LHPK:n uusi Katekismus

Tässä vielä Katekismuksen sisältö ja esipuhe:

**Sisällys**

Esipuhe 5
Vähä katekismus 7
Kymmenen käskyä 9
Apostolinen uskontunnustus 12
Isä meidän -rukous 14
Pyhän kasteen sakramentti 17
Miten tietämättömiä on neuvottava ripittäytymään? 19
Alttarin sakramentti 22
Rukouksia 24
Huoneentaulu 27
Vähän katekismuksen selitys 32
Johdanto 32
Kymmenen käskyä 38
Apostolinen uskontunnustus 81
Isä meidän -rukous 142
Sakramentit 168
Pyhän kasteen sakramentti 170
Rippi 182
Alttarin sakramentti 194
Augsburgin tunnustus 210
Hakemisto 222


**Esipuhe**

Tohtori Martti Lutherin (1483–1546) kirjojen joukosta erottuvat vuonna 1529 kirjoitetut Vähä ja Iso katekismus. Ne ammensivat vanhasta kasteopetusperinteestä, mutta samalla kiteyttivät uskonpuhdistuksen löydöt helposti omaksuttavina opetuksina. Katekismukset tiivistivät Raamatun keskeisen sisällön. Niissä esitetään yksinkertaisella tavalla se, miten ihminen pelastuu ja elää pelastettuna.Jo katekismuksen rakenne johdattaa ihmisen kristinuskon ytimeen, Kristuksen yhteyteen. Ensimmäinen pääkappale sisältää kymmenen käskyä selityksineen. Tämä Jumalan laki osoittaa ihmisen syntiseksi ja syylliseksi Jumalan edessä. Lain musertamalle ihmiselle ainut apu on evankeliumi.Toisessa pääkappaleessa esitetään uskontunnustus, joka opettaa Kolmiyhteisen Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen armolliset teot. Uskontunnustus on evankeliumia, Jumalan vastaus syntisen ihmisen hätään. Tämän ilosanoman ihminen saa uskossa vastaanottaa. Tämän jälkeen Jumalan käskyistäkin tulee uskovalle ohje, miten pelastettuna eletään.Kolmannen pääluvun sisältämä Isä meidän -rukouksen selitys johtaa uskonsa tunnustaneen kristityn rukoukseen, elävään yhteyteen Jumalansa kanssa. Rakkaudessaan Jumala antaa sanatkin, joilla kristitty saa rukoilla häntä. Herran rukous on myös evankeliumia lain musertamalle: Kristuksessa sovitetuilla ja Jumalan lapsiksi tulleilla on taivaallinen Isä, jota heidän on oikeus lähestyä rukouksessa.Katekismuksen pääluvuissa 4–6 kerrotaan, millä tavalla Jumalan Pyhä Henki toimii kristityn elämässä armonvälineiden kautta. Kasteessa ihminen saa syntinsä anteeksi ja tulee Jumalan lapseksi. Ripin synninpäästössä Pyhä Henki yhä uudelleen vakuuttaa sanan ja sitä julistavan saarnaviran kautta, että anteeksiantamus Kristuksen tähden on tosi ja varma. Ehtoollisella kristitylle lahjoitetaan Kristuksen tosi ruumis ja veri syntien anteeksiantamiseksi. Lisäksi katekismus sisältää jokapäiväisen hengellisen elämän tueksi aamu- ja iltarukouksen, ruokarukouksen sekä ohjeita kristilliseen elämään huoneentaulujen muodossa.Suomessa Lutherin Vähä katekismus loi pohjan kristinuskon opetukselle. Juhana Gezeliuksen (1666) ja Olaus Svebiliuksen (suom. 1745) katekismusselitykset opettivat luterilaisen uskon sukupolvelle toisensa jälkeen. Lutherin Vähän katekismuksen varaan ovat myös rakentuneet Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kristinopit (1893, 1923, 1948 ja 1999)Martti Lutherin katekismukset ovat luterilaisten kirkkojen yhteistä aarretta. Niitä on opetettu ja selitetty eri aikoina kaikissa luterilaisissa kirkoissa. Tämä kirja on amerikkalaisen tunnustuksellisen luterilaisen Lutheran Church–Missouri Synodin katekismusselitys vuodelta 1991. Käännöstekstiä on pieniltä osin muokattu Missouri-synodin vuoden 2016 katekismusehdotuksen pohjalta. Kirjaan on lisätty lyhyitä opetuksia ajankohtaisista kysymyksistä ja otteita suomalaisesta katekismusperinteestä. Martti Lutherin Vähä katekismuksen käännös pohjautuu 1948 Kristinopin käännökseen, jota Lähetyshiippakunnan katekismustyöryhmä on muokannut.Tämä katekismusselityksen vahvuutena on sen opetusten ankkuroiminen Raamattuun. Toiveena on, että se voisi kodeissa kulua käytössä hengellisenä käsikirjana.Koska katekismus johdattaa kristinuskon ytimeen, on siinä kastetulle kristitylle opiskeltavaa koko elämän ajaksi. Martti Luther toteaakin katekismuksen jatkuvasta lukemisesta osuvasti:

Mutta puhuakseni itsestäni: myös minä olen tohtori ja saarnaaja, ainakin yhtä oppinut ja kokenut kuin nuo ylimieliset ja suruttomat arvelevat olevansa. Silti teen kuin lapsi, joka opettelee katekismusta. Aamuisin ja muulloinkin, kun minulla on aikaa, luen ja lausun sana sanalta ääneen Isä meidän -rukouksen, kymmenen käskyä, uskontunnustuksen, psalmeja jne. Sen lisäksi minun on joka päivä jatkuvasti luettava ja opiskeltava, enkä sittenkään kykene käsittämään lukemaani niin kuin kernaasti haluaisin. Lapseksi ja katekismusoppilaaksi minun on jäätävä ja mielelläni jäänkin.

(Ison katekismuksen johdanto)