Ortodoksisuus ja pelastuminen yksin uskosta

Hae hakukoneella Isä Zakaria Botros. Mielenkiintoinen henkilö. Näin muuten kerran ortodoksipapin luterilaisessa laulumessussa.

Isä Zakaria on tosiaan koptikirkon pappi, joka on erikoistunut muslimien evankeliointiin. Rohkea mies, mutta hänen esiinnostamisensa oli sikäli erikoista, että hän tosiaan on kopti, ei ortodoksi. Kökkö vertaus, mutta vähän sama jos kirjoittaisi helluntailaisista ottaisi esimerkiksi jonkun baptistipastorin.

Miksi ortodoksi kävisi muiden kirkkojen tilaisuuksissa? Nyt on ensimmäinen paastoviikko ja omassa kirkossa joka päivä jumalanpalveluksia. En tiedä yhtäkään uskovaa ortodoksia, joka kävisi muissa kirkoissa kuin omassaan.

Kirjoittaja on tästä poistanut viestin, kun sitä pidettiin sopimattomana.

Tämä on keskustelufoorumi. Julistus on palstalla kielletty. Ei tällaista tekstiä.

5 tykkäystä

Myöskään tällainen teksti toisten kirjoittajien takana vallitsevista vaikutteista ei ole keskustelufoorumille sopivaa.

5 tykkäystä

Minulla on sellainen käsitys, että Isä Zakaria Botros olisi sanonut, että ortodoksisuus on hänen kirkkokuntansa.

Vapaa maa, vapaa valinta käydä missä kirkoissa tykkää. Joskus tosin Pyhä Henki puuttuu siihen missä seurakunnan kokouksissa käymme. Ei parane häntä vastustaa.

Jos nyt puolueettomasti ajattelen asiaa, niin ehkä ketjun otsikon voisin muuttaa kivemmaksi.

Muutin sen juuri.

Jokaisessa kirkkokunnassa voi olla sekä ristin vihollisia että sen ystäviä. Jokaisessa kirkkokunnassa on monenlaisia kristittyjä ja saarnamiehiä. Kaikkia ei voi niputtaa yhteen ja sanoa, että se on yhtä ja samaa.

Luterilaisuus ei ole pelkkä oppi, vaan Martti Luther löysi Jumalan sydämen pelastuksen asiassa. Samoin löysi esim. Fredrik Gabriel Hedberg. On minulla sentyyppinen evankeliumin kokemus, että Hedbergin opetus “heti uskosta” pitää paikkansa. Eli saa heti uskoa synnit anteeksi. Saa heti uskoa olevansa Jumalan lapsi Jeesuksen ristinkuoleman perusteella. Voi olla että luterilaiset korostavat liikaa Jeesuksen ristinkuolemaa, mutta silti se on kaiken keskus. Mieluummin sitä korostaa liikaa kuin jotain muuta korostaa liikaa.

Isä Zakaria Botros siis on ilmeisesti tässä kirkossa ollut pappina, jos oikein ymmärsin. Mitä Suomen ortodoksit tuosta kirkosta ajattelee?

Miksi sulla muuten pääkallonkuva profiilikuvana kun Jeesus on kuoleman voittaja? Eikös tuommoinen pääkallo voi kuvata kuolemankin valtaa?

Pääkallo muistuttaa kuolemasta - siitä, että jokin kaunis päivä joudun Kristuksen peljättävän tuomioistuimen eteen. On vain tämä yksi mahdollisuus kilvoitella, yksi mahdollisuus viedä katumuksensa loppuun ennen sitä. On muistettava kuolevansa, jotta fokus pysyisi sen jälkeisessä ajassa. Niin kuin Athoksen munkki sanoi kirjailija Nikos Kazantzakisille: “Wake up! Wake up before death wakes you up!”

Suhtautuminen on äärimmäisen positiivinen. Enemmän koptien kanssa on yhteistä kuin esim. luterilaisen kirkon kanssa. Erot opissa, käytännöissä ja kirkollisessa elämässä eivät ole suuria. Täyttä yhteyttä orientaaliortodoksien kanssa ei vielä valitettavasti ole.

Termihämmennys. On ortodokseja ja orientaaliortodokseja.

Suomalaiset ortodoksit ovat jälkimmäisiä.

1 tykkäys

Mitä sitten? Eihän ortodoksisuuden ole tarkoituskaan olla yhdenmukainen heterodoksian kanssa, joten ei pitäisi olla yllätys.

Ai. Kas kun minä silti käännyin ortodoksiksi.

2 tykkäystä

Ja näitähän sanotaan joskus myös esikalkedonilaisiksi tai vanhaorientaalisiksi kirkoiksi.
(Tiedoksi @anon35606751 )

1 tykkäys

Patamusta umpiluterilainen körtti, armon kerjäläinen, jopa hedbergiläistenkin kanssa rauhanomaiseen yhteiseloon pyrkivä ja kahden ortodoksin broidi taitaa huomenissa pistäytyä luterilaisessa kotikirkossaan (vt. kirkkoherra on saksalainen) moikkaamassa entistä luokkakaveriaan ortodoksi-isä Harria, joka palvelee naispapin kanssa :wink:

“Ekumeeninen jumalanpalvelus ortodoksisuuden sunnuntaina su 18.2. klo 13. Milla Huttunen, isä Harri, Taru Parviainen, ortodoksinen kuoro. Ikonien siunaaminen. Kirkkokahvit.”

Joh. 17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

Room. 12:16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.

1Kor. 1:10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

Fil. 2:2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset.

Room. 14:1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.

1Kor. 9:19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin.

1Kor. 9:22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.

Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

1Tess. 5:14 Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.

Ap.t. 4:24 Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!

Ps. 117:1. Kiittäkää Herraa, kaikki pakanat, ylistäkää häntä, kaikki kansat.

1Kor. 1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra.

Jne…

3 tykkäystä

13 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Ekumenian teoria ja käytäntö