Minulle henkilökohtaisesti usko Jeesukseen Sovittajana (samoin kuin Paavalille: 1 Kor. 2:2) on keskeisintä hengenelämässä siitä syystä, että en (Paavalin tavoin: 2 Kor. 12:7) vielä ole päässyt kokonaan vapaaksi ylpeästä luonnostani.
Ylpeys tai ihmisen itsensä korottaminen voi ilmetä myös siinä, että hän ei halua kerskata vanhurskautuksensa tai pelastuksensa asiassa yksin Jumalasta. Ihmisen turmeltunut luonto (kr. sarks), joka kristityissäkin valitettavasti vielä Raamatun ja havaittavan empiirisen todellisuuden mukaan vaikuttaa (Gal. 5:17), ei pahennu tai loukkaannu niinkään uskonnollisen puolensa puolelta siitä, jos sitä käsketään tekemään jotain hyvää, esim. antamaan kymmenykset, paastoamaan jne., jos niillä toimenpiteillä ihmispersoonassa hallitseva sarks ajattelee ansaitsevansa itselleen uskonnollisia ansioita, kunniaa, mainetta tai henkilökohtaisen autuutensa. Mutta siitä uskonnollinen sarks-luontonsa ohjauksessa elävä tai siitä vielä kuoleutumaton ihminen yli kaiken pahentuu ja loukkaantuu, kun hänelle sanotaan tai väitetään, että pelastus saadaan lahjaksi yksin armosta, siis siten, ettei ihmisellä ole mitään kerskaamista itsestään Jumalan ja ihmisten edessä pelastumisensa suhteen.
Minulle Jumalan sana on armonvälineluonteensa lisäksi ennen kaikkea myös hyvä nöyryyttäjä. Ilman Jumalan sanaa ja sen sisältämää ideaalia jokaiselle kilvoittelijalle voisin kuvitella kaikenlaista epärealistista, valheellista ja petollista itsestäni, ja kenties sysäisin Jeesuksen syrjään uskonelämäni keskuksesta sen seurauksena. Voisin esim. ehkä kuvitella ilman Raamatun tuntemusta tai Raamatun antamaa “peiliä” olevani hengellisesti äärimmäisen rikas, vaikka olisin todellisuudessa köyhä, mutta en hengellisesti köyhä eli oikeassa mielessä köyhä:
Sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.( Ilm. 3:17,18)
Minä perustan tämän viestiketjumme aiheen eli vanhurskautuksen siihen, mitä apostoli Paavali selvästi sanoo asiasta. Aikaisemmin asiaa on jo käsitelty paljon, mutta muistaakseni seuraavaa kohtaa Paavalilta ei ole tuotu esiin.
Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. (Ef. 2:8,9)
Tähän voin totisesti sanoa aameneni.