Ortodoksinen kirkko ja usko

Huikea kuva!

Nyt on ilmestynyt vuosikirja 2016:

Hehkuva Hiillos hengellisen elämän syventämiseksi pyhien isien hengessä

Hehkuvasta Hiilloksesta on sanottu, että “kaikki siinä on täyttä asiaa”. Vuosikirjaa julkaisee Ortodoksinen Veljestö ry, päätoimittaja arkkimandriitta Sergei, toimituskunta am. Sergei, pappismunkki Mikael, Raija Kanninen, Paavo Kokotti ja Helena Pavinskij. Tilaushinta 12 euroa. Lehden voi tilata sähköpostitse helena.pavinskij@kotikone.fi. Ortodoksisen Veljestön jäsenet saavat sen “ilmaiseksi” (maksamalla jäsenmaksun 15 euroa). Veljestön jäseneksi pääsee jonkun jäsenen suosituksesta. Veljestön ensimmäinen johtaja vuonna 1944 oli silloinen pappismunkki Paavali, myöhempi arkkipiispa.

Ortodoksinen Veljestö julkaisee harvakseen erinomaista ortodoksista kirjallisuutta. Hehkuva Hiillos ilmestyi aikaisemmin useita kertoja vuodessa, mutta hiillos alkaa hiipua, joten viime vuosina sitä on julkaistu enää vain vuosikirjana (ohut A5-kokoinen moniste, tämänvuotisessa vuosikirjassa on 58 sivua).

Uudessa Hehkuvan Hiilloksen numerossa:

Pastori Mikael Sundkvist: Uusia näkökulmia läntiseen ja itäiseen Paavaliin
Arkkimandriitta Sergei: Munkin osallistuminen sakramentaaliseen elämään
Pastori Lars Ahlbäck: Tieteen ja uskonnon dialogi
Rovasti Jarmo Hakkarainen: Pyhä katumus tarkoittaa Kirkon elämää
Pyhittäjä Paisios Athosvuorelaisen valikoituja opetuksia, suom. nunna Kristoduli
Ym.

2 tykkäystä

@Sakarja, toisessa keskustelussa korostit sitä, että vanhat kirkot eivät ole Suomen evlut kirkon tavoin menneet maailman mukaan, vaan ovat pysyneet uskollisina uskolleen.

Tähän liittyen haluaisin kysyä sinulta, mitä oheisen Ortodoksiviestin sivut 13-14 sinussa herättävät: https://www.lukusali.fi/reader/cd3f0f1c-a7ec-11e6-ab8f-00155d64030a

Kysymys on: onko se riittävää, että kirkko uskoo paperilla oikein, jos käytännössä kuitenkin sallitaan se, että aktiiviseurakuntalaisetkin elävät tietoisesti kirkon uskon vastaisesti? Pahempi ongelma on oikeastaan se, että kirkon lehdessä tuodaan tällaista julkisesti ilmi.

1 tykkäys

Siinähän oli hyviä juttuja aiheesta. Niistä paljastui hyvin myös se, että homoseksuaaleja on tietysti myös ortodoksisessa kirkossa, mutta he eivät pidä meteliä itsestään ja hyväksyvät kirkon sakramenttiopetuksen eivätkä ryhdy niin sanotusti rähjäämään yhden asian takia kirkkoa vastaan tai eroa siitä. Kysehän ei ole vain yhdestä asiasta ja siihen liittyvistä tunteista, vaan kirkon koko elämäntavasta ja siihen liittyvien asioiden kautta saatavasta hengellisestä avusta ja siunauksesta.

Millaisia seksuaalisia mieltymyksiä, identiteettejä, syntejä, taipumuksia, haluja tmv. ikinä ihmisillä onkin, heidän on niistä huolimatta ja niiden takia silti tarkoitus kuulua kirkkoon, vaeltaa yhdessä kirkon kanssa ja käsitellä koko elämäänsä kirkon keinoin. Ja juuri tästä jutussa haastatellut ortodoksit todistavat. On hienoa, että homot eivät lähde taistelemaan kirkkoa vastaan liput liehuen vaan he palvelevat sitä mm. laulaen.

2 tykkäystä

Jutussa haastatelluilla ei ollut tosin kyse pelkästään näkemyseroista ja taipumuksesta, vaan he myös elävät parisuhteessa, joka on kirkon opetuksen vastainen.

2 tykkäystä

7 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Kirkkokurin teoria ja käytäntö

Epähienoa on keskustella yksittäisten ihmisten elämäntilanteista, mutta epähienoa on niitä julistella myöskään lehtien sivulla. Silloin on avannut sen osan yksityiselämästään. Ihan yleisenä huomiona.

4 tykkäystä

Me langenneet ja syntiset ihmiset langenneessa maailmassa emme kykene elämään kaikessa ideaalin mukaisesti. Mutta jotta edes yrittäisimme, ja jotta tietäisimme, mihin pyrkiä, on kirkon opetuksen, ja kirkon oppeja julkisuudessa julistavien viestin oltava kirkon opin mukaisia.

En ole synneistä vapaa itsekään, kaukana siitä, mutta edes joistakin helmasynneistäni olen onnistunut uskoontuloni jälkeen irtautumaan, seuraamalla Raamatun ohjeita, ja kirkon opetusta, joka vielä tuolloin oli lähempänä Raamattua.

Homoseksuaalisia suhteita harjoittavia, avionrikkojia joka seksuaalisesta suuntauksesta, varkaita ja tiesmitä syntisiä löytyy meistä seurakuntien jäsenistä varmaan joka kirkossa. Mutta kuinka kenellekään voisi olla elämänsä parantamiseksi apua kirkosta, joka ei edes kerro ihmiselle, miten Jumala on ilmoittanut ihmisten oikeasta ja hyvästä elämästä.

Omasta evl-kirkostani on tullut saarnatuolista ja mediasta silmille (kaikista kys. organisaation piispa/pappis-tasoista) kirkon opin vastaista puhetta. Ortodoksikirkosta en ole moista ainakaan vielä kokenut vaikka olen jo kolmatta vuotta kiertänyt ort.kirkkoja ja tilaisuuksia Suomen eri puolilla.

Samassa lehdessä arkkipiispa Leo sanoo taas ja taaskin, että ortodoksisen kirkon opetuksessa avioliitosta ei mikään ole muuttunut. Kaikki me olemme syntisiä, mutta me joudumme siitä tilille paitsi rippi-isän myös Kristuksen peljättävän tuomioistuimen edessä.

Katumuksen sakramentti

3 tykkäystä

Ymmärrän oikeastaan ihan hyvin sen, että virallinen oppi painaa. On tärkeää, että kirkolla on edes julkisesti selkeä ääni, vaikka käytäntö olisi sekavampi.

Vaikuttaa siltä, että vastaavanlaisia näkemyksiä homoseksuaalisuuteen liittyen, kuin linkittämässäni Ortodoksiviestissä, on esiintynyt ortodoksissa julkaisuissa jo aiemmin viimeisen parin kymmenen vuoden ajalta. Tässä on raportti, joka kuvaa tätä ikävää ilmiötä ja sen saaman suosion kasvua: http://docplayer.fi/7794817-Raportti-homoseksuaalisuutta-koskevasta-keskustelusta-suo-men-ortodoksisessa-kirkossa.html

Oikeastaan, kun raportin lukee, saa kuvan, ettei Suomen ortodoksisen kirkon ääni ole selkeä.

Jaksoin lukea linkkisi viittaamaa tekstiä jokusen sivun. Vaikuttaa koskettelevan paljon joitakin 1990-2000-vuosien yksittäisten kirkon palveluksessa olleitten irtiottoja opista, ja Yhteys-liikkeeseen sekaantuneiden “tulkintoja”. Niitä yksittäismielipiteitä ja erityistulkintojahan löytyy joka yhteisön kapinahenkisten polemiikissa.

Arkkipiispa Leon puhe antaa ainakin selkeämmän ja kirkkaamman äänen sekä avioliitosta, ja ekumeniasta Suomessa:

(Karjalan ja koko Suomen arkkipiispan Leon avauspuhe kirkolliskokouksessa Valamon luostarissa 28. marraskuuta 2016)

http://www.ort.fi/uutiset/arkkipiispan-puhe

Kateudella kuuntelen evl-kirkon jäsenenä em toisen valtiokirkkomme arkkipiispan puheen selkeitä kannanottoja, ja traditioon ja Raamattuun luottamista.

2 tykkäystä

Lain sana näkyy tässä kohdassa ainakin olevan selvää. Evankeliumin kohdalla se ei näyttänyt olevan yhtä selvää, ei ainakaan siinä mikä koski armoa tuolla jossain toisessa ketjussa. Siinä ei vedottu siihen, mitä sana sanoo, vaan ihmiseen.

Niin aina.

1 tykkäys

Myös Konstantinopolin ekumeenisen patriarkan tervehdys on kirkas ja selkeä, mitä tulee käsitykseen avioliitosta:

http://www.ort.fi/uutiset/patriarkan-tervehdys

Näitä, patriarkan ja arkkipiispa Leon julkilausumia on hyvä verrata siihen sekavuuteen ja älämölöön, mitä on kuultu evl-kirkon suunnalta aiheeseen liittyen. Ja mitä vielä kuullaan kevään 2017 myötä, kun maaliskuu saapuu.

Heh, kerran yksi Napolilainen tyyppi, kun sattui kuulemaan kun hieman valitin autoilun kaoottisuutta tietyissä Milanon paikoissa, naurahti ja totesi, ettei minun varmaan koskaan kannata tulla autolla Napoliin. Epäilemättä totta.

2 tykkäystä

Heh!

Ehkäpä se juuri siksi vetoaa minuun niin vahvasti, ja tunsin heti olevani kotonani.
:upside_down:

1 tykkäys

Patriarkalta tuli kyllä aika jykeviä lausuntoja. Onkohan asiasta kanneltu vai onko kissa nostetttu pöydälle, koska tilanne yleisemmin länsimaissa.

Olenko minä lukenut tältä, vanhalta foorumilta vai muualta tarinan siitä venäläisestä laivastoupseerista tms. josta tuli Pyhä, ja jolla oli ikonissa peruukki (jos muistan oikein)? Mistä sen tarinan löytäisi, jos se on olemassa?

Ainakaan edelliseltä foorumilta ei löydy hakusanalla peruukki. Minähän en ole koskaan - siis koskaan - kirjautunut sieltä ulos, joten pääsen sinne yhä.

Missähän ihmeessä oon törmänny tohon juttuun vai oonko nähnyt unta.