Traditiota koskevia otteita Malinovskin Dogmatiikasta.
Perintätieto
Rovasti N. Malinovski (Vologdan pappisseminaarin rehtori): Ortodoksinen Dogmaattinen Jumaluusoppi (suomennettu sata vuotta sitten), s. 10–13
Jumalallista ilmoitusta levitettiin ihmisten keskuuteen ja säilytetään kirkossa ei ainoastaan p. Raamatun kautta, vaan myöskin p. perintätiedon kautta. Perintätieto on vanhin ja alkuperäinen Jumalan ilmoituksen levittämisen keino. Aadamista [s. 11] Moosekseen asti ei pyhiä kirjoja ollut olemassa. Itse Herramme Jeesus Kristus antoi jumalallisen opetuksensa ja käskynsä opetuslapsillensa puheen ja esimerkin eikä kirjan kautta. Samalla tavoin apostolitkin levittivät alussa uskoa ja vahvistivat Kristuksen seurakuntaa. Monet apostoleista eivät lainkaan jättäneet kirjoituksia jälkeensä. Itse apostolein kirjoituksissa, jotka ilmestyivät myöhemmin, annetaan ainoastaan lyhyt esitys seikkaperäisestä suullisesta opetuksesta (2 Joh 12; 3 Joh. 13 ja 14; 1 Kor 11, 34). He eivät ole kuvailleet edes kaikkia tapauksia Vapahtajan maallisessa elämässä: On paljo muutakin, sanoo pyhä Johannes, jota Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka olisivat kirjoitettavat (Joh. 21, 25). Evankelista Luukas ei ollut Jeesuksen opetuslapsi, mutta hän kirjoitti kokonaisen evankeliumin Kristuksen opetuslasten suullisen kertomuksen mukaan (Luuk. 1, 1). Neljänkymmenen päivän kuluessa ylösnousemisensa jälkeen Jeesus Kristus ilmestyi opetuslapsillensa puhuen heille Jumalan valtakunnasta (Ap. Teot 1, 3), mutta tätä opetusta ei ole kirjoitettu pyhiin kirjoihin, vaan ovat apostolit tietenkin kertoneet sen suullisesti Kristukseen uskovaisille. Herra sanoi esim.: autuaampaa on antaa kuin ottaa (Ap. Teot 1, 3), mutta näitä sanoja ei ole sananmukaisesti kirjoitettu evankeliumeihin (samanlaisia n. s. agrafeja, s. o. evankeliumeihin kirjoittamattomia Herran lauseita on muissakin vanhoissa kirjallisissa teoksissa), ja Ap. Tekojen kirjoittaja, evankelista Luukas, ottaessaan ne Ap. Tekoihin, epäilemättäkin oli kuullut ne joltakin Kristuksen opetuslapsista. Apostolein kirjoitukset, jotka olivat kirjoitetut eri paikoissa ja eri seurakunnille ja vieläpä eri henkilöillekin, eivät tulleet heti yleisesti tunnetuiksi Kristuksen kirkossa. Niinpä esim. vielä pyh. Irenaeuksen aikana oli kokonaisia kristinuskoon kääntyneitä kansoja, joilla ei ollut mitään pyh. Raamatun kirjoja, vaan tyytyivät he pelkkään pyh. perintätietoon. Juuri tämä jumalallinen ilmoitus, jonka apostolit saivat Jeesukselta Kristukselta ja jonka apostolit itse pyh. Raamatun ohella Pyhän Hengen vaikutuksesta jättivät kirkolle muodostaakin pyh. perintätiedon varsinaisessa eli ahtaassa merkityksessä. Kristillisen totuuden [s. 12] tuntemista varten on pyh. perintätiedolla Jumalan sanana sama tärkeys ja merkitys kuin pyh. Raamatulla. Ap. Paavali sanookin suoraan: seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä säännöksistä, joita olette oppineet joko sanoistamme tai kirjeestämme (2 Tess 2, 15). Minä kiitän teitä, veljet, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte säännöksiäni semmoisina kuin ne olen teille antanut, kirjoitti sama apostoli ensimmäisessä kirjeessään Korinttolaisille, tarkoittaen siis nähtävästikin suullista eikä kirjallista perintätietoa (1 Kor. 11, 2). Timoteukselle hän vakuuttaa: Oi Timoteus, talleta, mikä sinulle on uskottu! … ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville henkilöille, jotka sitte kykenevät muitakin opettamaan (1 Tim. 6, 20; 2 Tim. 2, 2; vert. 1, 13). On sangen vaikeata koko laajuudessaan ja tarkalleen määritellä sitä, mikä kuuluu varsinaiseen pyh. perintätietoon. Sen sisältö on yleiskirkollisessa tietoisuudessa, ilmeten ekumeenisen kirkon todistuksessa eli äänessä.
Tämä perintätieto on erotettava perintätiedosta sanan yleisessä eli laajassa merkityksessä, ekumeenisen kirkon todistuksesta. – –
[S. 13] Ekumeenisen kirkon ääni uskon totuuksista tulee ulkonaisesti esille: 1) vanhimmissa uskontunnustuksissa; 2) n. s. apostolein säännöissä ja kirkolliskokousten, sekä yleisten että paikallisten, asetuksissa ja päätöksissä; 3) vanhoissa liturgioissa; 4) vanhain kirkkoisien ja opettajain teoksissa; 5) vanhimmissa marttyyriteoissa sekä 6) muinaisen kristillisen kirkon koko käytännössä, mikä koskee pyhiä aikoja (paastoja ja juhlia), paikkoja (kirkkojen rakennusta), pyhiä toimia ja menoja ja yleensä kaikkea, mikä on säilynyt kirkollisissa jumalanpalvelussäännöissä. On itsestään selvää, ettei kaikki se, mikä sisältyy mainittuihin lähteisiin ja muistomerkkeihin, sinänsä ole totinen apostolin oppi ja määräys. Yleisen kirkon ääni on vain se, mikä, ollen yhtäpitävä pyh. Raamatun kanssa, tyydyttää kaikkiuden, yhtä mittaisuuden ja yleisyyden ehdot. – –