Onko kristinuskolla ja islamilla sama Jumala?

Ida!
RKK:n katekismuksen 846 kohdassa on suomeksi: ”Hän itse on selvin sanoin korostanut uskon ja kasteen välttämättömyyttä, ja samalla vahvistanut välttämättömäksi kirkon, johon ihmiset kasteen kautta astuvat sisälle ikään kuin ovesta. Tästä syystä eivät sellaiset ihmiset voi pelastua, jotka huolimatta siitä että tietävät Jumalan perustaneen Jeesuksen Kristuksen kautta katolisen kirkon autuuteen välttämättömäksi, eivät kuitenkaan tahdo siihen liittyä tai siinä pysyä.” Ainoastaa nk. helluntalaiset edustavat niitä, jotka eivät ole hallunneet siinä pysyä.

Suurimmat protestanttiset ryhmätkin ovat täyttäneet Vatikaani 2:n jälkeisen katekismuksen klausuulin, jossa määritellään kuinka myönteinen elekin RKK:ta kohtaan riittää yhteyteen. Asiaa on kehitelty ja mitäänsanomattomuuskin alkaa kelpaamaan.

Kirjoitan näin, koska olen asiaan perehtynyt, sen keskellä elänyt ja tämänpäivänkin tilaan minulla on tieto. Katolisuus, idässä ja lännessä voi puhua niinkuin itse säätää. Onkin oikein mainita, että ”kirkkomme opettaa …”.

Vuodesta 1910 lähtien niinkutsutut helluntalaiset Italiassa jättivät Katolisen kirkon tai heidät silloin pääsääntöisesti julistettiin kirkon kiroukseen. Samoin kävi mm. Brasiliassa. Mainitsen nämä kaksi, koska nämä maat ovat olleet asuin- ja työympäristöni, Italia 1958 ja Brasilia 1979 lähtien.

Olen kyllä tottunut valheisiin, mutta vain hellunntalaisista. Italian valheista voin mainita Buffarini-Guidi lain, nimeltä ”Laki helluntalaistaen tuhomaiseksi. Voimassa 1935-1957. Siinä on kohta missä nk. Helluntalaisten kokoukset on hajotettava ja siellä olevat lapset otettava huostaan, koska kokoontumisissa tapahtuu lasta tuovia asioita. Paljon muutakin täyttä valhetta kirjoitettiin lain tueksi.

Nämä eivät ole olleet yleisten puheitten teemoja, ei edes mainintoja, kun saarnattiin. Vasta viimeisinä viitenä vuotena on Italian hengellinen kirjallinen ilmaisu maininnut vainot. Paavi n. 6 vuotta sitten ilmoitti menevänsä tapaamaan helluntalaisia Napolin lähellä. Siellä ei kuitenkaan ollut yhtään helluntalaista. Paavi sanoi ”olen pahoillani joidenkin ystävieni erehdyksistä helluntalaisia kohtaan, hehheh”. Kuuntelin tämän puheen alkuperäisenä, joka sitten on muutettu palasiksi. Myös sen transcript on näinä vuosina muuttunut, merkitykseltään epämääräiseksi.

Samanlaisen valehtelu-syytöksen kirjoitti V-M. Kärkkäinen, vähän ennen helluntaiherätyksen lopullista jättämistä. Väite oli häneltäkin kehittymättömyyteen palaamiseen tulosta. Syy oli, ettemme ”me helluntalaiset saa tehdä katolisista veljistämme valheellisia väittämiä.” Avaan, jos kiinnostaa.