Kun tiedät aika paljon teologiasta, niin tiedätkö, miten seuraavaa kohtaa on wanhan kirkon piirissä selitetty?
“Minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.” (Room. 7:15-17)
Paavali siis sanoo, että hän itse tekee pahaa, mutta toisaalta sanoo, ettei itse tee sitä samaa pahaa, mitä tekee. Mielestäni asia tulee ymmärrettäväksi vain, jos oletamme, että ihmisessä on erilaisia haluja, ja että yhden halun näkökulmasta se mitä ihminen tekee, on ihmisen tahdon mukaista ja hänen itsensä tekemää, kun taas toisen halun näkökulmasta se sama teko, jonka hän tekee, ei ole hänen tahdon mukaista.
Ei ole uskottavaa siirtää vastuuta “vanhalle ihmiselle” siitä, mitä tekee.
“1800-luvulla oli Tampereella voimakasta hengellistä liikehdintää. Siihen kuului myös harhasuunta, jota on kutsuttu ”lihan pyhyydeksi”. Sen eräitä keskushenkilöitä oli suutari Efraim Strömborg. Häntä syytettiin oikeudessa lampaan varastamisesta. Hän väitti kuitenkin olevansa syytön, vaikka näyttö oli ilmeinen. Kun tuomari nuhteli häntä ja vetosi hänen kristilliseen vakaumukseensa, hän sanoi: ”Minä en ole sitä tehnyt, mutta jos tuo minun vanha ihmiseni on, niin siitä minä en tiedä mitään.” Hän pyysi oikeutta ottamaan huomioon hänen uskonnollisen vakaumuksensa, joka oli sama kuin apostoli Paavalillakin: ”Niin en enää elä minä, vaan Kristus minussa.” Suutari tuomittiin raipparangaistukseen. Silloin Strömberg oli hätääntyneenä kysynyt, eikö hänen uskonnollista vakaumustaan otettukaan huomioon. Tuomari oli sanonut, että kyllä se on otettu. Ne raipat ovatkin sille vanhalle ihmiselle.” (Olavi Peltola, ainutlaatuinen evankeliumi, s.289 / alkuperäinen lainaus Perusta, s. 4, n:o 3, 1974)