Peukuttamisesta

Yksi merkki siitä, että olen hieman ulkona nykyisestä keskustelukulttuurista netissä on nämä ns. tykkäykset. Ei niitä muistaakseni ollut 80-luvun lopulla, ei 90-luvulla eikä 00-luvun alkupuolella. Kun niitä sitten alkoi rytinällä tulla, en niitä käyttänyt enkä ole tähänkään mennessä käyttänyt millään foorumilla, uutissaitilla jne., vaikka muuten ahkera surffailija olenkin.

Nyt kun pitkän tauon jälkeen olen foorumille kirjautunut - siis tälle foorumille, mikä varmaan on kuluneen vuorokauden aikana tullut selväksi :smirk: - huomaan, että peukutuksilla on vissi rooli täälläkin. En aivan tuon tavan pointtia ymmärrä, mutta onko se olennainen osa modernia someilua ja sen käyttämättömyys itse asiassa epäkohteliasta? En ole facebookissa, instgrammissa enkä missään muussakaan somessa muuta kuin korkeintaan kärpäsenä katossa.

Jos avaat Käyttäjät-sivun, niin siellä on tilastot kunkin antamista ja saamista peukutuksista. Niillä voi voittaa erilaisia ansiomerkkejä (katso Ansiomerkit-sivua), joten niitä annetaan ahkerasti. Joillakin on kova kilpailu siitä, kuka saa eniten peukutuksia. Päätarkoitus lienee ilmaista myönteinen kanta jonkun viestiin.

Kun viime viikolla olin avaamatta foorumia kuusi päivää maanantaista lauantaihin, sain lauantai-iltana sähköpostiin viestin, jossa oli muutamia yksittäisiä viestejä eri ketjuista ja tilastoja, joissa sanottiin, että sinä aikana on saatu (ja siis annettu) 104 peukutusta, kun oli lähetetty 237 viestiä.

Jos avaat Käyttäjät-sivun, niin siellä on tilastot kunkin antamista ja saamista peukutuksista. Niillä voi voittaa erilaisia ansiomerkkejä (katso Ansiomerkit-sivua), joten niitä annetaan ahkerasti. Joillakin on kova kilpailu siitä, kuka saa eniten peukutuksia.

Tämän huomasin, sitä ihmettelin ja siksi aiheesta kysyinkin.

Peukulla voi ilmaista olevansa kirjoittajan kanssa samaa mieltä tai tykkäävänsä viestistä (tai sen osasta.) On peukkusysteemissä ainakin se hyvä puoli, ettei sen hyvän tekstin perään tule lukuisia viestejä, joiden ainoana sisältönä on vain: “Olen samaa mieltä.”, “Hyvin sanottu!” jne.

9 tykkäystä

Peukuttaminen on osa vertaisarviointia. Käyttäjät peukuttavat hyviä viestejä ja liputtavat huonoja.

Peukku ei ole minusta samaa mieltä olemisen merkki, vaan kiitos hyvästä viestistä.

5 tykkäystä

Hui en ollut huomannut noita tilastoja ollenkaan. Ja niistä näkyy ihan liian selvästi se, miten paljon olen täällä käynyt ja ketjuja lukenut. Pitäisi pitää ihan kunnon nettipaasto.

Tällä palstalla en tuota kilpailua ole havainnut, edellisellä oli, ja erityisesti jotkut halusivat olla kärjessä kirjoitettujen viestien määrässä.

Voi myös peukuttaa merkityksessä “Olen täysin eri mieltä kanssasi, mutta puolustan oikeuttasi ilmaista mielipiteesi.” :sunglasses:

4 tykkäystä

’Ihailen rohkeuttasi ilmaista mielipiteesi asiasta, josta et selvästikään ymmärrä mitään.’

7 tykkäystä

Minä olen useinkin pitkien kirkollisten paastojen aikana ja muulloinkin avannut foorumin vain sunnuntaisin. Tällä viikolla olen kyllä ollut aktiivinen, mutta seitsemän viikon suuri paasto ja suuri viikko ovat kohta alkamassa.

Facebookin käytöstä olen kuullut, että siellä voi ihmisillä olla satojakin ‘kavereita’ ja olen yhdistänyt sen mielessäni osittain tuohon peukutukseen. Jos noin on, siinä on mielestäni jotain surullista. Itse en siis facessa ole enkä siitä niin perusteellisesti tiedä.

Joka tapauksessa minulla on selkeää arkuutta peukutella ihmisten juttuja - arkuutta ja kokemattomuutta. Mutta jos se on osa hauskuutta, niin mikä ettei.

En toki halua tästä(kään) foorumista sellaista yhteisöä, joka korvaa oikeat livekohtaamiset kuten esim. seurakunnan tilaisuudet ja parit vertaistukiryhmät, joissa tulee käytyä.

@Leijona
Tykkää-toiminnon käyttäminen riittää. Tällaiset ovat täysin turhia viestejä.

1 tykkäys

Se oli piristävä käänne tämän perään: