Ortodoksinen kirkko ja usko

On ollut valaisevaa päästä vähitellen ymmärtämään ortodoksista ajattelua. Aiemmin olen kummastellut sitä nuivaa ehdottomuutta, jolla kirkko suhtautuu muihin kristillisiin yhteisöihin kuten roomalaiskatolisiin ja protestantteihin, mutta myös orientaalisiin ortodokseihin eli koptilais-ortodoksiseen kirkkoon, Armenian kirkkoon, Syyrian ortodoksiseen kirkkoon ja Intian ortodoksiseen kirkkoon, joita niitäkin siis pidetään lähinnä monofysitismin takia hereettisinä. Itäinen ortodoksikirkko tunnustaa seitsemän ekumeenista kirkolliskokousta ja pysyttäytyy lujasti niiden linjauksissa.

Mutta mikä on ollut valaisevaa? Ortodoksikirkon linja on pysytellä tiiviisti ja johdonmukaisesti noissa vanhoissa teologioissa mutta myös asenteissa. Jos se ryhtyisi myötäilemään ja “ymmärtämään” muita tunnustuskuntia, se ei enää olisi sama. Tämä on ollut omalle älylleni ratkaiseva pointti.

Eli kulkiessani kohti Kreikan autokefaalisen kirkon jäsenyyttä ja sellaisena sen jumalanpalveluselämän täyttä osallisuutta, minulle on täysin selvää, että hyväksyn koko paketin aivan sellaisenaan, eikä se tuota minulle minkäänlaisia vaikeuksia.

Ortodoksikirkko ei kerta kaikkiaan VOI tehdä mitään uutta teologiaa, vaan sen TÄYTYY pitäytyä vanhassa, jonka suhteen patristiset linjaukset ja kirkon pyhien tulkinnat ovat normatiivisia. Kaikkinainen opinkehitys on pois suljettu.

Teologina minun ei kuitenkaan ortodoksikirkon jäsenenäkään tarvitse laittaa aivojani narikkaan, koska voin aivan vapaasti syventyä omaan alaani eli systemaattiseen teologiaan. Henkilökohtaisella tasolla voin myös aivan vapaasti osoittaa lempeää suopeutta ja hyväksyntää kaikkia kristittyjä kohtaan, koska ajattelen, että Kristus on kaikille yhteinen ja että usko ristiinnaulittuun Vapahtajaan ja luottamus Jumalaan on kaikille kristityille yhteistä kaikissa kirkkokunnissa. Ymmärrys lisääntyy lopun aikoina, ja (muuttumattoman) evankeliumin sanoittaminen terävöityy.

Edellä olevan pohjalta on itse asiassa aika erikoista, että Suomen ortodoksikirkko hyväksyy luterilaisessa kirkossa suoritetun kasteen. (Toki minäkin sen hyväksyn, mutta tarkastelen nyt asiaa visusti kaikessa perinteessä pysyttelevän ortodoksikirkon kannalta.)

Edellä olevan perusteella on myös aika erikoista, että Suomen ortodoksikirkko on joissakin asioissa selkeästi ristiriidassa Kreikan ortodoksikirkon kanssa, vaikka niin ei pitäisi olla. Erityisesti tämä ilmenee suhtautumisessa Lammin Panagiaan, joka pitäytyy (mielestäni täysin perustellusti) pääsiäisen kreikkalaiseen ajankohtaan sekä vanhaan kastenäkemykseen yhdessä Athos-vuorelaisten kanssa. Ettei vain Suomen ortodoksikirkko ole erehtynyt joustamaan ja toisaalta olemaan tiukkana väärissä paikoissa?

Erinomaista: Ei ole pelkoa, että perinteessä tiukasti pysyttelevään ortodoksikirkkoon ikinä koskaan milloinkaan tulisi naispappeutta ja sitä kautta inhimilliseen hoiva-ajatteluun ja pseudorakkauteen perustuvia liberaaleja näkemyksiä.

Jos joskus pääsen ortodoksiselle upotuskasteelle, se ei kohdallani ole luterilaisessa kirkossa vauvana saamani valelukasteen halveksimista vaan tässä tilanteessa pikemminkin jotakin tähän suuntaan:

“Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus”. (Matt 3:15)

Kristus käski rakastamaan vihollisia; kuinka paljon enemmän meidän tulee rakastaa toisilla laitumilla laiduntavia Hyvän Paimenen lampaita ja karitsoja (jopa pässejä), joilla saattaa olla hiukan omista näkemyksistä poikkeavia näkemyksiä.

Suomen ortodoksinen kirkko noudattaa äitikirkkonsa, ekumeenisen patriarkaatin,ohjeita ja tulkintoja. Niin kasteasiassa kuin muussakin.

Jeesuksen kaste toki oli jotain aivan muuta kuin yhdenkään kristityn kaste.

Mutta eihän ortodoksisessa kirkkokäsityksessä ole mitään "toisia laitumia"joissa Hyvällä Paimenella olisi lampaita.

Korjaan.

Ortodoksisen kirkkokäsityksen mukaan Ortodoksinen kirkko on " pelastuksen laiva". Kirkon ulkopuolellakin voi tosin pelastua pelastusrenkaan tai ajopuun avulla. Joku sanoi joskus näin.

Tahtoo sanoa sitä, että Jumalan armo on rajaton. Kirkko ei jaa ehdottomia kadotustuomioita muiden uskontojen ja kristillisten yhteisöjen jäsenille

1 tykkäys

Kävithän sinä kai helluntailaistenkin kasteella ollessasi helluntailainen?

Valaisevaa oli myös nähdä, miten nämä eri kirkot suhtautuivat toisiinsa Jerusalemin Pyhän haudan kirkossa, jossa joka kirkolla oli tiukat vuorot ja piti omaansa ainoana oikeana. Yrmeys joka heistä huokui toisiaan kohtaan oli käsin kosketeltavaa.

Ja Jeesuksen rakkaus on toki jotain aivan muuta kuin yhdenkään kristityn rakkaus.

Sitähän minä juuri yritin selittää, että miksi.

Näin se on.

Se oli ja on ainoa tie helluntaiseurakunnan jäsenyyteen. Ortodoksien tiukimman linjan ymmärrän paremmin, koska on visusti haluttu pitäytyä ikivanhoissa perinteissä. Tiukka linja ilmenee myös opillisissa asenteissa, jotka nekin kumpuavat traditiosta. Siitä saattaa saada ylimielisen ja tylyn vaikutelman ja harmituksen tunteen, mutta mainitsemieni asioiden pohjalta sitä on mahdollista myös ymmärtää.

Tämän minä olen nähnyt ortodokseissa ja näen että se on heille vilpittömän tärkeää. Pelkään ainoastaan sitä että ikivanhoista perinteistä tulee joillekin tärkeämpää kuin evankeliumista.

2 tykkäystä

Niin on. Mutta en nyt ihan ymmärrä, miten sillä perusteella yrität vanhurskauttaa kaksi kastetta. Olet menossa toiselle kasteelle, koska kirkko, johon olet liittymässä, ei pidä ensimmäistä kastettasi kristillisenä, ja kuitenkin sanot, ettei se ole ensimmäisen kasteesi halveksimista sillä perusteella, että Jeesuskin synnittömänä Jumalan Poikana meni parannuksen kasteelle. Logiikka ei nyt aivan aukea.

Olisiko logiikka se, että Jeesus oli kasteelle mennessään jo vanhurskas. Jospa tässä yritetään sanoa että vaikka on jo vanhurskas/vanhurskautettu, voi Jeesuksen esimerkkiä noudattaen silti mennä kasteelle.

Se että kristinuskosta tulee nimikristillisyyttä, on varmaankin vaarana kaikissa kirkoissa ja uskonsuunnissa. Siihen Paavalikin viittaa:

“Ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen.” (Room 2:28-29)

Kolmannelle. :wink:

Kerää koko sarja. Kolmas kerta toden sanoo. :grinning_face: Olen hieman kateellinen, mulla on vain kaksi leimaa kortissa. Jostain ehkä löytyisi vielä joku oikeaoppisempi pulju joka tahtoisi vielä tuonkin sarjan jälkeen kastaa.

On kahdenlaisia kasteeseen suhtautuvia kristittyjä. Osa perustaa kristityn statuksensa siihen että on kastettu kerran ja sitten on näitä joiden mielestä on hengellisessä etsinnässä otettava koko paketti. Kun on vakuuttunut, että hänen paikkansa on edetä kristittynä paikkaan jossa ajatellaan hänen tarvitsevan kasteen nimenomaan heidän porukoissaan, silloin mennään eikä jäädä nurisemaan että on jo kastettu. Kummallakin tavalla on perustelunsa.

Raamatussa kiinnittää huomion se, että Paavali ei kasta Johanneksen kasteella kastettuja uudelleen vedellä vaan antaa Pyhän Hengen siihen päälle. Raamatun kohta tuntuisi opettavan että vedellä kastamisessa ei ole niin väliä kuka ja missä se tehdään, mutta Pyhän Hengen voi saada vain tietystä paikasta. Nykyinen tilanne on kaiketi se, että kiistelemme missä puljussa Pyhän Hengen voi saada ja tarvitaanko siihen erityinen rituaali, vai sisältääkö Kolminaisuuden nimeen kastaminen koko paketin. Jotkut sitten haluavat vielä tietyssä paikassa ja tietyssä porukassa tämän tekemistä.

Itse olen kallistumassa siihen että kasteen tärkein subjekti, sekä objekti, on kastettava itse. Hän tarvitsee siihen apua sillä ei itse voi upottaa tai valella itseään, mutta kastettavan pyyntö ja intentio on tärkein. Jos on pyytänyt Johanneksen kastetta, on saanut sen, jos on pyytänyt kristillistä kastetta saa sen, kastajasta ja paikasta riippumatta. Näin useamman kerran kastettujen tulisi kysyä itseltään, mitä he pyysivät aiemmilla kerroilla. Vauvana kastettujen tilanne on toinen, siihen en ota kantaa. Itseäni ei esimerkiksi ole kastettu vauvana missään kirkkokunnassa.

Se on erikoista, että ihmiset niin kovasti tuomitsevat hengellisiä etsijöitä kasteista eri kirkkokuntiin liityttäesä, hengellisiä etsijöitä jotka todella etenevät etsinnöissään ja hengellisessä elämässään.

Kysymys kun ei yleensä todellakaan ole aiemman halveksimisesta vaan sinnikkäästä etsimisestä.

Ehkä sellainen arvostelu pyrkii vain hakemaan tukea oman kirkkokunnan erinomaisuudelle.

Mutta minun kohdallani ei ole kyse hengellisestä etsinnästä vaan itsenikin yllättäneestä johdatuksesta. En julista, että jonkun muun - puhumattakaan että kaikkien - olisi tehtävä kanssani samoja valintoja. Tämä oma tapaukseni on yksilö- ja tilannekohtainen ja sijaintiin perustuva. Enkä ole käännynnäinen siinä mielessä, että vaihtaisin kirkkoa, koska en ole pitkiin aikoihin ollut minkään kirkon jäsen. Eli en ole siirtynyt mistään, mutta olen vihdoin täällä Kreikassa kristittynä löytänyt hengellisen yhteisön, jonka jumalanpalveluselämään mielelläni osallistun, aralla tunnolla ja sydämen hiljaisuudessa.

2 tykkäystä

Oman kokemukseni mukaan moni joka etsii on johdatuksessa.

Athos-vuorikin kuuluu ekumeeniseen patriarkaattiin. Miksi patriarkka ei vaadi athoslaisia tunnustamaan muiden kirkkojen kastetta niin kuin vaatii Suomen kirkkoa? Molemmat ovat autonomisia alueita. Vai olisiko sittenkin niin päin, että patriarkka sallii Suomen kirkon sooloilun tässä asiassa?

Veikkaan tätä. Suomalaiset ortodoksit vain luulevat heidän kantansa olevan yleisortodoksinen koska niin monet suomalaiset ortodoksit haluavat pitää kiinni luterilaisen kasteensa arvosta.

1 tykkäys

No joo, ja olenhan itsekin pyytänyt jopa esirukousta tällä foorumilla näissä johdatuskysymyksissä. Tarkoitin lähinnä sitä, että kyseessä ei ole hengellinen etsintä siinä mielessä, että löytäisin Jumalan, koska hänet olen löytänyt (tai hän on löytänyt minut) jo hamassa lapsuudessani.

Athoksella osa luostareista ei noudata patriarkaatinsa neuvoja.

Emme luule yhden kasteen olevan yleismaailmallinen tapa vaan tiedämme sen olevan yleisin käytäntö halki vuosisatojen.

Sama linkki taas ja taas:

Suomen ortodoksisen kirkon piispainkokouksen paimenkirje jo kastettujen kirkkoon liittämisestä – lue painava teksti täältä - Aamun Koitto

Tai suoraan täältä:

“YKSI HERRA, YKSI USKO, YKSI KASTE” – PAIMENKIRJE JO
KASTETTUJEN KIRKKOON LIITTÄMISESTÄ

Laatijat, allekirjoittajat:

Helsinki–Kuopio–Oulu 15.11.2023

• Leo, Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa
  • Arseni, Kuopion ja Karjalan metropoliitta
  • Elia, Oulun metropoliitta
  • Sergei, Haminan piispa

Turhapa näistä on kiistellä, asiat ovat nyt niin kuin ne ovat. Minusta kuitenkin näyttää siltä, että tässä on tehty perinteestä poikkeavia myönnytyksiä.