Moni varmaan ajattelee, että minä ehkä kaikkein viimeisimpänä, jos koskaan tunnistan nominalismin ongelmaa. Ei, kyllä minä tunnen sitä hyvin ja tiedän luterilaisuuden sisällä tapahtuvan tällaista Jumalan abstrahointia, jossa Jumalaa ei enää kohdata toisena sinänä, vaan todellakin ajatusrakennelmana. Tällöin keskiöön nousee kristinuskon opillinen korostus, ikään kuin meidät pelastaisikin oikea oppi, eikä Kristus. Tässä mielessä kykenen kyllä ymmärtämään Mikaa ja toisaalta Glacialista. Mutta sitä en ymmärrä, että tämä laitetaan Lutherin, luterilaisten isien, Franz Pieperin jne., syyksi. Kuten olen aiemminkin sanonut ei Luther ollut millään tavoin nominalisti, eikä abstrahoinut Jumalaa ”tuonpuoleisuuteen”, eli hän ei käsittänyt millään tavoin Jumalan olevan tunnettavissa vain oikeiden opillisten määrittelyjen välityksellä. Ei, Jumala oli hänelle hyvin todellinen, jonka hän kohtasi nimenomaan toisena sinänä, johon hän oli jatkuvassa yhteydessä Jumalan itsensä nimeämien välineiden, sanan ja sakramenttien kautta. Sana ei missään mielessä ollut hänelle pelkkä rationaalinen tiedonanto, vaan elävää vettä, jonka Jeesus oli sanonut kumpuavan elävän veden virraksi niissä, jotka uskoisivat häneen. Joh. 4: 14. Luther korosti hyvin voimakkaasti sanan olen nimenomaan elävän sanan, eli Kristuksen itsensä (Logoksen) asuvan siinä Pyhän Henkensä vaikutuksella, jota ilman Jumalan tunteminen oli hänen mukaansa mahdotonta.
Miksi sitten jotkut luterilaiset ajautuvat oikeaoppisuusfanaatikoiksi, joille Kristinusko ei ole muuta kuin älyllistä oikean opin formulointia, eli sana, siis tämä elävä Pyhän Hengen vaikutuksesta syntyvä sana ei saa heissä jalansijaa siihen en osaa vastata. Ehkäpä syynä voisi olla jonkinasteinen lainalaisuus ja siitä johtuva syyllisyys, joita ei uskalleta tai osata selvittää Jumalan kanssa, ei vaikka heidän tulisi hyvin tietää asian olevan helposti selvitettävissä kun Kristus on astunut heidän välimiehekseen ja siten Jumala kohdattavissa todellakin toisena sinänä, ihan persoonallisesti.
@Miknius sanoi yhdessä noista erotilitykistään, ettei hän voinut ymmärtää Franz Pieperiä kun tämä sanoi Jumalan sydämen leppyneen Jeesuksen lunastusteon seurauksena ts. sanoen Jumalan muuttuneen sen seurauksena armolliseksi ihmiskuntaa kohtaan. Mutta mikä Jumalan sydämen sitten olisi lepyttänyt, ellei juuri Jeesuksen antama uhri? Ja minusta tätä Jeesuksen antamaa uhria ei pidä nyt ajatella tässä yhteydessä välttämättä kronologisena tarkoin historiallisessa viitekehyksessä tiettynä täsmälleen määriteltävissä olevana hetkenä, lyhyesti sanoen Golgatalla tapahtuneena faktana, niin tosi kuin se onkin, vaan myös siten, että se oli alunperin jo ennen maailman perustamista selvä Pyhän Kolminaisuuden sisäinen tapahtuma, vaikkakin meidän aika/paikka ulottuvuudessamme vasta tulevaisuudessa. Ainakaan se ei lepytä Jumalaa, että minä muistan kammata hiukseni, niistää nenäni, olla häiriköimättä, juomatta viinaa, polttamatta tupakkaa ja antamalla ”Hurstin Heikille” osan tuloistani. Ei, vaan Jumala on todellakin Kristuksen tähden sovitettu ja sen tähden minä voin käydä hänen eteensä täydellä uskalluksella, kuten Heprealaiskirje sanoo. Ja kun näin teen, niin sitten seuraa rakkaus Jumalaa kohtaan ja mm. nuokin mainitsemani hyvät teot, kuin muutkin hyvät teot. Vai kumpiko on parempi, tehdä hyvää lähimmäiselle rakkaudesta häneen ja Jumalaan, vaiko lain pakottamana. Ainakaan Jeesuksen sanojen valossa tämä ei pitäisi olla epäselvää.
Siirtyminen Ortodoksiseen kirkkoon ei sen sijaan ole mikään ratkaisu, jos kokee luterilaisuuden sisällä muka nominalismista johtuvia ilmiöitä, kuten nyt oikeaoppisuusfanaattisuutta tai puhtaan intellektuaalisia ajatusrakennelmia, joissa ei kykene näkemään uskoa. Kyllähän minäkin tunnen luterilaisuuden sisällä ihmisiä, joille usko on pelkkää tiettyjen oppilauselmien totena pitämistä. Pidän sitä eräänlaisena muotona farisealaisuudesta, mutta näyttäkää minulle kirkko, jonka sisällä ei olisi ”lusteita.” Jeesus sanoo, että niiden on annettava kasvaa elonleikkuuseen asti yhdessä nisun kanssa. Niitä ei siis nähdäkseni tule pyrkiä pakenemaan, eikä kitkemään, vaan antaa niiden olla.