Maallikkoavustajat ehtoollisella, erityisesti naiset

…ja minäkin sitten kysyin että mitä sinä meinaat auktoriteetilla ja alamaisuudella. Mielestäni aika selvästi. Mutta nyt joudun jo päättelemään, että joko olet selvästi kertonut tai sitten jostakin syystä et tahdo selostaa. Ymmärrän jälkimmäisenkin, koska aihe on hankala. Sano vain ettet tahdo niin en kiusaa enempää. Jos oletkin selostanut enkä vain ole huomannut, niin olen kiitollinen jos annat vinkin mistä tekstiä löytää.

1 tykkäys

Yleinen ohje on, että jos uskovien suuren määrän takia tarvitaan maallikkoavustajia, niin heitä pitäisi ottaa järjestyksessä 1- seminaarista, 2-luostariveli, 3- luostarisisar, 4- katekeetta, 5- katolinen mies, 6- katolinen nainen. Usein käytännössä toimitaan vähän erilaisin prioriteetein.

1 tykkäys

Hiippakuntamme uusi työntekijä, saksalainen rouva Bungarten, jonka käsittääkseni tunnet, on uusimman Fideksen mukaan kotimaansa pappispulasta kärsivissä seurakunnissa tehnyt “sakramentteja lukuunottamatta kaiken mitä papit tekevät”. Tuo “sakramentteja lukuunottamatta” tarkoittanee sitä itsestäänselvyyttä, että hän ei ole niitä selebroinut; mutta ilmeisesti hän on kuitenkin jakanut kommuuniota uskoville, näin olin lukevinani jutun rivien välistä.

2 tykkäystä

Kyllä joo, hän on siellä ollut käytännössä vastuussa kuudesta pienestä seurakunnasta, joissa papit käyvät vain vierailemassa. Ja silloin, kun pappia ei sunnuntaina ole, hän on sitten piispansa luvalla viettänyt sanajumalanpalvelusta ja jakanut kommuuniota. Lisäksi olen ymmärtänyt, että hän on viettänyt todella paljon hautajaisia.

1 tykkäys