Ortodoksinen kirkko ja usko

Laulu-ja soitinyhtye Popedan jäsenet ovat tietääkseni luterilaisia.

Joten väärä ketju.

Miksi ortodoksisessa kirkossa muistellaan esirukouksin paitsi eläviä myös kuolleita:

2 tykkäystä

Kuulin, että piispa Irja Askola on kehunut Psalmien tulkintaa erittäin hyödylliseksi saarnojen valmistelussa.

Venäjän ortodoksisella kirkolla on oma roolinsa Venäjän hyökkäyksessä Ukrainaan. Se ei ole kaunis. Itse kirjoitin aiheesta blogikirjoitukset.

Venäjän ortodoksinen kirkko on paljastanut todelliset kasvonsa

Moskovan patriarkalla oli vain yksi tehtävä

Lars Ahlbäck

4 tykkäystä

Putinkin julisi, että ukrainalaiset ovat venäläisiä ortodokseja.

Väärä käännös, tarkoitti varmaan venäläisortodokseja eli että ukrainalaiset seuraavat samaa liturgista käytäntöä kuin Venäjällä, käyttävät kirkkkoslaavia ja heillä on samanlaiset kirkkosävelmät kuin Venäjällä. Monessa suhteessa Suomenkin ortodoksit ovat venäläisortodokseja.

Jos yhden tai kahden kirkollisen tekstin luet sodasta, niin lue ainakin tämä. Kirill on pettänyt laumansa.

Lars Ahlbäck

2 tykkäystä

Suuri paasto alkaa maanantaina.

"Synninkatumuksen ovet avaa minul­le, oi Elämänantaja, | sillä aamusta var­hain pyrkii sinun pyhään temppeliisi minun hen­­keni,| joka kantaa peräti saastutettua ruu­­miin temppeliä. | Mutta sinä, armollinen, | puh­­dis­ta se laupiaalla armollasi.
Nyt, aina ja iankaikkisesti. Aa­men. | Pelastuksen poluille ohjaa minut, oi Jumalansynnyttäjä, | sillä minä olen hä­peäl­lisillä synneillä saastuttanut sieluni | ja olen suruttomuuteen kaiken elämäni tuh­lan­nut. | Mutta sinä esirukouksillasi vapahda mi­nut | kaikesta saastaisuudesta.

Armahda minua, Jumala, | sinun suuresta armostasi! | Pyy­hi pois minun syntini sinun suuresta lau­peu­destasi!
Ajatellen pahojen tekojeni pal­jout­ta | minä, onneton, vapisen | hirmuisen tuo­miopäivän pe­los­ta. | Mutta laupeutesi armoon turva­ten | minä Daavidin tavoin huudan sinulle: | ‘Ar­mah­da minua, Jumala, | sinun suuresta ar­mos­ta­si!’”

3 tykkäystä

Koronarajoitusten poistuttua paluu normaalimpaan Sovintosunnuntaihin:
Kirkolla blinejä, ohjelmaa( perinteisesti musiikkia ja tanssit), ehtoopalvelus maahankumarruksineen ja kaikki pyytävät toisiltaan anteeksi. Suuri Pyhä Paasto alkaa!

Siunattua paastonmatkaa tännekin!

1 tykkäys

Blinejä on syöty eilen sukulaisten ja valkoviinin kanssa, myös kohta jatkuu blinit Jaffan kera. Molemmat ihan luterilaisittain.

Suomen ortodoksisen kirkon paimenkirje 26.2.2022 on jo saanut kansainvälistä huomioita. Se asettuu ihailtavaan päätyyn ulostuloja aiheesta.

Lars Ahlbäck

1 tykkäys

Venäjän ortodoksinen ulkomaankirkon johtaja teki “nyt on paasto” -näennäisargumentista ja väistöliikkeestä uuden pohjanoteerauksen.

“Ukrainan tapahtumien liittyen pyydän vilpittömästi kaikkia pidättäytymään television katselusta, sanomalehtien ja internetin seuraamisesta, sulkemaan sydämemme joukkotiedotusvälineiden sytyttämiltä intohimoilta…”

Lars Ahlbäck

4 tykkäystä

The Head of the Russian Orthodox Church, Patriarch Kirill, has called Putin’s opponents in #Ukraine “evil forces,” and says “we must not allow dark and hostile external forces to laugh at us.”

Näin se menee. Ei taida Kirill enää nauttia arvostusta suomalaisten ortodoksien keskuudessa.

Evil forces? Voiko tuota ihmistä pitää edes kristittynä? Venäjä on keittänyt soppansa ihan itse ja tuo tietää sen kyllä varsin hyvin.

Millainen on ortodoksisen maailman jatko tämän jälkeen? Onko Suomen ortodokseilla jo ajatuksia tulevasta?

5 tykkäystä

Vihollinen olisi oikea termi. Mutta silloinkin pitäisi oman maan olla se puolustautuva osapuoli. En kyllä näe mitään kristillistä siinä, että aletaan demonisoimaan oman maan hyökkäyksen uhreja.

“Suomen ortodoksinen kirkko tuomitsee ehdottomasti Venäjän federaation sotatoimet Ukrainassa. Mitään oikeutusta sotaan ei ole.”

2 tykkäystä

”Putinin suosio on Teille tärkeämpää kuin Ukrainan kansa.”

3 tykkäystä

Moskovan patriarkaatin Ukrainan ortodoksisessa kirkossa on jopa paikoitellen lopetettu Kirillin mainitsemisen jumalanpalveluksissa.

Luin perustelut. Hyvät. Kanonisesti myös, jos kiinnostaa sellainen.

Lars Ahlbäck

3 tykkäystä

Moskovan patriarkaatin Ukrainan ortodoksisessa kirkossa Kirillin mainitsemisen jumalanpalveluksissa on jo lopetettu useassa hiippakunnassa ihan piispojen määräyksestä.

Hyvä tilannekatsaus.

Lars Ahlbäck

2 tykkäystä

Hiippakuntia on jo viisitoista. Moskovan patriarkaatin Ukrainan ortodoksisessa kirkossa on viitisenkymmentä hiippakuntaa.

Monet ovat pyytäneet patriarkkaa vetoamaan Putiniin lopettamaan. Siis he jotka yhä ovat patriarkan kaitsennassa. Viimeksi kuuluisa Potšajevin luostari.

“Sota on suuri synti ja paha, joka on kaikkia evankeliumin ja kristinuskon käskyjä vastaan.”

Jos ja kun patriarkka ei näihin pyyntöihin vastaa, niin hiippakunnat ja muut kyllä tekevät johtopäätöksensä. Se on ymmärrettävää.

Lars Ahlbäck

4 tykkäystä

Etkös sinä ole ollut patriarkka Kirillin fani, joka on useasti hehkuttanut heidän touhujaan? Vieläkö Venäjän patriarkaatin toiminta näyttäytyy mahtavana ja esimerkillisenä, ortodoksisuuden mallina muille?