Kysymyksiä foorumin tekniikasta

Kaverin sukupolvi selviää hänen (uransa aikana pääasiassa) käyttämistä ohjelmointikielistä. :grinning:

itse olen selvästi vanhempaa polvea, koska ohjelmointivaiheen urani tein pääasiassa FORTRAN-kielellä 1970-80-luvuilla isoilla tietokoneilla. Teknismatemaattisia optimointi- ja simulointiohjelmia. Joista omituisesti huvittavasti kuulin että nuorempi polvi on siinä samassa firmassa kääntänyt nuo muinaiskoodit nykymikroille, FORTRAN-kääntäjiä kun löytyy Windowsiinkin. Yhä siis tuotantokäytössä. Siellä putiikissa jonain pomona nykyään oleva ent. nuorempi teekkarikollega kuuli nykykoodarien löytäneen nimeäni modulien kommenttikentistä.

Mutta sitten lupaava ohjelmoijanurani katkesi kun pomot teki musta jonkin systeemipäällikön ja edelleen projektipäällikön, ja niin kunnon teknisestä osaajasta tuli joutava byrokraatti (ainakaan se homma ei ollut enää niin kivaa.)

1 tykkäys

Olen muutaman kerran miettinyt, että mitähän jos laittaisi näihin kommenttikenttiin jonkinlaisia asiattomia tai omituisesti huvittavia vitsejä ja sitten myhäilisi itsekseen, kun kukaan ei tajua katsoa niitä.

Itse en koodaa, mutta tuijottelen ajoittain muiden koodeja ja tauluja. Ja kiroilen itsekseni, että mitähän h*lvettiä tässäkin on nyt taas mietitty, kun on tehty näin älytön ratkaisu.

Jotakin päinvastaista:

Yhdessä putiikissa sain ylläpidettäviksi erään toisen kollegan jälkeen jääneet modulit, joita jouduin pähkäilemään kovasti. Tuo sangen nuorena tuonilmaisiin siirtynyt mies oli älyltään poikkeusyksilö (eri suuntaan kuin allekirjoittanut ;-). Hän oli tohtorismies ja toimi lisäksi yliopistossa sovellusalueemme professorina. Koodarina oikea hirmu, joka sekoitti eri ohjelmointikielisiä moduleita samaan sovellukseen. Ja makrot sekaan.

Tuon miehen nerokkuus modulien ohjelmoinnissa löytyi aina vasta kun oli puoli päivää yrittänyt ymmärtää, mitä moduli tekee ja miten.

Kauhean kiva tyyppi, vieläkin kapinoin hänen nuorena elävistä lähtöään vastaan.

1 tykkäys

Kuulin tällaisen jostain saarnasta, että ihmisen maanpäällisen elämän ainoa tarkoitus on lopulta löytää Jumala ja kasvaa niin pyhäksi kuin hänelle nykyisissä oloissaan on mahdollista.

Se vaikuttaa sillä tavalla loogisesti, että siinä vaiheessa, kun ihminen on tullut niin pyhäksi kuin hänen on mahdollista tulla, ei hänen elämänsä jatkumisella ole varsinaista tarkoitusta. Paitsi se, jos hänen kauttaan tai hänen avullaan on mahdollista edistää jonkun toisen pyhäksi tulemista. Samalla tavalla elämän tarkoitus katoaa siinä vaiheessa, jos henkilö on mahdollisuutensa käyttänyt, ja hänen paatumistaan voidaan pitää pysyvänä.

On monta syytä siihen, miksi on tapana rukoilla säästymistä äkilliseltä kuolemalta. Mutta luulen, että tämä on yksi, että sitä on syytä omalla kohdalla pelätä merkkinä tuosta paatumukseen joutumisesta. Joku tosi kiva ja kaivattu ihminen voi kuolla äkillisesti. Mutta siinä voi olla juuri kyse siitä, että koska hän on niin kiva ja kaivattu, ettei hänellä olisi ikinä ollut mitään syytä enää etsiä Jumalaa. Kun paatuneellahan äkkiä ja helposti tarkoitetaan jotain ilmeisen pahaa ja epämiellyttävää ihmistä.

Jätän tän tähän kun en heti löytänyt mitään sopivaa ja aiheeseen liittyvää keskustelua.

1 tykkäys

Jotta ehtisi käydä synnintunnustuksella ja saada ehtoollisen ennen kuolemaa.

3 tykkäystä

Edelleenkään ei tule ilmoitusta vastausta kommenttiini. Tykkäyksistä tulee satunnaisesti. Täytyy erikseen tsekata, onko joku jotain vastannut.

Opastaakas huru-nörttiä:

Millaisen mankelin läpi kuvatiedostot pitää ajaa, jotta ne saa mahtumaan foorumin kommenttiin? Mikä ohjelma konversioon, mikä on pikselirajoituksen koko, mikä formaatti?

Otin kännykkäkameralla (vanha halpis - ei paljoa pikseleitä) kuvan yhdestä äitini ikonista kysyäkseni palstan ortodokseilta mikä on kuvan pyhän nimi, kun en itse oikein osaa lukea tuota “ikoni-kreikkaa”. Mutta foorumsofta rähjäsi että kuva on liian suuri.

Koska käytän käytännössä vain kännykkää, puhun siitä. Varmasti on koko joukko hyviä kuvankäsittelyohjelmia, itselläni ei ole niitä yhtäkään. Sen sijaan Whatsapp pienentää ainakin minulla kuvan ja käytännössä lähetän kuvan itselleni tai vaimolleni ja käytän sitten whatsappin pienentämää kuvaa. Aikaisemmin kuvakoon rajoitusta ei ollut foorumilla.

Itselläni on kameran mukana tullut ohjelmisto, jossa talletan kuvasta pienempikokoisen version foorumikäyttöön (pitkä sivu 640 pikseliä) ja matalin laatu. Silloin kuva on alle 100 kilotavun kokoinen.

Kai useimmissa kuvankäsittelyohjelmissa on samanlainen mahdollisuus.

Minäpä testaan.

Edit: Näköjään puhelimella Googlen Snapseedillä pienennetty (800px, JPG 80%) meni läpi, kun säätää kuvan kokoa ja formaattia. Onnistuu suhteellisen näppärästi parilla täppäyksellä asetuksista.

3 tykkäystä

Kun haluan kirjoittaa ketjuun “Omituisia huvittumisen aiheita”, niin minun täytyy joka kerta etsiä ketju hakukoneen avulla (vai mikä on se suurennuslasin kuva tuossa ylhäällä). Sitten kun pääsen sivulle, niin aina se näyttää ihan ensimmäisen viestin ja minun täytyy vierittää viestit alas, jotta pääsen vastaamaan. Kun klikkaan salaman kuvaa eli etsin uusimmat viestit, niin siihen ei tule näkyviin ollenkaan em. ketjua. Onko toisilla samanlaisia kokemuksia? Käytän läppäriä.

Mikäli et “seuraa” ketjua, se ei välttämättä näy “Lukematta” tai “Tuoreimmat”-listauksessa (en muista tarkalleen miten päin tämä menee/vaikuttaako molempiin listoihin). Ketjun voi merkitä seurattavaksi ketjun lopussa olevasta kuvakkeesta:

1 tykkäys

Ei tarvitse, kun klikkaat oikealla alhaalla kellon vieressä näkyvää nuolta (“Aloita kirjoittamaan vastausta tähän ketjuun”, niin pääset ketjun loppuun.

Ok, kiitos vastauksista.

Millä keinolla saa estettyä rivin ensimmäisenä merkkinä olevan numeron muuttumisen listan järjestysnumeroksi? Foorumisofta näköjään vääntää ne väkisin juokseviksi numeroiksi, ks. esim. https://uskojarukous.fi/t/keskustelua-raamatunkaannoksista/1275/297?u=gmurm

Kokeile käyttää kenoviivaa, \. Esim. seuraavassa kirjoitan 2\. XX:

2. XX

1 tykkäys

Kiitos, tämä toimi!!!

Tällainen musta lista on foorumisoftassa olemassa. Käsittääkseni sen idea on estää aloittelijaa nousemasta konkariksi tai mestariksi. Koska olet kuitenkin konkarin tasolla, niin et silloin ole kyseisellä listalla. Muistaakseni siihen joutuu määräaikaisesti bannatuksi tulemisen seurauksena. En muista, joutuuko jos on liian monen selvittämättömän liputuksen kohteena.

Mestarin taso taas vaatii sitä, että sekä peukuttaa itse että saa peukkuja tietyn määrän. Sitten pitää lukea tietty määrä tai tietty osuus uusista viesteistä. Ja peukut pitää sekä saada useammalta eri käyttäjältä että antaa useammalle eri käyttäjälle. Vain tietyn ajan sisällä saadut peukut lasketaan, eli niiden pitää olla riittävän tuoreita. Näin oletuksena, mutta muistaakseni näitä kriteereitä voi softasta säätää hellemmiksi. Mikä on sinänsä hyvä, koska minua tuo vaatimustaso hieman ahdisti kun siihen tutustuin.

Se, että en itse näytä menettäneeni tätä nykyistä tasoa, viittaisi ehkä siihen, että softa on jotenkin tukossa tältä osin.

Kännykällä joudun kirjoittamaan sokkona, kun editorin yläosa jää piiloon. Onko tähän ratkaisua?

Ei minulla. Riippuu varmaan puhelimesta, käyttöjärjestelmästä ja selaimesta. Itsellä Applen Safari ja viimeisin versio. Mutta ei Chromellakaan ole tuota ongelmaa Chromebookissa.