Luterilaisuus

Tässä tapauksessa se oli pointin havainnollistamista.

Minä en oikeasti voi tietää, kuvitteleeko joku Lutherin esittäneen tuossa jonkin älyllisen tai teologisen perustelun tai lausuneen jotain pitävää järjen olemuksesta. Walther näyttää ihan selvästi luulevan. Vaan miten sinä?

Ynnä miksi sinä et syytä Lutheria (tai Waltheria kun hän siteeraa Lutheria) siitä, että esittää argumentteja, jotka ovat vähänkin tarkemmin katsoen vain solvauksia?

Miksi minä olen syyllinen siitä, jos teen tämän asian näkyväksi? Minä en käyttänyt lausahdustani minään varsinaisena argumenttina minkään puolesta, vaan sen toteamiseen, että Lutherin näennäinen argumentti ei oikeasti ole argumentti. Näytin peiliä Lutherin sanoille ja nyt sinä jotenkin suuren hämmennyksen vallassa väität, että ne ovat minun vikani.

Olen antanut itselleni kertoa, että se oli aivan erityisesti Lutherin tapa. Siis muut käyttivät tehokeinoja argumenttien esittämiseen, kun taas Lutherin koko argumentti perustui välillä pelkkään solvaamiseen. Tapa kirjoittaa oli retorisempi kuin nykyään, mutta Luther oli se, joka erikoistui piruihin ja ulosteisiin.

Tiedän aivan tarkkaan, mitä tarkoitin, kun puhuin yliampumisesta edellisessä viestissä. Sillä ei ollut mitään tekemistä tämän kohdan kanssa. Mutta jos keskustelu etenee niin, että viestistä muodostetaan tunne, ja sitten vastataan siihen koko viestiä edustavaan tunteeseen könttänä, niin ei siinä ikinä päästä millekään muulle tasolle kuin hyvältä tuntumisen haeskeluun.

Walther esittää kysymyksen. Jos sanon nyt, että se on pahantahtoisesti esitetty, niin tämä ei tarkoita, että minulla olisi sellainen tunne asiasta. Vaan se tarkoittaa ihan älyllisellä tasolla sitä, että kysymystä ei esitetä, jotta siihen saataisi vastaus, vaan tarkoitus on vain aiheuttaa häiriötä ja päästä ivaamaan.

Mutta minä nyt päätin urheilun vuoksi vastata siihen myös niin kuin se antaisi ajattelemisen aihetta ja olisi vilpittömästi esitetty.

Taas sinä annat vastapuolelle vapaalipun hänen huonoon käytökseensä. Viimeksi Lutherille, nyt Waltherille. Minun vastaukseni oli täysin aiheellinen vastaus siihen, eikä tarkoita muuta kuin että hänen ivailunsa on huomattu ja että omasta puolestani vika on—ja on kaiken aikaa ollut—hänen käsityskyvyssään.

Jos ajattelet, että loputon nöyristely on aina paras tapa reagoida kaikkeen, niin mieti uudestaan.

Ensimmäinen on Ilm. 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Toinen on se, että jos Walther on sinun joukkuettasi, niin sinun pitäisi aloittaa suosittelusi hänestä. Jos Walther on ivailematta, niin minulla ei ole mitään, mihin vastata. Sillä tavalla onnistut vaikuttamaan myös minuun. Paitsi jos neuvosi tarkoitus on heikentää ja haitata sitä osapuolta, jolle se on kohdistettu. Sitten ymmärrän, että neuvot mieluummin minua kuin Waltheria.

Kolmas on se, että vaikka alistuminen olisikin paras tapa vastata ivalliseen haastamiseen, niin se ei ole jotain, mitä sinulla on mitään oikeutta vaatia tai odottaa minulta. Jos minä oikeasti olisin niin pyhäksi tullut, niin en varmaan kirjoittelisi täällä ollenkaan.

En minä paljoa arvoa anna näille keskusteluille. Kun näiden taso on jotain pandemoniumin ja mutapainin väliltä kuitenkin. Kuten tässä:

Ei Walther oikeasti tiedä mitään siitä, mitä katolinen teologia asiasta opettaa. Vaan sen tilalla on tuollaiset polarisoidut karikatyyrit. Ja taaskaan en tarkoita tässä mitään tunnetta välittää, että voi voi kun tämä on minua kohtaan niin epäreilua, vaan polarisoiduilla karikatyyreillä tarkoitan, että olisi iso vaiva nähtävä ennen kuin voisi päästä edes asiaan.

Oikeasti kyse on siitä, että luterilaisuudessa ei ole edes mitään käsitemaailmaa, millä Lutherin tai Waltherin väitteistä saisi tolkkua, että niitä voisi arvioida, mitä ne tarkoittavat tai pitävätkö ne paikkansa tai sanovatko ne oikeastaan mitään.

Jollain tavalla Luther näyttää sanovan, että synti on jotenkin ihmisen olemuksellinen piirre. Olla biologinen ja materiaalinen ihminen on yhtä kuin olla syntiä. Ja kun katolisessa teologiassa synti on sitä, että ihmisellä ei ole Hengen elämää, eikä se, että ihmisellä on biologinen elämä, niin koko sisäisen ja ulkoisen välinen jako ei oikeasti kuvaa sitä millään tavalla. Luther ei käsitä katolista näkemystä oikein eikä väärin, vaan puhuu täysin jostain muusta.

Katolisen ajattelun mukaan Hengen elämän puuttuminen on ihmisen sisäinen asia. Koska ihmisen ymmärrys ja tahto ovat sisäisiä ennen kuin ne ovat ulkoisia. Eli Lutherin teksteistä lähinnä tavoittaa, että niissä on intentio lytätä ja solvata katolista teologiaa. Ilman, että Luther varsinaisesti mitenkään suostuu ymmärtämään tai kommentoimaan aihetta tai perustelemaan solvauksiaan. Joten on alentavaa yrittää edes kaivaa siitä sotkusta, että mihin se on yritetty kohdistaa.

Katolinen teologia sanoo, että hengellisen elämän avulla. Luther ja Walther taas puhuvat tahallaan ohi siitä, mitä ovat kritisoivinaan. Ja sitten loppuun ivallinen käsitteiden takaisin heittäminen.

Ehkä kaiken voi selittää vain sillä, että Luther itse oli erittäin turmeltunut tapaus, joka ei kyennyt uskomaan mihinkään. Joten hän keksi tähän omaan turmelukseensa ja epäuskoonsa sopivan uskomusten järjestelmän, johon lainasi käsitteet kristinuskosta. Jonka käytännön vaikutus on tehdä tyhjäksi koko kristinusko ja jättää jäljelle nimellinen lain kauhu ja armon ihanuus, jonka rinnalla sitten elää sitä sekulaaria elämää, mitä olisi elänyt muutenkin.

1 tykkäys

On meillä Raamattu! Se on luotilanka, jonka avulla voimme tarkistaa kaikki teologiset väitteet! Ja luterilaisuus on vankasti Raamatun sanalla todistettu kristinuskon mukaiseksi.

Täällä ei ole Waltheria keskustelemassa. Osoitat tuollakin yksityiskohdalla sen miten vähän kunnioitat keskustelukumppaneitasi.
Tai ethän sinä keskustele…

Sinulle tämä on jotain peliä. On joukkueita ja erilaisia hahmoja joita arvioit. Sellainen vaikutelma tulee - itse olet ehkä eri mieltä.

Vastauksesi oli minulle pettymys. Luulin että olisit jotain hedelmällisempää tarjonnut jatkoksi tälle.

Ei tässä järkeä juuri ole yrittää keskustelua, mutta sen vielä kiistän että minun pitäisi haukkua Lutherin käytöstä tai toisia foorumisteja jotta saan sanoa että sinä kirjoitat loukkaavasti. Eihän yksi tyhmä teko tee toisia tyhjäksi. Lutherhan oli törkeä suustaan. Moni luterilainen on aika huono myös kommunikoimaan.
Mutta jos sinä kirjoitat

niin eihän tuo tällä foorumilla ja tänä vuonna 2021 ole muuta kuin loukkaantuneen ihmisen rääkäisy. Se taas ei tarkoita tietenkään, että olen “jonkun toisen joukkueessa”.

1 tykkäys

Miten voisi pitää paikkansa samaan aikaan tuo ja sen vastakohta? Yhtä paljon voi sanoa ja on sanottukin, että otan nämä keskustelut liian vakavasti ja odotan näiltä liian paljon.

Päinvastoin itse huomaan, että välillä muutama muu tulee tähän keskusteluun “peluuttamaan vähän kissaa”.

No ei niinkään joukkueita. Mutta hahmoja kyllä.

Siinä vaiheessa, kun henkilön kanssa ei synny mitään keskustelua, vaikka omalta puoleltani miten yritän tarjota eväitä, selityksiä ja tarttumapintaa, oikaista väärinkäsityksiä tai pohjustaa asioita, niin on pakko todeta, että ollaan tekemisissä jonkinlaisen hahmon kanssa.

Haluaisin nimimerkin tosikko tänne takaisin koska tahansa. Mieluummin kuin tuon.

Täällä jengi hyppii seinille okan ja Leijonan keskustelutyylistä. Ei Walther toimi yhtään sen kummemmin. Turha teidän on teeskennellä, ettette kykene käsittämään, mikä minun näkemykseni tähän on.

Ei tuo viesti, mistä tuon lainasin, ole mielestäni muuta kuin asialla pelleilemistä. Mielestäni ei vaan ole kaikki muumit laaksossa sillä, joka luulee sitä asialliseksi keskusteluksi.

Joten sen sijaan, että tuo puhe hahmoista olisi joku syytös, mitä kavahtaisin ja mitä vastaan tahtoisin puolustautua, niin päinvastoin näen sen siten, että joskus ei liikaa yritettyään vaan muuta voi.

Ehkä kuvio onkin se, että tässä koetaan helpoksi pistää minun syykseni muiden osaamattomuutta? Siksi, että olen itse asioita auttaakseni ottanut siitä vastuuta välillä?

Jospa tämä keskustelu aivan oikeasti on yksinpuhelu. Ja minä en kommentoi asiaa siksi, että jotenkin käsitän muiden katsovan sen minun syykseni. Vaan entä jos se ei olekaan minun syyni?

Ei kun jospa hän näkeekin yllättävien asioiden kätkeytyvän yllättävien asioiden taakse? Minun asiantuntemukseni loppui tuossa kohdassa, joten esitin sanotun pohjalta ihan loogisen kysymyksen.

Puheeni joukkueista oli ainoastaan heitto, joka kohdistui sen asian ihmettelemiseen, että miksi juuri minun sanomiseni ja tekemiseni ovat sinun kielteisen huomiosi kohteena? Siis tarkoittaen, että määrittelevä tekijä olen enemmän minä kuin ne tekemiset.

Koko ajan olen nähnyt enemmän vaivaa luultavasti kuin kukaan muu ollakseni selvillä siitä, mitä nominalismilla tarkoitetaan. Myös käyttänyt aikaa ja vaivaa sen tiedon jakamiseen enemmän kuin kukaan muu. Joten väite, että jotenkin kätkeydyn sen taakse, on täysin lietelannan arvoista puhetta.

1 tykkäys

Lepo vaan.

Kirjoitin tämän viestiketjun pohjalta oheisen dialogimuotoisen blogikirjoituksen. Tarkoitukseni oli tiivistää siihen ketjun sisältö, sen henki ja uskottava lopetus. Lisäsin keskusteluun myös kuvia täältä väitöskirjan ääreltä.

Hienoa päästä 1500-luvun tunnelmiin!

Kiitän erityisesti nimimerkkiä “Thinkcat” hänen viesteistään. Kertokaahan jos tuossa on korjattavaa niin korjataan.

Lempirepliikkejäni elokuvamaailmasta on “Vääpeli Körmy ja marsalkan sauva” -leffasta Körmyn hämmästynyt toteamus hänen katsoessaan joukkueensa rävellystä:

“Eiväthän he edes yritä voittaa.”

Samaisessa elokuvassa esiintyy myös klassinen kersantin repliikki, jonka voi tulkita luterilaispastorin vastaukseksi pyhitysmussutukseen:

“Turpa kiinni kuollut!”

3 tykkäystä

Eihän sinun tarvitse välittää “neuvoistani”. Jos sinulle keskustelu ei täällä ole merkittävää, miksi niin paljon tuohdut 9x:n kirjoituksista? Voisin päätellä, että koska hän on niin kaukana sinun ajattelustasi, voisit keskittyä keskustelemaan niiden kanssa jotka edes jotain tajuavat viesteistäsi. Itse skippaan joidenkin viestit koska yritän olla turhaan joutumatta kiistoihin.

Nythän JohannesK on aaltopituudellasi näköjään. Antakaa mennä!
Aihe on koko ajan ollut kiinnostava, mutta keskustelemisen taito aika huteraa. Minulta puuttuu asiaosaaminen, mutta en malta olla tuomatta käytännöllistä näkökulmaa ja omia tuntemuksia väliin. Mutta yritänpä taas vetäytyä.

Ei tämä ole henkilökohtaista, Thinkcat. Toivottavasti ei sinullekaan.

Eipä riitä tiedot korjaamaan mitään. Ihan kiinnostavan jutun oot väsännyt.

Loppu oli optimistinen. Utopiaa? :sweat_smile:

Ehkä periaatteen vuoksi. Ja ehkä yhtä paljon sitä seuraavasta tuomaripelistä kuin itse asiasta.

Minulla ei ole tällaista käsitystä. Blogiteksti oli aluksi viihdyttävää hurlumheitä. Sitten se alkoi tuntua pitkältä. Sitten aloin käsittää, ettei sillä ole mitään tekemistä tämän aiheen tai keskustelun sisällön kanssa, vaan siinä vain parodioidaan jotain väitettyä tai kärjistettyä tyyliä. Sitten alkoi tuntua siltä, että onhan se silti viihdyttävä. Mutta lopetus teki jotenkin selväksi, ettei kirjoittaja ole ymmärtänyt asiaa tai ottanut sitä vakavasti.

Joinain hetkinä, jos alkaa näyttää, että koko keskustelu ei ole mitään, niin siinä on sellainen ohikiitävä hetki, jonka aikana vaikuttaa siltä, että jospa se olisi edes henkilökohtaista. Ja sitten pitää aina jotenkin repäistä itsensä irti siitä tulkinnasta ja kohauttaa jumittuneita olkapäitä.

Tuo edellinen viesti on nyt liputettu. Eikä minulla ole pienintäkään aavistusta, että mikä siinä tällä kertaa oli se kielletty mielipide tai väärän viritteinen tai sävytteinen toteamus. Täällä ovat muut sanoneet ihan samoja asioita eri henkilöistä ilman mitään liputtamisia.

Joskus tämä foorumi toimii kuin koulukiusaaminen, että peukkuja annetaan vain peukutettavan viestin kirjoittajan vastapuolen härnäämiseksi. Ei siksi, että viesti olisi sanonut mitään oivaltavaa, totta tai edes itse asiaan kohdistuvaa. Luulen esimerkiksi, että Leijona peukuttaa jokaista minun viestiäni tästä syystä. Ja joskus tämä toimii kuin katutappelu, että kaverin avuksi tullaan liputtamalla.

1 tykkäys

En tietysti ole kaikesta kanssasi samaa mieltä. Vaikka sinulla on paljon hyviä pointteja. Eniten harmittaa tämä kohtelu. Siitä periaatteellinen tuki sinulle.

Ok, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä että joukostamme löytyy niitä joilla olisi ehkä potentiaalia päästä kanssasi asiassa eteenpäin. Ei välttämättä siten että mitään konsensusta syntyy mutta kuitenkin samalle sivulle päästäisin. JohannesK näyttäisi kyllä olevan kiinnostunut myös katolisesta ajattelusta.

Itsekin olen yrittänyt kirjoittaa tuossa edellä ihan tästä aiheesta. Voipa tulla vielä vastauskin kysymykseeni, timolta. Mutta pystyn elämään senkin kanssa että keskustelu ei siitä kulmasta jatku.

Eri ihmisiä hikoiluttavat erilaiset kirjoittajat. Kun sinua sieppaa se miksi 9x saa kirjoittaa tyylillään, Luther-sitaatein ja piiruakaan poterostaan liikkumatta, minulle on ollut hankalampi hyväksyä foorumin peruslähtökohtaa nähdäkseni kaiken aikaa vastustava helluntailainen. Ylläpito ja moderaattorit kuitenkin päättävät ja edustus siellä on sekä katolilaiselta että luterilaiselta joukkueelta… Ortodoksi olisi kyllä myös tervetullut moderaattori. Mutta tunkua ei ole enkä ihmettele!

En tiedä, mutta löytyisikö vastaus Muumilaaksosta? En ole lippua liehuttanut.

Yritän itse opetella tämän sääntökohdan noudattamista (“ei saa” - tuota ilmaisua en muistanutkaan noin jyrkäksi) :

Mikäli epäilet, että jokin viesti on sääntöjen vastainen, liputa viesti . Voit myös lähettää yksityisviestin kirjoittajalle ja huomauttaa asiasta. Keskusteluketjuissa ei saa lähteä keskustelemaan siitä, onko aihe, ketju, lähestymistapa tai tietty viesti foorumin sääntöjen tai lain mukainen vai ei.

Peukut ovat tosiaan sellaisia jotka eivät kerro samanmielisyydestä eikä niihin kannata liittää omaa motivaatiotaan.
Toinen juttu on se että aika monet sanovat etteivät jaksa lukea sinua koska kirjoitat liian pitkästi. Tämähän ei tarkoita kumpaakaan, ei myönteistä eikä kielteistä kantaa tuottamaasi sisältöön.

Minä en ole ollenkaan niin juuttunut poterooni, ettenkö voisi nousta sieltä ainakin kurkkaamaan, mutta siihen tarvitaan, että joku osoittaisi dogmaattisesti perustellen miksi minun olisi syytä niin tehdä ja tinkiä luterilaisesta vakaumuksestani? Tällaisia perusteluita en ole kuitenkaan saanut. Syytös nominalismista ei ole mikään peruste, koska ainahan asioilla on nimet, sekä väärillä, että oikeilla asioilla ja siten syytös nominalismista voidaan osoittaa ihan hyvin koskemaan mitä kirkkokuntaa tahansa sen osumatta kuitenkaan kohteeseensa kun ei tajuta, että nimien taakse kätkeytyy aina myös reaalinen asia, eikä se ole redusoitavissa pelkästään nimeksi.

Vanhastaanhan peukutuksella on ollut merkitys: “Olen täysin eri mieltä siitä mitä kirjoitat, mutta puolustan oikeuttasi kirjoittaa se.”

Nyt peukutus voi tarkoittaa myös tätä: “Ei voisi vähempää kiinnostaa koko viestisi, mutta peukutan sitä härnätäkseni vihamiestäsi.”

2 tykkäystä

Käytin tätä ilmaisua kuvaamaan lähinnä sitä, mitä arvelen Thinkcatin näkökulmaksi. Ja liittyneenä siihen, että tapasi on keskusteluun aika usein liittää suoria sitaatteja Lutherilta. Voin siis kuvitella, että jos joku kokee Lutherin näin

– niin ei hän juuri ilahdu siitä, että tämän Lutherin omaa tekstiä lainataan. Koska hän toivoisi keskustelua siitä asiasta, josta hän mm. Lutheria kritisoi.
Ketjun aihehan ei otsikonkaan mukaan ole luterilaisten tai Lutherin opin selvittely vaan nimenomaan ongelmalliset taustaoletukset.
Nähdäkseni tässä on siis ainakin teidän välillänne pattitilanne. En nyt neuvo enkä mestaroi - toivottavasti ette tulkitse siten minua.
Sana on vapaa niin kauan kuin sallitaan.
Itseäni ei vaan lakkaa kiehtomasta se ajatus, että kun uskon asioista keskustellaan, on myös tässä kommunikaatiossa mahdollisuus Jumalan tahdon mukaisiin ratkaisuihin.

JohannesK tuossa bloggauksensa lopuksi tuli melko lähelle niitä ajatuksiani, kun hän lopetti näin:

Coda

K: Hienoa! Jutellaan toiste lisää. Ja anteeksi kimmastukseni.

L: Saat anteeksi! Sitä paitsi juuri kiivaudessaanhan Herra tahtoo totuutta salatuimpaan saakka. Minäkin pyydän anteeksi kärsimättömyyttäni ja sitä, jos olen sanonut jotain väärin.

K: Muistakaamme Herramme sana: ”kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne.”

L: Pyhä Henki on rakkaus.

K: Aamen!

1 tykkäys

En minä ollenkaan ottanut viestiäsi millään tavoin negatiivisessa sävyssä itseäni kohtaan, jos nyt sen ylipäätään siten ajattelitkaan. Mutta on tietysti tosi, että monet ajattelevat minun olevan ideologisoituneen ääriluterilaisen, vaikka voin vakuuttaa sydämestäni ettei niin ole, vaan olen ohjautunut ajattelemaan luterilaisittain monenlaisten ja pitkien vaikutteiden, sekä erehdysten, että oppimisen kautta.

1 tykkäys

Hmm. Ei. Luulen, että tässä on yksi pohjimmainen lähestymistavan ero. Voin yrittää jälkikäteen keksiä itselleni motiiveja tähän kolmen ja puolen vuoden viestiketjuun.

Yksi oli ehkä sellaisen tutkimusretken läpikäyminen luterilaisuuden halki, että minua oli aina vaivannut, ettei siinä tietyllä tavalla ole mitään kiinteää ainesta. Joten jollain tavalla se oli luterilaisuuden purkaminen pois omasta ajattelustani.

Samaan aikaan minua välillä vaivasi ohikiitävästi sellainen epäuskoinen aavistus, että entä jos luterilaisuus ja katolisuus ovat vain sama asia, missä asioille on annettu vähän eri nimiä? Entä jos kaikki on vain ilmiöitä, ja koko ajatus hengellisestä teosta tai hengellisesti merkitsevästä teosta todella syntyy ihmisen oman mielikuvituksen seurauksena ja on siten vain sen varassa?

Tuohon on neljä eri vaihtoehtoista ratkaisua. Joko hengellisesti merkitseviä tekoja ei ole olemassakaan, ja siihen alistuminen on totuutta ja viisautta. Tai siihen voi suhtautua kauhulla, että ihminen on ikuisesti lukittu päänsä sisään, eikä ikinä voi tietää, mitä Jumala vaikuttaa tai on vaikuttanut tai mikä on Jumalan vaikuttamaa omissa tai kenenkään toisen teoissa. Tai siihen voi suhtautua riemulla, että potentiaalisesti kaikki kastetun ihmisen teot ovat Jumalan vaikuttamia. Minä tuijotan napaani, keitän kahvia tai autan mummoja kadun yli, mutta kaiken sen teen Kristuksessa.

Tai viimeisenä vaihtoehtona on, että jotkut ihmisen ajatukset, sanat ja teot on mahdollista ymmärtää siten, että mikä niissä on Kristuksen mielen mukaista ja mikä ihmisestä itsestään. Ja että tämä on mahdollista oppia paremmin tunnistamaan vaikkapa rukouksiin vastauksena tulleen ymmärryksen avulla. Ihminen ei siis järkeile manuaaleista suoraan ajatteluaan ja toimintaansa ja kutsu sitä hengelliseksi, vaan ne ohjaavat vaikkapa sitä, että mitä ihmisen tulisi rukoilla tai mihin kiinnittää huomiota.

Se, miten perille päässeet pyhät tässä auttavat, on sitten luku erikseen. Oma kokemukseni on, että todella yllättävän paljon. Joku luterilainen voi kysyä, että eikö Kristus ole sittenkin paras, joten miksi ei Kristus voisi olla ainoa rukousten kohde? Tässä taas on kyse siitä, että ihminen ei rukouksessa pyydä mielivaltaisesti mitä tahansa, eikä ole kykenevä mielivaltaisesti ottamaan vastaan mitä tahansa, vaan pyhät, heidän kokemusmaailmansa ja erityiset piirteensä puhuttelevat rukoilijaa molempiin suuntiin, niin pyynnöissä kuin vastauksissa.

Tai toki viides ratkaisu on se, että tekojen hengellisyys on sosiaalinen ja poliittinen ilmiö. Hengellistä on se, mikä hyödyttää psyykkisesti ja materiaalisesti muita yhteisön jäseniä. Oli se sitten ylevää taidetta tai ilmaista työtä tai taloudellista apua. Tai se Opus Dein spesiaali (tai “karisma” tai “spiritualiteetti” tai “apostolaatti” tai keppihevonen tai emävale), että hengellistä on kaikenlainen sosiaalinen, taloudellinen, poliittinen, pedagoginen, juridinen ja journalistinen vallankäyttö ja vaikuttaminen. Joka on sama kuin tuo kolmas vaihtoehto, että tee mitä muutenkin tekisit ja sitten kutsu sitä hengelliseksi. Jos vapaamuurarit joskus tahtoisivat tehdä itsensä tunnetuksi ekumeenisissa ja evankelisissa yhteyksissä, niin hekin puhuisivat samanlaisesta “karismasta” tai “apostolaatista” tai peräti “spiritualiteetista”.

Mutta kyllä kai nyt jokainen ymmärtää, kun sen olen niin monta kertaa sanonut, että katolisesta traditiosta tekee realismia tuo “viimeiseksi vaihtoehdoksi” kutsumani kuvaus. Luterilaisuus nimenomaan kiistää tai kieltää, että pyhityksessä olisi tuollaista konkreettista, kriittistä, välttämätöntä ja ajassa tapahtuvaa ja ihmisen oman ymmärryksen ja tahdon mobilisoivaa puolta. Eikä vain tämä, vaan luterilaisuus edestakaisin ja sekavasti kiistää ja myöntää saman asian samassa merkityksessä. Josta tulee se, että katolisuudessa ei ole mitään erilaista silloin, kun se erilaisuus olisi jotenkin parempi. Mutta katolisuudessa on kaikki totaalisesti eri tavalla jos se onkin huonompi.

Jos yhtään katsoo asiaa minun kannaltani, niin en minä voi jäädä jumiin siihen, että tuleeko joku muu perässä tai käsittääkö joku muu asiasta jotain. Jos kristinusko on totta ja Jumala on olemassa, niin silloin ei voi olla niin, että Jumala on ensisijaisesti yksi ihminen muiden joukossa, siis Kristus, jolla sen lisäksi on jumaluus jossain taustalla. Jos voisi olla, niin silloin usko voisi olla ihmisten välistä dialogia ja hymyjen leviämiset kasvoille ja sovintojen tekemiset olisivat suurin ja korkein hengellisyyden muoto. “Me ihmiset olemme tärkeitä. Ja mikä onni, että meillä sen lisäksi on keskellämme totuus.”

Sen sijaan olen käsittänyt, myös kun olen tätä (The Spiritual Life by Novus Ordo Watch | Free Listening on SoundCloud) tallennettujen radio-ohjelmien sarjaa kuunnellut, että ihminen on langennut reaalisesti. Ei imaginäärisesti, abstraktisti tai nimellisesti. Eikä sillä tavalla totaalisesti, ettei ihmisen tahdolla tai ymmärryksellä voisi koskaan olla enää mitään tekemistä hengellisten asioiden tai Jumalan kanssa. Kuten luterilaisuus teoriassa ja käytännössä opettaa, paitsi silloin kun opettaa samaan aikaan myös näennäisesti päinvastoin.

Se tarkoittaa sitä, että ihmisen tarkoitus on, tämän elämän aikana, palata Jumalan yhteyteen ja kasvaa siihen kiinni.

Fil. 3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut. 13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin, 14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa. 15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on. 16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Jos ihminen on kuollessaan edistymässä tuossa, niin se tarkoittaa pelastumista. Katolinen ajattelu puhuu tästä armon tilassa olemisena. Joten täysin pyhäksi tuleminen tämän elämän aikana ei ole pelastumisen edellytys. Mutta se, että ei ole edes halua tai kiinnostusta, on mahdollinen merkki siitä, että ei tule pelastumaan.

Mutta tässä on ongelmana puhetapojen ero. Luterilainen ei ymmärrä katolista tapaa ajatella, koska luterilaiselle armo tarkoittaa kertaluontoista vapauttavaa päätöstä. “Sinulle on annettu jo anteeksi.” Johon voi sitten saivartelun vuoksi esittää vastalauseen, että “eipäs, vaan sinulle on annettu, annetaan ja tullaan antamaan anteeksi.” Se taas ei muuta itse asiaa mihinkään. Katolisessa ajattelussa armo on aina suhteessa päämäärään, eli armo annetaan jotain tarkoitusta varten. Se ei tarkoita vapauttamista tai irti päästämistä kuin toissijaisesti, koska ensisijaisesti se tarkoittaa muuttavaa voimaa. Johon luterilainen voi sanoa, että kyllähän se heilläkin tarkoittaa sitä. Mutta se tarkoittaa näkymätöntä, huomaamatonta ja nimetöntä muutosta.

Samaten minua arvelutti lainata Fil. 3:16, koska sen voi helposti käyttää väärin niin, että repäisee sen irti edeltävästä asiayhteydestä. Se tapahtuu niin, että siitä samaa tietä vaeltamisesta tehdään kahden ihmisen subjektiivinen kokemus, joka ei liitykään enää mihinkään rientämiseen tai kurottautumiseen, vaan johonkin jaettuun hymyyn tässä ja nyt.

Eli kun tätä debaattia käy, niin pitää koko ajan tallustaa kuin miinakentällä, joka on täynnä harhaanjohtavia mielikuvia ja sitä, että eri asiaa tarkoittavia sanoja ja lausahduksia tarjotaan aivan kuin ne olisivat samaa asiaa tarkoittavia. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä luterilaista teologiaa, jossa olisi jotain järkeä tai joka tarkoittaisi jotain. Ja tämä ei ole edes virhe, mistä luterilaisuutta voi syyttää, vaan ominaisuus, jota Luther itse ensimmäisenä riemusta hehkuen esittelee.

Joten samalla tavalla kuin Lutherin ajattelussa Jumala ja saatana ovat jotenkin saman olennon kaksi eri ilmenemismuotoa, tulee varmasta ja epävarmasta, selkeästä ja epäselvästä, järjestä ja järjettömyydestä vain kaksi Jumalan naamiota. Ja tietyllä tavalla evankeliumi tai risti ovat aseita, jotka Jumala antaa ihmiselle, jotta ihminen voi käyttää niitä Jumalaa, siis Jumalan hyvyyttä ja pahuutta, järkevyyttä ja järjettömyyttä, sietämätöntä valoa ja sietämätöntä pimeyttä vastaan. Luterilaisuus on tällä tavalla niin nominalistista kuin mikään asia määritelmällisesti voi olla.

Vaatii jonkinlaista masokistista perversiota yrittää debatoida paradokseja ja kontradiktioita, jotka ovat sitä vielä avoimesti ja polleasti. Se on vähän kuin toikkaroisi valssaimen lähellä, tulisi imaistuksi sisään ja yrittäisi saada kiinni oman ajattelunsa littanaksi menemisestä. Kuten masokistisiin perversioihin kuuluu, niin parannus ei ole ymmärtää pohjia myöten sitä, mitä tapahtuu ja miten tapahtuu, miten vastakohdat litistyvät ja laskostuvat toisiinsa, asiat lakkaavat tarkoittamasta mitään tai alkavat tarkoittaa vastakohtiaan ja pää menee pannukakuksi. Että jos pimu latekseissa piiskaa vielä kerran, niin ehkä joku lamppu syttyy jossain. Vaan yksinkertaisesti alkaa torjua koko ajatus varomattomasta heilumisesta valssilinjaston lähellä. “Tämähän on pelkkää kärsimystä. En minä nauti tästä pätkääkään.”

“Nämä viisauspillerit… nämähän ovat jäniksen papanoita!”
“No niin. Huomaatko? Alat viisastua.”

Siis ennen Lutheria, ennen Occamilaista, ennen di Fiorea, ennen albigensiläisiä, ennen näitä kaikkia kolmannen ajan ja modernin ajattelun tyyppejä, se tie takaisin Jumalan luo ei ollut mitenkään vaikea, käsittämätön tai epäselvä. Siihen väistämättä kuului se, että ihminen ensin luopuu määrittelemästä itsensä materian ja biologiansa kautta ja kasvaa eräänlaiseen älylliseen ja moraaliseen ymmärrykseen hengellisistä asioista. Sen jälkeen se älyllinen ja moraalinen ymmärrys vaihtuu johonkin korkeampaan. Kaikki tämä tapahtuu nimenomaan rukouksen kautta. Mutta ihmisen pitää samalla kuitenkin ymmärtää jotain siitä, että mitä rukouksen pitäisi tavoitella. Siksi hyveistä pitää kuulla tai saada opetusta.

Pyhän Ristin Johanneksen The Ascent of Mount Carmel ja The Dark Night of the Soul ovat vain yksi esitys tästä aiheesta. Sen voi jopa ajatella niin, että kun ihminen kasvaa uskossa, niin uskon hyve tarkoittaa hengellisten ja yliluonnollisten asioiden ymmärtämistä älyllisellä ja moraalisella tasolla. Siinä siis ihmisen ajattelu muuttuu, mutta sillä muutoksella on yliluonnollinen vaikuttaja rukouksessa. Ihminen vaihtaa lihan mukaan tietämisen Hengen mukaan tietämiseen.

Kun ihminen kasvaa toivossa, niin tieto vaihtuu ymmärrykseksi. Joka hyveenä tarkoittaa kykyä erottaa asiat toisistaan. Tässä tapauksessa maallisen vaihtumista hengelliseksi ja maallisen erottamista hengellisestä konkreettisesti. Ja viimeisenä kasvua rakkaudessa, joka siis oikeasti tarkoittaa rakkautta Jumalaan, joka on se Caritas, josta myös 1Kor. 13 puhuu. Voi olla sattumaa, että hengelliset tiet ovat aina kolmiosaisia ja että hengellisiä hyveitä on kolme. Tai sitten se ei ole sattumaa.

Sanomattakin selvää, ettei luterilaisuudessa ole mitään samanlaista.

Jos tuo edellä kuvailemani on kristinuskoa, luterilaisuus ei ole. Jos luterilaisuus on, tuo kuvailtu ei ole. Jos haluaa jotenkin yhdistää nämä, niin sitten pitää lähteä siitä, että perimmäinen totuus on kokemus meistä biologisina ja psyykkisinä olentoina. Joka tarkoittaa, että luterilainen evankeliumi ei ole mikään totuus. Eikä katolinen spirituaalinen teologia ole mikään totuus. Vaan molemmat ovat eräänlaisia satuja, mitä ihmiset kertovat itselleen ja toisilleen.

Tai, kuten C. S. Lewis sen esittäisi, tosi myyttejä. Siis eivät tavallisia satuja, vaan jonkinlaista satujen eliittiä, satuja yli kaikkien muiden. Joko a) vain luterilaisuus on totta ja katolisuus on valhetta, samalla tavalla kuin C. S. Lewisin ajatus on valhetta. Tai b) vain katolinen, traditionaalinen, spirituaalinen teologia on totta. Silloin niin luterilaisuus kuin C. S. Lewisin ajatus tosi myyteistä on valhetta.

Tai sitten c) C. S. Lewisin ajatus on totta. Silloin Jumala on vain kertomus, jota ihmiset kertovat toisilleen. Silloin en näe mitään syytä, miksi kukaan kertoisi kenellekään luterilaista evankeliumia, jossa Jumala pitää ensin nähdä kuin Janus, antiikin Rooman kaksikasvoinen jumala. Paitsi tarjotakseen selitystä ja kiintopistettä maailman pahuuteen ja arvaamattomuuteen. Joka kuitenkin tästä näkökulmasta jää hyvin ohueksi, koska se ihmisen ja kaksikasvoisen jumalan välillä tehty rauha on vain kertomus muiden joukossa.

En ole ikinä ymmärtänyt, mihin kritiikki ristin sadistisuudesta tai tarpeettomuudesta viittaa, koska olen ollut siinä käsityksessä, että luterilaisuus omasta mielestään perustelee sen järkevästi sijaiskärsimisenä. Ristin merkityksen perustelee myös katolinen teologia, mutta selkeästi eri tavalla. Mutta jos luterilainen ajattelu lähtee mielivaltaisuudesta, niin silloin se sama mielivaltaisuus, mitä selvästi Lutherkin pohti, on vaarassa nielaista ristin ja evankeliumin samalla tavalla.

Ainoa asia, mikä luterilaisessa maailmankuvassa takaa tai perustelee evankeliumin, on että se on mielivaltaa mielivaltaa vastaan. Tai sen voi nähdä myös niin, että Jumalalle sattui sellainen vahinko tai erehdys, että tuli heikoksi ristillä. Ja nyt meillä on ikuisesti mahdollisuus ottaa siitä ilo irti ja käyttää sitä takeena tai vastakkaisen merkkisenä mielivaltana Jumalaa vastaan. Joten kun Jumala meinaa uhata ihmistä mielivallalla, niin ihminen voi näyttää, että “katso ristille; katso, mitä teimme sinulle” ja Jumala perääntyy kauhuissaan kun ei kestä katsoa.

Mk. 12:7 Mutta viinitarhurit sanoivat toisilleen: ‘Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin perintö jää meille’.

Voi siis Lutherin itsensä tekstien pohjalta, mutta myös Gillespien kirjan käsittelyn avulla, sanoa ihan tekstistä päätellen, että luterilainen evankeliumi on ilosanoma Jumalan murhaamisesta. Sitten voidaan olla eri mieltä, että tapahtuiko tämä Jumalalle vahingossa, vai tarkoittiko Jumala tulla murhatuksi siinä mielessä, että ihmiset saavat viinitarhan omakseen, eli murhasta palkitaan perinnöllä. Tai onko tämä koko kysymys ja samalla tapahtuman syy vain osa jotain Jumalan (tai luterilaisen teologian) loputonta paradoksaalisuutta ja järjenvastaisuutta.

Mt. 27:24 Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: “Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne.” 25 Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: “Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle”.

Kaikki aina korostavat, että Pilatus on syyllinen, joka irtisanoutui syyllisyydestään. Mutta jostain syystä kaikki ovat kuin seuraavaa jaetta ei olisi Raamatussa ollenkaan. Tämä on sellainen kuvio, jonka olen huomannut toistuvan aina. Otan mitä tahansa luterilaisena kuulemaani, mitä on korostettu ja millä on perusteltu jotain ja sitten käytetty Raamattua siinä tukena. Tarvitsee yleensä lukea vähän eteenpäin tai seuraava jae, niin asian merkitys muuttuu aivan toiseksi. Tässä nyt vain sattumalta tai tangentiaalisesti, mutta monesti paljon suoremmin.

Ne, jotka iloitsevat vapaudestaan tässä maailmassa, ovat niitä tai seuraavat niiden oppeja, jotka ovat lausuneet nuo Mk. 12:7 ja Mt. 27:25. Olen sitä mieltä, että Girardin teoriat ovat katolisesta näkökulmasta katsottuna aivan huuhaata. Mutta jostain kumman syystä ne kuvaavat tarkalleen ja täsmällisesti tätä jumalan (tai syntipukin) murhasta seuraavan vapauden näkökulmaa. Ja kun Girard sanoo, että kristinusko paljastaa uhrimekanismin, hän käytännössä sanoo saman kuin C. S. Lewis sanoessaan kristinuskoa tosi myytiksi. Käytännössä Girardin sanat pitää lukea takaperin, niin ymmärtää, miten asia on todellisuudessa: Kristinuskon katoaminen historiasta paljastaa sen, mitä Girard kutsuu uhrimekanismiksi, ja josta todellisuuden vastaisesti esittää kristinuskon olleen vain mahtavin ilmentymä.

Mutta silti luulen, että lopussa parhaiten nauraa joku muu kuin minä. Koska jollain tavalla uskon, että luterilaiset papit ja teologit, jos eivät ole niitä kilttejä, naiiveja ja konservatiivisia, ovat aivan hyvin selvillä näistä tässä sanotuista asioista. Joku kiltti, naiivi ja konservatiivinen luterilainen pitää tätä ehkä törkeimpänä ja sekopäisimpänä teoriana, millä kukaan on koskaan hyökännyt luterilaisuutta vastaan. Kun taas se teologisesta tiedekunnasta kaiken ilon irti ottanut tyyppi katsoo tekstiäni tyrmistyneenä, että oliko tuossa sitten jotain uutta? Ja minä voin vain sanoa, että olihan siinä minulle.

Tässä on kyse kolmesta eri päättelyn vaiheesta. Toisaalta siitä, että otan irtonaisia lausahduksia. Niin Lutherilta, Gillespieltä, SLEY:n ja SEKL:n papeilta ja tämän foorumin luterilaisilta. Sitten yritän käsittää, että mikä niiden asiayhteys on, tai mihin kertomukseen ne liittyvät. Sitten vertailen erilaisia tuntemiani kertomuksia, että löytyykö niistä yhtymäkohtia. Tai puhuvatko ne samoista asioista hieman eri sanoin tai hieman eri näkökulmaa korostaen.

Koominen bonus on, että hoksasin nyt varmaan viidennen tavan lukea Nietzscheä. Siinä hän käytännössä sanoo saman asian kuin miten Luther käsittää evankeliumin vastavetona nominalismiin, siis Jumalan murhaamisena ja viinitarhan voittamisena. Supermiehiä tai yli-ihmisiä tarvitaan tietenkin hallitsemaan sitä näin voitettua viinitarhaa.

Nietzsche on kiva tyyppi. Sen suuntaa melkein mihin vaan ja vetää liipaisimesta, niin aina jytää. Girard oli minulle vähän kyseenalainen sankari, ja siitä on jo aikaa, joten ei mikään iso menetys.

Mutta tuosta kolmesta vaihtoehdosta edellä voi sanoa, että lopulta C. S. Lewisin puhe tosi myytistä ja Lutherin käsitys evankeliumista menevät päällekkäin. Koska molemmat selittävät vain sen, miten ihminen on käytännössä vapaa tässä ajassa ja maailmassa. Jäljelle jää katolinen teologia, se traditionaalinen, jossa Jumalan murhaamisen sijaan uskotaan Jumalan rakastamiseen.

1 tykkäys

Yksi asia, mihin tuossa edellä tahdoin kiinnittää huomiota, on sellainen, että luterilainen teologia toimii kuin eräänlainen kameleontti. Se julistaa ehdottoman jyrkästi jotain tiettyä kantaa kun sen sellaista tarvitsee tehdä. Mutta sitten se aivan yllättäen luopuu ehdottomuudestaan ja sanoo jotain sen kanssa ristiriidassa olevaa jos sellaista tarvitaan toisaalla.

Mutta jos palaat siihen alkuperäiseen kysymykseen, niin se ehdottomuus on taas heti siellä. Aivan yhtä äkkiä kuin se hetki sitten unohtui.

Tai saman voi ehkä ymmärtää toisin siten, että luterilaisuus koostuu joukosta ehdottomia toteamuksia tai julistuksia tai kärjistyksiä. Joista keskeisin on ihmisen totaalinen kyvyttömyys rakastaa Jumalaa. Mutta nämä toteamukset, julistukset tai kärjistykset leijailevat kuin molekyylit kaasussa. Ne välillä sivuavat toisiaan tai ponnahtavat toisistaan, mutta ne eivät liity toisiinsa mitenkään.

Jos kuuntelee skientologien tarinaa ihmiskunnan historiasta, niin siinä muistaakseni ihmiskunnan sielut ovat päätyneet vangiksi maapallolle, koska joku tyyppi nimeltä Xenu sulloi ne tulivuoren kraatteriin ja paiskasi atomipommin perään. Tästä aiheutui joku hirmuinen trauma, jota skientologian tyylinen, tieteellistä ja paranormaalia luovasti yhdistelevä psykoterapia korjailee. Tai sitten skientologiaa ei ole olemassakaan, ja kyseessä on vain joku tiedustelupalveluiden projekti uskontojen mustamaalaamiseksi.

Se on ihan julkista tietoa, kongressin pöytäkirjoja myöten, että Amerikan tikareihin ja kaapuihin erikoistuneiden ABC-virastojen yksi pääasiallinen toimiala on, sissisodan ja huumekaupan ohella, kulttuurin ja poliittisen ilmapiirin muokkaaminen kotimaassa. Normaali tapa sen tekemiseen on erilaisten marginaalisten ryhmien ja ideologioiden pystyttäminen ja sitten kaikenlaisten outojen näkemysten julkaiseminen niiden nimissä.

Skientologien stoori toimii vähän samoin kuin luterilainen käsitys lankeemuksesta, että se on vain hurjia väitteitä, joihin vastataan kertomuksen jatkuessa toisilla hurjilla väitteillä. Asioilla ei ole mitään sisäistä logiikkaa. Väitteet ja yksilön kokemukset eivät vastaa toisiaan sellaisenaan, vaan kaikessa on vähän jotain ja joka asiasta löytyy kaivelemalla pieni esimerkki jostain. Jokainen meistä on vähän paha ja vähän kyvytön, joten se on merkki doktriinin mainitsemasta absoluuttisesta pahuudesta ja kyvyttömyydestä.

Joten saman voi ymmärtää kolmannella tavalla siten, että lähtee väkisin tekemään luterilaisuudesta loogista kokonaisuutta. Tämä todellisuus noudattaa syyn ja seurauksen lakeja. Kaikki paradoksit ovat näennäisiä, kontradiktioissa on aina toinen puoli epätosi tai epäselvä. Joten luterilaisuus mahdollistuu sillä, että ihmiset alistuvat tai suostuvat katsomaan sitä eräänlaisena väitteiden sumuna.

Mutta jos sen kaiken tiivistää syitä ja seurauksia noudattavaksi, niin saa tulokseksi tuon, mitä sanoin edellisessä viestissä. Uskon toisaalta asioiden menneen historiallisesti noin. Uskon, että maailma on täynnä protestanttisia teologeja, jotka ovat täysin perillä tuosta, että luterilainen evankeliumi on aivan ensin ja loogiselta perustaltaan evankeliumi Jumalasta eroon pääsemisestä. Jossa Jumala, annettuaan ihmiskunnalle vapauden ja itsenäisyyden oma murhatuksi tulemisensa kautta, toivottaa ihmiskunnalle sitten vaan onnea jollain epämääräisellä tavalla. Tai on ihmiskunnan kanssa oman murhatuksi ja pois ajetuksi tulemisensa muistamisen merkeissä maailman joka päivä.

Sitten käytännön luterilaisuus on sen päälle rakentunut ohjeiden, neuvojen, kannustavien sanojen, lupausten ja toivotusten sumu, joka ei millään tavalla saranoidu sen väitettyyn perustaan. Tai ehkä voisi yhtä hyvin viitata siihen kaikkeen vain pehmoisina puheina. Jos taas joku ottaa väitteen pehmoisista puheista syytöksenä, niin sitten voi viitata niihin taustalta löytyviin hurjiin väitteisiin ihmisen totaalisesta pahuudesta ja Jumalan totaalisesta ratkaisusta. Ja vaihdella näiden välillä maailman loppuun asti.

Jos joku ihminen uskoo, vertailun vuoksi, skientologian dogmeihin, niin miten hänelle kukaan voi osoittaa dogmaattisesti perustellen mitään? Ei dogmeilla sinänsä osoiteta yhtään mitään.

“Kun dogmin mukaan Xenu pamautti sen ydinpommin, niin eikö tästä voisi päätellä, että Xenu ei ehkä pamauttanutkaan ydinpommia?”
“Ei.”
“Ai jaa. No ei sitten.”

Minuakin saavat vapaasti kritisoida kaikki, jotka ovat täydellisen vakuuttuneita siitä, että olen toiminut kokonaan oikein.

Saat olla eri mieltä uskomuksistani, kunhan vain olet niistä kaikista samaa mieltä.

Mistäpä sen voi tietää, jos se vain jatkaa, jatkaa ja jatkaa kätkeytymistään?

“Kun ei tajuta, että monopolirahalla voi ostaa ihan oikeita asioita.”

Siis on mahdotonta käydä älyllistä debaattia sellaisesta teologiasta, jossa ei ihan määritelmällisesti ole mitään älyllistä. Joten ei mikään ihme, että sen yhteydessä törmää siihen, että 2 + 2 ei välttämättä ole 4.

Jos puhun nelikulmaisesta ympyrästä tai rakkaudellisesta murhasta, niin siinä on kaksi nimeä. Kätkeytyykö siis nimien taakse aina myös reaalinen asia, kuten tuossa sanot?

Olenko sitten ymmärrykseltäni vajaa kun en tajua ihan selvää nelikulmaista ympyrää? Kyvyttömyyteni käsittää teräviä tylppiä ja kylmiä kuumia, saati sitten värittömiä vihreitä ajatuksia, jotka nukkuvat raivoisasti on myös kiusallisen ilmeinen.

Tämä edellisestä viestistäni. Tuossa vaiheessa en siis nähnyt syytä. Mutta kun lähdin asiaa tarkastelemaan, niin nimenomaan sain siitä loogisen käsityksen. Sekä C. S. Lewisin ajatuksen että luterilaisen evankeliumin funkio on se Jumalan uhan torjuminen ja ihmiselle jäävä vapaus.

Jos Jumala koetaan uhkana, niin tarvitaan evankeliumi. Jos ei koeta, niin ei tarvita.

1 tykkäys

Väitän edelleen, että en tunnista sitä luterilaisuutta, jota thinkcat teksteissään kuvaa. Sen sijaan 9x:n tavoin toivoisin, että hän voisi seuraavaksi yrittää kumota luterilaisuutta Raamatulla.

Kirjoituksistasi on pidemmän aikaa tullut mieleeni tämä Raamatun kohta. Se puhukoon puolestaan.

1.Kor. 1:

18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
19 Onhan kirjoitettu: “Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi”.
20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: “Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra”.

3 tykkäystä

Minun piti pysyä poissa näistä nettikeskusteluista, mutta mutta… mietin, että voisinko kuitenkin edistää tätä keskustelua. Olen nimittäin nyt väitöskirjassa juuri perisyntiopin parissa ja olen huomannut, että sen suhteen käsitemäärittely on ihan tavattoman tärkeää. Jos näet puhutaan, vaikkapa siitä, että järkemme on täysin pimentynyt tai tahtomme täysin turmeltunut, olisi tietysti hyvä käsittää, mitä “järki” tai “tahto” merkitsevät. Uskon, että juuri tästä nousee ongelma, jota kissa täällä paukuttaa: luterilaiset puhuvat paljon ihmisen täydellisestä turmeltuneisuudesta (yms.), mutta tämä jää sikäli sanojen tasolle, ettei oikein mietitä, mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa. Jotta päästäisiin konkretiaan käsiksi, ehdottaisin seuraavaa:

Voisivatko luterilaiset määritellä, mitä ovat “järki”, “tahto” ja vaikkapa “sydän”? Kun nämä on määritelty, olisi mukava kuulla, mitä konkreettiseti tarkoittaa kunkin (täydellinen) turmelus.

Aion itse pyrkiä pysymään visusti poissa tästä keskustelusta.

2 tykkäystä

Muistin juuri, että minulla on blogiteksti, joka vastaa tämän viestiketjun otsikkoa. Tuo käsittelee mammonakysymystä raamatullisesti. Kirjoitin sen, kun en itse löytänyt aiheesta opetusta.

Mietin tätä kohtaa…
Luin kauan sitten kaikki kirjastosta löytyneen Lewisit. Tämä asia jäi mieleen.
En ymmärtänyt häntä tuolla tavoin, että Jumala on vain kertomus. Kysymys on enemmänkin hänellä sen pohtimisesta, miksi maailmassa on noita esikuvia Kristuksen inkarnaatiolle ja ylösnousemukselle.
Myytin määritelmä on tässä varmaan oleellinen.
Google tarjoaa gradua viime vuodelta…
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/316624

Tiivistelmää:

Lewis näkee, että ympäri maailmaa esiintyvät kuolevien ja ylösnousevien jumalten myytti on esikuvaa kristillisestä myytistä, joka kuitenkin on todellinen myytti. Myytti todeksi tulleena.

Lewis näkee, että Jumala ilmaisee itsensä ihmiskunnalle kristillisen myytin kautta. Myytti puhuttelee ihmistä kokonaisvaltaisesti; järjen, tunteiden ja mielikuvituksen kautta. Tutkimuksessa analysoidaan Lewisin esittämää kritiikkiä Rudolf Bultmannia vastaan, joka on tunnettu myyteistäriisumisen mallistaan. Lewis toteaa, että kristillistä myyttiä on pyritty aikaisemminkin poistamaan, mutta myytti on se, mikä kristinuskossa on säilynyt läpi vuosisatojen. Lewisille kristillinen myytti on tosi tarina inkarnoituneesta Jumalan pojasta, joka kuolee ja nousee kuolleista ihmiskunnan puolesta. Myytti murtautuu historiaan ajassa ja paikassa ja tulee osaksi aikaamme. Jeesuksen todellinen ylösnousemus toimii kristillisen myytin sinettinä.

1 tykkäys