Onko homoseksi kaikissa tilanteissa syntiä?

Sinä pyörittelet semanttisesti asioita. Sanot kategorisesti homoseksiä synniksi, mutta et kuitenkaan kiellä homoseksiä… Yrität kiemurrella vastuustasi vapaaksi. Viritelmäsi on monimutkainen ja mielestäni ihmiselle ja elämälle vieras. En tunnista siinä Kristusta.

Ehkä ei kannata olla tietävinään asiasta josta ei mitä ilmeisimmin mitään tiedä. Anteeksi ikävä lause.

2 tykkäystä

Tälle peukku, koska huolimatta aiemmin esittämästäni argumentista jonka takana edelleen seison, olen tietoinen siitä, että homoseksi on muutakin kuin sitä. Ja heteroseksikin on myös muuta kuin pippeliä pimppiin, koska seksi on laajempi käsite kuin yhdyntä. Mutta siitä huolimatta aika harvoilla heteropareilla se yhdyntäosuus kuitenkaan kokonaan puuttuisi. Saman arvelisin koskevan myös homopareja, vai haluatko valistaa tässä asiassa lisää?

@Verity sanoisin myös, että yhden homon omakohtainen avautuminen on suhteellisen suppea aineisto.

2 tykkäystä

Juu, Ja ei ei. Koska tarkoittanut sitä. Vaan sitä, että siitä ei juurikaan puhuta mitä ko. asia käytännössä on. En käytä yhden homoseksuaalin kokemusta tiedonlähteenä, vaan harvoin nähtynä esimerkkinä puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Tämä ilmeisesti käsitettiin väärin…

En väitä tietäväni sen enempää kuin mitä biologian tunnilla on kerrottu miehen ja naisen välisen yhdynnän olevan, riippumatta siitä onko tästä(kään) omakohtaista kokemusta. Tietyt värkit on tarkoitettu tietynlaiseen toimintaan. Eikä homoseksiä ja heteroseksiä voi tässä esittää täysin samana asiana.

Jos minulla on tiedon puutetta toisen asian suhteen, niin otan vastaan. Tämä vaikuttaa olevan niin arkaluontoinen asia, että asian ympärillä kierrellään ja käytetään yleisluontoisia ilmauksia. Minusta olisi rehellistä puhua asioista niinkuin ne ovat. Ei perustuen kokemukseen, vaan ihan tosiasioihin.

Ja kyllä, seksi on muutakin kuin yhdyntää. Mutta vaikuttaa siltä, että kaiken rakkauden, läheisyyden ym. siivellä halutaan tehdä myös tämä homoseksuaalinen yhdyntä yhtä hyväksyttäväksi ja luonnolliseksi asiaksi kuin heteroseksuaalinen yhdyntä.

1 tykkäys

Se on syntiä, mutta en ole sitä kategorisesti kieltämässä. Valtuuteni eivät riitä siihen. Voin vain sanoa että se on syntiä tai että Jumala ei sitä tahdo. Samaa sanoisin livenä ja olen sanonutkin livenä ihmisille. Mutta en ole ketään kieltänyt sekstailemasta. Jos joku tulisi luokseni ja sanoisi että on harrastanut seksiä samaa sukupuolta olevan ihmisen kanssa, niin sanoisin varmaan kuten Jeesus: “En minäkään sinua tuomitse. Mene, äläkä enää syntiä tee!”. Samoin sanoisin monessa tapauksessa monelle heterollekin.

On ihmisiä jotka pitävät sianlihan syöntiä Jumalan tahdon vastaisena. Eivät hekään ole sianlihan syöntiä kategorisesti kieltämässä.

Toistan: Samaa sukupuolta olevien välinen seksi on syntiä. Se on jotakin jota Jumala ei tahdo. Käsittääkseni olen ollut tässä aika johdonmukainen.

Ehkä tunnistaisit Kristuksen Kristuksen sanoista:“En minäkään sinua tuomitse. Mene, äläkä enää syntiä tee!”

D

8 tykkäystä

Tämä “en tunnista siinä Kristusta” on kyllä vahvasti sanottu, mutta todellisuudessa täysin subjektiivinen argumentti. Ei keskustelu etene, jos kukin meistä yrittää mahdollisimman pontevasti – ja vielä Kristukseen vedoten – vakuuttaa olevansa oikeassa ja jättää varsinaiset asiaperusteet sivuun.

5 tykkäystä
  • sanot homoseksin kategorisesti synniksi

  • kiemurtelet irti inhimillisiltä vaikutuksiltaan kauhistuttavan lauseen seuraamuksista sanomalla että sinulla ei ole valtuuksia kieltää homoseksiä

  • näin otat omaatuntoasi rauhoittamaan sen inhimillisen hyödyn joka seuraa siitä että kiellon puuttuessa hedelmät ovat paremmat kuin kategorisessa kiellossa

  • tällä väistöliikkeellä uskot täyttäneesi lain kirjaimen erottamalla synnin abstraktiona ja seksuaaliset teot toisistaan

  • minä en tunnista tällaisessa väistöliikkeessä ja lain kirjaimen semanttisessa täytössä sellaista vastuunkantoa, jota odotan kristityltä

  • jokainen kantakoon vastuun loogisesti sen opin hedelmistä johon liittyy

Ei siinä ole mitään kauhistuttavaa, että ihmisen pitää olla ilman homoseksiä koko elämänsä ajan. Se on oikein ja luonnollista. Valtaosa ihmisistä, ehkä jotain 98 %, kykenee siihen aivan helposti.

3 tykkäystä

Koska et ole tyhmä, ilmeisesti väität epäsuorasti siis että olisi ihan realistista koko ihmiskunnalle pidättäytyä täysin seksistä ja väität myös että sillä ei olisi yhteiskunnalle mitään huonoja vaikutuksia tai hedelmiä lukuunottamatta lisääntymisen tyssäystä.

Totta

MIllä tavalla se on kauhistuttava lause? Ihmiset tekevät syntiä. Minäkin teen päivittäin syntiä, ajatuksin sanoin ja joskus jopa teoin ja laiminlyönnein. Kuten yritin sianlihaesimerkilläni sanoa: Homoseksi on jotakin mitä Jumala ei halua. Tässä asiassa noudatan Jumalan tahtoa, mutta en voi pakottaa muita samaan. Voin vain sanoa että tämä on jotakin jota Jumala ei tahdo.

“Inhimillisiltä vaikutuksiltaan kauhistuttavan” liittyy varmaan johonkin mistä en saa itse kiinni. On varmaa homoja jotka eivät koskaan päässet sekstailemaan toisen homon kanssa. Oliko se inhimillisesti kauhistuttava tragedia. On varmaan heterojakin jotka eivät koskaan päässeet heterosekstailemaan. Oliko se inhimillisesti kauhistuttavaa? Kenen pitäisi pitää huoli siitä, että kaikki pääsevät sekstailemaan ja toteuttamaan halujaan?

Tämä lause on jotenkin käsityskykyni ulottumattomissa. Pitäisikö minun mennä vahtaamaan makuuhuoneisiin, että mitään ei tapahdu, ollakseni itselleni ja omalletunnolleni rehellinen.

Evankeliumi ei tunne pakkoa. Voin sanoa että homoseksi on syntiä, mutta en voi pakottaa sitä millään tavalla kenenkään olemisen osaksi. Voin vain sanoa sen ääneen ja luottaa siihen, että Jumala vaikuttaa loput omalla sanallaan.

Tällaista väistöliikettä ei ole enkä erota syntiä ja tekoja esittämälläsi tavalla. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Tällaista väistöliikettä ei ole, eikä lain kirjaimen semanttista käyttöä.

Kuten olen sanonut monessa paikassa ja moneen kertaan: ainoa ihminen jonka taivaaseen pääsyä epäilen, olen minä itse. Loogisesti.

Mutta ymmärrän jos olet vihainen ja ärsyyntynyt. S eon ihan OK. Kelpaat Jumalalle myös vihaisena ja ärsyyntyneenä.

D

5 tykkäystä

Sinusta siis ei olisi inhimillisiltä vaikutuksilta kauhistuttavaa (muuten kuin lisääntymisen tyssäämisen kautta) jos esim. heteroseksi kiellettäisiin kategorisesti?

Hoet koko ajan tuota väärää todistusta. Keskustelu ei toimi niin että minulla ei olisi oikeutta tehdä puheistasi johtopäätöksiä vaan minun pitäisi vain toistella sanasta sanaan omia sanojasi, jotten antaisi väärää todistusta.

Voit myös lopettaa puhumasta minulle kuin lapselle. Itse olet tässä hermostunut. Se on ihan OK. Saa tuntua tosi pahalle että olen osoittanut teologiasi heikkoudet ja huonot hedelmät aukottomasti. Iskä kestää kyllä että kiukututtaa.

Et sinä VeliT ole osoittanut yhtään mitään. Ainoastaan sen että haluat lyödä päätäsi seinään. Jälleen kuten itse olet myöntänyt. Ota nyt lomaa ja yritä keskittyä muihin aiheisiin jatkossa.
Nämä asiat ovat jo vuosia sitten tulleet käytyä läpi : Kirkon perinteinen ja raamatullinen opetus ei sinua miellytä. Mutta sinulla on yllin kyllin tovereita muualla kuin täällä jossa valtaosa uskoo samoin kuin Diakoni
Let it be.

6 tykkäystä

Tiedostan kyllä että kukaan klassisen kristinuskon ulkopuolelta ei voi koskaan edes väitöskirjalla osoittaa mitään, kun taas konsu voi puolella sanalla osoittaa kaiken. :wink:

No, minä tunnen itse argumentaationi vahvuuden silloin kun se vahva on.

Väitätkö ettet itse huomaa, kuinka @Diakoni erottaa teologiassaan puun ja sen hedelmän toisistaan? Hän “vain sanoo synnin synniksi” mutta kiemurtelee irti oppinsa seurauksista. Tässä asiassa minun edustamani opin hedelmät ovat hyvät, konsupuun hedelmät ovat kammottavan huonot. Täysin kiistatta. Hedelmistään puu tunnetaan, sanoo Jeesus.

Eihän se ole argumentointia ollenkaan jos sinä sanot että D kiemurtelee vastuusta kun hän kertoo miten kristillinen kirkko uskoo Jumalan tahdon olevan. Se on pelkkää inttämistä.
Kukaan ei vaadi sinua muuttamaan mitään ajatusta tai tekoa. Ainoastaan vastataan kun kysyt. Sinä sen sijaan vaadit toisilta jotain mahdotonta.
Kyllä sinä tämän ymmärrät että parempi on keskittyä muuhun. Kuten ennenkin!

Lisäksi käytät väärää termiä kun puhut Diakonin omasta opista. Ei hän ole kirjoittanut mitään omaa keksimäänsä vaan sitä joka on edelleen kirkkomme virallinen opetus.

2 tykkäystä

Haluaisin tähän seksi-teemaan sanoa muutaman asian mutta tällä foorumilla on myös keskustelijoita joiden mielestä niistä asioista ei pitäisi julkisesti puhua ollenkaan. No, itse olen eri mieltä ja kommentoin tähän.
Seksi ja mitä se on, on ainakin omasta mielestäni aika mahdoton aihe keskustella täällä koska täällä on keskustelijoita jotka eivät ymmärrä edes sellaista yksinkertaista tosiasiaa että heteroseksi ei automaattisesti tarkoita vagina-penis -yhdyntää tai muutakaan peniksellä tehtävää penetraatiota.

Jotta pääsisin keskustelemaan joutuisin käymään käsittämättömän pitkän alustavan keskustelun sanoista, termeistä ja niiden merkityksistä.

2 tykkäystä

Anteeksi semionelineri, mutta foorumin metakeskustelu ja oma positioni siinä ei ole asia, johon kokisin hyödylliseksi kovin paljon paukkuja laittaa. Voimme minun puolestani todeta, että minä jatkan kirjoittelua foorumilla ja sinä tulet aina pyrkimään erilaisilla keinoilla kirjoittamiseni pysäyttämiseen. Diakonia lainatakseni: se on OK. Mun tekstini saa ärsyttää ja tuntua pahaltakin.

Sinä julistat ja leimaat muiden vastaukset kiemurteluksi jne.
En sinua tahdo pysäyttää. Kunhan ihmettelen että et muista omaa lupaustasi välttää aihetta joka ei täällä muutu.

Ongelma ei ole se, että teet johtopäätöksiä ja oletat asioita. Ongelma on se, että pidät johtopäätöksiäsi ja olettamuksiasi oikeina vaikka ne eivät sitä ole. Perinteisesti tätä kutsuttaisiin olkiukkojen rakentamiseksi. Sitä tapahtuu sinulla aika usein.

Väärä todistus on se, että laitat omia olettamuksiasi minun suuhuni. Siinä teet väärin.

En pidä sinua lapsena. Puhun samalla tavalla vaikka vangeille vankilassa. Se, että antaa tilaa toisen tunteille, voi tuntua omituiselta. Mutta ei tällainen puhe rajoitu vain lapsiin. Ehkä sinun kannattaisi pohtia mitä tunteita joita sinussa herää tämän asian tiimoilta. Ne ovat kaikki sallittuja ja kertovat tietenkin sinulle jotakin itsestäsi. Sama pätee minuun. Minäkin ärsyynnyn viesteistä siihen, mutta se ei tarkoita sitä etten voisi olla asiallinen.

D

4 tykkäystä

Minä kerron minkälaisia täysin loogisia johtopäätöksiä ajatuksistasi voi tehdä. Jos nuo johtopäätökset eivät miellytä sinua, se ei ole olkiukko. Seison kaikkien tässä keskustelussa tekemieni johtopäätösten takana.

Koen myös olleeni tässä keskustelussa asiallinen.

1 tykkäys