Onko koronavirusepidemia tosiaan historian käännekohta?

Itse koronaviruksen esiintymisalueen punaisimpien läikkien vieressä asuvana koko ajan voisin vain todeta, ettei aihe enää paljon kiinnosta tai hätkäytä. Tilanne on kannaltamme pysynyt sikäli kokoajan samana, että kun paljon muualla julkisissa paikoissa ei tule käytyä kuin kaupoissa, joissa muutenkin olen käyttänyt kasvomaskia puoli vuotta, ei tilanne ole muuten vaikuttanut ehkä kirkossa ja seurakunnissa käymistä lukuunottamatta mihinkään.

Vaimo teki koko kevään, alkukesän lomia lukuunottamatta etätöitä, mutta kun aivan kaikkea ei voi kotoa käsin tehdä, on hän mieluummin mennyt työpaikalle, vaikka sielläkin on etätyösuositus kaikille edelleen vuoden loppuun asti voimassa. Riskiksi jää julkinen liikenne, jossa edelleenkin vain harvat käyttävät maskeja. Ja kaupoissa turvaväleistä ei välitä enää juuri kukaan.

Oli miten oli ja meni miten meni, kipeäksi en juuri välittäisi tulla sen paremmin oman altistumisen kuin läheistenkään välittäminä. Kädet tulee aina pestyä ja käsidesiä käytettyä kauppareissujen yhteydessä turvavälit huomioiden, kaikki muu on oikeastaan Herran hallussa. Eniten tämä kaikki haittaa matkailua ja sitä ettei pääse lomilla tai muuna vapaa-aikana minnekään muualle kuin korpiin ja maille. Kai tämäkin joskus loppuu.

3 tykkäystä

Onkohan muuten yhdenkään tartuntaketjun osoitettu syntyneen suomalaisessa julkisessa liikenteessä?

2 tykkäystä

En pysty tuohon sanomaan, mutta bussissa tai metrossa istutaan usein yli puoli tuntia, joten en ihmettelisi tartuntojen mahdollisuutta, jos vieressä tai takana köhii joku sairastava. Ja tartuntaketjuista jää täällä etelässä ainakin suurin osa selvittämättä.

Kiinassa oli tutkittu pikajunien matkustajia (heistä on paikkatieto tallessa), ja todettu vain parin prosentin tartunta-alttiutta muutaman tunnin matkalla. Muistaakseni vieressä istujalta sai taudin vähän helpommin kuin takana tai edessä istujalta.

Itse käytän kyllä julkista liikennettä, mutta nämä minun matkani ovat luokkaa 3-10 minuuttia yhteen suuntaan, joskus harvoin max 15, ja välineissä on väljää, joten en ole käyttänyt maskia kuin ihan viime aikoina “näon vuoksi”.

1 tykkäys

On selvää, että toinen aalto on alkanut, sanovat asiantuntijat – ”Tämä on uusi normaali vähintään ensi kesään asti”

Itse ajattelin, että tästä päästäisiin rokotteiden kautta vähitellen eroon alkuvuodesta.

2 tykkäystä

Ja toisaalta altistuneista vain suurin piirtein 1-5% sairastuu. Tuossa keississä ehkä vähän isompi määrä, jos ollaan oltu pitkään pakkautuneina pieneen tilaan.

1 tykkäys

Varmaan tilaisuudessa on laulettu aika paljon. Ehkä laulujen aikana on myös paljon seisty ja nosteltu käsiä. Toisaalta luin jostain, että varotoimia tuollakin on ollut koronan suhteen. Ehkä ei sitten riittäviä.

Alkaa tulla lähelle. En nyt tosin ole käynyt tuolla messussa kuin kesällä viimeksi…

Minä kuulin eilen, että 10 km päässä asuvalla pariskunnalla on koronavirustartunta. He ovat olleet jossain perhejuhlassa, jossa on ollut porukkaa, joka on käynyt Lapissa.

Olen Järvenpäässä. Hieman kävi semmoinen pieni puistatus kun ajoin Uudenmaan kyltin ohi. Kotopuolessa tilanne hyvinkin rauhallinen.

D

3 tykkäystä

Ketju on väliaikaisesti suljettu ainakin 4 tunnin ajaksi johtuen suuresta määrästä yhteisön liputuksia.

Tässä taas esimerkki siitä miten on toimittu vastuullisesti. Karanteenit jne kunnossa. 10p. :+1:

1 tykkäys

Olen ihmetellyt näitä koronan vähättelijöitä ja suojaantumista vastustavia. Eihän sellaisessa ole mitään järkeä.

Mutta sitten aloin miettiä, mitä koronan laajamittaisesta leviämisestä seuraisi. Vanhoja kuolisi, samoin nuorempia monisairaita. Yhteiskunnasta poistuisi heikot, paljon hoitoa muutenkin tarvitsevat, tuottamattomat ihmeset. Sinimustien toiveuni.

1 tykkäys

Jahas no minä en vähättele koronaa. Toinen vanhemmista oli terveydenhuollon työntekijä ja sitä kautta on tullut ehkä hiukan näkemystä jostain.

Mutta koronan torjunta on vaikeaa. Vastakeinot aiheuttavat myös vahinkoa. Vanhukset kärsivät joka tapauksessa, kun jäävät yksin. Konkurssien kautta tulee itsemurhia, jne.

Sekään ei pelasta taloutta jos koronan takia ei tule rajoituksia. Ravintoloissa on yhtä paljon työntekijöitä, mutta asiakkaita ei ole välttämättä tarpeeksi - vaikka laki ei rajoittaisi. Konkurssi saattaa tulla joka tapauksessa.

4 tykkäystä

Ketju on väliaikaisesti suljettu ainakin 4 tunnin ajaksi johtuen suuresta määrästä yhteisön liputuksia.

“– Emme löydä tarpeeksi nopeasti kaikkia tapauksia ja kun vihdoin löydämme ne, ihmiset eivät noudata karanteeneja ja muita rajoituksia, Edinburghin yliopiston tartuntatautien professori Mark Woolhouse kertoo CNN:lle.”

Eipä olisi uskonut eurooppalaisista ihmisistä.

Toivottavasti suomalaiset ovat tarkempia ja tunnollisempia.

Kyllä se kannattaa vaan uskoa, että jos sen viruksen annetaan vapaasti levitä yhteiskuntaan ovat yhteiskunnalle koituvat vahingot vielä paljon suurempia kuin mitä nämä rajoitukset aiheuttavat.

2 tykkäystä

Iltalehdestä:

"– Olen syvästi turhautunut siihen, ettei tilanteen vakavuutta laajasti ymmärretä. Hallituksen sisälläkin on vaikeuksia saada riittäviä toimia läpi eri puolueiden epäröinnistä johtuen.

Marin oli huolissaan erityisesti pääkaupunkiseudun toimien puutteesta.

– Alueilla on välineitä tehdä ennakoivia ja nopeita toimia, mutta rohkeutta puuttuu. Erityisesti kannan huolta pääkaupunkiseudun toimien vaatimattomuudesta.

– Näen, että nyt tarvittaisiin ennakoivia, nopeita ja voimakkaita toimia epidemian hillitsemiseksi. Uskon, että selviäisimme vähäisemmin vaurioin myös taloudellisesti, jos toimisimme näin. Suomen oikeudellinen kehikko ja mahdollisuutemme toimia nojaavat kuitenkin toimien välttämättömyyteen, ei ennakointiin. Tämä on johtamisen näkökulmasta suuri haaste."

Ehdottaisin, että sama logiikka otettaisiin käyttöön myös valtion suhteessa puolustusvoimiin.

Voisimme ajaa armeijan alas, koska se ei ole välttämätön. Sitten jos joku tulee voimalla rajan yli, niin sitten se on taas välttämätön ja on poliittista vastuunkantoa alkaa taas ajamaan toimintoja ylös.

Katsokaas, kun ennakointi ei ole mikään peruste kun pitää olla välttämätöntä.

1 tykkäys