisoftan tekijöiden ei tarvitse stressata ympäristöstä ja sen osista, käytetyistä kielistä ja niiden lisäosista ja versioista, vaan he voivat vain julkaista paketin, mihin sisältyy kaikki tarvittava.

Siis näin:

Container:
*********************
* Foorumisofta      *
*********************
       |
     Docker
       |
Virtuaalikone pilvessä:
*********************
* Käyttöjärjestelmä *
*********************

Eli käsittääkseni tämä on virtuaalinen kone (foorumisoftan container) virtuaalisen koneen (pilvessä pyörivän, virtuaalisen linuxin) sisässä, joka on fyysisen koneen (pilvipalvelun tarjoajan palvelimen) sisässä. Tällä tavalla käyttöjärjestelmän tarjoamien kielien ja niiden osien versioilla ei ole mitään merkitystä foorumisoftan kannalta, koska se tuo mukanaan kaikesta omat versionsa.

Koko tietotekniikka on nykyään sitä, että luodaan jatkuvasti uutta monimutkaisuutta ja sitten yritetään paketoida se siistehihin kasoihin kun ei enää yritetä edes hallita tai yhtenäistää sitä. Osa ammattilaisista luo uutta sälää uusia kasoja varten. Uusia kieliä ja niiden uusia versioita ja uusia lisäosia, jotka tekevät samat asiat kuin edellisetkin versiot. Osa ammattilaisia paketoi niitä. Ja osa opettelee käyttämään niitä. Luodakseen tällaisia sovelluksia kuin tämä foorumi.

Kyse on A. N. Whiteheadin tunnistamasta ongelmasta nimeltä fallacy of misplaced concreteness. Eli oikeasti se, mitä halutaan tehdä, on joku operaatio jollain datalla, vaikka tämän viestin lähettäminen tätä lukevalle laitteelle jostain tietokannasta, jossa se on tallennettuna. Se on ainoa todellinen ja välttämätön asia, mitä tässä tapahtuu. Mutta se on nykyään mahdollista tehdä kymmenellä eri kielellä ja niiden kymmenellä eri versiolla, käyttäen kymmeniä eri valmiita lisäosia tai koodaten niiden lisäosien toiminnallisuus äkkiä itse. Lopputulos on sama.

Tietotekniikka on vähän kuin kirjoitettua kieltä. Voin sopia, että “bluprs plörts” tarkoittaa “hyvää päivää”. Mutta voin sopia myös sata muuta äännähdystä tarkoittamaan sitä. Vaiva ei ole löytää äännähdystä kaikkien mahdollisten joukosta. Vaiva on sopia, että juuri jollain tietyllä tarkoitetaan jotain tiettyä. Sitten on se vaiva, että tällaisia sopimuksia on tehty satoja ja taas satoja erilaisia. Ynnä eri sääntöjä, millä eri sopimukset toimivat yhteen tai tulkitaan suhteessa toisiinsa, eli miten sopimusten luomat maailmat juttelevat keskenään.

Kun tässä nyt voi esitellä taitojaan, niin scriptikielistä ei juurikaan ole kokemusta, mutta käännettävistä, esim C, on, sillä suunnittelin aikoinaan Nokialla verkkolaitteita ja myös niiden prosessoriympäristöjä ja silloin oli tapana, että laitteen vastuullinen suunnittelija teki siihen myös sovellussoftan. Koko tuoteperhe käytti tietysti samaa prosessoriympäristöä pienin modifikaatioin ja yhteiset softapalikat oli joku guru suunnitellut etukäteen, mutta sitten laiteläheinen sovellussofta oli jokaisen yksikkösuunnittelijan vastuulla.

Prosessorilohkot perustuivat Motorolan HC11 ja myöhemmin 360 prosessorien käytölle. Ajankohta oli 90- luku alusta lähtien. Osa laitteista tuli yleiseen PCM-siirtoverkkoon, osa maailman ensimmäiseen GSM-matkapuhelinverkkoon, jossa olin siis mukana alusta saakka ja osa SDH-verkkoon, synkroniseen digitaaliseen tiedonsiirtoverkkoon, jossa tiedonsiirtonopeudet ylsivät jo tuolloin aina useiden gigabittien sekuntinopeuksille asti.

Laitteen suunnittelija ainakin noissa alkupään laitteissa teki kaiken itse teknisestä määrittelystä, komponenttivalinnoista, piirisuunnittelusta, sovellusohjelmiston suunnittelusta ja koodauksesta aina laitteen testaukseen, protojen valmistuttamiseen ja tuotantojelpoisuuteen saattamiseen asti.

Tämä ei sitten liittynyt mitenkään foorumisoftiin, eikä minulla ole niistä muutenkaan juuri mitään hajua. Kunhan tartuin tuohon käännettävään ohjelmointikieleen, joka ei ollut mitenkään erityisesti minun pääheiniäni, mutta jonkin verran esim C:tä piti osata.

1 tykkäys