Onko koronavirusepidemia tosiaan historian käännekohta?

Ei tee. Mormoneillakin on pastoreita ja heidän yhteisönsä nimessä esiintyy Jeesus Kristus ja kirkko.

Tästä uudesta Association du Ministère de Jèsus-Christ pour la Dèlivrance des Nations -yhteisöstäkään en tee vielä mitään johtopäätöksiä nimen perusteella. Se voi olla millainen pulju vain.

Juu. Tunnen yhden tyypin joka kuuluu tuohon porukkaan. On pastorien fb-ryhmässäkin. Kristitty on. Atte pitää heitä terroristeina. Siis tätä yhtä kristillistä ryhmää, joka on ksikesta huolimatta kristillinen seurakunta pastoreineen. He eivät pyri tuhoamaam vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä. Provo eli ei, atte syyttää kristillistä seurakuntaa terroristijärjestöksi.

D

Niinpä niin. Se mitä minä en pysty sulattamaan, on se, että Atte väittää että hän ei sano näin. Ensin Atte sanoo jotain sakkia terroristijärjestöksi, ja sitten kieltää sen. Mahdoton sanoa, onko kyse puhtaasta pottuilusta vai siitä, että ei tunne logiikkaa.

On ihan mahdollista että Atte leikkii täällä ja pitää meitä pilkkanaan kirjoittaen tieten tahtoen roskaa. Foorumin laadulle olisi siinä tapauksessa eduksi antaa banaania Atelle.

1 tykkäys

Ok, hyvä tietää että tunnet. Kerropa hänelle, että kannattaisi miettiä suhtautumista suomalaiseen koronaohjeistukseen… no joo, ehkä hän sen nyt sai todellakin tietää aika monelta! :smiley:

Atte käytti TIETENKIN väärää sanaa. Eivät he ole terroristeja, mutta omalla tavallaan vahingoksi kyllä (varsinkin jos tällainen käytös kuuluu uskonnolliseen ilmeeseen muutenkin, jota en sinänsä tunne, mutta…).
Minua oikeasti sieppaa se, että ihmiset eivät välitä ja uskovat kaiken maailman vähättelijöitä ja puoskareitakin tässä asiassa.
Meillä on aikamoinen joukko resursseja paraikaa ripareita pitämässä ympäriinsä. Oli todella lähellä, että kouluihin tuolta tilaisuudesta lähteneet olisivat samalla tartuttaneet taudin niihin luokkatovereihin jotka lähtivät leireille. Mikä soppa…! Mutta onneksi karanteeniin ei ilmeisesti ole jouduttu asettamaan tuon ikäluokan oppilaita vaan nuorempia.

Tottakai tuo oli vain yksi tapaus.
On yhtälailla raivostuttavaa että kun me tunnolliset noudatamme varovaisuutta töissä ja asioinneillamme kaupungilla, jotkut ottavat asiakseen viitata kintaalla ohjeille. Yhtä hyvin kaupoissa, ravintoloissa ja yökerhoissa ollaan oltu vastuuttomia, eikä se valitettavasti taida loppua missään vaiheessa.

1 tykkäys

En nyt kyllä pitäisi mormonejakaan terroristeina.

D

Äläpäs laita omia ilkeitä kuvitelmiasi minun ajatuksiksi.

Odottelen tuon pastorin selitystä, miksi ei noudatettu ohjeita. Nyt on vaan tullut väistelyä. “Ei ollu niin paljon ihmisiä” “ei voi todistaa, että meillä tarttu”.

Miksi jäit tuohon jumiin? Kyllä sinä käytit terroristi -sanaa liputetussa viestissä. Se oli selvä ylilyönti, jonka olisit voinut vetää takaisin. Haloo! Minä olen puolustanut sitä, että olet tuonut negatiivisia kokemuksia ja asioita esiin silloin kun puhut totta. Mutta en ymmärrä miksi haluat jäädä jankkaamaan tuolla tavalla.

Atte kutsui kristillistä järjestöä terroristeiksi.

1 tykkäys

Älä selitä. Kutsuit tuota seurakuntaa terroristijärjestöksi. Terroristijärjestön jäsenet ovat terroristeja.

D

2 tykkäystä

Käytin terroristi sanaa, mutta tarkoitin, että on terroristijärjestö, jos tahallaan levittää.

Anteeksi huono ulosantini.

1 tykkäys

Okei. Minä myönnän, että on olemassa myös militantteja kristillisiä ryhmiä, jotka ovat turvallisuusriski. Nämä eivät ole hyvä juttu. Kristillinen terrorismi ja puolisotilaalliset ryhmät ovat huono homma. Kristittyjen harjoittama korona-skeptisyys on väärin.

2 tykkäystä

No niin, asia hoidossa.

D

2 tykkäystä

Eivät ole terroristeja jos eivät tahallaan levittäneet tautia ja kyseessä oli vain töppäys. Tässä tapauksessa pastori varmaan julkaisee selityksen ja anteeksipyynnön.

1 tykkäys

Minä myönnän myös että en osaa tarpeeksi tuomita kristillisiä militantteja ym. Näissä asioissa on helppo olla sokea, kun on kyse sellaisista porukoista joiden kanssa jakaa joitakin arvoja.

USA:n kristilliset piirit ovat monasti suhtautuneet koronaan löperösti, enkä jaa heidän kantojaan mitä koronaan tulee.

3 tykkäystä

Missä on kristittyjä militantteja?

Ellei tarkoiteta ristiretkeläisiä 1000-luvulla.

Iltalehti tietää kertoa, että Jyväskylässä kyseessä oli Association du Ministère de Jèsus-Christ pour la Dèlivrance des Nations -yhteisö. Heistä käytetään myös napakkaa ja mieleenjäävää lyhennettä A.MI.JE.DE.N.

2 tykkäystä

Näin on tosiaan tänään uutisoitu. Oikea tieto oli siis sillä anonyymillä nettihuutelijalla, joka kertoi, että kyseessä ei ole suomalainen kirkkokunta eikä edes Jyväskylässä erityisen tunnettu. Lienevätkö kaikkikin osallistujat siis olleet afrikkalaistaustaisia?

3 tykkäystä

No nyt on niin myöhä että ei jaksa kovin pitkälle analysoida tätä asiaa, mutta kyllähän minulla itsellänikin olisi lahjoja tällaiseen. Kaikenlaiset aseet ovat kiehtoneet minua lapsesta saakka. Niin myös luonto. Nämä lienevät jotenkin geeneissä.

Militanttius on ehkä hypännyt yhden sukupolven yli. Omat vanhempani eivät olleet ns. ”Sotahulluja”. Serkut taasen äidin puolelta olivat, ja varmaankin enot.

Mutta isovanhempien sukupolvi oli Lapuan Liikettä. Körttiläisyys ja IKL kulkivat käsi kädessä. Muistan kuinka isä kertoi miten samassa talossa saattoi olla ensin körttiseurat, ja sitten samalla porukalla jatkettiin IKL:n kokouksella.

Joku aika sitten kerroin jossakin muussa ketjussa kuinka äitini vanhemmat tulivat Savosta kesällä Pohjanmaalle. Samalla matkalle käytiin läpi sekä herättäjäjuhlat että IKL:n kokous varmaankin Lapualla.

Isoisä sai sisällissodassa luodin keuhkonsa läpi ja oli lopuksi asekätkijä (ja jäi kiinni). Kyllä se ihan tositoimissa oli ja ”meriittejä” löytyi.

Näihin juttuihin on vaikea vetää viivaa mikä nyt sitten on isänmaallisuutta ja mikä fasismia. Itse tunnen itsessäni fasismin hengen ja olen sen sanonutkin edellisillä foorumeilla. Muistan kuinka TV ihmetteli sitä. Ja erikoista on että Herättäjä-yhdistys on muuttunut entisen itsensä vastakohdaksi.

Nyt ihmettelen kovasti sitä, miten USA:n konservatiivit toimivat. Tykkään paljon mieluummin seurata demokraattien uutisia, kuten CNN (”communist news network”). Koko USA:n tilanne on erittäin sekava. Minun on ihan mahdoton ymmärtää miten USA:n konservatiivikristityt ajattelevat. Mutta nyt on myöhä eikä jaksa enää…

Todennäköisesti. Samantapainen (kongolainen, ranskankielinen, karismaattinen) porukka kokoontuu myös Tapanilan kirkon sivurakennuksessa usein samaan aikaan kuin meillä on kirkossa katolinen messu. Tiedotuksessa tätä tietoa ehkä pantattiin siksi, ettei synny mitään “kaikilla afrikkalaisilla on korona” -paniikkia lieveilmiöineen.

Kyseessähän ei myöskään mitenkään välttämättä ole menestysteologia ja siitä johtuva piittaamattomuus, vaan kyse voi olla ihan siitäkin, ettei suomalaista tiedonvälitystä seurata tai ymmärretä.

4 tykkäystä

Niin voi olla.
Valitettavasti korona myös jyllää siellä missä varotoimet pitäisi olla viimeisen päälle. Ei tässä ole syytä mitään ryhmää kohtuuttomasti höykyttää. Kaduttaa hiukan eilinen avautuminen, sillä nyt eletään pelonsekaista aikaa: saattaa olla, että joudutaan aika isoihin peruutusoperaatioihin tässä lokakuussa.
Sinänsä tuossa Jyväskylän keississä tilanne on suhteellisen hyvin vielä hallinnassa. Katsotaanpa nyt, miten käy laajemmin.
On mahdollista, että isoja vaikeuksia on lähitulevaisuudessa tulossa. Toivottavasti hoitotilanne pysyy kohtuullisena, mutta toimintojen rajoittaminen iskee sitten toisella tavalla hyviin moniin ihmisiin.