Luterilaisuus ja luostarilaitos

Ei tietenkään, enhän edes halua koko jepestä mitään tietääkään sen jälkeen kun noihin tunnustuskirjoihin erehdyin tutustumaan. Munkkielämän asiantuntija kuitenkin olen, olkoon sulle kuinka vastenmielistä tahansa. Ylipäätään en ymmärrä koko tätä ketjua, koska Lutherilla ja ortodoksisuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mutta nyt hyvät yöt!

Sen verran nillitän, että Augsburgin tunnustuksen on kirjoittanut Philipp Melanchton, ei Luther.

1 tykkäys

Kyllä. Tämä vie minunkin ajatuksissani Lutherilta uskottavuutta. Se joka rehellisesti olisi alkanut osoittamaan todellisia ja korjauksen tarpeessa olevia kohtia, ei olisi alkanut sellaiseen mustamaalaamiseen niin kuin Luther.

Luostarielämästä luopuneita entisiä munkkeja, pappismunkkeja ja nunnia on paljon, sellaisiakin jotka kokevat luostarielämässä olleen epäkohtia. On niitä jotka vaikenevat epäkohdista syystä tai toisesta, ja on niitä jotka alkavat mahdollisuuksiensa rajoissa tuomaan asiaa tietoisuuteen kunnioittavasti.

Sellaisia kirkollisen elämän ja luostarielämän reformaattoreita oli ollut jakamattoman kirkon aikana useitakin, sekä sittemmin idässä ja lännessä. Reformaattoreita jotka eivät heittäneet lokaa vaan vahvistivat kirkkoa.

1 tykkäys

Toki, mutta ihan samassa porukassa olivat. Joten tarkennettakoon nyt, että inhoan koko sakkia. Vaan nyt oon sanottavani tähän aiheeseen sanonut, siunattua paastokevättä kaikille!

[quote=“romanos, post:120, topic:2344”]
Juuri siksi kun luopumisensa jälkeen rupesi herjaamaan munkkilaisuutta. Oma arveluni on että on ripillä käydessään keskittynyt enempi muitten synteihin kuin omiinsa, mutta kun emme tiedä mitä on siellä puhunut niin arveluksi jää. Tämän arveluni perustan noihin aggressiivisiin kirjoituksiinsa.
Minun ripittäytymisestäni et tiedä pätkän vertaa. Kuinka monta kertaa olet muuten itse käynyt ripittäytymässä?[/quote]

Suosittelen lukemaan tarkemmat kirjoitukset Lutherin kannasta luostariin. Se on hämmästyttävä, miten väärinymmärrettyä se on. Täällä on bibliografi: http://lutheranmonastery.wordpress.com/theology/

Meillä (Ruotsissa) on mm. Östanbäcks kloster, joka tekee loistava työ ja olen oppinut heiltä paljon.

2 tykkäystä

Harvemmin täällä - onneksi - törmää siihen, että joku ylvästelee tietämättömyydellään.Ja kuvittelee, että oma elämä tekee asiantuntijaksi puolen vuosituhannen takaisiin olosuhteisiin ja ajatuksiin. Joihin siis ei ole näemmä edes kummoisesti tutustunut.

Harvaa asiaa ymmärtää, jos ei niistä tiedä.

2 tykkäystä

Lutherin itsensä kanta näyttää olevan hiukka eri kuin edustamasi luterilaisuuden:

And if anyone entered a monastery, he sacrificed to God both his body and his soul - his body through poverty and chastity, his soul through obedience and self-denial. Indeed it was their claim that when a man takes the cowl, he becomes as pure and innocent as though he had just been baptized. Everything about this became a sacrifice by which they earned merits, not only for themselves, but also for others who wanted to be saved, provided they were willing to pay for the Masses and their monkish service. They pushed this so far that they talked people on their deathbed into taking the cowl and being buried in it - always, however, with the proviso that enough money be given or bequeathed to them!
What is this but abomination upon , abomination? The most unheard-of and willful blasphemy of Christ the Priest and of His sacrifice and merit!

Martin Luther, LW, p. 327.

Siinä Luther lasettelee luikuria monastisesta kilvoittelusta. Tai no, ehkä läntisissä luostareissa ajateltiin tosiaan jossain hänen aikoinaan, että munkit keräävät kilvoittelullaan itselleen ja room.-kat. kirkolle jotain ansioita (“earned merits”), mutta eihän sellainen virhekäsitys tietenkään ole koko kristikunnan näkemys monastisesta kilvoittelusta ja sen merkityksestä.

Minusta missaat pointti. Ystävällisesti kannustan sinua lukemaan artikkelit. Tuo teksti ydin on just se että munkkeus ei ole kasteen yli, vaan yksi mahdollinen kutsumus kasteessa.

En minä mitään missaa! Itse väitit Lutherin tukevan munkkilaisuutta, mutta hänhän tekee aivan päinvastoin? Toisekseen perustele minulle Raamatulla itsevalitun jumalanpalveluksen pätevyys Jumalan edessä?

Samaan aikaan, kun Luther kirjoitteli noita pamflettejaan katolisen kirkon reformaattorit kirjoittivat luostari- ja sääntökuntaelämästä aivan toisella tavalla. Väittäisin, että paremmin. Heillä myös opilliset faktat olivat kohdallaan, eivätkä he kuvittelleet olevansa synnittömiä. Eivätkä he myöskään pyrkineet kiihottamaan kansaa kirjoituksillaan.

1 tykkäys

Kyllä kai myös ortodoksissa luostareissa rukoillaan nimenomaan muiden ( kuolleidenkin ) puolesta ja koko kirkonkin hyödyksi. Samoin varmaan tehdään hyviä tekojakin. Tosin en tiedä. Voihan olla, että tähtäimessä on vain taattojen oma pelastus muista niin välittämättä?

Luostareissa rukoillaan toki koko kosmoksen ja luomakunnan puolesta, mutta ei luostarikilvoittelijoille kerry mitään ansaittuja meriittejä, joita voitaisiin jakaa muille.

Kerääntyy kuitenkin rukousta joka leviää ympärilleen kuin suitsutussavu.
Sitähän kertyy muuallakin kuin luostareissa, kosmista veisuuta. :slight_smile:

Meriiteistä puhuminen oli vain ontuvahko metafora.
Idästä löytyy ihan sama asia hienostuneemmin sanakääntein.

1 tykkäys

No enpä ole koskaan tuollaiseen törmännyt.

Nämä mainitsemasi katolilaisen kirkon reformaattorit eivät vain perustelleet sanomaansa Raamatulla, vaan omilla mielipiteillään toisin kuin Luther. Eikä Luther pyrkinyt kansaa kiihottamaan, vaan toi vain esille Jumalan sanan, Raamatun opetusta. Mutta niinhän Jeesus sanoikin, ettei hän ollut tullut tuomaan rauhaa maan päälle, vaan miekan (Matt. 10: 34). Ja tämä toteutui Lutherin saarnojen ja kirjoitusten seurauksena mitä kirkkaimmin.

Kyllä perustelevat. Sinusta tietenkin väärin perusteltu, mutta sille ei voi mitään. Lutherin sana esimerkiksi ruotsalaisti sotilasvallan avulla Suomen. Eli miekan se tosiaan toi. Muutakin vastaavaa kehitystä tapahtui Euroopassa.

Hyvin samankaltainen dynamiikka tässä ajatuksessa.

"Acquire a peaceful spirit, and then thousands around you will be saved."
Seraphim of Sarov

1 tykkäys

Minusta ei. En usko lainkaan, että p. Serafim Sarovilainen olisi yhtynyt ajatukseen, jonka mukaan hänelle on kertynyt jotain meriittejä sen takia, että hän on rukoillut ja paastonnut.

Ei se ole katolisten munkkienkaan ajatus, vaan sinun ajatuksesi katolilaisista munkeista.

1 tykkäys