Paasto kristillisessä elämässä

Septuagesima-sunnuntaihin on enää muutama päivä. On siis aika ryhtyä vähin erin valmistautumaan paastoon. Siksi suomensin tuohon vähän alemmaksi orléansilaisen abbé O’Mahonyn pienen meditaation aiheesta. Huomattakoon, että tässä paastohommassa on otettava huomioon pieni kielellinen epätarkkuus, josta suomi (yhdessä muutaman muunkin kielen kanssa) kärsii ja joka saattaa olla omiaan herättämään hämmennystä. Liturgisen paastonajan ja varsinaisen paaston välillä näet on tietty, ei välttämättä niin vähäinenkään ero, josta on mielestäni syytä olla tietoinen. Siteeraan itseäni vanhalta kunnon U&E -foorumilta reilun kahden vuoden takaa:

A propos. Suomen kieli ei valitettavasti tee selvää eroa mitä tulee paastoon yleiskäsitteenä ja erityiseen paastonaikaan tuhkakeskiviikon ja pääsiäisen välillä. Englannissahan edellinen on fast ja jälkimmäinen lent (tai lenten season). Ranskassa tilanne on vieläkin informatiivisempi, sillä paasto on jeûne (verbinä jeûner) ja liturginen paastonaika carême. Carême on tietenkin vulgarisoitunut muoto latinan sanasta quadragesima, mikä viittaa neljäänkymmeneen päivään. Ja carême-aikaa voi minun mielestäni aivan hyvin viettää muutenkin kuin sanan varsinaisessa merkityksessä paastoamalla. (Minä tosin pyrin noudattamaan prekonsiliaarista käytäntöä tässäkin, mutta ymmärrän erittäin hyvin myös niitä, jotka katuvat toisilla tavoin. Legalismi on /c:stä!) Varsinaisia velvoittavia paastopäiviähän meillä on nykyään vain kaksi koko kirkkovuodessa eli tuhkakeskiviikko ja pitkäperjantai. Minusta näin on hyvä.

Abbé O’Mahonyn paastoaiheisissa fundeerauksissa olen kääntänyt carêmen ylläkuvatulla tavalla ”paastonajaksi”, kun taas jêune kääntyy ”ruokapaastoksi”. Tämän semanttisen selvennyksen jälkeen voimmekin mennä itse asiaan:

Toisinaan kuulee sanottavan, että ”paastonaika (le carême) on kristittyjen ramadan”…

Kieltämättä joitakin yhtäläisyyksiä onkin. Yhden kuukauden aikana muslimeille yhtäällä ja neljänkymmenen päivän aikana kristityille toisaalla kolme asiaa saa erityisen merkityksen: ruokapaasto (le jêune), rukous ja almujen antaminen (tai siihen verrattava karitatiivinen toiminta). Nykyisessä kulutusyhteiskunnassamme paasto herättää ihmetystä, ehkä jopa urheilusuorituksiin verrattavaa ihailua, ja näistä syistä suuri yleisö ajattelee paastonajasta puhuttaessa juuri ruokapaastoa. Mutta Katolisen kirkon katekismuksessa juuri ruokapaasto ei ole mitenkään opetuksen keskiössä paastonajasta puhuttaessa. Katekismus esittää paastonajan kristitylle mahdollisuutena elää Kristuksen kanssa neljäkymmentä päivää autiomaassa. Toki noiden päivien aikana oli ruokapaastollakin sijansa, mutta se ei kuitenkaan ollut tärkein asia. Sitä tärkeämpää oli Kristuksen luja luottamus Isään kaikkien kiusausten ja koettelemusten keskellä.

Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta muistamme, kuinka Adam sortui kiusaukseen. Ja Adam sai elää ympäristössä, joka on autiomaan täydellinen vastakohta, nimittäin Paratiisissa, jonka Jumala oli kylvänyt täyteen kaikenlaisia kasveja ja missä ihmisellä oli yltäkylläisesti kaikkea sitä mitä hän elääkseen tarvitsi. Uusi Adam, Kristus, ei sortunut kiusauksiin.

Ihmisen synnin tähden me jouduimme Paratiisista erämaahan. Erämaassa myös israelilaiset joutuivat vaeltamaan neljäkymmentä vuotta kohti Luvattua maata, kuten Toisesta Mooseksen kirjasta voimme lukea. Nuo vuodet olivat kiusausten ja koettelemusten aikaa kansalle, joka kaipasi Egyptin lihapatoja. Psalmi 95 kertoo meille, että itselleen Jumalallekin se oli koettelemusten aikaa, koska kansa, jonka kanssa Hän oli solminut liiton, teki lakkaamatta syntiä. Paastonaika olkoon siis meille tilaisuus jälleen kerran ymmärtää, kuinka pahoin synti on etäännyttänyt meitä Jumalasta ja että Hän pysyy uskollisena liitolleen ja lupauksilleen silkkaa armeliaisuuttaan. Paastonaika olkoon meille tilaisuus valita Jumala ja kääntää selkämme pahalle. Mooseksen onnistui kääntää kansa pois kiusauksistaan, välittää sille Jumalan antama Laki ja johtaa se Luvatun maan porteille. Jeesus, ”[Mooseksen] kaltainen profeetta”, antaa meille voiman ja Hengen, jonka avulla voimme voittaa kiusauksemme ja koettelemuksemme, Hän kirjoittaa sydämiimme evankeliumin lain ja johtaa meidät Jumalan Valtakuntaan.

Ruokapaasto auttaa meitä vapautumaan siitä, mikä vetää meitä kohti syntiä ja estää rakkauden toimintaa meissä. Rukouksessa käännymme Jumalan puoleen anoen häneltä armoa pysyä uskollisina ja kiusauksissa kestävinä. Almut ja muut rakkauden teot lähentävät meitä veljiimme konkreettisella ja käsin kosketeltavalla tavalla.

4 tykkäystä

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Tästä vähän huvitusta paastokilvoitteluun:

1 tykkäys

Paastokilvoittelussa luovutaan huvituksista.

2 tykkäystä

Olisiko väärin, jos jêune käännettäisiin sanalla “paastoaminen”?

Ei hassumpi idea! Ei se väärin missään nimessä olisi. “Ruokapaasto” ehkä ilmaisee asian vielä täsmällisemmin.

Mutta jos huvittuminen on tahatonta, voi saada dispensaatiota.

Samaa huomatin. Täällä ei ole kirjoitusta ruumiillisella itsekurista tai ruumiillisilla harjoitus, joista bl.a. lut. tunnustuksessa seisoo:

meikäläiset opettavat, että jokaisen kristityn tulee ruumiillisella itsekurilla tai ruumiillisilla harjoituksilla ja töillä harjoittaa itseään ja pitää itsensä niin kurissa, ettei yltäkylläisyys ja joutilaisuus pääse kiihottamaan mihinkään syntiin. Tämä ei saa kuitenkaan tapahtua siinä tarkoituksessa, että me näillä harjoituksilla ansaitsisimme anteeksiantamuksen tai sovittaisimme syntimme. Tätä ruumiillista itsekuria on harjoitettava alinomaan, ei ainoastaan harvoina määrättyinä (Luuk. 21:34) päivinä, niin kuin Kristus sanoo: “Pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys”; ja: “Tätä riivaajien lajia ei saa lähtemään ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla.” (Mark. 9:29) Samoin Paavali (1 Kor. 9:27) sanoo: “Minä kuritan ruumistani ja alistan sen kuuliaisuuteen.” Tässä hän selvästi osoittaa, ettei hän kurita ruumistaan ansaitakseen tällaisella kurituksella syntien anteeksiantamuksen, vaan sitä varten, että hän saattaisi ruumiinsa kuuliaiseksi ja vastaanottavaiseksi hengelliselle elämälle ja kykeneväksi suorittamaan kutsumukseensa kuuluvat tehtävät. Captcha

1 tykkäys

Ngh. Septuagesima ja pappien paasto. Kai se on sitten aloitettava. Mitenkäs se olikaan, yksi ateria päivässä ja kaksi välipalaa… :confused:

1 tykkäys

Onnea matkaan!

Jos yleensä syö useamman kuin yhden täyden aterian päivässä, niin tuosta on hyvä alkaa. Jos ei normaalistikaan syö lounaan lisäksi muita lämpimiä aterioita päivässä (kuten minun kohdallani on laita), täytyy paastoa tuunata sitten jotenkin muuten.

Toisaalta varsinainen paastonaikahan ei meillä ennen tuhkakeskiviikkoa alakaan.

Septuagesima (sen paremmin kuin sexa- tai quinquagesimakaan) ei novus ordossa tietääkseni enää näy mitenkään (Vai onko sinulla tai @Max:illa tai jolla kulla parempaa tietoa tästä?). Vanhan kaavaan mukaan liturgisen värin olisi pitänyt vaihtua violettiin jo eilen.

Joo, nämä pyhät ovat kadonneet kirkkovuodesta ja korvautuneet kirkkovuoden tavallisella ajalla.

1 tykkäys

Katolisessa kirkossa toki, mutta meillä traditiosta kiinni pitävillä luterilaisilla näin ei ole. Epifaninen aika ja esipaasto erotetaan. Tosin vihreää käytetään esipaaston aikana.

Minusta ero on tärkeä. Loppiaisaika katsoo jouluun, esipaasto pääsiäiseen. Kirkkovuosi rakentuu näiden kahden tähtäyspisteen kautta. Ortodokseilla on hienosti paastoon valmistautumista, kun lännessä paastoon on valmistauduttu kiihdyttämällä hillittömyyttä. Siis kansanperinteessä, jossa laskiaisena mässätään ja rellutellaan varastoon. Pidetäänkö muuten katolisessa kirkossa enää sovituksia laskiaisen hillittömyydestä?

Joka tapauksessa, joulu on epifaaninen tapahtuma, johon valmistaudutaan ja jota jälkivietetään epifanisten tapahtumien muistamisella. Pääsiäissalaisuus ja sen seuraukset leimaavat muuta kirkkovuotta. En oikein ymmärrä, mikä on tuo tavallinen aika.

En minäkään suoraan sanoen ymmärrä, mikä on “kirkkovuoden tavallinen aika”. Vanha systeemi oli monin tavoin selkeämpi: oli joulusykli (inkarnaation salaisuus) ja oli pääsiäissykli (lunastuksen salaisuus) ja sitten oli näiden syklien väliin osuvia kirkkovuoden jaksoja, mutta nekin määrittyivät nykyistä selvemmin joko joulun tai pääsiäisen mukaan.

Minun oli tarkoitus jo viime sunnuntaiksi pistää Kirkkovuosi-ketjuun septuagesimasta ja sen merkityksestä kirkkovuoden kierrossa vähän laajempi juttu, mutta kun tauti vei voimat, niin ei sitten tullut laitettua. Mutta vielähän tässä tietysti ehtii.

1 tykkäys

Niin, meillä on periaatteessa se vanha järjestys, jossa kaikki sunnuntait määräytyvät joko joulusta tai pääsiäisestä käsin. Ja se on hyvä ja aina syvemmin rakas asia, kun sitä vuosivuodelta oppii suuremmin ymmärtämään. Pääsiäisen ilosanoma on vielä siellä tuomiosunnuntaissa, jolloin ylösnousstu ja taivaaseenastunut Herra tulee takaisin. Kaksi ihmettä, Jumala syntyy keskellemme ja ilmoittaa itsenä, ja kärsii, kuolee ja ylösnousee edestämme. Näihin kääntäkäämme katseemme aina ja kun Herra on alttarilla leivässä ja viinissä - oo ihmettä. God was man in Palestine and lives to-day in Bread and Wine!

Jos syö vain yhden täyden aterian päivässä, ja minä kuulun niihin myös, jos olen omillani, silti malli yksi täysi ateria ja kaksi pientä voi olla ihan validi kilvoittelu. Koska niitä pikkusuolaisia ja naposteluja tulee helposti. Jo se, että syö vain aamulla, sitten pääaterian ja illalla pientä käy ihan paastosta. Iltapäiväkahvin paakkelsin poisjättäminen on hyvän kilvoituksen aloittamista.

2 tykkäystä

Onko Suomen (lut) kirkon papeilla virallinen paasto jo nyt? Muistelen että netetissä oli lut tai ang paasto-ohjeet suomeksi. Onko lut kirkolla omat ohjeet Suomessa? Itse pitä tätä ohjeistus jännittävänä: http://www.episcopalnet.org/TRACTS/fasting.html

Juuri jotain tuommoista “paaston tuunaamisella” tarkoitin.

Ei ole. Paasto-ohjeita annetaan yleensä jo kauan ennen paastoa. Minun tietääkseni luterilaiset eivät yleensä paastoa millään tavalla, vaikka heidänkin kirkkovuodessaan on paaston aika tuhkakeskiviikosta pääsiäislauntaihin. Tuhkakeskiviikko on tänä vuonna 1.3. ja pääsiäislauantai 15. 4.

On sielläkin niitä vähän teologisemmin harrastuneita, jotka perinnettä yrittävät elvytellä.

Koko sen ajan, kun itse olen luterilaisessa kirkossa aktiinen ollut, olen tuntenut ihmisiä, jotka ovat paastonneet, ennen pääsiäistä tai muussa tilanteessa.

90-luvun alussa olen ollut paikallisseurakunnan nuorten/opiskelijoiden leirillä ennen pääsiäistä, missä kaikki paastosivat. Ennen tätä paastonaikaa meille pappi opetti paastosta ja sen merkityksestä.

Kukaan oikeassa elämässä tuntemani ortodoksi ei paastoa, mutta en minä silti väitä, ettei sitä ortodoksisessa kirkossa yleensä tehdä.

8 tykkäystä