Luterilainen perisyntioppi ei ole ortodoksisen kirkon opetuksen mukaista.
Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme…” Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. (1. Moos. 1:26–27.)
Jälkimmäisessä jakeessa ei sanota, että Jumala loi ihmisen kaltaisekseen. Ihmisen pitää pyrkiä Jumalan kaltaisuuteen kilvoittelun kautta.
Matt. 5:48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.
Ihmisen ei ole pakko tehdä syntiä. Ei Jumala halua, että me teemme syntiä, eikä hän pakota meitä siihen, mutta hän on antanut meille vapaan tahdon valita niin tai näin. Me saatamme tehdä vääriä valintoja, mutta meidän ei ole pakko valita väärin, vaan me teemme sen omasta tahdostamme. Jos meillä ei olisi vapaata tahtoa, ei olisi mitään kilvoittelua, vaan me olisimme Jumalan sätkynukkeja. Me olemme syntisiä siksi, että olemme ihan itse tehneet syntiä, emme siksi, että Aadam on siihen langennut.
Metropoliitta Ilarion Alfejev: Orthodox Christianity Volume II Doctrine and Teaching of the Orthodox Church p. 253–255 (Filonillan suomennos):
Ortodoksisesta näkökulmasta on vaikeaa ja jopa mahdotonta sanoa, että Aadamin syyllisyys voisi periytyä muille ihmisille. Jokainen ihminen on syyllinen ainoastaan omiin synteihinsä, jotka hän on itse tehnyt vapaasta tahdostaan, eikä niihin, jotka hänen vanhempansa, esi-isänsä tai ensinluotu ihminen ovat tehneet, ei ihmissuvun yleiseen syntisyyteen, josta jokainen ihminen olisi osallinen pelkästään syntymänsä ansiosta mutta josta hän ei voisi olla henkilökohtaisesti vastuussa.
Ortodoksinen kirkko ei jaa katolisen kirkon eikä varsinkaan protestanttien äärimmäistä pessimismiä ihmisen langenneesta luonnosta. Ortodoksisen käsityksen mukaan Jumalan kuva langenneessa ihmisessä on himmentynyt mutta ei kokonaan kadonnut; ihminen pysyy Jumalan kuvana myös syntisessä tilassaan. Ortodoksisen kirkon hautauspalveluksessa sanotaan: ”Minä olen sanomattoman kunniasi kuva, vaikka kannankin synnintekojeni haavoja.”
Ortodoksit eivät ole sitä mieltä, että ihminen olisi langenneessa tilassaan täysin menettänyt vapaan tahtonsa ja olisi kykenemätön hyviin tekoihin. Itäisten isien mukaisesti ortodoksinen kirkko opettaa, että ihmisen vapaa tahto saattaa suuntautua synnillisiin tekoihin, mutta se ei ole väistämätöntä. Jumalan hyvyyttä ihmiskuntaa kohtaan ei menetetty lankeemuksen jälkeen eikä ihmisen pyrkimystä Jumalaa kohti ole menetetty. Ihminen on säilyttänyt kykynsä tehdä hyviä töitä, joita hän saa aikaan Jumalan hyvyyden avulla, ei pelkästään Jumalan hyvyyden ansiosta.
Toinen käsitys, joka on ortodoksiselle traditiolle vieras, on ajatus, että syntiinlankeemuksen jälkeen ihmisen suhde Jumalaan muuttui, että Jumala otti pois armonsa ihmiseltä synnin rangaistuksena, että ihmiskunnalta puuttuu täysin jumalallinen armo ja se on vain joukko tuomittuja syntisiä. Ihmiskunnan asenne Jumalaa kohtaan muuttui, mutta ei Jumalan asenne ihmiskuntaa kohtaan: Jumalan rakkaus ihmissukua kohtaan pysyi muuttumattomana.