Luterilainen virkakäsitys

Ilmeisesti sitten kymmenen käskyä, kristillisiä jne. eivät ole hengellisiä asioita. Minä kovasti tahtoisin uskoa Jeesukseen, mutta ei kait auta. Väärin uskottu.

No kymmenen käskyn täyttäminen ovat teille pelastavana elementtinä Jumalan edessä, eivät meille. Siksi sanoin, että motiivimme ovat erit, vaikka mekin toki täytämme noita käskyjä, mutta emme näe niiden täyttämisellä olevan mitään roolia pelastuksemme, vanhurskauttamisen asiassa. Tämä taustana myös Kristuksesta tulee teille uusi lainlaatija, joten uskollanne häneenkin on eri motiivi.

Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

3 tykkäystä

Älä itse. Onhan tuossa vähän ylempänä timo_k esittänyt teidän oppinne, vai oletko sinä eri mieltä hänen kanssaan?

Ei, timo kkaan ei varmaankaan sano, että käskyt pelastaa. Jeesus pelastaa.

2 tykkäystä

Lue hänen edellinen viestinsä tässä ketjussa.

En oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi puhua jonkun toisen forumistin puolesta, mutta en kyllä suurennuslasillakaan löydä väitettä, että teot olisivat pelastava elementti. Eivät teot pelasta ketään. Jeesus pelastaa.

1 tykkäys

No olen tehnyt sellaisen päätelmän, että timo_k on luotettava Ortodoksisen teologian tulkki. Mistä syystä muuten haluat tukea luterilaista käsitystä, ettei käskyjen noudattamisella ole merkitystä vahurskauttamisessa?

Mitenkään nyt erityisesti timo khon viittaamalla, en ole aivan varma, kannattaako anonyymeihin nimimerkkeihin internetissä luottaa yleensä yhtään missään asioissa ja erityisesti varsinkaan uskonnollisissa kysymyksissä.

En sanonut, että käskyillä ei ole mitään merkitystä. Sanoin että käskyt eivät ole pelastava elementti, vaan Jeesus on. Ekumeenisia keskusteluita kannattaa käydä mm. tämäntyyppisten väärinymmärrysten välttämiseksi.

2 tykkäystä

No pitääkö ortodoksin kilvoitella pelastuakseen?

Tämä on vähän samanlainen kysymys kuin oletko jo lopettanut ryyppäämisen. “Joo” = alkoholisti. “Ei” = alkoholisti.

No annetaan olla sitten.

Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen. Eromme on vain siinä, että meille “usko Jeesukseen” sisältää kirkon koko apostolisen elämäntavan konkreettisine tekoineen, rukouksineen, paastoineen, hyvine tekoineen jne., kun taas sinulle “usko Jeesukseen” on pelkkä abstraktio, oman mielesi sisäinen käsitys siitä, että uskot. Pyhä apostoli Jaakob opettaa kuitenkin Raamatussa, että ilman tekoja usko on kuollut. Silloin ei ole mitään uskoa Jeesukseen, jonka kautta voisi päästä osalliseksi vanhurskaudesta.

Olen kyllästynyt siihen, että alat aina jankuttaa laista, kun me puhumme uskosta. Ei se sinun olkiukkosi tule todeksi vaikka kuinka monta kertaa sen toistat. Tulee vaikutelma, että pidät käsiä silmien ja korvien edessä ja lällättelet samoja vanhoja, kuluneita ja kerta toisensa jälkeen virheellisiksi osoittautuneita irvikuviasi ortodoksisesta uskosta vain, että sitä kautta onnistut tsemppaamaan itsesi pitämään kiinni omasta uskonkäsityksestäsi. Kirkon elämäntapa on yhtä kuin sen usko.

Sinä yrität - turhaan - todistella, että ortodoksisen kirkon uskossa on kyse pelastuksen tavoittelusta lain tekoja noudattamalla, vaikka oikeasti kirkon uskossa on kyse niiden asioiden pitämisestä ja toteuttamisesta, jotka pyhät apostolit ja isät ovat meille välittäneet. Vaikka tuhannen tuhatta kertaa toistaisit, että niissä on kyse “lain teoista”, niin eivät ne sellaiseksi muutu, joten yhtä hyvin voisit lopettaa valheellisen jankutuksesi.

1 tykkäys

Minulla ja Paavalilla on uutisia:

Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

4 tykkäystä

Finally, why should Christians work out their salvation with fear and trembling? Because, as Scripture tells them, their salvation rests not in their hands, but, in God’s. "Work out your own salvation with fear and trembling, for it is God which worketh in you both to will and to do of His good pleasure (Phil. 2:12-13). The synergists are in the habit of quoting only the admonition in v. 12 and entirely dis regarding v.13, where the reason for the admonition is given. As we saw in the quotation above, they quote only “Work out your own salvation with fear and trembling” and then assert: “There is no stronger way of stating that the salvation of man does not depend in every respect only on God,” simply closing their eyes to the statement: "It is God which worketh in you both to will and to do of His good pleasure.’
He who disregards this truth is headed for a fall. There is, in the last analysis, only one thing that causes the loss of faith, and that is self-confidence the synergistic idea that salvation does not depend solely on God’s gracious operation, but also on the “self-determination,” the “correct conduct,” of man.
Francis Pieper, Christian Dogmatics, volume II, p. 92-93.

Niinpä. Parin rivin Paavali-sitaattiin on tietenkin hyvä vastata parinkymmenen rivin vieraskielisellä Pieper-sitaatilla…

Mutta jos rehtejä ollaan ja Pieperin ohella myös Paavalia kunnioitetaan, siitä ei pääse yli eikä ympäri, että kristityn on kilvoiteltava pelastuakseen. Kysyit siis edellä kumman kysymyksen, kun tahdoit päästä sanomaan että “aha, siinäs näitte, se on harhaoppinen!!”

1 tykkäys

No minä olen mielelläni Lutherin kanssa Solafideisti, jolla nimellä hänen vastustajansa häntä kutsuivat tarkoituksenaan ivata häntä.

Olen minä tuon suomeksikin kääntänyt, mutta käänökseni on tuolla jossain tietokoneen syövereissä, tässä kännykässäni on vain tuo englanninkielinen. Olen kuitenkin saanut käsityksen, että sinä osaat sujuvasti “toista kotimaista?”

Kyllä, mutta ei tehden lain tekoja, sillä ne Paavali sulkee ehdottomasti pois vanhurskauttamisesta. Toisin sanoen, emme jalosta vanhaa Aadamia Jumalalle kelvolliseksi itse kuvittelemillamme teoilla.

Joko täytyy kilvoitella pelastuakseen tai sitten ei täydy. Ei ole mitään mieltä edes yrittää keskustella, jos ei kykene ensin hyväksymään sitä, että tuohon kysymykseen täytyy niin katolisen ja ortodoksin kuin luterilaisenkin vastata “kyllä”. Se, että kilvoittelumme on Jumalan työtä meissä, ei muuta vastausta. Ja vasta sen jälkeen, kun on reilusti vastattu noin, on mahdollista ryhtyä tarkemmin erittelemään, mitä kaikkea se tarkoittaa tai ei tarkoita. Jos jopa tuo simppeli kysymys ja vastaus siihen pitää yrittää kääntää erottavaksi tekijäksi, niin jo on kumma.

4 tykkäystä