Joku taho Suomessa on näköjään ottanut asiakseen tehdä selväksi mikä on kristinuskoa ja mikä kristinuskoa saastuttavaa okkultistista synkretismiä. Hyvää työtä!
Tuo on Raamatunlukijain liiton sivu, joka julkaisee myös Hetkistä, eli päivän raamatuntekstejä ja niiden selityksiä. Liiton puheenjohtajana oli jossain vaiheessa Jukka Norvanto, jolloin tilasin hänen suosituksestaan pariksi vuodeksi Hetkisen, opettajina monet tunnetut teologit ja evankelistat. Siispä ihan kunnollista tavaraa.
Ylivoimainen kirkkaus -sivuston on tehnyt Raamatunlukijain Liitto (RLL), joka on liike Raamatun lukemisen puolesta. RLL tuottaa eri-ikäisille ja monenlaisille kohderyhmille tarkoitettuja materiaaleja Raamatun lukemisen ja opetuksen avuksi. Lue lisää Raamatunlukijain Liitosta.
Perinteisesti uushenkisyys on ollut sellaista henkisyyttä että se vääntelee eri traditioiden sanomisia omien käsitystensä mukaisiksi ja lainaa kaikkea kaikilta.
Kristinuskon edustajilla näyttää nyt olevan samanlaisia yrityksiä. Otetaan kaikkea henkisyyttä mitä ikinä ihminen on onnistunut keksimään, ja ehdotetaan että kristityt voisivat alkaa käyttää niitä henkiseen kasvamiseensa.
Tässä tehdään kristillisestä henkisestä kasvamisesta samaa kuin mitä missä tahansa muualla tehdään. Miksi siis edes olla kristitty, kun kaiken saa nykyaikaisemmin jostain muusta traditiosta.
Mitä näistä Järvisen ohjaamista henkisesti kasvaneista ihmisistä tulee hänen opeillaan, en usko että ainakaan kristittyjä. Mutta se ei kai ole tavoitekaan vaan saada ihmiset vaan jonkinlaisen henkisyyden äärelle.
Kristitty pappi olisi velvoitettu sanomaan että mitään henkistä kasvua ei ole ilman Jeesusta. Psykologista kasvua on, ymmärryksen lisääntymistä, ajattelun kautta itsensä ja maailman hahmottaminen lisääntyy, mutta henkistä kasvua ei ole ilman Jeesusta.
Jos Järvisen opetusten lopputuloksena on Jeesuksen tuntevia ihmisiä, niin hyvä. Toisaalta, tarotin ja joogan kautta ei ole ennenkään päädytty Jeesuksen tuntemiseen, mitä uutta Järvisellä on annettavana että hänen kanssaan nämä menetelmät päätyvät Jeesukseen?
Itse olen nuorempana uteliaisuuttani kaivellut lähes kaikkea mitä henkisillä menetelmillä on annettavaa. Mikään ei sytyttänyt eikä kiinnostanut niin paljon että olisin alkanut niiden harjoittajaksi ennen Jeesuksen löytymistä.
Uushenkisyyden harjoittamisella ei ole porttivaikutusta kristinuskoon tulemiseen. Ainakaan minä en kokenut sitä mitenkään niin. Kristitty voi toki tiedollisesti omassa elämässään, työssään ja harrastuksissaan tutustua mihin tahansa traditioon, mutta niiden julistaminen vieläpä pappisviran auktoriteetilla on hieman eri juttu.
Järvisen Jeesus kuulostaa melko paljon teosofien Jeesukselta, joka on tullut tuomaan tietoa henkisestä kehittymisestä.
Jos Järvisen tarkoitus on auttaa ihmisiä itsetuntemus-taidoissa asia on ok, mutta siihen olisi muitakin, ei niin pakanallista alkuperää olevia keinoja.
Pakanoiden sekaan voi mennä niin Jeesuskin meni, mutta pakanaksi ei pidä tulla.
Ei ole Raamatun neuvojen mukaan lupakaan seurustella pahojen henkien - henkimaailman kanssa. Kuinka kuningas Saulinkin kävi? On siis syntiä ja vaikea irrottautua sekä päästä hengistä eroon uskoon päästyäänkään.
Itse siis todellakin ymmärrän että joogasta tuttua henkisen kasvun filosofiaa ja tarotista tuttua henkisen kasvun filosofiaa voi irrottaa kontekstistaan, puhdistaa niistä liian kantaaottava osuus ja käyttää niitä yleisenä itsetutkiskelun muotona. Tämän voi tehdä ihan vilpittömästi, uskoen että tätä kautta saa ihmiset Jumalan luo.
Olen itse tehnyt tätä vajaa kaksikymmentä vuotta, niin ennen uskoontuloa kuin uskoontulon jälkeen kristittynä. Minä tein sitä ihan vaan yksityiselämässäni, en kirkollisen viran haltijana. Voihan olla kuitenkin että olin siinä huono.
Se ei kuitenkaan näkemykseni mukaan johda mihinkään, muuta kuin pahimmassa tapauksessa antaa kaiken maailman okkultisteille signaalia että jatkakaa vain. Eivät he kiinnostu Jeesuksesta jos kristitty menee sisälle heidän metodeihinsa, he vain ajattelevat että hyvä että tuo kristitty tajuaa sentään jotain todellisesta henkisyydestä, ei se olekaan ihan menetetty tapaus.
Jos haluaa olla evankelioimassa newagereita ja erilaisten trendaavien henkisyyden muotojen harjoittajia, on hyvä tietää näistä asioista, mutta ne eivät sellaisenaan johda ketään Jeesuksen luo.
En halua jatkaa keskustelua tästä, mutta suosittelen irtisanoutumistasi näistä yms. kristittynä.
Olen kuulunut yli kymmenen vuotta kirkkoon jolla on pitkä perinne eksorkismeista.
Kristityn ei myöskään tarvitse pelätä näistä asioista tietämistä, niiden harjoittaminen totuutena on se vaarallinen juttu. Tietoa voi käyttää myös oikein, esimerkiksi niistä varoittamiseen. Oma huomioni Järvisestä on nimenomaan se, että hän ei käytä mielestäni tietoaan oikein.
Itse en ole koskaan harjoittanut okkultismia, en edes nuorena, jolloin sukulaisissani oli kaikenlaisista asioista kiinnostuneita. Olin itse aina kiinnostunut kristinuskosta vaikka en uskonut. Olen halunnut osata okkultismia harjoittavien sanavaraston ja käsitteet, jotta voin ymmärtää mistä he puhuvat, ja että he ymmärtäisivät mistä minä puhun kun kerron terveemmistä vaihtoehdoista ja kristinuskosta. Lapsena kovia kokenut usein toivoo voivansa “pelastaa” lapsuudestaan tuttuja ihmistyyppejä. mutta eipä kukaan muu voi pelastaa kuin Jeesus.
Mutta todellakin, itse kaikin mokomin pyydän Jumalaa vapauttamaan minut kaikesta mikä ei ole tervettä. Tulipahan nyt tämäkin käytyä läpi, niin mahdollinen lukija ymmärtää että näihin ei kannata sitoa itseään. Noihin asioihin itsensä sitominen on oikeasti vaarallista.
No hyvä, ymmärsin väärin
Eipä mitään. Kyllä oli aika, jolloin koin että alkupuolelta elämää on jäänyt taakkoja mistä pitää sanoutua Jumalan nimessä irti. Siksi varmaan reagoinkin melko vahvasti kun kristityt alkavat leikkiä asioilla, joilla ei pitäisi.
Olisi muuten kiva nähdä Järvisen aloittavan vaikka parantavan ja henkisesti kehittävän Raamatun lukemisen kurssit. Nyt hän käyttää siihen tarot-kortteja, esoteerisia symboleja ja joogaa. Kun Järvinen muutenkin korostaa että dogmit tai ulkoiset säännöt eivät ole Jumalan tahdon seuraamista, luulisi hänen osaamisellaan saavan Raamatun lukemisesta esiin sen syvällisesti ihmistä parantavat mahdollisuudet.
Hänen kotisivujensa sisältö vaikuttaa enemmän esoteerisen kirjakaupan self help -osastolta kuin kristillisen papin kotisivuilta.
Mystiikan akatemia — Henri Järvinen
Jonkinlaista elitismiäkin on havaittavissa. Henkinen kehitys ei ilmeisesti ole työttömän, eläkeläisen tai pitkäaikaissairaan etuoikeus.
Betania-yhteisö, jossa Järvinen on priorina, ei mielellään ota jäsenekseen muita kuin päätoimisia opiskelijoita tai työssäkäyviä ihmisiä.
Linkittäisin, mutta hassua kyllä, betaniayhteiso.com sivu ei juuri nyt vastaa.
Itselle on tällä hetkellä saatavissa tämä pdf-tiedosto Betania-yhteisön säännöstä sekä Vauva-palstan keskusteluketju Keskustelu - Betania-yhteisö | Aihe vapaa | Vauva jossa lainataan yhteisön sivuilta tuo jäsenistön töissäolovelvoite. Eilen Betania-yhteisön sivut vielä aukenivat. Itse tiesin yhteisöstä heti jo silloin kun se lanseerattiin alkusyksystä -22. Ystävät ihmettelivät tuota töissäolovelvoitetta.
Otin ylläolevat viestit talteen tähän ketjuun.
Jos kristityt tunnustautuvat sanomaansa ja vakaumukseensa ja Satanistinen temppeli omaansa, ne eivät voi olla yhdessä samalla asialla koska motiivi ja tavoite on täysin eri. Tai pitäisi olla, jos kristityn organisaation motiivit ja tavoitteet olla jossain toiminnassa mukana ovat samat kuin Satanistisella temppelillä, kristinusko on menettänyt sanomansa.
Ovat oman ilmoituksensa mukaan ateisteja mutta ovat ottaneet täyden saatananpalvojien kuvaston toimintaansa.
Satanistinen ateismi on jopa enemmän kristinuskolle vastakkainen ideologia kuin saatanan palvonta.
Nykyihminen varmaan sanoisi että jos ollaan hyvällä asialla, kaikista ideologisista taustoista tulevat voivat yhtyä edistämään samaa asiaa.
Itse sanoisin että kristitty ei voi olla edistämässä samoja tavoitteita satanististen ateistien kanssa, koska ei voi olla mitään yhteisiä tavoitteita. Jos on, niin jomman kumman vakaumuksessa on jotain mikä ei sinne kuulu. Satanisteja voi evankelioida muutenkin kuin toimimalla heidän kanssan jossain yhteydessä. Yhteistoiminnassa heidän kanssaan kristitty tekee aina kompromisseja oman sanomansa suhteen.
The Satanic Temple Finland kertoo kyllä olevansa ateistinen yhdistys, mutta sen toiminta sisältää noituutta ja loitsujen lausumista. Jonkinlaisen magian siis uskotaan olevan toimivaa ja todellista. Teististä Jumalaa tai olentoa magia ei tietysti tarvitse.
Ote heidän Facebook-julkaisunsa kommenttikentästä, Julkaisu mainostaa loitsukilpailua jonka voittaja ilmoitetaan Hexennachtina eli Noitien yönä, Vapun aattona. Tässä kommentoijan loitsu, joka ei ole niin ateistinen kuin se olisi voinut olla, julkaisun ohjeiden mukaan.
Oi Valonenkeli,
valaise väsynyt verkkokalvoni.
Sieluani kalvaa uupumuksen liskohäntä –
suo lohdutus,
tai ainakin kahvitauko.Oi Belial,
anna meille potkut,
ja kymmenen vuoden eroetu,
sillä olemme jo irtisanoutuneet hengessä.Oi Tyhjyyden Valtias,
vie kadotukseen johtajamme –
lempeästi, mutta pysyvästi.
Suo seuraaville palanen viisautta,
tai edes käyttöohjeet.Oi Herra Toisen Puolen,
avaa silmämme –
ilman IT-tukea.
Auta meitä näkemään
tiedon valo (versio 2.0),
jotta eksyisimme jatkossa
vain tahallaan.
Lisäys:
Hieman asiaa pengottuani, tajusin että satanistien ja kristittyjen yhteisten arvojen löytämistä on hehkutettu jo muutama vuosi sitten. Jos kysyttäisiin miksi kristityt ja satanistit näyttävät jakavan samankaltaisia arvoja ja mikä heitä kumpaakin motivoi pitämään näitä arvoja hyvinä, eroja löytyisi, mutta siihen ei tietenkään tässäkään lähdetä.
Haastattelussa mukana ollut satanisti Henri Hiljander kertoo hänen hauskasta pääsiäisperinteestään.
Tykkään varastaa kirkon pääsiäisehtoolliselta siunatun öylätin. Sen voi vaikkapa häpäistä teatraalisesti.
Kiitos kun näit vaivaa silmien avaamiseksi.
Mistä Kristus oli totuus? Mikä oli se valhe?
Kaikesta. Kristus on totuus kaikesta. Olemisesta, olevaisuudesta, Jumalasta, luomakunnasta.
Vastakohta ei ehkä niinkään ole valhe vaan totuuden hämärtyminen. Paratiisissa ensimmäisille ihmisille totuus oli päivänselvää. Paratiisista karkotuksen jälkeen sukupolvi toisensa jälkeen ajautui yhä kaummas totuuden näkemisestä ja ymmärtämisestä.
Ja tämä korjaantui Golgatalla? Joskus käsitykseni kirkon opetuksista on vähän suppea. Hahmottelen juttuja. Tapanani on lueskella Raamattua. Vanhasta testamentista on tullut sellainen harrastus. Sarjakuvien keräily ei tarjoa riittävästi aivopähkinöitä.
Golgatan tapahtumiin liittyy muutamia melko paljon pohdituttavia yksityiskohtia. Pimeys keskellä päivää. Maanjäristys. Temppelin verhon repeäminen. Ja se että kuolleita nousi haudoistaan ja heidän nähtiin kävelevän elävien joukossa.
Kyllä Golgatalla tapahtui jotain todella koko maailmanjärjestyksen mullistavaa.
Vanhan Testamentin lukeminen ja tutkiminen Uuden Testamentin valossa varmasti antaa sinulle kaipaamiasi näkemyksiä.
Minä olen käsittänyt Raamattua lukemalla (ja käymällä silloin tällöin jumalanpalveluksissa) että Jeesuksen ylösnousemus olisi ollut se nimenomainen hetki (sitä seurasi ihmisten antama todistus, ensimmäinen Magdalan Marialta) kun taivas ja maa yhtyivät, ihmisellä oli lupa palata Jumalan yhteyteen. Totuus voitti valheen. Vaikka eihän ihminen palannut menneisiin, kadonneeseen paratiisiin. Se oli ja on menneisyyttä. Vaan kohti taivasta. Taivaallista Jerusalemia. Se oli ja on tulevaisuutta.
Ajattelin aina että kuoleman voittaminen oli se hetki kun totuus ei ollut enää hämärtynyt ihmiseltä. Siksi mainitsin ensimmäisen ylösnousemuksen todistajan tärkeäksi osaksi Kirjoituksia.
Meneekö hankalaksi? Nillitän Golgatan tapahtumien yksityiskohdista siis.
Ei mene hankalaksi. Hyvältä pohdinnalta kuulostaa.
Minäkin tässä koitan jotain vastata, vaikka @Plautilla n vastaukset ovat hyviä.
Eli Johanneksen 14. luvusta:
Tuomas sanoi hänelle: “Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?” Jeesus sanoi hänelle: “Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet.”
Vastaus löytyy tarkasti lukemalla. Jeesus puhuu tiestä sinne, minne Hän on menossa - eli Isän tykö. Totuus ja Elämä ovat rinnasteisia Tien kanssa: Jeesus on Tie Isän tykö, Hän on Totuus Isästä, Hänessä on elämä, ja elämä on Isässä. Totuus jatkuu, että Isä ja Poika ovat yhtä. Valhe siis on valhe Jeesuksesta: että Hän ei olisi Tie Isän tykö, ettei Hän olisi tullut Isän tyköä ja ettei Hän olisi yhtä olemusta Isän kanssa.