Niin onneksi on mutta olisi mukava kuulla seurakunnissa opetusta tästä. Esimerkkejä ihmisten elämästä, nykyajassa.
Se on erittäin tärkeää, koska vanhurskaus uskon kautta on kristinuskon pelastusopillinen perusta. Itse painotan sitä nimenomaan soteriologisista syistä. On tärkeää, että perustus on Kristus-kallio, eikä siihen perustukseen saa sekoittaa mitään ihmisen osuutta, sillä se olisi varsin heikkoa laastia.
Sitten kun uskonvanhurskaus on täysin selvä, voidaan pyhitystä rakentaa tuolle vahvalle perustukselle aidolta pohjalta ja Pyhän Hengen vaikutuksessa.
Minulla on itse asiassa sellainen tuntuma, että puhdas uskonvanhurskauden opetus on aika harvinaista. Se nimittäin tarkoittaa silkkaa armoa ja lahjaa, mikä ei oikein tahdo istua ihmisten oikeustajuun. Ja on tärkeää, että puhumme Hengen opettamilla sanoilla:
“Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.”(1.Kor 2:12-13)
Kaikkihan me sanoitamme evankeliumia omilla sanoillamme, mutta toki tärkeää pysyä Raamatun tekstissä.
“Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta. Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: ‘Ei yli sen, mikä kirjoitettu on’, ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.” (1.Kor 4:5-6)
Itse rukoilen jatkuvasti, että omassa ympäristössäni jakelisin oikein totuuden sanaa:
“Ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta.” (Ef 6:19)
Siis tätä minä olen vailla. Keneltä suomalaiselta kristilliseltä opettajalta löytyy tällaista materiaalia?
On kyllä kovin erikoista, jos et lainkaan kuule opetusta siitä, miten kristityn tulee elää. Yleensä siihen viitataan jollain tavalla joka saarnassa. Yksityiskohtaisempaa matskua löytää helposti, jos etsii raamattuopetusta jostain sellaisesta tekstipätkästä, jossa pyhitysaihe on vahvasti esillä. Vetämässäni raamattupiirissäkin olen sellaista opetusta käsitellyt silloin kun teksti antaa siihen aihetta.
En ole Plautilla, mutta olen kyllä tunnistanut saman ilmiön. Jos saa yleistää, modernissa kristillisyydessä ohjeistukset ovat melko yleisluonteisiä. “Ehkä voisi tehdä näin” on eri asia kuin kirkkoisien “vältä näitä ruokia 14. tammikuuta” tai “rukoile nämä tietyt rukoukset joka aamu. Löydät ne tästä kirjasta.”
Pyhityksen rakentaminenhan ei ole vain joidenkin asioiden tekemistä ja toisien tekemättä jättämistä. Tämä olisi lakihenkisyyttä.
Pyhitys on mm itsetarkkailua, itseymmärryksen opettelua, vanhojen tapojen purkua ja uusien taitojen opettelua. Vähän niin kuin pitkän vankilatuomion istunut joutuu opettelemaan vapaana elämistä.
Kirkkoisät henkilöstä riippuen antavat hyvin tarkkojakin ohjeita. Nyt olisi haussa nykyajassa syntynyt opetus asiasta.
Olen sillä lailla pettynyt, että sen vakuuttelua että vanhurskaus on lahja ja että lahjan saa uskon kautta näyttää olevan kirjatolkulla. Käsitellään kaikenlaisia traumoja ja mielen jumituksia mitkä estävät lahjavanhurskauden vastaanottamisen mutta pyhityksestä on materiaalia huomattavasti vähemmän.
En tiedä, oletko nykyisellään allerginen ortodoksisuudelle, mutta Tito Collianderin Kristityn tie on tietääkseni suunnattu maallikoille. Ei tietääkseni ole tunnustuntaspesifiä asiaa, vaan käytännöllisiä ohjeita mallia tee näin, jos haluat olla hurskas.
No tässä konkreettisia ohjeita 2000-luvulta:
En taaskaan ole Plautilla, mutta mitä konkretiaa näissä on? Jos kysymyksenä on, kuinka tulee elää kristittynä, annetaanko näissä ohjeita. Tyyliin mikä ruokarukous tulee rukoilla.
Tuli sama mieleen nopeasti vilkaistessa. Ehkä on niin että kristityt ovat kadottaneet kyvyn pureutua pyhitysaiheisiin sitten kirkkoisien ajan.
Tuossa artikkelissa kristitystä kodista on kyllä ihan hyviä asioita. Sellaisia jotka on hyvä käydä läpi uudelleen ja uudelleen.
Mutta yleisesti ottaen evankeliset ovat ilmeisesti aika huonoja pyhityksestä opettajia nykyaikana. Ainakin Suomessa. Ulkomaalaisista lähteistä olen jotain kiinnostavaa materiaalia löytänyt. Suomessa on aikalailla joka puolella vallalla tämä trendi että ihmisiä pitää vaan ymmärtää eikä juuri mitään voi keneltäkään vaatia. Eikä missään, paitsi urheilussa, voi odottaa paremmaksi tuloa, koska muuten se olisi vaatimista.
Tämä oli siis karikatyyri. Mutta jotain tuonne päin.
Ei kristityt vaan tietyt tunnustuskunnat. Helluntailaiset ovat kyllä niin uskonnollisia, että he ovat keskimääräistä parempia tässä. Vielä kun karttaisivat muotomenoja vähän vähemmän, niin hyvä tulisi.
Edit: Ehkä esimerkki mainitusta Kristityn tiestä avaa asiaa.
En minä usko että sinä olet yhtään mitään vailla. Sinulla on jo kaikki, kun sinulla on Kristus. Iloitse siis satavarmasta pelastuksesta ja elä siinä varmuudessa Jumalan tahdon mukaan vapaasti ja niin kuin oikeaksi näet, sinullahan on siihen ilmiselvästi oikea tahtotila.
“Minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen.” (Jer 31:9)
No se on hengessä elämistä entisen lihassa elämisen sijaan, sillä ne jotka lihan mukaan elävät eivät voi olla otollisia Jumalalle, kuten Raamattu sanoo.
Room 8:8: “Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.”
Pyhä Henki pyhittää meitä, eikä tätä pyhitystä pidä ajatella ensisijaisesti ulkonaisena käyttäytymisen muutoksena, vaan pyhitys on ennen kaikkea sisäisen ihmisen uudistumista hengen vaikutuksesta. Uskova huomaa olevansa kiinnostunut Jumalan valtakunnan asioista ja lukee ja tutkii Jumalan sanaa ja siitä johtumana alkaa nähdä tämän maailman touhut turhiksi. Esim. katsoessaan uutisia hän ei näe enää maailman asioita kyettävän hoitamaan ihmisjärjen avulla niin kuin hän näkee maailman ihmisten tekevän. Uskova tajuaa, ettei mikään näistä asioista, ei sodat ei katastrofit, ei ilmastonmuutos, eikä pandemiat ole ihmisen hallittavissa, vaan ne ovat Jumalan käsissä ja siksi uskova ei luotakaan näissä asioissa mihinkään ihmisviisauden kykyyn ratkaista nämä.
Joh.6: 63. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
Kaikki viisaus, joka kehittyy ja nousee esiin ihmisen mielestä ja järjestä, riippumatta siitä, kuinka vaikuttavaa se on, on edelleen lihaa.
Siten kaikki kekseliäisyys ja kaikki juristien kirjat, sinänsä erittäin kiitettävät, samoin kuin korkeasti koulutettujen tohtoreiden tiede ja viisaus, kuuluvat samaan luokkaan: ne ovat kaikki lihan hedelmiä. Vaikka nämä opettavatkin hallitsemaan ajallisia asioita, ne ovat vain ulkoisia asioita, hienoja taitoja ja kykyjä, jotka osoittavat kuinka rakentaa talo, kuinka saada terve ruumis, kauniit, kirkkaat silmät jne., kuinka synnyttää kauniita lapsia, kuinka ostaa, myydä ja istuttaa. Kun kaikki on sanottu ja tehty, nämä taidot lähtevät kuitenkin lihasta. Juutalaiset, turkkilaiset ja pakanat ovat kaikki osallisia niihin. Jotkut heistä ovat hienoja ihmisiä, joilla on erinomaiset kyvyt. Mutta he ovat ihmisiä, ja kaikki heidän pätevyytensä kumpuaa ihmisluonnosta, voimasta ja kyvyistä. Sen tähden se kaikki on lihaa; siihen ei liity Jumalan sanaa, joka opettaisi ihmisille kuinka uskoa, kuinka päästä taivaaseen tai kuinka tunnistaa Kristus. Kaikki on keskitetty lihaan ja maailmallisuuteen.
Mutta sitä, mikä ei ole lihaa, mikä on lihaa parempi, kutsutaan hengeksi. Kristus haluaa sanoa: Jos kaikki järki voitaisiin koota yhteen, se ei ymmärtäisi tai sietäisi sitä. Mitä pyhempi, nerokkaampi, taitavampi ja älykkäämpi järki on, sitä vähemmän se käsittää. Jos nämä sanat halutaan ymmärtää ja tunkeutua sydämeen, on lisättävä jotain syvällisempää kuin kaikkien ihmisten viisaus. Meidän täytyy antaa järjelle loma ja mennä toiseen kouluun. Meidän on pidättäydyttävä neuvottelemasta järjen kanssa. Meidän on annettava järjen olla rauhassa. Meidän täytyy kaivaa siltä silmät päästä ja kyniä sen höyhenet jos aiomme ymmärtää nämä sanat.
Martti Luther, LW 23, s. 167-168
Tähän asiaan liittyen nyt on juuri ilmestynyt Concordia lehti jonka johtavana teemana on juuri vanhurskauttaminen. Lehti on täyttä rautaa. Itse luin sen jokaisen kirjoituksen. Siinä on myös Päivi Räsäsen tuntoja ja ajatuksia viimeisen viiden vuoden ajalta kun hän on ollut tämän oikeusprosessin pyörteessä.
Lehden saa tilattua Hannu Haloselta Luther-Divarista jos sinulle ei sitä tule tilattuna.
Tässä hyvin seikkaperäinen, tuosta yllämainitsemastani lehdestä kopioimani yksitysikohtiin ulottuva kommentointi siitä kuinka uskosta vanhurskauttaminen luterilaisen opin mukaan tapahtuu ja kuinka se niveltyy Kristuksen hankkimaan sovitukseen:
Yhteenveto
VANHURSKAUTTAMINEN
JA PÄÄSIÄINEN
Tutkimus subjektiivisesta ja objektiivisesta
vanhurskauttamisesta luterilaisessa teologiassaTom G. A. Hardt, TT (1934-1998)
"Resurrectio eius a mortuis est nostri justificatio per solam fidem "’ (WA 39:2, 237, 25), Hänen ylösnousemuksensa kuolleista on meidän vanhurskauttamisemme yksin uskon kautta. 1
Jo eräät Lutherin ensimmäisistä kirjoituksista, joissa hän tuo esille hiljattain löytämiään näkemyksiä2 vanhurskauttamisopista sisältävät muutamia, vaikkakaan eivät vielä tarkasti harkittuja viittauksia vanhurskauttamisen ja pääsiäisen väliseen suhteeseen. Acta Augustana -dokumentti vaikenee tässä kohdassa ja ainoastaan painottaa sitä, että vanhurskauttaminen tarjotaan armonvälineiden välityksellä ja että meidän ei tule tehdä Kristuksesta valehtelijaa hänen synninpäästössään.3 Kaksi seuraavaa dokumenttia vanhurskauttamisesta, Sermo de duplici iustitia ja Sermo de triplici iustitia, sisältävät myös pääsiäisen. Sermo de duplici iustitia -kirjoituksessaan vuodelta 1518 Luther sanoo, että “ensimmäinen vanhurskaus” - vastakohtana “toiseen vanhurskauteen”, joka on identtinen eettisen pyhityksen kanssa - on se, “jonka välityksellä Kristus on vanhurskaus ja tekee vanhurskaiksi uskon kautta”. Tätä Kristuksen vanhurskautta selitetään paitsi viittauksella 1. Kor. 1:30:een: "- - joka (Kristus Jeesus) on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi", myös lainaamalla Joh. 11:25: “Minä olen ylösnousemus ja elämä.” Meidän vanhurskautemme uskon kautta on ilmiselvästi identtinen sen vanhurskauden kanssa, joka asuu ylösnousseessa Kristuksessa.
Viittaus pääsiäiseen tulisi nähdä kontekstissaan, jossa Kristuksen sovitustyötä kuvataan pelkästään pääsiäistä edeltävissä tapahtumissa: “Tämä kuuluu minulle, että Herra Kristus on elänyt, toiminut, puhunut ja kärsinyt ja lopulta kuollut aivan kuin minä olisin elänyt, toiminut, puhunut, kärsinyt ja kuollut.” Kristuksen sijaishyvitys on täytetty hänen kuolemallaan. Pääsiäisen evankeliumi, “minä olen ylösnousemus” täytyy tästä syystä ymmärtää edellisten tapahtumien seurauksena ja yhteenvetona. Ylösnoussut Herra antaa lunastustyönsä hedelmät persoonassaan asuvan vanhurskauden, armonvälineiden välityksellä: “Sen vuoksi ihmisille annetaan sama vanhurskaus kasteessa ja milloin tahansa he todellisesti katuvat, niin että ihminen voi luottavaisesti kerskata Herrassa Kristuksessa ja sanoa: 'Tämä kuuluu minulle”’
Myös Sermo de triplici iustitia -kirjoituksessa kristillisen vanhurskauden sanotaan olevan Kristuksen vanhurskaus. Tätä perustellaan muun muassa viittaamalla Kol. 3:3:een: “Teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa” eli ylösnousseen Kristuksen kanssa: “Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa…” (Kol. 3:1). Pelastusta uskosta sanotaan myös hänen vanhurskautensa vaikuttamaksi, josta on kirjoitettu: “Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa” (Joh. 3:13).
Tätä taivaallista vanhurskautta sanotaan selvästi sijaisvanhurskaudeksi: “Aadam tekee kaikki hänestä syntyneet syyllisiksi oman syntinsä välityksellä, joka on hänen jälkeläisilleen täysin vieras synti ja antaa heille mitä hänellä on. Samoin myös Kristus tekee vanhurskaudellaan vanhurskaiksi ja siunatuiksi kaikki ne, jotka ovat hänestä syntyneet…” Molemmissa tapauksissa synti ja vanhurskaus ovat olemassa todellisuuksina ennen kuin ne vaikuttavat yksittäisten ihmisten elämään. Molemmissa tapauksissa yksittäisten ihmisten asemaan vaikuttaa tapahtuma, joka on tapahtunut toisessa henkilössä ja josta tulee lähde heidän suhteelleen Jumalaan: “Samoin kuin olemme vieraan synnin tuomitsemat, samoin olemme lunastetut vieraan vanhurskauden välityksellä.” Kannattaa panna merkille, että se, mihin edellä kuvailtu Room. 5:18 yleisellä tasolla viittaa (“samoin kuin yhden ihmisen [Aadam] - - niin myös yhden ihmisen” [Kristus]), ei edellytä, että sana ‘kaikki’ Paavalin vertailevassa lausumassa (joka osoittaa Kristuksen kuuliaisuuden seuraukset) on ymmärrettävä käsittävän kaikki ihmiset, vaan Lutherin selityksessä se rajoittuu niihin, “jotka ovat syntyneet hänestä”. Tämä rajoitus ei kuitenkaan vaikuta siihen, että Kristuksen vanhurskaus koskee kaikkia ihmisiä - Kristuksen vanhurskauden sanotaan olevan “ikuinen” ja siten rajaton. Sellaisena se tarjotaan meille annonvälineissä uskottavaksi ilman mitään syntistä epäröintiä.4
Huomattavasti yksityiskohtaisempi kuvaus pääsiäisen suhteesta vanhurskauttamiseen löytyy eräästä Lutherin saamasta vuodelta 1519 -joka siis sijoittuu ajallisesti pian kahden edellisen kirjoituksen jälkeen. Sovituksen ja vanhurskauttamisen, pitkäperjantain ja pääsiäispäivän suhdetta toisiinsa kuvaillaan seuraavasti: “Sinä heität syntisi pois luotasi Kristuksen päälle, kun lujasti uskot, että hänen haavansa ja kärsimyksensä ovat sinun syntisi, että hän kantaa ne ja maksaa niistä” (sitten seuraa Jes. 53). Sijaishyvitys rajoittuu siten ylösnousemusta edeltäviin tapahtumiin. Silti Luther jatkaa: "Kristuksen päälle ne (eli synnit) eivät voi jäädä; hänen ylösnousemuksensa nielee ne. Ja nyt et näe mitään haavoja, mitään kärsimystä hänessä, ei mitään jälkiä synneistä. Niinpä pyhä Paavali sanoo, että Kristus on annettu alttiiksi meidän rikkomustemme tähden ja hänet herätettiin kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden. Kärsimyksissään hän osoittaa meidän syntimme ja siten kuristaa ne, mutta ylösnousemisensa kautta hän tekee meidät vanhurskaiksi ja vapaiksi kaikista synneistä, jos me uskomme tämän. Kristuksen ylösnousemus antaa meille Vapahtajan jonka kirkastuminen on hänen vanhurskautensa mihin ei sovi kärsimys eikä kuolema ja synnin jäljet on iäksi poistettu. Tämä vanhurskaus, joka on hankittu sijaishyvityksen välityksellä, on sijaisvanhurskaus, ja se tarjotaan uskolle, joka yksin tekee siitä vaikuttavan yksittäiselle ihmiselle. Kristuksen ylösnousemus ei kuitenkaan ole ainoastaan ehto myöhemmälle, yksilön vanhurskauttamiselle. Sen sanotaan vanhurskauttavan meidät ja usko kohdistuu siihen vanhurskauttavana kohteenaan, vanhurskautena meidän edestämme, uskolla omistettavaksi jo ennen kuin usko on olemassa.
Sama jako sovituksen ja vanhurskauttamisen välillä on hyvin elävästi kuvattu eräässä vuoden 1531 saarnassa, joka sisältyy Huonepostillaan: “Sillä ennen kuin kolme päivää on kulunut, rakas Herramme Kristus tuo toisen, kauniin, terveellisen, ystävällisen ja iloisen kuvan kanssaan, että me oppisimme sen lohdutuksen, että paitsi että syntimme ovat tuhotut ja kuristetut Kristuksen kärsimyksen välityksellä, niin meidät tehdään vanhurskaiksi ja ikuisesti siunatuiksi hänen ylösnousemisensa välityksellä, kuten pyhä Paavali sanoo…” (sitten seuraa Room. 4:25). Vähän myöhemmin Luther jatkaa: “Sillä samoin kuin näemme ensimmäisessä kuvassa pitkäperjantaina miten syntimme, kirouksemme ja kuolemamme on pantu Kristuksen päälle, samoin näemme pääsiäispäivänä toisen kuvan, jossa ei ole mitään syntiä, mitään kirousta ja kuolemaa, vaan ainoastaan elämää, armoa, autuutta ja vanhurskautta hänessä. Sellaisella kuvalla tulee meidän rohkaista sydäntämme. Hänet on osoitettu ja annettu meille niin, että meidän ei tule vastaanottaa häntä mitenkään muuten kuin siten, että ikään kuin Jumala olisi herättänyt meidät tänä päivänä yhdessä Kristuksen kanssa. Sillä niin vähän kuin näet syntiä, kuolemaa ja kirousta Kristuksessa, niin vahvasti sinun tulee uskoa, että Jumala tahtoo yhtä vähän nähdä (syntiä) sinussa Kristuksen tähden jos vastaanotat tämän Kristuksen ylösnousemuksen lohdutukseksesi.” Kristillinen vanhurskaus samaistetaan jälleen Kristuksen oman vanhurskauden kanssa, joka on hankittu hänen ylösnousemisensa välityksellä ja joka esitetään uskolle. Yksin uskon kautta tämä vanhurskaus tulee läsnä olevaksi yksittäisessä ihmisessä, mutta se on olemassa ennen uskoa. Uskova on ylösnousseessa Kristuksessa, jonka vanhurskaus on sijaisvanhurskaus, kuten hänen kärsimyksensäkin oli sijaiskärsimys.
Luther piti vuonna 1533 kuuluisat Torgaun saarnansa, joihin Yksimielisyyden ohje myöhemmin viittaa artiklassa 9 (Kristuksen laskeutuminen helvettiin). Yhdessä näistä saarnoista Lutherilla on Kristuksen ylösnousemuksen sijaisluonteesta lausumia, jotka hyvin vastaavat sitä, mitä on jo tullut esille. Luther sanoo, että Kristus nousi kuolleista “ei itsensä vaan meidän, köyhien ja kurjien ihmisten tähden joiden täytyisi olla kuoleman ja perkeleen vankeina ikuisesti. Hän oli näet oman persoonansa puolesta vapaa kuolemasta ja kaikesta kurjuudesta, niin että hänen ei täytynyt kuolla tai laskeutua helvettiin. Mutta hän oli salannut itsensä lihaamme ja vereemme ja pukenut päällensä kaikki meidän syntimme, rangaistuksemme ja kurjuutemme. Niinpä hänen täytyi auttaa meitä pois siitä siten, että hän tuli jälleen eläväksi ja että hän tuli myös ruumiillisesti ja inhimillisen luontonsa puolesta kuoleman herraksi, jotta mekin lopulta hänessä ja hänen välityksellään välttäisimme kuoleman ja kaiken kurjuuden.” Luther julistaa tämän uskon artiklan olevan keskeinen, niin että kristityn “ei tule nähdä, kuulla, ajatella tai tietää mitään muuta kuin tämä artikla”. Sitä tukevat sellaiset Raamatun kohdat kuin “on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut - ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa” (Ef. 2:5-6), “ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa” (Gal. 2:20) ja: “Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin” (Room. 8:33-34b). Niinpä tämä keskeinen uskon artikla ei ole mitään muuta kuin vanhurskauttamisen artikla joka sisältyy pääsiäissanomaan Kristuksen ylösnousemuksesta meidän edestämme, julistukseen vanhurskaudestamme Ylösnousseessa. Luther ei puhu tässä yhteydessä kristittyjen tulevasta, ruumiillisesta ylösnousemuksesta, jonka merkitys ei ole samaa luokkaa: "Sillä niin totta kuin Kristus on noussut kuolleista, me olemme jo saaneet ylösnousemuksen parhaan ja erinomaisimman osan, niin että ruumiillinen lihan ylösnousemus haudasta, joka jää vielä tapahtuvaksi, on pidettävä merkityksettömänä tähän verrattuna.
Apostolisen uskontunnustuksen kohta “nousi kuolleista” tarkoittaa hengellistä ylösnousemusta, vanhurskauttamistamme vanhurskautetussa Kristuksessa: “Jos nyt uskomme vastaavasti meillä on hyvä elämä ja kuolema. Tämä usko näet opettaa meille, että hän ei ole noussut ainoastaan oman persoonansa puolesta, vaan meidän ylösnousemuksemme on niin liittyneenä hänen ylösnousemukseensa, että se tulee meidänkin hyödyksemme, niin että voimme kestää ja tulla sisällytetyiksi uskontunnustuksen kohtaan ‘nousi kuolleista’. Tämän perusteella mekin nousemme ja elämme hänen kanssaan iankaikkisesti, niin että ylösnousemuksemme ja elämämme on alkanut Kristuksessa (kuten pyhä Paavali myös sanoo). Tämä on niin varmaa ikään kuin se olisi jo tapahtunut, vaikka se on vielä kätketty eikä paljastettu”. Yhtä totta kuin on se, että ylösnoussut Kristus ilman vuotavia haavoja ja kärsimystä on meidän vanhurskauttamisemme, yhtä totena pysyy se, että kaikki tällaiset lausumat Kristuksen voitosta on puhuttu evankeliumin lausumina. Niiden vastakappaleena on laki, joka ei tunne mitään Kristusta tai anteeksiantamusta: “Helvetti itsessään pysyy helvettinä pitäen epäuskoiset vankeinaan, samoin kuin kuoleman, synnin ja kaiken kurjuudenkin täytyy pysyä ja olla tuhoisia. Samoin myös helvetti kauhistaa ja uhkaa meitä lihamme ja ulkonaisen ihmisemme puolesta niin, että meidän täytyy taistella ja kamppailla sen kanssa. Kuitenkin se kaikki on tuhottu ja hävitetty uskossa ja Hengessä, niin että se ei enää voi meitä vahingoittaa…” Myös kristityn täytyy kohdata helvetti ja Jumalan viha todellisuuksina, jotka voitetaan voimakkaammalla todellisuudella. Ne eivät ole koskaan mitään kuvitelmia, jotka voitetaan paremmilla oivalluksilla.
Tätä annettua taustaa vasten, joka on valikoitu eri Lutherin kirjoittamista teoksista, ei ole vaikea käsittää nasevaa toista teesiä disputaatiosta 24.4.1543: Resurrectio eius a mortuis nostri iustificatio per solam fidem - hänen ylösnousemuksensa kuolleista on meidän vanhurskauttamisemme yksin uskon kautta. Tämä lause ei ole satunnaisesti laadittu formulaatio vaan huolellisesti sanoitettu tiivistelmä keskeisestä uskon artiklasta. Siinä pääsiäisen ja vanhurskauttamisen välinen suhde kuvataan selkeästi korostaen sekä Jumalan tekoa Pojassaan että hänen tekoaan uskovassa.
Tämä tutkimus on alun perin julkaistu teoksessa "A Lively Legacy: Essays in Honor of Robert Preus" Concordia Theological Seminary, Fort Wayne, Indiana 1985. Tämä teksti on ensimmäinen osa laajempaa kirjoitusta. Enin osa alaviitteistä jätetty pois. Suomennos: Hannu Lehtonen.
Concordia, 2004, s. 16-21.
Uskon vanhurskaus tarkoittaa, jotka ovat evankeliumin sanan ja Pyhän Hengen voimasta tulleet uskosta Kristukseen vanhurskaaksi ja niin ovat Kristuksen ylösnousemuksesta osallisia.
Autuas se, jonka synnit on anteeksi annettu.
Kristus on koko maailman syntien sovittaja. Syntein anteeksiantamus sovinto veressä. Tätä evankeliumi julistaa kasteessa, ehtoollisessa, evankeliumin sanassa, omistamaan uskossa Kristuksen.