Nykyinen naismystikkoihin kohdistuva kiinnostus liittynee siihen yleisempään naisten “esillenousuun” paitsi teologian myös yleisemmän aatehistorian piirissä.
Lainaan jälleen Lehmijoki-Gardneria (on minulla muitakin lähteitä, mutta hänen kirjansa nyt sattuu olevan sopivasti käsillä): “Viime vuosina naistutkimus on onnistuneesti luonut uusia näkökulmia mystiikan tutkimukseen. Kun Grace Jantzen vielä 1995 ilmestyneessä kirjassaan Power, Gender and Christian Mysticism (Cambridge 1995) valitti mystiikan kaanonin mieskeskeisyyttä, ilmiö oli jo todellisuudessa kääntymässä päälaelleen. Tällä hetkellä monet tutkituimmat ja keskusteluimmat mystikot ovat naisia. Mystiikan käsitteen voi jopa sanoa naisistuneen”. (Kristillinen mystiikka, s. 25-26)
Aistin tässä lievää anakronismia. Toki voidaan puhua siitä, että teologian- ja historiankirjoitus on sadat ja tuhannet vuodet ollut pitkälti miesten kirjoittamaa, mutta jos erityisesti läntiset naismystikot olisivat totaalisesti olleet marginaalissa, niin emme tietäisi heistä mitään. Mutta mehän tiedämme: mm. Avilan Teresan, Hildegard Bingeniläisen, Katariina Sienalaisen, Julian Norwichlaisen ja vaikkapa tuon outulinnun Margery Kempen ym. monia muita.
Kiinnostus heihin on toki lisääntynyt valtavasti viimeisten vuosikymmenien aikoina, mutta jo heidän omana elinaikanaan heitä kuunneltiin. Osa osasi taitavasti luovia miesvaltaisen kulttuurin olosuhteissa, osa julistettiin kerettiläisiksi. Yhtä kaikki, monet heistä huomattiin.
(Sulkeisiin pieni off-topic naisen kokemusmaailman käsittelystä perinteisessä - minulle siis ortodoksisessa - kristinuskossa:
Silloin tällöin - ja aika useinkin - kuulee, että kristinusko sen perinteisissä muodoissaan on kovin patriarkaalista. Esim. pappeus kuuluu vain miehille ym. Mutta ainakin ortodoksisessa kirkossa kirkkovuoden kuluessa muistellaan lukuisia pyhiksi koettuja naisia. Yhdessä ääripäässä on keisarinnoja ja toisessa entisiä prostituotuja - ja kaikkea siltä väliltä. Ja sitten on tietysti kaikkein ensimmäisenä Jumalansynnyttäjä: esikuva, esirukoilija ja ennen kaikkea Äiti.
En tiedä kuinka monta naista tarkalleen ottaen mainitaan esim, Synaksarioneissa ja Kirkon palveluksissa, mutta uskoisin, että koko naisena olemisen todellisuus läpi vuosisatojen heijastuu näiden lukuisten pyhien kokemuksissa. Sitä ei poista se, että miehille on annettu tietyt erityiset tehtävät seurakuntaelämässä.)