Mitä uskonvanhurskaus tarkoittaa?

Niin onneksi on mutta olisi mukava kuulla seurakunnissa opetusta tästä. Esimerkkejä ihmisten elämästä, nykyajassa.

Se on erittäin tärkeää, koska vanhurskaus uskon kautta on kristinuskon pelastusopillinen perusta. Itse painotan sitä nimenomaan soteriologisista syistä. On tärkeää, että perustus on Kristus-kallio, eikä siihen perustukseen saa sekoittaa mitään ihmisen osuutta, sillä se olisi varsin heikkoa laastia.

Sitten kun uskonvanhurskaus on täysin selvä, voidaan pyhitystä rakentaa tuolle vahvalle perustukselle aidolta pohjalta ja Pyhän Hengen vaikutuksessa.

Minulla on itse asiassa sellainen tuntuma, että puhdas uskonvanhurskauden opetus on aika harvinaista. Se nimittäin tarkoittaa silkkaa armoa ja lahjaa, mikä ei oikein tahdo istua ihmisten oikeustajuun. Ja on tärkeää, että puhumme Hengen opettamilla sanoilla:

“Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.”(1.Kor 2:12-13)

Kaikkihan me sanoitamme evankeliumia omilla sanoillamme, mutta toki tärkeää pysyä Raamatun tekstissä.

“Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta. Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: ‘Ei yli sen, mikä kirjoitettu on’, ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.” (1.Kor 4:5-6)

Itse rukoilen jatkuvasti, että omassa ympäristössäni jakelisin oikein totuuden sanaa:

“Ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta.” (Ef 6:19)

1 tykkäys

Siis tätä minä olen vailla. Keneltä suomalaiselta kristilliseltä opettajalta löytyy tällaista materiaalia?

On kyllä kovin erikoista, jos et lainkaan kuule opetusta siitä, miten kristityn tulee elää. Yleensä siihen viitataan jollain tavalla joka saarnassa. Yksityiskohtaisempaa matskua löytää helposti, jos etsii raamattuopetusta jostain sellaisesta tekstipätkästä, jossa pyhitysaihe on vahvasti esillä. Vetämässäni raamattupiirissäkin olen sellaista opetusta käsitellyt silloin kun teksti antaa siihen aihetta.

En ole Plautilla, mutta olen kyllä tunnistanut saman ilmiön. Jos saa yleistää, modernissa kristillisyydessä ohjeistukset ovat melko yleisluonteisiä. “Ehkä voisi tehdä näin” on eri asia kuin kirkkoisien “vältä näitä ruokia 14. tammikuuta” tai “rukoile nämä tietyt rukoukset joka aamu. Löydät ne tästä kirjasta.”

1 tykkäys

Pyhityksen rakentaminenhan ei ole vain joidenkin asioiden tekemistä ja toisien tekemättä jättämistä. Tämä olisi lakihenkisyyttä.
Pyhitys on mm itsetarkkailua, itseymmärryksen opettelua, vanhojen tapojen purkua ja uusien taitojen opettelua. Vähän niin kuin pitkän vankilatuomion istunut joutuu opettelemaan vapaana elämistä.

Kirkkoisät henkilöstä riippuen antavat hyvin tarkkojakin ohjeita. Nyt olisi haussa nykyajassa syntynyt opetus asiasta.
Olen sillä lailla pettynyt, että sen vakuuttelua että vanhurskaus on lahja ja että lahjan saa uskon kautta näyttää olevan kirjatolkulla. Käsitellään kaikenlaisia traumoja ja mielen jumituksia mitkä estävät lahjavanhurskauden vastaanottamisen mutta pyhityksestä on materiaalia huomattavasti vähemmän.

En tiedä, oletko nykyisellään allerginen ortodoksisuudelle, mutta Tito Collianderin Kristityn tie on tietääkseni suunnattu maallikoille. Ei tietääkseni ole tunnustuntaspesifiä asiaa, vaan käytännöllisiä ohjeita mallia tee näin, jos haluat olla hurskas.

1 tykkäys

No tässä konkreettisia ohjeita 2000-luvulta:

2 tykkäystä

En taaskaan ole Plautilla, mutta mitä konkretiaa näissä on? Jos kysymyksenä on, kuinka tulee elää kristittynä, annetaanko näissä ohjeita. Tyyliin mikä ruokarukous tulee rukoilla.

Tuli sama mieleen nopeasti vilkaistessa. Ehkä on niin että kristityt ovat kadottaneet kyvyn pureutua pyhitysaiheisiin sitten kirkkoisien ajan.
Tuossa artikkelissa kristitystä kodista on kyllä ihan hyviä asioita. Sellaisia jotka on hyvä käydä läpi uudelleen ja uudelleen.

Mutta yleisesti ottaen evankeliset ovat ilmeisesti aika huonoja pyhityksestä opettajia nykyaikana. Ainakin Suomessa. Ulkomaalaisista lähteistä olen jotain kiinnostavaa materiaalia löytänyt. Suomessa on aikalailla joka puolella vallalla tämä trendi että ihmisiä pitää vaan ymmärtää eikä juuri mitään voi keneltäkään vaatia. Eikä missään, paitsi urheilussa, voi odottaa paremmaksi tuloa, koska muuten se olisi vaatimista.
Tämä oli siis karikatyyri. Mutta jotain tuonne päin.

Ei kristityt vaan tietyt tunnustuskunnat. Helluntailaiset ovat kyllä niin uskonnollisia, että he ovat keskimääräistä parempia tässä. Vielä kun karttaisivat muotomenoja vähän vähemmän, niin hyvä tulisi. :innocent:

Edit: Ehkä esimerkki mainitusta Kristityn tiestä avaa asiaa.

1 tykkäys

En minä usko että sinä olet yhtään mitään vailla. Sinulla on jo kaikki, kun sinulla on Kristus. Iloitse siis satavarmasta pelastuksesta ja elä siinä varmuudessa Jumalan tahdon mukaan vapaasti ja niin kuin oikeaksi näet, sinullahan on siihen ilmiselvästi oikea tahtotila.

“Minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen.” (Jer 31:9)

No se on hengessä elämistä entisen lihassa elämisen sijaan, sillä ne jotka lihan mukaan elävät eivät voi olla otollisia Jumalalle, kuten Raamattu sanoo.

Room 8:8: “Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.”

Pyhä Henki pyhittää meitä, eikä tätä pyhitystä pidä ajatella ensisijaisesti ulkonaisena käyttäytymisen muutoksena, vaan pyhitys on ennen kaikkea sisäisen ihmisen uudistumista hengen vaikutuksesta. Uskova huomaa olevansa kiinnostunut Jumalan valtakunnan asioista ja lukee ja tutkii Jumalan sanaa ja siitä johtumana alkaa nähdä tämän maailman touhut turhiksi. Esim. katsoessaan uutisia hän ei näe enää maailman asioita kyettävän hoitamaan ihmisjärjen avulla niin kuin hän näkee maailman ihmisten tekevän. Uskova tajuaa, ettei mikään näistä asioista, ei sodat ei katastrofit, ei ilmastonmuutos, eikä pandemiat ole ihmisen hallittavissa, vaan ne ovat Jumalan käsissä ja siksi uskova ei luotakaan näissä asioissa mihinkään ihmisviisauden kykyyn ratkaista nämä.

Joh.6: 63. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Kaikki viisaus, joka kehittyy ja nousee esiin ihmisen mielestä ja järjestä, riippumatta siitä, kuinka vaikuttavaa se on, on edelleen lihaa.

Siten kaikki kekseliäisyys ja kaikki juristien kirjat, sinänsä erittäin kiitettävät, samoin kuin korkeasti koulutettujen tohtoreiden tiede ja viisaus, kuuluvat samaan luokkaan: ne ovat kaikki lihan hedelmiä. Vaikka nämä opettavatkin hallitsemaan ajallisia asioita, ne ovat vain ulkoisia asioita, hienoja taitoja ja kykyjä, jotka osoittavat kuinka rakentaa talo, kuinka saada terve ruumis, kauniit, kirkkaat silmät jne., kuinka synnyttää kauniita lapsia, kuinka ostaa, myydä ja istuttaa. Kun kaikki on sanottu ja tehty, nämä taidot lähtevät kuitenkin lihasta. Juutalaiset, turkkilaiset ja pakanat ovat kaikki osallisia niihin. Jotkut heistä ovat hienoja ihmisiä, joilla on erinomaiset kyvyt. Mutta he ovat ihmisiä, ja kaikki heidän pätevyytensä kumpuaa ihmisluonnosta, voimasta ja kyvyistä. Sen tähden se kaikki on lihaa; siihen ei liity Jumalan sanaa, joka opettaisi ihmisille kuinka uskoa, kuinka päästä taivaaseen tai kuinka tunnistaa Kristus. Kaikki on keskitetty lihaan ja maailmallisuuteen.

Mutta sitä, mikä ei ole lihaa, mikä on lihaa parempi, kutsutaan hengeksi. Kristus haluaa sanoa: Jos kaikki järki voitaisiin koota yhteen, se ei ymmärtäisi tai sietäisi sitä. Mitä pyhempi, nerokkaampi, taitavampi ja älykkäämpi järki on, sitä vähemmän se käsittää. Jos nämä sanat halutaan ymmärtää ja tunkeutua sydämeen, on lisättävä jotain syvällisempää kuin kaikkien ihmisten viisaus. Meidän täytyy antaa järjelle loma ja mennä toiseen kouluun. Meidän on pidättäydyttävä neuvottelemasta järjen kanssa. Meidän on annettava järjen olla rauhassa. Meidän täytyy kaivaa siltä silmät päästä ja kyniä sen höyhenet jos aiomme ymmärtää nämä sanat.

Martti Luther, LW 23, s. 167-168

3 tykkäystä

Tähän asiaan liittyen nyt on juuri ilmestynyt Concordia lehti jonka johtavana teemana on juuri vanhurskauttaminen. Lehti on täyttä rautaa. Itse luin sen jokaisen kirjoituksen. Siinä on myös Päivi Räsäsen tuntoja ja ajatuksia viimeisen viiden vuoden ajalta kun hän on ollut tämän oikeusprosessin pyörteessä.
Lehden saa tilattua Hannu Haloselta Luther-Divarista jos sinulle ei sitä tule tilattuna.

1 tykkäys