Nuo kohdat eivät ole millään tavalla ristiriidassa sen kanssa, mitä olen tässä ketjussa sanonut laista. Eihän siinä ole mitään kiistaa, että lakia tuli noudattaa niin kauan, että Abrahamin jälkeläinen ja perillinen, Jeesus, tulisi. Tietenkin kristityn tulee ajatella, että niin kauan kun Jeesus ei ollut tullut, lain noudattaminen oli erinomainen asia. Lain noudattaminen oli osoitus siitä, että ihminen uskoi todeksi Jumalan Abrahamille antaman lupauksen. Ne jotka noudattivat lakia, uskoivat siis Jumalaan ja siihen, että Hän oli tehnyt Abrahamin kanssa liiton. Lain noudattajat olivat Abrahamin “talonväkeä”, joka pääsisi osalliseksi perillisen perinnöstä sitten kun perijä perisi. Jos taas ei noudattanut lakia, eivät lupaukset tulevasta perinnöstä koskeneet kuulijaa.
On monia opetuksia ja vertauksia, jotka ovat lähestulkoon merkityksettömiä luterilaisuudessa, joka keskittyy vain omaan vanhurskautusoppiinsa. Tarkoitan niitä vertauksia, joissa puhutaan palvelijoista ja kuninkaan häistä, joista ajetaan pois ne, jotka eivät osallistu talon juhlimiseen sillä tavalla kuin isäntä tahtoo. Sama juttu sen suhteen, että isäntä ei hyväksy talonväkeensä niitä palvelijoita, jotka löytää nukkumasta ja jotka eivät täytä hänen tahtoaan. Kaikki nämä vertaukset ovat luterilaisuudessa tyystin sivuosassa, koska luterilaisuudessa ei saa tehdä mitään. Tekeminen näet tulkitaan heti omavanhurskaudeksi ja yritykseksi “vanhurskautua lain tekoja tekemällä”.
Pelastuksessa on kyse kuitenkin siitä, että kuulutaan perillisen talouteen ja tehdään “isännän” tahtomia tekoja, ja näin manifestoidaan sitä, että uskotaan päästävän osalliseksi Abrahamille annetusta lupauksesta ja siitä, että lupauksessa tarkoitettu perillinen perii kaikki ne lupaukset ja että ne koskevat perillisen koko perhekuntaa. Tätä kautta palveleminen ja isännän käskyjen täyttäminen tulevat mielekkäiksi: ne osoittavat, että kuuluu samaan talouteen ja perhekuntaan. Niin kauan kun perijä ei ollut tullut, piti tehdä lain tekoja ja mm. ympärileikata kaikki miespuoliset, sillä tämä oli liiton ehto (1. Moos. 17:10).
Kun perijä tuli, muuttui ympärileikkaus tarpeettomaksi. Liiton ehdot olivat näet voimassa vain siihen asti, että liitto saa täyttymyksensä ja perijä tulee. Sitten tehdään niitä tekoja, joita perijän taloudessa tehdään: siis kaikkea sitä, mitä Jeesus käski tehdä. Näin sekä lain teot että Jeesuksen taloudessa käsketyt teot kuuluvat asiaan, ja ne on pyritty ilolla täyttämään. Mutta ei kenenkään kristityn tarvitse enää lain tekoja tehdä, kun perillinen on tullut ja jo kuollutkin.
Jos joku nyt ympärileikkauttaisi itsensä uskonnollisista syistä ja ryhtyisi noudattamaan Mooseksen lakia, olisi se osoitus siitä, että hän ei usko Jeesuksen olevan Abrahamille annetussa lupauksessa mainittu jälkeläinen ja perijä. Sellaisella ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin odottaa Messiasta saapuvaksi ja yrittää täyttää laki kaikessa tiukkuudessaan. Mutta turhaahan se olisi, sillä perijä on jo tullut, eikä tule enää ketään muuta.