Ortodoksisuus ja pelastuminen yksin uskosta

Tässä ensimmäisessä kappaleessa otat selkeimmin kantaa esittämiini jakeisiin. Et tässä tosin suoranaisesti kerro, miksi Paavali jo Kristuksen tultua, sanoo jakeissa mainittavat asiat. Room. 2:ssa laki on selvästi laajempi käsite kuin Mooseksen laki, koska siinä puhutaan pakanoista, jotka luonnostaan noudattavat lakia. Room. 7:ssa Paavali puhuu omasta tilastaan, että hän mielellään yhtyy Jumalan lakiin, vaikka jäsenissään näkee toisen lain.

Mitä tulee hyviin tekoihin, pystyn suunnilleen allekirjoittamaan kaiken, mitä sanot: hyviä tekoja tulee tehdä. Jos niitä ei tee, joutuu kadotukseen, jne. Eromme ovat niissä “teologisissa mekanismeissa”, jotka kätkeytyvät hyvien tekojen taustalle. Ei ole suinkaan totta se, ettei luterilainen saisi tehdä hyvää. Päinvastoin! Se, joka ei tee hyvää, osoittaa, ettei tunne Jumalaa.

2 tykkäystä