Ovatko Raamatun alkukertomukset historiaa?

Kyllä tietokin voi muuttua uskoksi. Kun aloin saada tietoa kristillisestä uskosta, ja ymmärsin, että tää kaikki on totta, minussakin heräsi usko. Usko voi tosin syntyä muullakin tavalla, jotenkin suoremmin. Kyllä kai kehitysvammaisenkin täytyy saada tietoa Jeesuksesta, että voi uskoa häneen. Samoin lapsi.

Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala tahtoo.

Jos tässä on älyllistä pohdintaa välissä, niin se oivaltaa sen mitä Jumala haluaa sen oivaltavan tahtonsa mukaan.

Minä olen uskonut aina. Tietokaan ei ole saanut uskoa pois minusta. Mutta kullakin on tiensä.

D

3 tykkäystä

6 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Kehitysvammaisten kaste

Kiinnostaisi tietää, mikä tieto on yrittänyt saada uskoa pois sinusta, siis uhannut uskoasi.

Luen aika paljon. Puhun ihmisten kanssa paljon, työksenikin. Pakotan itseni joskus lukemaan myös sellaista joka eksplisiittisesti julistaa epäuskoa, epäilystä jne. Tällä foorumillakin törmää ajoittain vihjailuihin luterilaisen uskon kelpaavuudesta.

D

1 tykkäys

En äkkiseltään muista kohdanneeni vuosikymmeniin enää sellaista tietoa, joka olisi pystynyt haastamaan uskoani. Äskettäin luin Dawkinsin jumala -kirjan, eikä hänen argumenteissaan ollut mitään vakavasti otettavaa.

Kun on tarpeeksi tietoa, niin uskon perusteista kuin maailmasta yleensäkin, ei tarvitse pelätä kenenkään mielipiteitä eikä alati muuttuvan tieteenkään löytöjä.

2 tykkäystä

En minäkään sellaista tietoa tarkoita joka saisi itseni epäilemään. Sanoin vain että sellaista tietoa olen kohdannut jonka pointti on saada epäilemään Jumalaa.

Dawkinsia en viitsisi edes mainita. Surullinen tapaus.

D

2 tykkäystä

Hei vaan!

Postasin aiemmin “Kristinusko ja tiede opillisesta näkökulmasta” -ketjuun historiallisen blogisarjani kaksi ensimmäistä osaa maailmankaikkeuden ajasta ennen ihmistä sekä ihmisen esihistoriasta Afrikan apinoista jääkauden loppusuorille (huh!). Jännyys oli huipussaan, mutta keskusteluinto laskussaan. Linkkaan silti sarjan neljännen osan tähän ketjuun. Onko korjattavaa tai lisättävää?

Tuossa esitetään aika jänniä ja minun unohtamia tai minulta huomaamatta jääneitä yhtymäkohtia Raamatun ja historian välillä, kuten vaikka tuo Raamatussa ohimennen mainittu mahtikaupunki Uruk tai sumerilaisten lukusymboliikan periytyminen juutalaisuuteen. Blogini nostaa esille myös Genesiksen Kansojen taulun eli selityksen sille, miten eri kansat syntyivät vedenpaisumuksen jälkeen. Enpä muistanut 1. Mooseksen kirjan mainitsevan esimerkiksi kreikkalaisia! Historiallinen katsanto kuitenkin kyseenalaistaa Genesiksen kerrontaa. Tulvanarraatio näyttää yksinertaistavan historiaa raskaalla kädellä. Genesiksen mukaan yksi ja sama mies keksi pronssin ja raudan taonnan vaikka historiassa innovaatioiden välillä on yli 2 000 vuotta.

Tässä myös blogisarjan kolmas osa vuodesta 13 000 - 4000 eKr.

Liittyypä tuokin ketjun aiheeseen, vaikka raamatullinen aika on tuosta vielä kaukana. Seuraavaan blogiini liittyen - mikäli ei mene liian off-topic - joku voisi ehkä ystävällisesti kertoa minulle (jo vihdoin) mistä ihmeestä Raamatun vaikemmassa jakeessa 1. Moos. 6:4 on oikein kyse. Onko tuo kenties kommentti johonkin sumerilaisiin myytteihin? Samaan syssyyn voisitte ystävällisesti vinkata parhaan lähdeteoksen Vanhan testamentin kirjoitusten ajoittamiseen. Minulla on hyllyssä vain vanha ja semihyvä(?) Rudolf Smendin Vanhan testamentin synty.

1 tykkäys