Naispappeuden vastustajien kotipaikkaoikeus evl.fi:ssä

Siinäpä se silloittamaton ero onkin, minä näen ja olen lukenut aikoinaan ulkoa ‘Kallis Hunajanpisara -vihkosen’, joka on muokannut minut niin, että ytimessä ei ole mitään muuta kuin Jeesus Kristus YKSIN. EHDOTTOMASTI!

Minulle taas ei, on erotettava laki, joka vaatii ja evankeliumi, joka antaa armon.

Oletko koskaan törmännyt lain opetukseen joka ikään kuin pudottaa kahleet yltäsi ja olo tuntuu yhtäkkiä kevyeltä. Joku kertoo asioita niin paljon helpottavan säännön jota et tiennyt olevan olemassakaan.
Se on vähän sellainen tunne kun on pieni lapsi, saa iltavilli levottomuuskohtauksen, eikä ymmärrä miksi kaikki on jotenkin sekavaa, omituisella tavalla yhtäaikaa hauskaa, mutta sekavaa, ja sitten tulee äiti joka vie sänkyyn lukemaan iltasatua ja rauhoittumaan.
Tämä on minun käsitykseni laista.

1 tykkäys

Luetko myös itsesi tähän vai puhutko vain meistä toisista?

Entä pappeus kirjaimellisena ja sananmukaisena käsitteenä? Onko sallittua ilmaista kriittinen kanta virkoihin ja jumalanpalveluskäytäntöihin? Esimerkiksi itse hyväksyn pappeuden paimenuutena, mutta minun on vaikea hyväksyä erityistä välittäjätehtävää. Samoin minun on vaikea hyväksyä lirutgisia jumalanpalvelusmenoja, joita on kaikissa vanhoissa kirkoissa. En toki niistä halua vääntää, koska tämä foorumi on kirkkohistoriallisen klassisen kristinuskon foorumi, joissa näitä pidetään itsestäänselvinä. Mutta olen joskus miettinyt, voisiko vanhoja perinteitä kyseenalaistaa ihan teologian tasolla. Painotan kuten ennenkin olen painottanut, että arvostan kaikkia kirkkoja, koska ne ovat ylläpitäneet kristinuskoa halki vuosisatojen, ja kaikista niistä on evankeliumi löydettävissä.

1 tykkäys

Onko sittenkään tärkeää erottaa jyrkästi toisistaan “ydinasiat” ja “kehälliset asiat”? Jos kristinuskoa opetetaan vaikka lapsille, on kylläkin välttämätöntä rajoittua joihinkin ydinasioihin, siitä pedagogisesta syystä, että lapset eivät pysty omaksumaan suuria tietomääriä. Mutta miksi me aikuiset kuluttaisimme aikaa sen pohtimiseen, mistä uskon asioissa voisi tinkiä? Kristinuskohan on ilmoitususkonto, eli oppi on Jumalan ilmoittama asia. Miksi niistä jumalallisista totuuksista pitäisi yrittää erotella jotakin vähemmän tärkeää? Entäs jos asennoituisimme, kuten lähetyskäsky kehottaa, eli on opetettava kaikki, mitä Jeesus on käskenyt (Matt.28:20)?

6 tykkäystä

Ehkä aivan aluksi voisit opetella tunnistamaan ne seikat, jotka ovat yhteisiä koko kristikunnalle.

Suurinpiirtein taidan ne tunnistaakin… Nämä yhteiset seikat eivät muodosta järkevää oppia. Kristikuntahan on eri mieltä mm. ehtoollisesta, siitä saako lapsia kastaa, tai onko kadotusta olemassa. Jos pelastusarmeijalaiset ja kveekarit lasketaan kristikunnan osiksi, jopa aikuisten kaste jää yhteisen opin ulkopuolelle (kveekarithan ovat jo 1600-luvulta asti väittäneet, että kaste on turha).

2 tykkäystä

Lyhyt face video ksste aiheesta. En ota kantaa puolesta enkä vastaan vaan aivan päinvastoin.

Totta kai olen! Olen armahdettu syntinen, vaikka en olekaan varsinaisissa paheissa joutunut rypemään. Senkin voi katsoa armoksi ja ilon aiheeksi, silti minun syntini, joista uskon armon voivat olla suurempia kuin sinun ja vaikeampia irrottautua ainakin. Uskon kuitenkin, että Jumalan edessä me kaikki olemme itsessämme (vanha ihminen pelkkää syntiä koko sakki ilman edotusta. “Kiitos Herran Jeesuksen, että minä tämmöisenäni…”

(“Armahdettu ei voi muuta kuin armahtaa tai sitten hän ei ole tutustunut tarpeeksi syntiensä kauheuteen ja Jumalan armon syvyyteen.”)

Naispappien torjujat ja puolustajatkin tulisi voida armahtaa Raamatunkin mukaan eikä erota toisistaan. Asia vaan on mennyt niin pitkälle, että on pakko jättää Tuomion päivän ilmituloon. Muitakin sellaisia asioita on ja erottautuminen omiksi porukoiksi ei myöskään ole oikein vaan syntiä sekin.

Muistan hyvin, kuinka kova tai jyrkkä voi olla vastustus naispappeus asiassa monella.
Olen ymmärtäny niin, ettei vastustus lähde siitä yli, mihin Apostoli Paavali on vetäny rajan saarnavirasta.
Ajatukseni lähti yleisestä pappeudesta, joka sallii naisen tunnustaa Vapahtajaa ja viedä eteenpäin evankeliumin sanomaa niissä rajoissa, mutta jos jyrkkyys menee yleisenpappeuden puolelle, niin raja ylitetty.

Timo Junkkaalalta kiinnostava kirjoitus Seurakuntalaisessa lähetysjärjestöjen ja kirkon välien kiristymisestä ja siitä, mitä piispat jättävät sanomatta syistä välien kiristymiseen.

2 tykkäystä

Onpa mielenkiintoista nähdä, keksivätkö piispat tähän mitään vastausta, jonka kehtaisivat julkaista. Kuminauha on tosiaan kiristynyt, mutta piispat kai sitä ovat kiristäneet ja syyttävät siitä näitä järjestöjä.

2 tykkäystä

Kiitos tästä tiedosta. Nuo piispat ovat katkaiseet meikäläisen kuminauhan jo jokin aika sitten. He todella suhmuroivat ja kävelevät kirkolliskokousten ja aikanaan annettujen lupausten yli. Todella rumaa. Sentään kirkkomme jäsenenä voin jatkossa tukea ainoastaan Evankeliumiyhdistyksen, Kansanlähetyksen ja Raamattuopiston toimintaa. Muihin pyytäjiin otan yhteyden ja pyydän lopettamaan rahankeräyskirjeiden lähettämisen meikäläiselle.

4 tykkäystä

Minä myös olin laittanut tuon kirjoituksen Seurakuntalaisessa jo toiseen ketjuun, Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja … :smile:

1 tykkäys