Lähetyshiippakunnan kuulumisia

No siis tottakai kotiäitejäkin on moneksi. Ei ylipäätään voi mistään ihmisryhmästä sanoa kokonaisuutena, että tietty kellonaika varmuudella käy, voi olla hyvin erilaisia päivärytmejä ja ohjelmia. Mutta yleisesti ottaen jos on pieniä lapsia kotona, on monesti lähtökohtaisesti vapaa päiväsaikaan ottamaan lapset mukaan ja lähtemään johonkin. Vaikka toisaalta sille voi aina tulla viime hetken estekin. Mun tuntemat kotiäidit on olleet varsin meneväistä porukkaa, mutta toki tilanteita voi olla hirveän erilaisia ja joku voi olla hyvin vahvasti sidoksissa kotiin. Mutta eipä tässä ollut pointtina kotiäitien aikataulut, vaan se, millaiset kellonajat soveltuvat kuinkakin isolle osalle ihmisistä. Illalla mukaan pääseviä on enemmän kuin päivällä vapaana olevia, joka tapauksessa.

1 tykkäys

Tämä nyt ei ole mikään äitikeskustelu, mutta muistan kyllä vielä ajan, kun olin pienten lasten kanssa kotona. Ja toki yhdeksi olisin voinut lähteä lasten kanssa jonnekin. Yhden vauvan päiväunien ajaksi ehkä jopa jonnekin luennolle, mutta vähän vaikeaa sekin, ja taaperon kanssa täysin mahdotonta. Eli jos tilaisuudessa ei ole äänieristettyä leikkihuonetta, jonne opetus kuuluu, tai järjestettyä lastenhoitoa, voidaan ne kotiäidit unohtaa tässä yhteydessä.

1 tykkäys

Minun pointtini tässä on lähinnä ollut, että se, kuinka montaa ihmistä tilaisuuden pitää tavoittaa riippuu siitä, mitä tilaisuuksilla ensi sijassa haetaan. Jos on jo tiedossa ydinjoukko, joka on kiinnostunut, ja heidän aikataulunsa ja pääsemisensä on tiedossa ei haittaa, vaikkei tuo olisi koko paikkakunnan väelle optimein aika, vaikka varmasti toivotaan myös muiden osallistumista. Tärkeintähän on, että ne, jotka uuden seurakunnan perustamista harkitsevat voisivat saada käsityksen siitä mistä olisi kyse. Tuo kurssi muuten näytetään toteutettavan tavanomaista tiiviimmässä muodossa, kirkon seitsemän tuntomerkkiä on mahdutettu neljään kertaan. Mistä lie sekin kertoo. Huvikseni muuten vilkaisin tilastotietoja, eikä tuolla ehkä aikataulujen sijoittaminen eläkeläisille, työttömille ja maanviljelijöille hyväksi ole välttämättä hölmöä: työttömyysprosentti on ollut noin 15%, maa- ja metsätaloudesta saa elantonsa noin 20% ( @Max , kyllä muillakin kuin maitotiloilla on kellolla väliä, sikatilan kasvattina tiedän hyvin, että eläimet ruokitaan aamulla ja illalla. Ovat toki joustavampia kuin lehmät aikatauluissa, mutta silti) ja lienee tuolla eläkeläisiäkin merkittävä määrä.

Mutta mehän täällä vain spekuloimme. Itse toivottelen onnea ja menestystä sinne itään. Lähetyshiippakuntahan on pitänyt opetustilaisuuksia myös sellaisilla paikkakunnilla, joille ei ainakaan toistaiseksi ole syntynyt omaa yhteisöä, ainakin Raahe, Taivalkoski, Kalajoki ja Juankoski tulevat mieleeni. Ehkä osassa ei olekaan ollut kiinnostuneita tarpeeksi, muistaakseni Kalajoella taas opetuksia paikkakunnalle puuhannut perhe totesi ettei ole välttämätöntä että paikkakunnalle saataisiin messuja, mutta halusivat kotipaikkakunnallaan jakaa tietoa Lähetyshiippakunnan vaihtoehdosta. Itse ajoivat ihan mielellään Kokkolaan asti. Parikkalassa näyttää aloittaneen 2015 vuoden alussa kirkkoherranvirassa Marja-Liisa Malmi, saattaa olla, että ainakin hänen sukupuolensa on tähän hankkeeseen vaikuttanut.

2 tykkäystä

Kiitos Stieleiche kirjoituksistasi. On kiva lukea ajatuksiasi, kun ne on kirjoitettu ystävällisessä sävyssä. Parikkalan tilannetta tuntevana voin vain todeta, että osut pohdinnoissasi oikeaan monessa kohdin.

3 tykkäystä

Kirkkoherranvaihdoksella saattaa olla vaikutusta asialle, tosin siitä on jo kaksi vuotta; mikä kielii siitä ettei naispuolisten pappien suhteen eksklusiivisesti kielteisten osuus oli seurakunnassa kovin iso. Naispuolisen kirkkoherran lisäksi Parikkalan seurakunnassa on tällä hetkellä miespuoliset kappalainen ja määräaikainen seurakuntapastori.

Parikkalan aiempi kirkkoherra Erkki Lemetyinen jäi eläkkeelle marraskuussa 2014. Kirkkoherran virka oli haettavana kaikkiaan neljä kertaa. Kahdella ensimmäisellä kerralla hakijoita ei ollut lainkaan ja kolmannella kerralla hakijoita oli yksi. Neljännen hakukerran jälkeen hakijoita oli kaksi, joista kirkkovaltuusto valitsi Marja-Liisa Malmin.

8 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Naispappeuden vastustajien kotipaikkaoikeus evl.fi:ssä

Miksei muuten tuosta Parikkalan kurssista ole mitään tietoa Lähetyshiippakunnan nettisivuilla? Pyhäkön Lampun paperiversion välissä olevassa ystäväkirjeessä kurssista kerrottiin, mutta miten näitä mainostetaan noin niinkuin muuten? Tuli vaan mieleen, kun kurssi ilmeisesti alkaa huomenna? (Itse en ole tulossa, asun aivan toisella puolella Suomea.)

LHPK:n seurakuntia ja toimintaa on n. 40 paikkakunnalla. Paikallisia tilaisuuksia ei usein mainosteta keskusjohtoisesti, koska siihen ei ole työnekijöitä eikä resursseja, vaan tilaisuuksien järjestäjät paikallisella tasolla vastaavat kutsumisesta. Siksi paikallisista tilaisuuksista ilmoittamisen laatu ja toteutus vaihtelevat paikallisten seurakuntalaisten aktiivisuuden mukaan. LHPK:lla ei ole omaa tiedotuskeskusta tai omia tiedottajia. Toki valtakunnallisista ja tärkeimmistä tilaisuuksista tiedotetaan aina netissä ja yleensä hyvissä ajoin.

Tässä tietoa LHPK: viime lauantain pappisvihkimyksestä:

Asia selvä. Muistelin vain, että aiemmin vastaavista luentosarjoista ja jopa yksittäisistä opetustilaisuuksista sellaisilla paikkakunnilla, jossa ei vielä ole yhteisöä olisi myös tiedotettu. Toki en tiedä, kuinka monesta ei tällaista tiedotusta ole tehty.

Itse veikkaan vain pöljyyttä viestinnässä ja tiedotuksessa. Esim. Turun seurakunnan FB-sivuilla on postaus, että ajankohtaiset tiedot raamattupiireistä löytyy seurakunnan nettisivuilta, ja siinä postauksessa on sinne linkki, mutta eipä siellä ole esim. tämän kuun raamattupiireista mitään tietoa. Muutenkin nettisivu on aika karu verrattuna joiden muiden seurakuntien vastaaviin. Ihan niin kuin @Stgeorg sanoi, tuo tiedottamisen laatu vaihtelee.

Tuo on kyllä sikäli valitettavaa, että pienen yhteisön kannattaisi käyttää kaikki mahdolliset keinot sanomansa välittämiseksi, ja omat nettisivut olisivat se helpoin mahdollinen väylä. No, toivottavasti ovat muistaneet mainostaa paikallisesti.

Nykyaikana lehtimainokset ja/tai vaikkapa tapahtumamainokset ilmoitustauluilla eivät oikein toimi, jos samoja tietoja ei ole myös jollain nettisivuilla tai Facebookissa. Otin nuo esimerkit, koska monet kristilliset opiskelijajärjestöt käyttävät noita perinteisiä ilmoitusväyliä edelleen, vaikka niiden nettisivut ja FB-sivut ovat myös ajan tasalla. Jos mainos on nähty tai kuultu ja jäänyt mieleen edes etäisesti, niin olisi hyvä olla olemassa jokin nettisivu, josta voi tarkistaa, että mikä se osoite ja aika olikaan.

Toki voidaan ajatella, että tieto leviää niinkin, että ihmiset kutsuvat tuttujaan mukaan, mutta helpommin se tuttukin tulee, jos voi lähtemistä harkittuaan löytää tietoa tilaisuudesta jostain muuten kuin vain soittamalla kutsujalle, että mikä se aika ja paikka olikaan.

Ehdottomasti kannatan sitä, että löytyy ajantasaiset tiedot, jotka on helppo päivittää ja joihin on helppo tehdä hakuja.

Missään tapauksessa en kannata sitä, että tehdään joku mainostoimiston uusinta ja mediaseksikkäintä osaamista edustava julkisivu, minkä arvo tiedonvälityksessä jää hyvin niukaksi. Yksi keskiverto esimerkki tästä on Seinäjoen helluntaiseurakunnan kotisivu.

Tuota formaattia on liikkeellä aivan liikaa. Ja toivoisin, että se kuolisi pois. Osasyynä sellainen trauma, että suoritettuani kiitettävästi webohjelmoinnin perusteiden ensimmäisen puolikkaan olisin päässyt ulkomaille tekemään tuollaisen harjoitustyönä. Jouduin sanomaan että kiitos ei, en taida nyt osata enkä jaksaa.

Ei ole sovittu yhtään mitään.

6 tykkäystä

Syksyllä mielenkiintoinen tilaisuus:

4 tykkäystä

Tämä on oikeasti varsin mielenkiintoinen tapahtuma! Eikä vähiten siksi, että siellä ovat varsinaisia puheenvuoroja esittämässä suomalaisen tunnustuksellisen luterilaisuuden keskeisimpiin kuuluvat yhteisöt:evl.fi:n sisältä Sley, itsenäiset kirkot Seurakuntaliitto ja STLK ja sillä välillä vielä huiniva Lähetyshiippakunta. Kyselin tuosta tapahtumasta hieman, ja ilmeisesti sinne ovat tervetulleet myös muut yhteisöt sekä tietysti yksityishenkilöt ihan omana itsenään.

Niille, jotka eivät tunne itsenäisten luterilaisten kirkkojen kiemuroita mainittakoon, että tämä keskustelu on varsin merkittävä:
Kristuksen sovitustyö – historiallisia ja ajankohtaisia tulkintahorisontteja, pastori Heikki Salo (Seurakuntaliitto)
1. Keskustelupuheenvuoro, pastori Mika Bergman (STLK) Nimittäin, Seurakuntaliitto ja STLK aikoinaan erkanivat juuri Seurakuntaliiton johtajan poikkeavien käsitysten sovitusopista vuoksi. Nyttemmin Seurakuntaliitto on muuttanut kantansa vastaamaan yleistä luterilaista linjaa. Eli tässä keskustelussa on mahdollisuus lopullisesti kuopata näiden kirkkojen välillä 1920-luvulta asti vallinnut teologinen kiista.

3 tykkäystä

Sitä mieki vähän oopamoin, mitä tuossa viimeisessä kappaleessa kirjoitat eilen kun fb:ssa tästä myös oli ilmoitusta ja keskustelua. Erittäin mielenkiintoisia aikoja eletään. Oikeastaan jossain vaiheessa toivoin STLK:n ja LHPK:n yhdistymistä. Näin maallikkona ajattelin, että jospa pääsisivät jonkinlaiseen yksimielisyyteen. LHPK:lla on noin maantieteellisesti kattavaa seurakuntatoimintaa läpi maan. Mutta se, minhinkä käsitykseen opillisista eroavaisuuksista noiden kahden välillä olen päässyt, ei ehkä yhdistyminen sittenkään ole lähiaikoina odotettavissa.

Seurakuntaliitto ja LHPK taitavat olla lähinnä kirkollista yhteyttä, joka osin jo käytännössä vallitsee, mutta olisi mielestäni hienoa, jos erot noiden kahden vanhimman vapaakirkon välillä tasoittuisivat. Parasta olisi, jos kaikki mahtuisivat samaan kirkkoon, mutta sitä ennen erimielisyydet pitää ratkaista.

PS: en tiedä oletko facebookissa tunnistanut minut, mutta minä tunnistan sinut, vaikka emme ole tavanneetkaan :wink:

2 tykkäystä

:blush: Ehkäpä tunnistamme molemmat toisemme. Taisin esittäytyä siinä Usko ja Rukous- fb-ryhmässä jossain vaiheessa :sunglasses:

Olen samaa mieltä tuosta mitä edellä kirjoitat. Sitä toivoisi, että kaikki mahtuisivat samaan kirkkoon. Ja ihan pakko mainita tässä ikään kuin sivulauseena että, erityisesti lestadiolaisuus, mikä on hajaantunut lukemattomia kertoja, sen liikkeen pitäisi ryhdistäytyä ja kaikkien haarojen tehdä parannus ja yhdistyä keskenään. Vielä parempi, jos kaikki herätysliikkeet luopuisivat nimestään ja yhdistyksistään ja oltais kaikki saman kirkon yhteistä lammaskatrasta.

[quote=“Stieleiche, post:172, topic:451, full:true”]
Niille, jotka eivät tunne itsenäisten luterilaisten kirkkojen kiemuroita mainittakoon, että tämä keskustelu on varsin merkittävä:
Kristuksen sovitustyö – historiallisia ja ajankohtaisia tulkintahorisontteja, pastori Heikki Salo (Seurakuntaliitto)
1. Keskustelupuheenvuoro, pastori Mika Bergman (STLK) Nimittäin, Seurakuntaliitto ja STLK aikoinaan erkanivat juuri Seurakuntaliiton johtajan poikkeavien käsitysten sovitusopista vuoksi. Nyttemmin Seurakuntaliitto on muuttanut kantansa vastaamaan yleistä luterilaista linjaa. Eli tässä keskustelussa on mahdollisuus lopullisesti kuopata näiden kirkkojen välillä 1920-luvulta asti vallinnut teologinen kiista. [/quote]

Tuon nk. Pätiälän harhan osalta toki näin on. Mutta ensiksikin olen ymmärtänyt että Seurakuntaliitto olisi ainakin käytännössä jo unohtanut Pätiälän erityiskorostuksen historian lehdille ja toisaalta taasen Seurakuntaliitto, toisin kuin STLK, toimii hyvin läheisessä yhteistyössä LHPK:n kanssa ilman mitään kirkkopoliittista kissanhännänkiskontaa.

1 tykkäys