Ortodoksinen kirkko ja usko

Suomen ortodoksit palaavat yhteiseen lusikkaan ehtoollisen jaossa.

Olisipa tämä askel kohti yhteistä Pääsiäistä muiden oikein ylistävien kanssa!

Aika pitkälle viety toive! Onkohan tämä toteutumassa jossain vaiheessa? Olen ymmärtänyt, että sitä toivova joukko on aika suuri.

1 tykkäys

Aikataulu on kyllä ihan Herrassa.
Toivottavasti ennen paruusiaa.

Onpas mielenkiintoisia, osin odotettujakin, linjanvetoja.

Piispainkokous linjasi uusiksi: Tyttövauvat viedään alttariin kirkottamisessa | Aamun Koitto

1 tykkäys

En kannata perinteiden muuttamista. Tosin en ymmärrä mitä poikavauvatkaan siellä tekevät. Oletko muuten itse ortodoksi?

Aikaisemmin nimenomaan poikalapset vietiin alttariin. Tästä valitettavasti luovuttiin. Se oli jo uudistus.

Ei luovuttu. Monet papit toimittavat yhä perinteen mukaan huolimatta piispainkokouksen päätöksistä. Ei perinteen noudattamista voi kieltää.

Minkä perinteen tässä tapauksessa?

Itse olen nähnyt kymmenittäin kirkottamisia. Kaikissa vauva on viety pyhälle portille, ei alttariin.

Voi toki olla, että joku sooloilee. Joka tapauksessa papiston ja kirkkokansankin tulee olla kuuliaisia omille piispoilleen. Tätä on ortodoksia.

Et vastannut, kun kysyin oletko kirkon jäsen. Papisto ja kirkkokansa ovat kuuliaisia piispoille, jos piispat itse noudattavat Kirkon traditiota.

Enkä vastaa privaattiuteluihin.

Tradition tulkkeja ovat piispat.

“He olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa lakkaamatta.”

Ahkera pappi ja kanttori: kolmekin palvelusta päivässä!
Kutsumuksena jumalanpalvelusten toimittaminen ja esirukous – 30.8. temppelijuhlaa viettävässä Myllypuron kappelissa toimitetaan kolmekin palvelusta päivässä — Helsingin ortodoksinen seurakunta

Kulttuurialan ihmiset ja ortodoksinen kirkko…

Itse olen pitänyt urbaanina legendana sitä, että kulttuurialan ihmiset tuntisivat vetovoimaa ( ja erityisesti liittyisivät) ortodoksiseen kirkkoon. Tällaista väitettä kuullessani olen pyytänyt luettelemaan nimiä. Kummasti muistit ovat alkaneet pätkiä viimeistään neljännen nimen jälkeen. Mitkä lieneetkään väitteen levittäjien motiivit? Varmaan vaihtelevat silkasta tietämättömyydestä pahansuopaisuuteen kirkkoa kohtaan.

Ortodoksisuus kiehtoo kulttuurialan väkeä – vai pitääkö mielikuva paikkansa? | Aamun Koitto

1 tykkäys

Ei kai se mitään pahansuopaa eikä väärän todistuksen jakamista yleensä ole. Ortodoksisesta kirkosta on lehdistö antanut muistini mukaan jo vuosikymmenet mielikuvaa haastattelemalla siihen liittyneitä tai siitä kiinnostuneita julkkiksia. Luulen että aiheen kiinnostavuus johtuu paljon siitä kontrastista joka siihen liittyy. Koska luterilaisen kirkon vaikutus on lähes näihin aikoihin asti niin suuri maassamme, ortodoksinen usko ja elämä nähtiin enemmistön keskuudessa helposti erikoisena, tavattoman vanhanaikaisena ja suorastaan suomalaisuudelle vieraana kulttuurina. Tämä oli tietenkin osin vastoin totuutta, olihan meillä lähinnä karjalaisväestössä aika paljon ortodokseja. Mutta valtaosan meistä kasvattivat vanhempien ohella kansakoulu ja luterilainen kirkko… Kun sitten esim teatterin piiristä alkoi löytyä ortodoksisuuteen kääntyneitä, se koettiin yllättävänä ja kiehtovana. Niinpä siitä kirjoitettiin. Oli voimahahmot Turkka ja Holmberg ja vahva vasemmistolainen, myös ateistinen teatterin perinne. Turkka oli mitä oli, Holmbergista tuli ortodoksi.

Tuossa Aamun koiton jutussa on hyvin kuvattu se mikä saattaa esim teatterin tekijöitä juuri ortodoksisuuteen vetää.

Se, että onko mikään tilasto puoltamassa ortodoksien ja kulttuurialan yhteyttä, ei ole kovin merkittävää. Kyse on siitä, kirjoitetaanko julkisuudessa julkisuuden henkilöiden uskosta. Ja kyllä vain, aika usein mainitaan ort. kirkko, harvemmin muita.

Osittain Holmbergin vaikutusta on sanottu olevan että näyttelijöitä on ortodoksinen kirkko kiehtonut. Tietenkin ennen häntä on jo ollut muita persoonia omalla tavallaan vaikuttamassa.

Nyt eletään kyllä hyvin toisenlaista aikaa kuin nuoruuteni oli. Uskonnon alalla tämä näkyy niin että luterilaisuuden hegemonia on mennyttä. Se on itsekin pirstaloitunut ja kehitys jatkuu samoin. Monikulttuurinen väestö näkyy kaikkialla ja tietenkin niin että kenenkään julkkiksen tai poliitikon usko ei ole mikään yllätys oikeastaan. Samalla myös uskonnonvastaisuus on välillä äänekästä.

1 tykkäys

Kyllä minä ainakin tiedän omasta seurakunnastani monia kulttuurialan ihmisiä, jotka ovat liittyneet ortodoksiseen kirkkoon. Monet heistä tosin ovat jo edesmenneitä. Nythän ei ole menossa mikään kirkkoonliiittymisbuumi, vaan se oli 1960-1990-luvuilla. Vanhimmat liittyneet ovat liittyneet kirkkoon jo 1930-luvulla. esimerkiksi

kirijailija Tito Colliander ja hänen puolisonsa taidegraafikko Ina Colliander 1930-luvulla
taidearvostelija fil maisteri Sirkka Anttila-Markkanen 1960-luvulla
toimittaja Eila-Maija Mirolybov
näyttelijä Eija Vilpas
ohjaaja Kalle Holmberg
kirjailija Eira Molberg
kirjailija Hellevi Salminen (Matihalti)
kuvataiteilija Tuuli Luukas
kirjailija Johannes Lahtela (on vihtty papiksikin)
lisäksi useita tunnettuja näytelijöitä, joiden nimiä en nyt muista.

Nimimuistini pätkii pahasti. Monet luettelemani henkilöt olen tuntenut henkilökohtaisesti tai ainakin nähnyt heitä seurakunnnan tilaisuuksissa. Muissa seurakunnissa on lisää kulttuuurialan väkeä. En tunne kovin paljon ihmisiä. Kuten Aamun Koiton artikkelissa todetaan ei ole tilastoja siitä mitä ammateja kirkkoon liittyjät edustavat.

1 tykkäys

Lisään vielä: filosofi Torsti Lehtinen ja kirjailija Joel Haahtela.

1 tykkäys

Näyttelijöistä Hannu-Pekka Björkman on aika monesti ollut esillä uskoon liittyen. Ville Virtasesta luin hiljattain. Holmbergin vaikutus näkyy varmasti.

Eikös Pentti Saarikoski aikanaan haudattu Valamoon, joka oli hänelle tuttu paikka?

Kulttuuriministeri Suvi-Anne Siimes, nykyisin jossain johtajana, on ortodoksi.

Vaikka määrä ei tosiaan ole ehkä valtava, tunnetut henkilöt luovat tuota mainittua mielikuvaa. Kulttuurialan toimittajissa on myös henkilöitä jotka ovat aktiiveja ortodokseja.

Pentti Saarikoski oleskeli elämänsä lopussa paljon Valamossa. Hän oli pyytänyt päästä kirkon jäseneksi, vaikka ei tiennyt uskoiko Jumalaan vai ei. Siksi häntä ei heti otettu kirkkoon. Valamon isät arvelivat, että hän tarvitsi lisää aikaa, jota ei kuitenkaan ollut… Pentti Saarikoski sairastui ja kuoli Joensuun sairaalassa. Hänet haudattiin Valamoon ja luostarissa rukoillaan hänen puolestaan.

4 tykkäystä

Vuosikymmeniä sitten se oli katolinen kirkko, joka veti ns. sivistyneistöä ja kulttuuriväkeä…

Kovin, kovin vaatimattomaksi jää täälläkin ortodoksisten taiteilijoiden lueteltu määrä suhteessa n. 54 000 jäseneeseen.

Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että medialukutaitoa totisesti tarvitaan.

Ortodoksisen kirkon jäsenet lienevät ihan tavallinen läpileikkaus suomalaisista yleensä. Maahanmuuttajien osuus toki kasvaa, kuten Suomen katolisillakin.