Lähetyshiippakunta ja Patmos

Lähetyshiippakunta on päättänyt liittyä Leo Mellerin Patmosradion ohjelmantuottajiin. Nähtävästi nyt siis he katsovat, että sen opetus on linjassa heidän oppinsa kanssa, onhan aiemmin edeltäjäpalstoilla esitetty, että ei saisi olla sellaisilla kanavilla, joissa julistetaan väärää oppia. On siis varmaan niin, että Mellerin opetus ei ole Lähetyshiippakunnan mielestä väärää, koska on hänen radiokanavallaan osallisena.

2 tykkäystä

Itsekin olen kyllä kiinnittänyt huomiota, että vähän jännässä seurassa siellä ovat. Tosin radiojumalanpalvelusten suhteen Patmoksella näyttää olevan yllättävän luterilainen linja, aamulla Sley Pyhän sydämen kappelista Helsingistä ja myöhemmin päivällä Lähetyshiippakunnan Seinäjoen Luukkaan seurakunnasta. Mutta eikös Lähetyshiippakunnan Kouvolan pastori Petri Hiltunen ollut mukana Radiokirkko -ohjelmassa jo Radio Deinkin puolella? Että ei tämä nyt välttämättä niin suuri linjamuutos ole tuon radioesiintymisen kanssa. (Hankalaa, kun nuo LHPK:n pastorit ovat täältä kaikonneet, erityisesti kaipaisin erästä saksaksi väitellyttä purjehtijaa sekä erästä, joka näyttää siirtyneen rapakon taakse…)

4 tykkäystä

Leo Meller käy P. Sydämen kappelin messuissa. Ja soitetaanhan kanavalla paljon Siionin Kanteleen lauluja. LHPK:n Hiltunen ei tietysti ole ollut ainoa Radiokirkon saarnaaja, on siellä ollut SLEY:n Arkila ja monia muiden herätysliikkeiden henkilöitä.
Joskus vain annettiin tuon säätiöläisen suunnan taholta ymmärtää, että ei voida olla sellaisissa radiokanavissa tai tv-kanavissa, joissa on sekaoppia. Nähtävästi siis ei ole väärää oppia Leo Mellerin opetuksissa.

Tai sitten ovat muuttaneet näkemystään radioyhteistyöstä. Täällä ei taida keskustella enää ketään, joka tähän osaisi vastata. Omasta mielestäni Meller on kohtuu ok puheissaan aina siihen asti kunnes tullaan profetioihin ja lopunaikoihin, silloin alkaakin sitten iso pyörä pyöriä. Pari opiskelukaveria kävi aikoinaan viihdemielessä kuuntelemassa Mellerin tilaisuuksia lopunaikoja koskien, vähän hankala tilanne kun ei tiennyt mitä moisestakin olisi pitänyt sanoa.

Meller esimerkiksi vanhemmissa puheissaan pitää Rooman kirkkoa luciferistisena eikä lainkaan kristillisenä. Ja sitte on oppi juutalaisten erityisestä pelastuksesta. Sekä heikko ehtoollisopetus. Esimerkiksi ehtoollisopin julistaminen ei haittaa SLEYta. Meller ei välttämättä ole lopunajoissa oikeassa, mutta sanoisinpa, että se ei suinkaan ole pahin ongelma.

Ajatus siitä, että voi esiintyä myös yhteydessä, jossa kaikki ei olekaan ihan oikeaoppista, on aivan ymmärrettävää. P. Yrjänä on kuitenkin tiedottanut meille heikäläisten ajatuksista. Hän lienee on ainakin kirjoittaja, joka voi selvittää tätä asiaa. Onko heidän kirkkokuntansa muuttanut opetustaan tässä asiassa. Mainitsemasiasi henkiöitä kaipailen ja mielellään kuulisin heidänkin ajatuksiaan.

Juutalaisista en tiedä, mutta Rooman kirkon suhteen hän vaikuttaa muuttaneen suhtautumistaan, esim. tässä: http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/107/leo_meller_tanaan_-_paavi_franciscus_ja_paholaisen_todellisuus Ei hän edelleenkään katolinen ole, mutta antikristillisenä hän ei selvästikään kyseistä kirkkoa tai paavia vaikuta pitävän.

Kah, vilkaisin, ja kyllä tuo nykyinenkin paavi tuolla näyttää olevan. Ei mies näköjään osaa päättää, kun on se radiossakin jotain positiivista katolisesta kirkosta sanonut. Mutta nyt kallistuu jo pahasti off- topiciksi, Meller itse lienisi ketjun tai parin väärti itsessään.

Muuten, eihän Meller enää johda Patmosta?

Olen itsekin välillä ihmetellyt Patmoksen linjauksia. Yhteistyö Lähetyshiippakunnan kanssa on alkanut jo arviolta viitisen vuotta sitten kun Radio Deillä kuulunut Patmoksen kustantama Radiokirkko-niminen vartin pituinen ohjelma kerran viikossa piti sisällään usein Luthersäätiöläisten, mutta myös muiden kirkon konservatiivien, kuten Sleyn ja Kl:n opetuksia. Rainerma ja Hiltunen muiden muassa jäivät mieleen. Kuitenkin Patmoksella työskentelee koko joukko myös helluntailaisia, joiden toimintatapa ja tyyli varmasti poikkeavat luterilaisesta korkeakirkollisuudesta. Meller itse on luterilainen ja yhteydet Sleyn messuihin kiistattomat. Tästä varmaan luonteva syy myös niiden radiointiin.

Toisaalta arvostan Patmoksen ennakkoluulottomuutta ja avoimuutta monenlaisille toimijoille. Mellerin aloittaessaan radiotyötään Suomessa Helsingin Lähiradiossa 1980-luvun lopulla meininki oli melko yksipuolista. Mellerin lopunaikojen profetiat olivat pääsääntöisesti esillä. Meller oli saanut radiotoimintaan ja toimittamiseen kokemusta jo vuosikymmeniä aiemmin USAsta.

Nykyään Patmos ei ole yhtäkuin Leo Meller. Toiminnanjohtajana on Pirkko Säilä ja palveluksessa on ainakin neljä teologian korkeakoulutuksen saanutta, maisterit Pasi Turunen, Timo Keskitalo joka on myös luterilainen pappi ja Petri Mäkilä, sekä tohtori Juha Ahvio. Toisaalta perinteistä helluntailaisuutta edustaa entinen saalempastori Markku Vuorinen ja Lähetysseurakunnan entinen johtaja tm Petri Mäkilä. Joukossa on paljon muitakin, joiden nimiä en nyt muista.

Toisin sanoen: On loistava tilaisuus kaivaa peiteltyjä totuuksia esiin, kun kukaan väärämielinen ei ole hämäämässä. Tsemppiä!!

3 tykkäystä

Yksi viesti siirrettiin uuteen ketjuun: Lähetyshiippakunnan pastorien erot

[quote=“cymbus, post:1, topic:748, full:true”]
Lähetyshiippakunta on päättänyt liittyä Leo Mellerin Patmosradion ohjelmantuottajiin. Nähtävästi nyt siis he katsovat, että sen opetus on linjassa heidän oppinsa kanssa,…[/quote]

Vähän taustatietoa. Vuonna 2002 pastori teol. tri. Petri Hiltusta (hänen ollessaan Valkealan kirkkoherrana) pyydettiin mukaan saarnaamaan radiokirkossa, jonka Radio Patmos toimitti Radio Deille. Radiokirkossa saarnasivat myös mm. Kejo Rainerma ja Reijo Arkkila. Radiokirkot jatkuivat Radio Deissä aina vuoteen 2015, jolloin Radio Dei lopetti ne.

Muutama vuosi sitten Radio Patmos otti yhteyttä Petri Hiltuseen ja pyysi, että LHPK:n jumalanpalveluksia nauhoitettaisiin ja lähetettäisiin radiossa. LHPK:n johdossa asiasta käytiin keskustelu. Yhtäältä Leo Mellerin kuvioit ja opit nähtiin ongelmallisina, mutta toisaalta Radio Patmos ei ole yhtä kuin Leo Meller, vaan taustalla on paljon muitakin mm. Timo Keskitalo, J. Ahvio ym., niin kuin Radio Dei ei ole yhtä kuin Kansanlähetys, Sansa, Raamattuopisto tai Tuomasyhteisö vaan toimijoita on monia. Tuskin esim. Juha Vähäsarja tai J. Norvanto katsovat olevansa opillisesti yhtä Olli Seppäsen tai vapaakirkon kanssa, vaikka esiintyvät usein Radio Deissä.

Radio Dei on tehnyt selkeän linjauksen, että Lähetyshiippakunta (ainoana kristillisenä yhteisönä) ei millään tavalla saa näkyä sen ohjelmistossa. Radio Dei on myös sensuroinut ainakin yhden pastori Petri Hiltusen saarnan, joka koski kastetta.

Aloite radiokirkoista ja muista lähetyksistä ovat tulleet Radio Patmokselta. LHPK ei siis ole esittänyt yhteistyötä. LHPK ei ole kuitenkaan missään vaiheessa halunnut eristäytyä omaksi ”kuppikunnaksi” (niin kuin joskus kuulee väitettävään), vaan on haluttu tuoda ja pitää evankeliumia esillä. Siksi LHPK on nauhoittanut materiaalia radioon lähetettäväksi.

Pastori Timo Keskitalo on Radio Patmoksella töissä ja häneen kauttaan LHPK:n lähetyksiä on nyt lisättykin. Hän on viime aikaisten avausten taustalla ollut. LHPK on Radio Patmoksen suuntaan korostanut, että sen nauhoittamat lähetykset tulee lähettää sensuroimatta ja sellaisenaan, eikä LHPK:lla ole toiminnan ja opillista yhteistyötä Radio Patmoksen tai Leo Mellerin kanssa. Lähetyshiippakunnalla ei ole omia varoja radiotyön tekemiseen, eikä se ole maksanut lähetyksistään. Radio Patmos on tähän mennessä toiminut reilusti ja avoimesti, eikä ole sensuroinut tai peukaloinut lähetyksiä.

10 tykkäystä

Kiitos asian taustoittamisesta ja selventämisestä. Itse kun vain muistelin, että säätiöläisistä jotkut paheksuivat aikoinaan sitä, että jotkut ovat mukana yhteiskristillisissä medioissa. Ehkä se oli sitten heidän yksityisajatteluaan tai linja on muuttunut. Itse en näe tätä lainkaan pahana asiana. Ahvio eikä ehkä Keskitalokaan ei kyllä ihan tunnustusluterilaisuuden malleiksi taida kelvata. Ahvio on tunnetusti kalvinistinen ajattelultaan.

Minä olen arvostanut Patmosta juuri siinä, että se on ollut kristillisen radiotoiminnan pioneereja maassamme. Itse näen tv- ja radiotoiminnan tärkeänä. Ja on ihan ihalitavaa, että joku viitsii vastailla ihmisten puheluihin ja kysymyksiin, etenkin kun soittajat eivät aina ole ihan tasapainoisimmasta päästä.

4 tykkäystä

15 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Lähetyshiippakunnan pastorien eroamiset

Tasapainoton tai en, minä nautin usein sunnuntai-iltamyöhään RadioDei:stä kuulemistani puhelinkeskusteluista, kysymyksistä ja vastauksista, kun yhteen aikaan jouduin juuri tuolloin ajamaan pimeitä maaseudun teitä yksinäni.

Oli jotenkin rauhoittavaa kunnella ihmisten kysymyksiä ja ongelmia, ja niihin annettuja Raamattuun viittaavia Mellerin vastauksia. En tiedä kunkin kysymys-vastaus-asian oikeaoppisuudesta jne, mutta noista keskusteluista sai usein intoa tutkia itse em aiheita Raamatusta ja miettiä muuten Jumalan ihmeellisyyttä ja suuruutta. Talviöisen tähtitaivaan alla pimeällä metsätaipaleella se oli helppoa.

Itse en oikeastaan tiedä mikä Patmoksen vanha linja on. Nykyinen vaikuttaa olevan aika lailla kaikkia kristittyjä arvostava, eikä lainkaan riidanhaluinen.

Juha Ahvion blogi Steve Bannonista ehkä selventää linjaa jonkin verran. Ahvio siis pitää katolisen kirkon näkemyksiä osin täysin oikeina, vaikka keskeisimmissä asioissa edelleen on syviä erimielisyyksiä. KKK:n kolmatta osaa Elämä Kristuksessa hän pitää ilmeisesti ihan puhdasoppisena.

http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/927/onko_trumpin_paaneuvonantaja_steve_bannon_pimeyden_voima

1 tykkäys

Toisaalta täytyyhän tuollaistakin olla.
Tyytyköön opetuslapsi samaan kuin opettaja ja palvelija samaan kuin isäntä. Jos talon isäntää nimitetään Belsebuliksi , kuinka paljon helpommin sen nimen saa talonväki! (Matt 10:25)
Jos katolista kirkkoa ei pidettäisi saatanallisena, olisi syytä huolestua.

2 tykkäystä

10 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Suuri kieliketju

Sain sen siis koulusta. (EFÖ - Evageliska folkhögskolan i Österbotten) Opiskelin siellä myös ruotsia muiden suomenkielisten ja maahanmuuttajien kanssa. Sain lukuvuoden päätteeksi todistuksen ruotsin kielen hallinnasta. En kyllä tiedä onko tallessa…

Kappas löytyi:

STATENS SPRÅKEXAMENSNÄMND

Härmed intygas att sturedande------ vid denna dag avlagd examen ådagalagt “god” förmåga att i tal och skrift använda svenska språket.

Vasa, den 24 maj 1994.

Adjungerad medlem av examnämnden