Ave Maria ei ole liturginen rukous, se kuuluu täysin henkilökohtaisen devootion puolelle. Toki se on yhteisissä ei-liturgisissa hartauksissa yksi eniten käytettyjä rukouksia.
Kun tulin uskoon eikä minulla ollut kunnon käsitystä kirkkokuntien eroista aloin tutkia erilaisia hartauden ja rukouksen muotoja.
Katolisessa Espanjassa kun olin, mariaaniseen devootioon ei voinut olla törmäämättä.
Mieleeni jäi kaikumaan sanat ‘Maria on uskon malli’ ja ‘Marian koulussa’.
Mikä on Marian koulu ja mitä siellä voi oppia uskosta.
Elin sitten monta vuotta tutkien Ruusukkorukousta. Se tarkoittaa paljon Avemarioita, Isämeitää ja muutamia Kunnioitakin. Ja Raamatun lukua, koska jokainen ‘salaisuus’ liittyy raamatunkappaleeseen.
Marian koulun ymmärrän nykyään näin, toisiinsa limittyneinä Avemarioina ja Isämeitänä.
Terve, Maria, armoitettu.
Maria on saanut armon koska Jumala pyhyydessään haluaa ihmisten pelastuvan.
Herra sinun kanssasi.
Poikasi nimi oli oleva Immanuel ja tullessaan Hän julisti Jumalan valtakunnan olevan lähellä.
Siunattu olet sinä naisten joukossa ja siunattu kohtusi hedelmä Jeesus.
Jumalan tahto, ihmisten pelastaminen, tapahtuu taivaassa Pojan luopuessa taivaallisesta olomuodosta ja sinussa maanpäällä kun sinusta
muodostuu Jumalan Pojalle maallinen olomuoto.
Pyhä Maria, Jumalan äiti.
Poikasi on elämän leipä, sinä kannoit häntä kohdussa tullen Jumalan äidiksi, minä syön sitä elämän leipää tullen Kristuksen ruumiiksi.
Rukoile meidän syntisten puolesta.
Sinä näit että poikasi antaa anteeksi ja siksi kykenet rukoilemaan kaikkien puolesta, siitä huolimatta että synnit olisivat raskaita ja vaikeita antaa anteeksi.
Nyt…
Tämän ajan aikana jolloin meillä on kova hengellinen taistelu kiusauksissa.
… ja kuolemamme hetkenä.
Sinä todistit ylösnousemuksen, taivaaseen astumisen ja Hengen vuodattamisen. Sinä tiedät kuinka suuri Jumalan meille valmistama pelastus on.
Marian koulu on luettavissa Raamatusta kaikissa niissä sattumuksissa missä Maria mainitaan tavalla tai toisella. Ne ovat kaikki kohtia jotka toimivat mallina tärkeillä hetkillä kenen tahansa uskovan vaiheissa.