Pääarmonväline?

Paavalin ‘vaikeaselkoisuus’ on luettavissa. Vaikeaselkoisuus vaivasi niitä, jotka muitakin Kirjoituksia vääristelivät,

2.Piet.3:16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

Paavali tähän vastaa 2.Kor.1:13, niinkuin edellisessa kommentissani sen olen laittanut luettavaksi.

Vielä toistan, että Paavali sanoo mistä hän on tiedon saanut, vt. Gal 1:
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

Paavali vahvistaa, ettei hänen julistamansa evankeliumi ole ihmisille ymmärrettävissä, ellei Pyhä Henki sitä avaa. Se pysyy suljettuna, vaikeaselkoisena ja aletaan puhua jopa Paavalin teologiasta.

Olisin jopa huolissani, kun laitat oman tekstisi rinnalle esimerkiksi selkeydestä ja sanot ettet aina ymmärrä Paavalia.

Ei ole mitään mieltä sanoa vaikeasti, ei-suomeksi ja pitää ilmaisujasi selkeinä.

Paavali oli esimerkki kielenkäytöstä jota itse pidän hankalana ymmärtää henkilökohtaisesti joissakin paikoin. Ei mikään Paavalin teologian summa. Sinä surutta vetelet johtopäätöksiä että olen mollaamassa Paavalia ja vääristelen kirjoituksia ja arvioimassa kristillisyyttäni sillä perusteella.

“Vain hellari voi ymmärtää Raamattua” -asenteesi on huomioitu.

D

3 tykkäystä

Minua ei niinkään hämää se, että helluntailaiset eivät jaa jakamattoman kirkon käsityksiä, vaan se, ettei teidän käsityksenne ole millään tavoin Raamatulla perusteltavissa, eivät nouse Raamatusta. Mm. teidän käsityksenne kasteesta, Herran ehtoollisesta ja Pyhästä Hengestä ovat täysin Raamatulle vieraita. Näistä jälkimmäisen suhteen näyttää jopa pahasti sille, että te kiellätte Pyhän Hengen persoonaluonteen ja lähestytte tässä suhteessa Jehovan Todistajia. Pyhä Henki tuntuu olevan teille jokin kokouksissanne irrallaan sanasta liikkuva voimavaikutus, ei niinkään persoona jolla olisi jotain sanottavaa, sillä niin irrallaan Raamatun sanasta ovat nuo hengen* manifestaatiot kokouksissanne, joita te kutsutte Pyhän Hengen toiminnaksi. Jumalan sanalla ne eivät ole perusteltavissa!

*Huomaa pieni alkukirjain!

2 tykkäystä

Noh noh, ei nyt näin. Kyllä helluntailaisuus perustaa kaiken paremmin kuin hyvin Raamatulle. Se että käsityseroja on verrattuna vaikka luterilaisiin on sitten toinen juttu enkä siihen mene.

Jumalan Henki vaikuttaa monella tavalla ja monenlaisten asioiden kautta. Kaikkea, mitä maailmalla sanotaan Pyhän Hengen voimavaikutuksiksi ei ole ehkä sitä, vaan sielullisuutta, mutta kyllä Pyhän Hengen läsnäolo saa aikaan myös monenlaisia asoita ja voimavaikutuksia Raamatunkin mukaan. Lue vaikka Vanhaa testamenttia jos et muuten usko Jumalan voimallisuuteen.

1 tykkäys

Minä puhun kokemuksesta en teoretisoi! Olen itse ollut silminäkijänä näissä manifestaatioissa, joita on väitetty Pyhän Hengen toiminnoiksi, mutta ne ovat olleet ihmisen sielullisuuden hypnoottisia ilmentymiä, joita ei voi ankkuroida Raamatun sanaan. Joskus jopa itsetarkoituksellisia huijauksia! Kerrankin yksi heidän demagogeistaan kertoi ihan pokkana ajaneensa 600 mallin Fiatilla, jossa ei ollut lainkaan moottoria Tampereelta Kouvolaan.

2 tykkäystä

5 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Helluntailaisuuden arviointia Suomessa ja maailmalla

Kommenttisi johdosta muistui mieleen viime talven tuomasmessun saarnanpitäjän selitys testamentin luonteesta. En osaa kirjoittaa sitä siten kuin hän se hienosti selitti. Pointti oli kuitenkin testamentin luonteessa. Jumalan yksipuolinen jo annettu lahja. Sitä saarnaa ei ehkä ole tallennettu minnekkään. Mutta jostain se testamenttiasia hänen luennoistaan saattaisi löytyä jos etsii.

Laitan nyt linkin tähän, jos jotakuta kiinnostaa Ollin nettiluennot:

2 tykkäystä