Luterilainen lapsikaste

Miksi tällainen vaatimus on? Eikö kummi riitä?

1 tykkäys

Minusta laki on aivan selkeä, alle 12-15 vuotiaiden ei tarvitse muuttaa statustaan vasten tahtoaan, vaikka vanhemmat eroaisivat tai liittyisivät, yli 15-vuotias voi tehdä omat ratkaisunsa, mutta vain vanhempien luvalla ja täysi-ikäinen sitten itsenäisesti.

Outoa, jos lain tulkinta on jotain muuta.

Kummilla ei ole juridista statusta lapsen asioista päättämiseen. Luulen että tässä on taustalla jokin nuorisotyöhön ja rippikoulun käymiseen liittyvä taka-ajatus. Alle 15-vuotiaana kun voi liittyä ilman rippikoulua. Sitten ei.

Olen kastanut riparilaisen jolle ei löytynyt muuta kummia kuin itseään nuorempi saman kesän riparin käynyt. Ei mikään ideaalitilanne, mutta pykälien mukaan meni.

D

4 tykkäystä

Kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, lakia tulkitaan niin, että myös 12-14-vuotias voi liittyä kirkkoon vaikka vanhemmat eivät kuuluisi eivätkä liittyisi. Minun ymmärtääkseni tämä ei ollut lain tarkoitus alunperin.

Helluntailaisilla on usein vielä nykyäänkin kaksoisjäsennyys omaan yhdistysmuotoiseen seurakuntaansa ja toisaalta evlut kirkkoon ja on muitakin yhdistysmuotoisia seurakuntia. Kaikki helluntaiseurakunnat eivät liittyneet Helluntaikirkkoon.,(joka on rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta.eikä mahdollista kaksoisjäsennyyteen.)

100% varma. Merkit, merkit

D

Minä en ensisijaisesti tarkoitakaan ulospäin maailmaan suuntautuvaa julistusta, vaan helluntaiseurakunnan sisällä tapahtuvaa julistusta. Se on synergististä julistusta jossa teot ovat etusijalla, onhan heillä uskokin ihmisen teko, kuten olen edellä osoittanut. Kun itse olin siellä 80 luvun alussa niin minulta kysyttiin aulassa jokaisen kokouksen alussa “onko veli vielä uskossa”, ikään kuin usko olisi minun rutistukseni ja saattanut pudota epähuomiossa “torille” edellisen tilaisuuden jälkeen kun en olisi pitänyt siitä kynsin hampain kiinni. Myös kirjallisuutta, jota siellä oli myytävänä heidän kirjakaupassaan en pitänyt arvossa, enkä oikein löytänyt sieltä luettavaa. Niinpä hain paikallisesta kristillisestä kirjakaupasta kirjoja luettavakseni, joista yksi, Olav-Valen Sendstadin “Uskosta vanhurskas” teki minun syvän vaikutuksen, “sileän pinnan”, kuten olen foorumilla aiemmin kertonutkin. Tämä hengessäni olava ero heihin nähden johtikin minut sitten usein helluntaiseurakunnan vanhimmiston puhutteluun eriävistä näkemyksistäni johtuen ja niinpä pyysin saada erota heistä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikissa seurakunnissa/kirkoissa missä vielä huolimatta harhoista on evankeliumia tarjolla sen verran, että usko Kristuksen sijaissovitukseen voi syntyä, on uskovia, niin myös helluntaiseurakunnassa, vaikka se ei minun paikkani olekaan.

2 tykkäystä

Kolmas puolto samalle. Hellaritilaisuuden evankeliointi aidosti koskettaa sydäntä, silloin kun melko harvoin sitä pääsee kuulemaan.

2 tykkäystä

Olen huomannut että monet suomalaiset kokevat tuon lauseen noin. Moni nuorempiin sukupolviin kuuluva taas kokee sen usein niin että tullaan kyselemään asioita jotka eivät kysyjälle kuulu. Ikäänkuin tullaan liian yksityiselle alueelle.

Itse koen tuon kysymyksen niin, että kysyjä kysyy kutakuinkin sitä että olenko jaksanut pitää Jumalan mielessäni arjessa enkä ole antanut maallisten huolien viedä itseäni. Se on kristittyjen huolenpitoa toinen toisistaan. Jumala on ja pysyy mutta ihminen helposti ajautuu kiinnittymään asioihin jotka vain vievät ihmisen pois tärkeämmistä asioista.
Ortodoksitkin muistuttavat tästä aina laulaessaan kerubiveisua.

2 tykkäystä

OK! Ehdotankin omassa seurakunnasssani,että kaikille niille 12-14-vuotiaille,joiden toinen vanhempi on ortodoksi,mutta jotka eivät itse kuulu kirkkoomme, lähetetään kirje, jossa kerrotaan kuinka he voivat osallistua kivaan kaste-ja voitelutapahtumaan ja liittyä kirkkomme jäseniksi sopivasti ennen kristinopppikoululeiriä. Kripari käydään 15-vuotiaana.

1 tykkäys

Kai tämä oli nyt hellehuumoria?

Kuten sanottua, tie kirkkoon käy pääsääntöisesti katekumeenivaiheen kautta. Tiedän, että siellä on ollut 14 vuotiaita.

Ja se kripari ei ole pakollinen. Eihän se tuo kirkollisesti mitään lisää vaikka muuten arvostan kovasti tuota toimintaa.

Juu, opillisia eroja riittää reippaasti. Mutta ei kyllä kuvaa helluntailaista kokemusmaailmaa, että se on nimenomaan järjellä omaksuttavaa. Erittäin päinvastoin. Helluntailaiset ovat varmasti monella tavalla väärässä, mutta eivät tällä nimenomaisella tavalla väärässä.

Tuohan oli ihan loistava ehdotus! Kirjeitä menemään!

Ei ortodoksinen kirkko ole mikään hollitupa johon tullaan ja mennään.

Kirkkoon kuulumattoman ihmisen, oli nuori tai vanha, täytyy tietää mitä on tekemässä jos jäseneksi halajaa.

Valtaosa kirkkomme jäsenistä kastetaan vauvoina,ilman että heiltä itseltään kysytään mitään.Tässä on merkillinen kaksoisstandardi. Niiltä,jotka ovat syntyneet ortodoksisiin perheisiin, ei vaadita mitään.Ei edes uskonnonopetukseen osallistumista. Mutta ymmärtävässä iässä kirkkoon liittyviltä vaaditaan vaikka mitä.

-Tietenkään kirjeidea ei olllut vakavissaan tehty ehdotus..

2 tykkäystä

Lapaikasteessa kummi vastaa lapsen puolesta kysymyksiin.
Kyseessä ei ole näytös vaan sakramentti.

Ymmärettävässä iässä liittymistä harkitsevalta vaaditaan ymmärrystä siitä mihin hän on sitoutumassa. Tätä varten on katekumeeniopetus.

Uskon lupaukset – Ortodoksi.net

Meillä 15 vuotta täyttäneen tulee käydä rippikoulu liittyäkseen kirkkoon. Olen pitänyt joitakin aikuisrippikouluja.

Kastetun ei tietenkään tarvitse käydä rippikoulua, mutta ilman sitä ja/tai konfirmaatiota jää paitsi kaikesta kivasta: kirkollisesta vihkimisestä(rippikoulu riittää) kummiudesta, kirkon viroista (hengellisistä), ja luottamushenkilöydestä.

D

Hassunkuuloinen kopio meiltä luterilaisilta. Vähän kuin ortodoksinen prometheusleiri. Joka sekin on tietysti riparikopio.

Kävin joskus vierailulla evl rippikoululeirillä jossa oli ortodoksi isona. Vähän nikottelin, mutta mitäpäs tuosta hei. Ekumeniaa!

Ihmettelin asiaa pappien ryhmässä. Siellä asia oli ihan ok (äänekkäimmät papit on siellä wokeraaleja). Isotkin kun eivät ole oikeasti töissä vaan osallistumassa nuorisotyöhön. Olin eri mieltä, mutta olin kuulemma väärässä.

D

3 tykkäystä

Joittenkin mielestä ekumenia on sitä, että ollaan välinpitämättömiä omasta uskosta. Kyllä rippikoululaiset tai kristinoppikoululaiset tarvitsevat omaa uskoaan olevan isosen. Nykyään isoset ovat kovin nuoria. Ennen luterilaisilla isoset olivat teologian yloppilaita tai muita nuoria aikuisia .Ehdin itse olla kaksi kertaa isosena, ensin tavallisella riparilla ja sitten kehitysvammaisten riparilla…

2 tykkäystä

Kirjoitan tänne testikommentin, koska mielenkiintoinen keskustelumme toisaalla tyssäsi järjestelmän rajoitukseen sallia minulta vain yksi kommentti kerrallaan. - Pitää kuulemma tutustua tähän foorumiin laajemmin. - Nyt olen sen tehnyt ja yritän vastata sinulle uudestaan. Tarkoitukseni olisi jatkaa keskusteluamme, jos se onnistuu teknisesti…