Ortodoksien ja luterilaisten vuoropuhelu

Minä vastasin tuossa keskustelussa viestiisi Luterilainen sola scriptura - #251 käyttäjältä Hullutus

Tuo katolilainen yliopistomies, joka tyrmää väitteen ko. kirkkoisän Sola Scripturasta, löytyi suunnilleen ensimmäisellä googlauksella ja ensimmäisenä tuloksena. Omassa viestissäsi siis viittasit toiseen ei-yliopistomieheen, jonka olin aiemmin linkannut ja minä vastasin tällä professorilla -minkä jätit tuolloinkin huomiotta.

Kuten tuossa viestissäni sanoin, on professoreiden linkkailu siinä mielessä turhaa, että varmasti jokaiselle porukalle löytyy viimeistään amerikasta professorinsa, eiköhän mormoneillakin joku yliopisto ole…

Ihan peruskoulutieto kyllä Lutherin irrottautumisesta silloisen Katolisen kirkon auktoriteetista ja myös ekumeenisten kirkolliskokousten auktoriteetista kehittämäänsä Sola Scripturaan nojaten pitää hyvin paikkansa.

Ortodoksinen kirkko pitää ikoneita siinä mielessä “pakkona”, että niiden käyttö ei ole pelkästään sallittua, vaan välttämätöntä. Samon törmäsin netissä kerran taulukkoon, jossa käytiin läpi asioita, joista eri kirkkokunnista ortodoksisuuteen kääntyvien pitäisi irtisanoutua. Luterilaisten piti irtisanoutua siitä, että eivät aktiivisesti kunnioita pyhiä ja pyydä heiltä esirukouksia. Tällainen ei ollut ainakaan Suomen ortodoksiseen kirkkoon liityttäessä esillä, mutta kertoo täysin erilaisesta suhteesta tradition ja Raamatun välillä: vanhoissa kirkoissa Raamattu on tradition sisällä ja joidenkin “pakollistenkin” asioiden ei tarvitse löytyä Raamatusta.

“Armon saavuttamiseksi…” -niin mitä tarkoitetaan armon saavuttamisella? Ilmeisesti tässä viitataan luterilaiseen forenssiseen, oikeudelliseen hyväksilukemiseen tms., mutta ortodoksisessa kirkossa paastojen jne. katsotaan auttavan ihmisiä uudistumaan armossa, Jumalan luomattomien energioiden vaikutuksessa -ne liittyvät siis pyhittymiseen ja synergiaan.