LHPK:n uusi Katekismus

“Kasteeseen turvautuminen”- on minulle turvautumista siihen, mitä Raamattu kasteessa ihmiselle lupaa. Kasteeni perusteella tiedän olevani varmasti liitetty Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, koska Raamattu näin vakuuttaa (Room 6). Toki saan heti uskolla omistaa armon ja anteeksiantamuksen Jeesuksen veren tähden (evankelinen koen olevani itsekkin). Näin se seesteisinä aikoina meneekin. Joskus vain syvissä vesissä ollessa ei ole helppoa tarttua synnin tahraamalla ymmärryksellä lupauksiin armosta. Silloin kaste on se varma asia, joka on jo tapahtunut ja josta tiedän että olen kaikesta huolimatta Jeesuksen oma, Hän ei aja minua pois ja tahtoo antaa minulle syntini anteeksi ja puhtaan omantunnon.

En näe tarpeen asettaa uskoa ja kastetta “tärkeysjärjestykseen”. Molemmat tarvitaan.

2 tykkäystä

Tämä on keskustelufoorumi. Ei saarnanuottia enää, jooko.

1 tykkäys

Tuosta Lutherin Apologian tekstistä ja/tai Pekan tulkinnasta voidaan vetää myös johtopäätös että helluntailaiset ja muut vastaavat liikkeet ovat Kristuksen kirkon ulkopuolella, koska hyljeksivät (lapsi)kastetta.

Tai sitten Luther on mennyt hyvin pitkälle metsään tulkinnoissaan…

Eli Jumala tekee asioita ihmisille heidän nukkuessaankin. Ok tähän asti.

Mutta loppua kohden Jumala väsähtää? Tai sitten ihmiset nukkuvat vähemmän? Jolloin helppoa uskomisen aikaa mahtuu vuorokauteen niukemmin, kunnes tulee kriittinen piste, jolloin sitä ei riitä enää päivän yli?

Eli se on jotain, mitä ihminen ei varsinaisesti tee. Ja tämä ei-tekeminen käy harvinaisemmaksi. Jos uskoa vertaisi lankapuhelimella soitteluun, niin sekin on jotain, mitä 1) joku muu tekee kuin minä, ja 2) tehdään kaiken aikaa vähemmän, joten 3) on äärimmäisen vaikea päätellä siitä, että mitä tekemistä asialla on minkään tietyn henkilön kanssa, saati sitten minun, jos on yhtään mitään.

Luuk. 18:8 Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän lankapuhelimia maan päältä?

Joku tässä keskustelussa sanoi, että tuo kuulostaa uskomiselta uskoon. Mutta yleinen uskominen uskoon on sitä, että ajatellaan uskon olevan jotain mentaalista voimaa, jota ihmisen pitää treenata rypistämällä otsaa ja ajattelemalla keskittyneesti. Kun taas tämä on sen vastakohta samalla janalla. Eli pitää uskoa uskoon, mutta tehdä sitä mahdollisimman vähän. Vain sen verran, että se juuri ja juuri tapahtuu.

Ihmiset alkavat kellahdella kahteen vastakkaiseen “erheeseen”: Toinen on sitä, että uskoon uskomisen sijaan uskotaan jotain konkreettista. Toinen on sitä, että uskoon uskomisen ajatellaan itsessään saavan aikaan jotain konkreettista. Joku kutsuu ensimmäistä katolisuudeksi ja jälkimmäistä karismaattisuudeksi. Mutta siinä keskellä on aivan hiuksenhieno, rajattoman riemun tarjoava, puhdas uskominen uskoon.

Kai sen nyt saa sanoa, etten vieläkään löydä tuosta päätä enkä häntää?

Siinä tajtaa olla iteeana tämä, että ainoa syy hyljeksiä lapsikastetta on nähdä uskossa jotain aktiivista vastaanottamista. Joka siis kiistää tai torjuu sen, mitä lapsikasteen katsotaan puhtaimmillaan olevan, eli passiivista vastaanottamista. Kaikki aktiivinen vastaanottaminen on syntiä, koska se katsoo, että synti, synnillinen tekeminen tai potentiaalisesti synnin tahrima teko tai motiivi voisi olla osallinen pelastukseen.

Ajatus on siinä, että karjapihan eläinkin voisi uskoa, jos vain olisi luvattu jossain, että Jumala sellaiselle lahjoittaa uskon. Eipä ole mitään syytä kiistää uskoa sen enempää lyhtypylväältä. Paitsi vain se, että Jumala ei ole niille luvannut sitä lahjoittaa. Usko on jollain tavalla kuin fiktio, paitsi että se on faktaa.

Aivan kuin ihmisellä olisi ominaisuus, nimeltä “gröhömpsisyys” (jonka joku voi kuvitella liittyvän jotenkin siihen, miten esiinnytään sekuntia ennen kuin pidetään puhe, jolloin yleensä yskäistään tai selvitellään kurkkua), mutta sitä ei voi suorittaa a) pitämällä puheita tai b) yskimällä tai selvittelemällä kurkkua ennen puheita, vaan c) se lahjoitetaan ihmiselle armosta ja ilman omaa ansiota. Kun taas helluntailaisten “harha” on se, että vaikka se olisi miten ilmainen, niin sitä silti yritetään toteuttaa niin, että kasteen jälkeen saa lausua muutaman sanan, ja sitä ennen ehkä vähän köhäistä kun nostaa katseen kohti yleisöä.

Se on lahja, jota ei 1) pidä käyttää, 2) saa käyttää, 3) voi käyttää, 4) saada lisää. Uskon kaikki efektit ovat siis suoraan Jumalan sisäisiä tai kolminaisuuden persoonien välisiä. Se, mitä sanotaan ihmisen uskoksi, on vain se, että hänen osakseen luetaan tämä Jumalan sisäinen usko. Hän ei edes itse usko, vaan hän vain affirmoi jotain. Joka on sinänsä uskoa, jonkun mielestä, kuten myös arkikielen merkityksessä, mutta tästä juuri ei ole kyse.

Sitä tässä vaan yritän testata, että jos uskon pointti on saada järki pökertymään nerokkuuteensa, niin se ainakaan ei tapahdu ilmaiseksi tai hetkessä, vaan sen eteen pitää nähdä vaivaa.

Tässä saatiin nyt sellainen paradoksi, että uskoon uskominen ei ole uskomista. Se on sinänsä aika pökerryttävää. Kun taas uskoon uskomiseen uskominen ehkä lieventäisi ongelmaa äärimmäisen vähän, mutta olisi silti sekä uskomista että uskoon uskomista. Eli meillä on loputon rekursio, joka saattaa aavistuksen verran, toisin sanoen asymptoottisesti nollaa lähestyvän määrän, alkaa ratkaista ongelmaa.

Kaikki tietenkin lähtee siitä, kun olemme siis päättäneet, ettei evankeliumi sano mitään konkreettista, koska inhimillinen viisaus on konkreettista, mitä Jumalan viisaus ilmeisesti ei ole.

En oikein jaksa olla kovin nerokas enää, joten jää tämä pökertyminenkin heikonlaiseksi. Alkaa vain ärsyttää se, että tuossa ilmeisesti yritetään esittää ei mitään aivan kuin se olisi jotain. Tai sanoa ei mitään aivan kuin olisi sanottu jotain.

Näin on minullakin, vaikka tiedän saaneeni uskon jo babyna minua kastettaessa, mutta ongemalliseksi
sen tekee se, ettei minulla ole siitä konkreettista havaintoa ja siksi minua ei auta pätkääkään vaikka kuinka suggeroisin itseni tekemään tuon mainitsemasi koukkauksen, asia jää silti puhtaasti kognitiivisen uskon tasolle. Sen sijaan Ehtoollisen
suhteen asia toinen, sillä siinä minä olen myös konkretian tasolla tekemisissä minua varten hankitun sovituksen kanssa. Nyt varmaan joku läimäyttää minua poskelle ja heittää syytöksen
kokemuskristillisyydestä, mutta olen sitä mieltä, että ihminen on kokonaisuus, jolloin myös tunteet ovat pelissä mukana. Kysymyshän onkin vain siitä onko kokemuksilla myös itseni ulkopuolinen perusta ja tällaisen perustan löydän heti Raamatun sanasta, kun sen sijaan ns. varsinaisessa kokemuskristillisyydessä, jota tietyt liikkeet edustavat tällaista perustaa ei ole, vaan siinä itse kokemus muodostuu perustaksi, jolle usko rakentuu.

1 tykkäys

Sanon nyt oman käsitykseni armonvälineistä tehden pienen yhteenvedon sanoen sen mukaan, että sakramentit, kaste ja ehtoollinen ovat vaikuttavia merkkejä, jotka Pyhän Hengen voimasta joko synnyttävät uskon tai vahvistavat sitä, aivan kuten tekee verbaalinen sanakin. Kastetta on vanhastaan kutsuttu luterilaisuudessa initaation, alkamisen sakramentiksi, koska siinä Pyhä Henki aloittaa työnsä ihmisessä, antaen uskon. Ehtoollista taas on kutsuttu konfirmaation, vahvistamisen sakramentiksi, koska siinä Pyhä Henki vahvistaa jo olemassa olevaa uskoa. Molemmat sakramentit ovat siis näkyvinä merkkeinä sanan kuvausta, jota Pyhä Henki käyttää välineinään uskoa synnyttäen ja sitä vahvistaen samoin kuin verbaalinen sanakin.

Uskoelämä alkaa kasteessa ja Pyhä Henki jatkuvasti vahvistaa sitä sekä ehtoollisen, että sanan kautta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että tämä uskonelämä kuolee aivan varmasti jos sana ja ehtoollinen eivät pidä sitä yllä ja näin on valitettavasti suuren enemmistön laita, he tukehtuvat tämän maailman huoliin, houkutuksiin ja rikkausiin. Kaste ei siis näin ollen pelasta tehtynä tekona, kunhan se vain on suoritettu (Väisäsen oppi), sillä jos näin olisi niin silloinhan lähes puolet maailman ihmisistä pelastuisivat, koska kuten sanoin, maailmassa on kristillisellä kasteella kastettuja ihmisiä lähes puolet koko ihmiskunnasta kautta aikain. Raamatun ilmoittama totuus on kuitenkin, että pelastuneiden määrä suhteessa muihin on hyvin pieni, joten siinäkään valossa Väisäsen opetus ei kestä. Toisekseen jos kastetta ei pidetä initaation, uskon elämän alkamisen sakramenttina, vaan omistetaan itse kastetoimitukselle Väisäsen tavoin koko pelastus, on olemassa suuri vaara, että ihmiset katsovat olevansa pelastettuja kunhan vain ovat kastetut, eivätkä tarvitse mitään muuta.

1 tykkäys

Niinkös meinaat? Annapa sitaatti ja lähde.

No tähän ei tarvita kummostakaan lähdettä. Riittää esim. kun tiedämme oppi-isämme vastustaneen Room. katolilaisia sanoen, he puhuvat kyllä uskosta, mutta lisäävät siihen opin ansiollisista teoista, sillä tavoin mitätöiden uskon. Tässä valossa me emme todellakaan voi tehdä kasteesta uskon mitätöivää tekoa, että se muka tehtynä tekona pelastaa. Ei, vaan kaste, kuten ehtoollinenkin täytyy ottaa uskossa vastaan, aivan samoin kuin sanakin. Muutoihan Sola Fide oppikin olisi vale. Onhan Apostoli Paavalin oppi selvä; pelastus ei tule teoista vaan uskosta!

1 tykkäys

Ei tuo ollut mikään perustelu.

Mikä sitten on? Mitä haet takaa?

Tätä vaan pikkaisen ihmettelin, kun en ole Väisäsen kirjoista sitä löytänyt. En minäkään tykkää ihan kaikista perusteluista Väisänen kirjoittaa mutta tämä tuntuu jotenkin olkinukelta. Siksi pyysin sitaattia. Onkohan ex opere operato jäänyt minulta huomaamatta?

Kyllä se on jäänyt sinulta huomaamatta. Jo ensimmäisessä kastekirjassaan tältä vuosituhannelta hän kirjoittaa uskon jakaantuvan kahtia pelastavaan ja pelastetun uskoon joista jälkimmäisen hän opettaa olevan toden vasta kasteen jälkeen. Tätä samaa hän on toistanut kautta koko tuotantonsa koska se nyt vaan ei ole mennyt jakeluun. Jos siis sovitus saadaan aikaan vasta toimittamalla kaste, niin silloinhan Kristus ei olekaan saanut sovitusta vastoin Raamatun opetusta aikaan, vaan meidän on saatava se aikaan toimittamalla kaste. Huomaatko tässä rinnakkaisuuden ns. vapaiden suuntien opille, jossa katsotaan uskon saavan aikaan sovituksen?
Väisäsen room. katolilais/lestadiolais viritteinen opetus kumoaa siten luterilaisuuden silmäterän, opin yleisestä vanhurskauttamisesta. Siksi minä ja monet muut erosimme LHPK:sta, kun tällainen vääränlainen sakramentalismi ja yli äyräitten menevä kirkon ja viran korostus nostettiin siellä salkoon murtaen tällä tavoin luterilaisuuden Raamattuun vankasti ankkuroidun perustan.

1 tykkäys

Onko tässä kyse vähän samasta jutusta kuin että tuleeko sähkö voimalasta vai pistorasiasta? Ja on harhaoppista sanoa, että se tulee pistorasiasta?

3 tykkäystä

Kirjoitin väärin ettei kasteessa kuulu olla ex opere operato -oppia. Kyllä kuuluu. Oikeastaan pitäisi sanoa tarkemmin: ex opere operato Christi. Sanonta tarkoittaa käsitykseni mukaan sitä, että kaste on Kristuksen teko, ei ihmisen teko.
Kasteen pätevyys ei siis ole riippuvainen kastettavan tai kastajan uskosta tai asenteesta. Kasteen hyöty sen sijaan riippuu kastettavan uskosta, mutta tämä sanonta ei otakaan kantaa siihen.

Ei Väisänen noin opeta, vaan yleistä vanhurskauttamista; eli sovitus on saatu aikaan ristillä. Luterilaisuudessa sovituksen lukemiseen ihmisen hyväksi tarvitaan armonväline, jossa pukeudutaan Kristukseen - missä muualla pukeudut Kristukseen kuin kasteessa? Missä muualla kuolit yhdessä Kristuksen kanssa Häneen yhteenkasvaneena?

En valitettavasti, vaikka olen kaikki Väisäsen uudet kirjat lukenut. Olen väsyksiin asti miettinyt noita donatolaisuusepäilyjä, en pääse millään kärryille niiden oikeellisuudesta Väisäsen kohdalla. Vaikka olen itse eronnut lestadiolaisuudesta juuri donatolaisuuden (= 1. käskyn rikkomisen) takia, niin en siltikään näe Väisäsen opissa mitään lestadiolais-paavillista ex opere operato ecclesiae -oppia, jossa sanan ja sakramentin vaikuttavuus/voima olisi jonkin näkyvän kirkon omistuksessa, ja tähän näkyvään kirkkoon siis pitäisi uskoa). Kaipaisin lujia teologisia perusteluita väisäskritiikin esittäjiltä.

Mielestäni hyvin oivallettu.

1 tykkäys

Sinä saat virtaa pistorasiasta tökkäämällä töpselin pistorasiaan. Virta on siis jo valmiina pistorasiassa, etkä sinä saa virtaa aikaan tökkäämällä töpselin seinään. Samoin on sovitus jo valmiina Kristuksen teon tähden, eikä sitä saada aikaan kasteen toimittamisella. Kaste vain liittää meidät tähän valmiiseen sovitukseen, mutta ei tietenkään saa sitä aikaan.

2 tykkäystä

Ei tarvita armonvälinettä, vaan “Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, eikä lukenut sille sen rikkomuksia.” (2. Kor. 5: 19). Armonväline vain liittää sinut tähän valmiiseen sovitukseen, mutta ei saa aikaan sen hyväksi lukemista sinulle. Lue edellinen viestini kissalle.

1 tykkäys

Töpselin voi laittaa pistorasiaan, mutta se itsessään ei saa sähköä tulemaan, koska sähkö tulee voimalasta pistorasiaan kaiken aikaa.

2 tykkäystä

Juuri näin! Samoin virtaa Jumalasta valmis sovitus Kristuksen sovitustyön tähden sinulle. Kasteen kautta sinä kytkeydyt tähän sovituksen virtaan, mutta et saa sitä virtaamaan, koska se virtaa jo.

1 tykkäys

Voidaan puhua töpseleistä tai viinipuusta, ihan sama. Ei ole kuitenkaan hyppysähköä - eikä viinipuun/oliivipuun oksat elä ilman että ne ensin liitetään jaloon puuhun (Jumalan toimesta).

Mielestäni nuo kaksi lausetta ovat keskenään ristiriidassa. Ensin ei tarvita armonvälinettä, mutta sitten kuitenkin tarvitaan?

Voitaisiinkos ajatella näin: Kasteessa jalkalampun töpseli laitetaan seinään, ja usko on kytkin, josta valot laitetaan päälle/pois. Jos töpseli ei ole seinässä, valokytkimen napsuttelu ei sytytä valoja vaan huone pysyy pimeänä. Kastekäsky on kehotus tuoda töpseli saapuville, jotta Kristus laittaisi sitten töpselisi ensin pistorasiaan, koska et itse yletä niin ylös. (kyllähän tuostakin vertauksesta joku saa synergian tulkittua, mutta ei voi mitään…keksitään sitten ennättävälle armolle joku sähkötermi, vaikka magnetismi…)

Yleinen vanhurskauttaminen on siis potentiaalinen vanhurskauttaminen, kunnes a) tullaan kastetuksi b) uskotaan (subjektiivinen vanhurskauttaminen uskon kautta mutta ei uskon perusteella).
Näin siis Jumalan säätämässä perustapauksessa, josta nyt puhutaan. Erityistapauksista meille ei ole annettu ilmoitusta, joten siitä lienee turha vääntää uudestisynnyttääkö sana ennen kastetta. Kaikki teologisointi puoleen (kastamaton uskova menee helvettiin) tai toiseen (kastamaton uskova menee taivaaseen) menee erityisen ilmoituksen ulkopuolelle, salatun Jumalan alueelle. Hyppysähkö on toki Jumalalle mahdollista, mutta vain poikkeustapauksissa. Tästä on mielestäni kyse Markuksen 16:16 jakeessa, jossa uskovan kastamattoman kohdalle ei tarkoituksellisesti anneta selkeää ilmoitusta, vaan jätetään auki “Herran haltuun” ja luotetaan että Herra on kaikessa pyhyydessään ja kunniassaan edelleen hyvä, ja että Herran tahto toteutuu.

Siitä ollaan varmaan kaikki samaa mieltä, ettei donatolaisia lisäkytkimiä tarvita valojen sytyttämiseen, eli järjestäytynyttä kirkkoa/seurakuntaa eikä edes järjestäytynyttä pastorin virkaa tarvita kasteen pätevyyden varmistamiseksi. Veteen yhdistyneellä sanalla (Jumalan nimellä) on itsessään pelastava voima.

@anon31067578: Asian ydin on siinä, että yllä oleva lainaus, koko asiayhteys huomioon ottaen, tarkoittaa, että Väisänen opettaisi, että kaste pelastaa tehtynä tekona ilman kastetun uskoa. Epäselvyyden poistamiseksi sinun pitäisi joko 1) myöntää, että näin ei ole, siis että Väisänenkin pitää uskoa välttämättömänä pelastukseen (näin me muut Väisästä lukeneet olemme asian ymmärtäneet); tai 2) jos tosissasi väität, että Väisänen opettaisi pelastuksen olevan mahdollinen ilman uskoa, sinun tulee näyttää, missä kirjassaan ja millä sivulla Väisänen tällaista opettaa.

1 tykkäys