Minä uskon tiettyihin lajityypilllisiin ominaisuuksiin ja sosiologisiin tendensseihin. Ihminen on kuitenkin hyvin monimuotoinen ja joustava olento ja kulttuuri voi muokata häntä moneen suuntaan ja kulttuureja on monenlaisia.
Olen ymmärtänyt että myös ihmisapinoilla on kykyä empatiaan, mutta esim. bonobot ratkovat konflikteja harrastamalla seksiä keskenään - tämän mainitsen tuodakseni asiaan muutakin kuin Disney-perspektiiviä. Onko tämä ihmisapinoiden luomisessa säädetty luonnollinen laki?
En usko hetkeäkään siihen että ihmisen geeneihin olisi luomisessa kirjoitettu luonnollinen laki, johon ihmiset voivat ympätä näin jälkikäteen kaikkea sellaista, joka itselle luo mukavuutta ja turvallisuudentunnetta ja jonka myötä itsensä ja kaltaistensa ympärille voi vetää ympyrän “luonnollinen ja normaali” ja muiden ympärille “luonnoton ja epänormaali”.
Ongelma on siis se, että itselle sopivia ihmiskunnan elämässä olevia tendenssejä väitetään Kristuksesta piittaamatta ja oman mukavuudenhalun vuoksi laiksi ja ollaan siten Kristuksen ohi tuomitsemassa eläviä ja kuolleita ihmisviisauteen perustuen.
Minä en voi puhua luonnollisesta laista eikä minun tarvitse, sillä Jeesus ei siitä puhu. Rakkauden kaksoiskäsky sydämessä riittää moraaliin - siinä on täytetty koko laki, sanoo Jumala. Ja järisyttävässä tuomiosunnuntain tekstissä Jeesus jakaa ihmiset lampaisiin ja vuohiin sen perusteella kuinka hyvin he ovat totelleet rakkauden kaksoiskäskyä, sen mukaan kuinka hyvin he ovat kohdelleet lähimmäistä ja sitä kautta itseään Jumalaa. Siinä ei pyöritetä ihmisviisautta luonnollisesta laista. Minä otan tämän viestin tosissani.
@Anskutin, puhuit siitä ettet ole törmännyt yhteenkään järjettömään käskyyn Raamatussa. No, peitätkö pääsi kun rukoilet? Vaikenethan seurakunnassa? Olethan kuuliainen miehellesi, joka on perheesi pää ja Jumalan kuva ja kunnia - itsehän olet Paavalin mukaan vasta miehen kunnia. Miltä tuntuu edustaa langennutta osapuolta, joka ei koskaan saa vallita miestään eikä opettaa?
Mikä edellämainitusta on mielestäsi luonnollista lakia? Entäs Cymbuksen mielestä? Eikös luomisjärjestys ole osa luonnollista lakia?
Onko osa luonnollista lakia, että toiset ovat isäntiä ja toiset orjia ja että orjan kuuliaisuus isännälle on hyve? Onko orjan lyönti kepillä osa luomista?
Onko osa luonnollista lakia että Paavali ei suvaitse miehillä pitkiä hiuksia?
(Viittasin Anskutinin mieheen vain yleisellä hypoteettisella tasolla ja koska Anskutin on itse hänestä yleisellä tasolla puhunut. En aidosti sörki kenenkään elämää.)