Ortodoksinen kirkko ja usko

Ovatko nunnat maallikoita? Itse ajattelin, että oltaisiin menossa pitämään liturgiaa nunnaluostariin.

Näin minä ajattelin, mutta olen ehkä pihalla. Paikalla näkyy olevan paavin lisäksi muutakin papistoa, jotka oletettavasti hoitaisivat normaalisti suitsutuksen.

Nunnat ovat maallikoita, tietysti, eihän naisia oteta papistoon.

1 tykkäys

Mutta eikö heillä kuitenkin ole joku maallikoista poikkeava asema? Ainakin käytännössä tietysti on, mutta eikö ortodokseilla piispa mitenkään valvo luostareita ja eikö luostareilla ole ihan kaanonienkin mukaan erilaisia velvollisuuksia kuin maallikoilla?

Miten niin? Ei heillä ole tavallisuudesta poikkeavaa asemaa eikä tehtäviä. Myös munkit ovat maallikkoja, jos heitä ei ole vihitty mihinkään pappeuden asteisiin

Lisään vielä tähän. Tietysti piispa valvoo luostareita aivan niin kuin seurakuntiakin.

Kyllä nunnat ja munkit ovat maallikoita meilläkin…

2 tykkäystä

Olen ajatellut että tarkasti ottaen näin olisi. Mutta eikö kuitenkin puhuta esimerkiksi “maallikkodominikaaneista” vastakohtana tällaisen järjestön “perinteisemmille” (luostarielämään vihityille) jäsenille?

Dominikaani-isät nyt toki kuuluvatkin papistoon pappisvihkimyksensä perusteella. Tosiaan noita ns kolmansia sääntökuntia on usein nimitetty maallikkodominikaaneiksi yms mutta ei taida olla heidän virallinen nimensä.

Itse olen aina ajatellut, että lupaukset sitovat hengelliseen säätyyn, vaikka papeiksi vihkimättömät munkit ja ketkään nunnat eivät tietenkään papistoon kuulu ja ovat siinä mielessä maallikoita.

Moderointikeskustelusta:

Heti ensimmäinen vastaus hakuuni Googlessa:

– Kirkkomme jäsenet ovat identiteetiltään ensisijaisesti ortodokseja ja vasta sitten suomalaisia. Tämä on myös kirkkojen välisen ekumeenisen kanssakäymisen lähtökohta, Leo linjaa.

1 tykkäys

Tottakai, tämä lienee itsestään selvää kaikille kristityille. Jumalaa on kuuneltava ennen kuin keisaria - tai Suomen eduskuntaa.

Se on selvää, mutta kun timo_k epäili sitä salajuoneksi, että Google on piilottanut tämän artikkelin, siksi kokeilin, löytäisinkö minä sen.

1 tykkäys

Minäkään en muuten löytänyt tuota kyseistä artikkelia googlaamalla. Jossain vaiheessahan käytin jopa tuon sitaatin alkuosaa foorumiallekirjoituksenani.

Katsoin (tai pikemminkin kuuntelin, ei siinä ole mitään näkemistä, kun kirkko on melkein pimeä) torstaina 15.3. Valamon luostarin YouTube-kanavalta IX hetken, ehtoopalveluksen ja pyhän Andreas Kreetalaisen suuren katumuskanonin. Palvelus kestää yhteensä yli kolme tuntia, katumuskanoni on sen keskellä ja alkaa noin tunnin kuluttua alusta.

Suuri katumuskanoni

Suuri katumuskanoni toimitetaan siellä, missä se on mahdollista, suuren paaston ensimmäisen viikon maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina neljässä osassa ja hiukan erilaisena versiona yhteen menoon viidennen paastoviikon torstaina.

1 tykkäys

Kristus nousi kuolleista!

2 tykkäystä

Totisesti nousi! Hyvää pääsiäistä!

Totisesti nousi!

Uspenskissa luettiin evankeliumi (oletettavasti) arabiaksi. Se oli aika hauskaa.

1 tykkäys

Myllypuron kappelissa luettiin evankeliumi vain suomeksi, mikä on hyvä asia, koska evankeliumihan kuunnellaan seisten. Oletko varma, että Uspenskissa kuultu kieli oli arabiaa eikä esim asyyriaa? Seurakunnassamme on huomattava asyyrialainen väemmistö. Assyyrialaiset ovat maanpaossa kotimaastaan Irakista.

Uspenskissa oli Karjalaa, Suomea, Kreikkaa, Ruotsia, oletettavasti Ranskaa, ehkä jotain afrikkalaista kieltä (Geez? Amhara?) ja tosiaan Arabiaa. Arabian lukija on samassa Whatsapp-ryhmässä kuin minä ja vahvisti asian.