Ortodoksinen kirkko ja usko

Foorumillakin on kirjoitettu Venäjän ortodoksisen kirkon kauhistuttavista nykyisistä käänteistä. Ortodoksi uutisia lukiessa kohdalle osui Espanjassa asuvan rovasti Andrey Kordochkinin erinomainen kirje kaikille venäläisille (ja varmasti muillekin), jotka ovat asiasta hämmentyneitä, ahdistuneita ja järkyttyneitä.

1 tykkäys

Tilanne tietyllä tavalla valaisee kristittyjen ykseyttä kirkkojen johdon linjanvedoista ja valtarakenteiden kriiseistä huolimatta.

“The Importance of Finding Those Who Are United in Spirit”

Eli ei siellä Venäjälläkään kirkkokansan tarvitse ilman Kristusta olla.

En ymmärrä miten. Minä en hahmota Kirkkoa jonkinlaisena kirkkokuntien yhteisenä huttuna.

Olen samaa mieltä tästä. Mielestäni Venäjän ortodoksinen kirkko on katkenneista yhteyksistä huolimatta edelleen osa ortodoksista kirkkoa, sen sakramentit ovat edelleen sakramentteja ja Kristus on sakramenteissa edelleen läsnä. Kuitenkin on itsestään selvää, että Venäjän kirkon johto toimii ja opettaa tällä hetkellä väärin mm. “venäläisestä maailmasta” sekä hyväksymällä kammottavan politiikan ja sodan. Johdon epätäydellisyydestä huolimatta Kristus ei ole kadonnut mihinkään.

1 tykkäys

Kuinka sitten hahmotat Kirkon? Eikö Jeesus Kristus juurikin ole kirkkokuntien yhteinen juttu (ei huttu)?

Hyvä kysymys, ja tämä on hieman hankala selittää. Yritän kuitenkin. Olen änkyrä, joten erottelen kristityt ja Kirkon.

Eli minulle Kirkko on ortodoksinen kirkko. Uskon, että sen oppi ja opetus on eniten oikea, joten sen helmassa pelastuminen on todennäköisintä. Ei ortodoksisen kirkon jäsenyys silti mikään pelastusautomaatti ole, enkä ajattele myöskään niin etteikö muiden kirkkokuntien jäsen voisi pelastua. Se on asia, jonka päättää Jumala.

Mielestäni kristittyjä puolestaan ovat ne, jotka ovat kastettuja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, sekä voivat hyväksyä uskontunnustuksen (mieluiten Nikea-Konstantinopolin).

Minulle Kirkon oppiin ja perinteeseen tukeutuminen on tärkeää. Ei kuuliaisuus Kirkolle silti tarkoita sitä ettei voisi ajatella ja pitäisi muuttua robotiksi. Kuitenkin näistä lähtökohdista minun on hirvittävän vaikeaa ymmärtää sinun tapaasi ajatella, ja se vaikuttaa toistuvasti siltä että olet perustamassa uutta kirkkokuntaa. Siitä huolimatta pidän uskonnonvapautta tärkeänä :slightly_smiling_face:

Varmaankin kaikissa kirkkokunnissa ajatellaan samoin.

Erikoista, sillä ajatteluni ei ole vaikeaa. Siinä vain suhtaudutaan suopeasti kaikkiin kristittyihin kaikissa kirkkokunnissa ymmärtäen, että mikään kirkkokunta ei yksin omista koko totuutta. Ne ovat ehkä silti kukin löytäneet arvokkaan jalokiven eli tietyn puolen Kristuksen mittaamattomasta aarteesta.

Eipä tuo ajatus ihan hirveän kaukaa ole haettu, sillä olen perustanut Bittikirkon jo yli 20 vuotta sitten.

  • Bittikirkko korostaa koko kristikunnan absoluuttista ykseyttä.
  • Bittikirkon jäseneksi voi kukin liittyä vain omassa sydämessään.
  • Bittikirkko ei kerää jäsenmaksuja eikä ota vastaan lahjoituksia.
  • Bittikirkko ei kehota ketään eroamaan omasta uskonyhteisöstään.
  • Bittikirkon virtuaaliyhteyteen ovat kaikki maailman kristityt tervetulleita.

Kuten tuosta voi todeta, mitään uutta kirkkokuntaa ei ole luvassa. :slightly_smiling_face: BKK on tavallaan virtuaalinen simulaatio Kristuksen globaalista seurakunnasta, jossa kristittyjen yhteys käy sydänten teitä.

Tosin minua on kiehtonut ajatus viksténiläisyydestä. Se on uusi ja ainutlaatuinen ja omaleimainen liike monien muiden hengellisten liikehdintöjen joukossa. :latin_cross:

Sinulle se ei tietenkään ole vaikeaa ymmärtää :wink:. Minun lähtökohtani taitaa olla niin toisenlainen etten kykene ymmärtämään.

Tämä on utopia. Kristillisten kirkkokuntien erot ovat aivan liian suuria absoluuttiseen yhteyteen. Tällaisesta yliekumeniasta tulee huono olo.

Kunnioitan kaikkien vakaumusta, mutta se ei tarkoita, että pitäisin niitä oikeina. Saat siis toki pitää Bittikirkkosi ja viksteniläisyyden, kunhan minun ei tarvitse osallistua :slightly_smiling_face:

Minä taas ajattelen, että The Kirkko pitää sisällään ainakin katoliset, ortodoksit ja orientaalit - luultavasti muitakin…

Minä olin nuorempana samalla kannalla kuin sinä. Nykyään olen “en tiedä”- osastossa. Luultavasti jokainen pitää vähintään omaa kirkkoaan The Kirkkona :slightly_smiling_face:

Ei ole, sillä sen ei tarvitse toteutua käytännön kirkkojen yhdistymisenä. Ainoastaan sydämen asenteissa kaipaan näkeväni yhteyden. Ja minun sisimmässäni sellainen lempeä suopeus muita kristittyjä kohtaan asuu ja voi hyvin.

1 tykkäys

Toivon ja kuvittelen, että tällainen löytyy minultakin. Lempeä suopeus ei kuitenkaan tarkoita ajatusta, että kaikki kristityt olisivat jonkin utopististisen yhteisen kirkon jäseniä ja kaikkien opilliset tulkinnat olisivat oikein.

Tällä hetkellä suhtaudun lempeän surullisesti tähän keskusteluun.

Ei muuten taida enää nykyisellään pitää. Vanhoina hyvinä aikoina paavi oli antikristus ja paikallinen helluntaiseurakunta oli oikea rrrraamatullinen alkuseurakunta, mutta nykyään instituutiot eivät oikein ole muodissa.

1 tykkäys

En minä ainakaan koskaan ole pitänyt. Ei sellaista kuin the Kirkko ole olemassa. Sen olemassaolon vakuuttelu on kristikunnan suurin huijaus.

Minusta se on ihan johdonmukaista. Totta kai vain yksi kirkko on se oikea kirkko. Ei kai Kristus montaa kirkkoa perustanut.

3 tykkäystä

Toki perusti yhden kirkon, mutta sitten se yksi kirkko lähti hajoamaan. Hajaannuksessa The Kirkko ei jäänyt vain yhteen näistä irtaantuneista osista, vaan ne kaikki ovat osa todellista näkymätöntä Kristuksen Kirkkoa.

1 tykkäys

Minä en oikein ymmärrä tällaista ajattelua. Mutta ei kai minun kaikkea tarvitse ymmärtääkään. Symppaan muidenkin kirkkojen (ja uskontojen) änkyröitä, joiden mielestä kaikki muut ovat väärässä. Puhutaan suunnilleen samaa kieltä. Änkyrät of the World unite!

1 tykkäys

Näyttäisi olevan noin neljänlaista kantaa liikkeellä tästä kirkkoasiasta, ehkä useampiakin.
Yhtä kirkkoa ei ole koskaan ollutkaan/kaikki tunnustuskunnat ovat osa yhtä kirkkokokonaisuutta/kirkko on olemassa, mutta mikään tunnustuskunta ei varsinaisesti edusta sitä/yksi kirkko perustettiin ja se jatkaa edelleen olemassaoloaan.

En saa juttua luettua maksullisuuden vuoksi, mutta olennaisin ilmenee silti: kirkkoherran tehtäviäkin hoitanut luterilainen pappi Kukka Salmiovirta kääntyi ortodoksiksi. Rohkea teko sikäli, että pikaisen googlettelun perusteella työikää on jäljellä vielä runsaasti. Pappinahan hän ei voi uudessa kirkossaan toimia.

5 tykkäystä

Ev.lut.messussa tunnustamme:

Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.

Katolilaiset:
Uskon yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon.

Positiivinen uutinen. Naisia ei tietenkään ortodoksisessa kristinuskossa voida vihkiä papeiksi, mutta eipä pappisvihkimys ole mikään normi miehillekään. Onhan tässä viime vuosina tapahtunut useampikin - no ainakin muutama - keskikorkean profiilin (tunnustus-)luterilaisen pastorismiehen liittyminen ortodoksisiin rivistöihin, ilman että ovat tietääkseni pappeutta haikailleet. Aika paljon meillä kylläkin papistossa on järjellisessä iässä liittyneitä jäseniä.

1 tykkäys