Luterilaisuus

Asiat ovat tai eivät ole totta riippumatta siitä, kuka ne sanoo. Tämä on ihan rationaalisen ajattelun perusasia.

Ainoastaan moraalin kysymyksissä voidaan huomioida se, kuka sanoja on. Tällä en tarkoita, että murha tai homoseksi olisivat oikein tai väärin riippuen siitä, keneltä kysyy. Vaan tarkoitan, että jos asiasta on epäselvyyttä, ja tarkoitus on saada siitä selvyys, niin silloin kannattaa valikoida se taho, miltä siitä pienimmällä vaivalla saa varmuuden.

En minä mitään sellaista tiedä. Kerroin jo joskus aikaisemmin, että menetin kiinnostukseni Raamattuun joksikin aikaa kirkkokunnan vaihtoni jälkeen. Toisaalta siksi, että oletin Raamatun olevan jotenkin luterilaisten vahvaa aluetta, ja että joutuisin tasapainoilemaan sen ja kirkon tradition välillä.

Toisaalta siksi, että niin helluntailaisuuden kuin Lasarus-veljien jälkeen minulla on ollut sellainen kausi, että kun lukee Raamattua, niin sen tulkitsee automaattisesti heidän tavallaan. Joten kun antaa asioiden hetken jäähtyä, niin ne vääristyneet tai tarkoitushakuiset tulkinnat jäähtyvät myös.

Mutta nyt, kun olen vähän asiaan palannut edellisen ja tämän vuoden aikana, olen alkanut havaita, että ei luterilaisuudella ole Raamatun kanssa mitään tekemistä. Luterilaisuus on kokoelma irrallisia ideoita, jotka löytyvät jos Raamatusta leikkelee irti todistuslauseen sieltä ja toisen täältä. Luther itse oli sensuroimassa ja heittämässä pois isoja osia Raamatusta. Sen pelkästään pitäisi kertoa jotain. On väärin kuvitella tai antaa ymmärtää, että Luther jotenkin tuli järkiinsä tai muutti mielensä. Mutta yhtä väärin on väittää, että luterilaisuus jotenkin perustuu Raamattuun niin kauan kuin ne kohdat edelleen ovat siellä.

Myös, kun olin loikkaamassa kansankirkosta Lasarus-veljien matkaan, menin kyselemään tutulta nuoriso-ohjaajalta asioita joistain kohdista Raamatussa. Hän täysin luterilaiseen tapaan selitti ne pois tai kumosi ne luterilaisella ideologisella ajattelulla.

Oikeastaan luterilainen jaottelu lakiin ja evankeliumiin toimii leikkurina, jonka mukaan Raamatussa on ne kohdat, jotka kumotaan ja ne kohdat, joilla edelliset kumotaan.

Voisit välttää tällaisen örkin logiikan sillä, jos edes yrittäisit kysyä itseltäsi, että mitä käytetyt sanat tarkoittavat. Luterilaisuus on nominalistinen ideologia. Raamatussa on kohtia, jotka ovat totaalisesti nominalistisen ideologian vastaisia. Tässä ei ole mitään osoitettavaa. Riittää, että ymmärtää käytetyt käsitteet.

Tämä on vähän kuin pelaisin Monopolia, siirtelisin omaa nappulaani edullisempaan paikkaan jonkun toisen vuorolla, kaikkien nähden, ja jonkun huomauttaessa vaatisin häntä todistamaan asian. He kerran jaksaisivat sanoa minulle, että se oli ruudussa tuo ja siirsin sen ruutuun tuo, ja että se on sääntöjen vastaista. Mutta voisin sanoa siihenkin, että en usko ja että haluan todisteita. Seuraavalla kerralla he videoisivat tilanteen. Vastaisin siihenkin, että en usko, haluan todisteita.

Kivet ja männynkävyt tekevät kunniaa Jumalalle sillä, että ne eivät kykene tuollaiseen luotujen asioiden väärinkäyttöön, kuten kieli ja ajattelu, vaan ne ovat aina yksiselitteisesti niin totta kuin voivat olla.

1 tykkäys

Tämä on kyllä erikoinen keskustelu. Olen suurimmaksi osaksi pihalla siitä, mitä thinkcat täällä sanoo tai siis kohdallani yrittää sanoa. Toisin sanoen en tunnista alkuunkaan tunnustamaani kristinuskoa tuosta thinkcatin kuvauksesta. Minua ei kyllä oikeastaan kiinostakaan onko se sitten nominalismia tai realismia. Minulle ja perheelleni se on oikeaa ja raamatullista kristillistä elämää luterilaisessa seurakunnassa. Väite, että olisimme säilyttämässä vain jotain luterilaista perintöä on niin paksu, että luulen thinkcatin bluffaavan / trollaavan. Tai sitten hänellä ei ole harmaintakaan hajua siitä, mitä elämä luterilaisessa seurakunnassa on. Me uskomme, että Jumalan sana ja sakramentit ovat eläviä ja voimallisia synnyttämään ja ylläpitämää uskoa, josta seuraa uusi kuuliaisuus ja edelleen hyvät teot. Meillä ei ole tarvetta rukoilla pyhiä, tehdä pyhiinvaelluksia tai hankkia synninpäästöä aneita suorittamalla. Me emme tarvitse Paavia tai sellaista traditiota, joka johdattaa pois Jumalan selvän sanan luota uusiin perinnäissääntöihin.

Ja ihan oikeasti. Voitko thinkcat lopettaa Kekäle nimen käytön tässä keskustelussa? Se ei ole missään määrin asiallista. Voit ihan hyvin puhua vain luterilaisuudesta.

3 tykkäystä

Mt. 27:51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, 52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. 53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.

En ollut tietoinen tämän kohdan olemassaolosta ennen kuin selasin jotain Ryttylästä saatuja monisteita, jotka olivat lojuneet kasan pohjalla jonkinlaisen määrän vuosia. Siellä oli yksi Pirkko Valkaman laatima, jossa mainittiin tämä. Minulla ei ole monistetta enää. Mutta siinä ei ollut mitään valaisevaa selitystä, vaan lähinnä tällä kai tarkoitettiin siinä alleviivata kyseisen hetken yleistä ihmeellisyyttä.

Mutta kun VT:n pyhät tuolla tavalla ylösnousivat, niin luuletko, että he menivät siitä hautoihinsa takaisin? Tai johonkin jemmaan, mistä heitä ei tavoiteta ja missä he eivät mitään mistään tiedä?

1 tykkäys

Minä olen myös pohdiskellut joskus sitä, mitä usko pyhien yhteyteen ev.-lut. tunnustuksessa tarkoittaa. Ilmeisesti se tarkoittaa vain elossa olevia, mutta ei välttämättä vain oman puljun jäseniä, vaan voi tarkoittaa muitakin - keitä vain Jumala näkee hyväksi vanhurskauttaa. Se on ihan ymmärrettävä ajatus, mutta silloin jää tosiaan hieman auki se, mitä se yhteys silloin merkitsee käytännössä. Edesmenneisiin heillä ei ole rukousyhteyttä, joten jos tuossa viitataan heihin, silloin pyhäin yhteys voi konkretisoitua vasta Kristuksen toisen tulemisen jälkeen.

1 tykkäys

Väärin käsitetty. Pyhien yhteys tarkoittaa luterilaistenkin kohdalla yhteyttä pyhien poisnukkuneiden kanssa esimerkiksi siten, että voimme rukoilla heidän puolestaan tai uskomme, että poisnukkuneet, jotka nyt ovat kirkkaudessa Jumalan luona osallistuvat yhteiseen Jumalan ylistykseen ja kiitokseen.

Tästä on esimerkkinä esimerkiksi ehtoollispöytä, joka luterilaistenkin opetuksen mukaan puolikaaren muotoisena yhdistää meidät ja pyhät poisnukkuneet samaan ehtoollispöytään, jonka toinen puoli on pyhien. Kokonaan toinen juttu on sitten se, että tietävätkö he täällä ajassa olevien tilamme tai voivatko he vaikuttaa tänne mitenkään muuten kuin esirukouksin Jumalan edessä, josta luterilaisilla on käsitys, että eivät voi. Emmekä me voi myöskään heitä rukoilla.

2 tykkäystä

Voi voi tuota whataboutismia.
Olen muuten edelleen sitä mieltä, että @Thinkcat rikkoo tässä ketjussa jatkuvasti foorumin sääntöjä. Ja muut senkun komppaavat.

Säännöissä lukee:
" Klassisen kristinuskon ja ekumenian hengessä toimimisella viitataan siihen, että ns. jakamattoman kirkon aikana syntyneet opit, tavat ja instituutiot, sellaisina kuin ne ilmenevät eri kirkkojen elämässä tänä päivänä, nauttivat foorumilla suojelua. Foorumilla noudatetaan ekumenian hyviä tapoja sovellettuna foorumikontekstiin."
“Suojelua nauttivat asiat asioita ovat mm. institutionaalinen kirkko, dogma, sakramentit, liturginen elämä, ikonit ja reliikit (lista ei ole kattava). Suojelulla ( temaattinen suojelu ) tarkoitetaan sitä, että kun näistä asioista keskustellaan, ei keskustelun peruslähtökohtaa saa kyseenalaistaa. Itse asioiden merkityksestä saa keskustella. Peruslähtökohdista voidaan käydä kriittistä keskustelua omalla osastollaan.”

Foorumin Oppi-nimisellä alueella suojelupykälät ovat voimassa. Kriittinen keskustelu peruslähtökohdista, jossa kyseenalaistetaan luterilaisuuden dogma, virka, sakramentit, liturginen elämä ja uskonelämä - ja väitetään luterilaisuutta juutalaisuudeksi ei ole sopivaa. Tällaiset halventavat keskustelut pitäisi kieltää kokonaan, tai siirtää Agora-osastolle. Luterilaisuuden perusoletusten, kuten Sola Scripturan, pilkkaaminen ja olkiukkoilu ei kuulu Oppi-osastolle, täällä suojelun tulee olla voimassa ! Muutenhan uskon sisällöstä ei voi puhua yhtään mitään ekumeenisessa sävyssä kirkkokuntien jäsenten välillä. Miten voisimme oppia toisiltamme rakentavasti, kun tällaista provokaatiota harjoitetaan?

Onko tarkoitus savustaa ja liputtaa foorumilta kaikki luterilaiset ulos? Tällainen foorumin henki on ekumeniasta kaukana.

4 tykkäystä

Minäkään en usko sinua.

Minne Hart ja kumppanit jäivät?

Saat puolestani ihan vapaasti hoitaa puutarhaasi.

En osaa sanoa viidesläisyydestä, kun en sitä edusta. Lähetyshiippakunta ja tuntemani henkilö Jari Kekäle edustavat vahvasti tunnustuksellista luterilaisuutta.

Sanoisin, että hallitsevat parhaillaan yhdessä Kristuksen kanssa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että heille tulisi osoittaa rukouksia. Välimies on yksi, Jeesus Kristus.

1.Tim. 2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös ”välimies” Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

1 tykkäys

Tämän usein kuulemani luterilaisen opetuksen historiallinen tausta olisi kiva kuulla. Milloin luterilaisissa kirkoissa alettiin rakentaa puolikaaren muotoisia polvistumispenkkejä kommuuniota varten? Tuliko tämä opetus ennen sitä vai sen jälkeen?

2 tykkäystä

Joku kirkkohistoriaa paremmin tunteva saa vastata. Käytäntö on kuitenkin yleinen etenkin vanhoissa puukirkoissa havaintojeni mukaan. Tai alttari on myöhemmin myös puolikas suorakaiteesta, mutta sama ajatus siinäkin on.

Mitä tämä rukoileminen tarkoittaa, mikä on sen sisältö. Mitä rukoilemme heidän puolesta, koska rukoilemme, ja kuinka usein saman henkilön puolesta. Löytyykö valmiita rukouksia ja onko tämä messussa tai muualla tapahtuvaa. Mitä opetusta tästä löytyy esim tunnustuskirjoissa. Löytyykö muuta opetusta ko. aiheesta ja mistä.

Kukin saa rukoilla tahollaan poisnukkuneiden puolesta. Tosin heidän pelastukseensa sillä ei ole vaikutusta. Se on yksin Jumalan ja poisnukkuneiden uskon asia.

Missä Raamatussa sanotaan, että poisnukkuneiden eli kuoleiden puolesta saa rukoilla? Jos ei löydy selvää Herran sanaa asiasta, niin se on Raamattua vastaan. Eli mikä on se kohta johon perustat tämän opetuksesi?

Liputtakaa niitä ongelmallisia viestejä.

Yhteenveto

(Minä en Thinkcatin viestejä viitsi kovin pitkästi lukea, jos ei ole pakko.)

3 tykkäystä

Eikö se pidäkään paikkansa, että Jumala vastaa rukouksiin? “Kaiken, mitä te uskossa minulta anotte, sen te saatte” jne.

Emme me voi asiaa Jumalan puolesta päättää ja asiat on tarkoitus saattaa jo täällä ajassa kuntoon. Sen jälkeen vaikutusmahdollisuuksia ei ihmisellä juuri ole.

Eikö koko luterilainen vainajan siunaus l. hautauspalvelus ole täysin turha, jos läsnäolijoiden rukouksilla ei ole mitään merkitystä?

Mitä tarkoittaa älä viitsi. Saa rukoilla, siitä ei ole kysymys, vaan siitä mitä Raamattu sanoo, eli miten perustelet raamatulla. Mitä eroa on huokaisulla ja rukouksella, tämä ei nyt ihan auennut. Onko huokaisu jotenkin lievempi muoto, eikö se ole kuitenkin rukousta, näin itse ainakin ymmärrän.

Luterilaisuudessa halutaan hakea Raamatusta ohjeet, mistä nämä Raamatun ohjeet kuolleiden puolesta rukoilemisessa on löydettävissä. Tätä luterilainen nimenomaan kysyy.

Jos vainaja on uskossa kuollut, tulee Herramme hänet viimeisenä päivänä herättämään. Tämä kai siinä hautaansiunaamisessa lähinnä todetaan. Asiat on kuitenkin jo täällä ajassa saatava kunkin kohdalla kuntoon. Sen jälkeen se ei enää onnistu. Ainakaan meidän voimilla tai rukouksilla.

Nämä ovat mielestäni, itsestään selvyyksiä. Mutta mihin Fratres perustat sen, että rukoilet kuolleiden puolesta.

En rukoile, mutta pappi hautaansiunaamisessa rukoilee. Voin toki silloin myös muistaa edesmennyttä omaistani hiljaa mielessä. Ja nyt lopetat tämän inttämisen tai liputan kaikki viestisi.