Pitäisikö luterilaisesta kirkosta erota?

Meidän välille ei näytä syntyvän ymmärrystä ja hengen yhteyttä. Annetaan olla.

En kannata.

1 tykkäys

Et voi hyväksyä syntisiä ihmisiä?

En ole sellaista koskaan sanonut.

1 tykkäys

:astonished:

Olen kyllä saanut @Yxinkertanen kirjoituksista ihan toisenlaisen kuvan.

1 tykkäys

21 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Ilmestyskirja: Babylonin portto

8 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Teologian opiskelijoiden homokysely

Anskutin väitti, että asia ei suoraan liity kirkon tilanteeseen. Mielestäni hän oli väärässä, koska teologian opiskelijat on juuri se joukko, josta evlut kirkon uudet papit tulevat ja josta näin ollen myös kirkon uuden papiston näkemykset tulevat. Tätä seikkaa ei muuta se, että kaikista teologian ylioppilaista ei tule pappeja. Ja tämän kysymyksen käsittely on aivan linjassa ketjun avausviestin kanssa.

Ja ne jotka eivät pappeuteen päädy, päätynevät ehkä mm. monenmoisiin asiantuntijatehtäviin.

Kun meitä ei tuo petriininen ja mariaaninen aspekti niin kovasti vedä puoleensa, pitää varmaan @anon31067578 kanssa kertoa täällä meidän luterilaisten kristillisestä aspektista. Mehän tuomme esiin ristiinnaulittua Kristusta, ja häntä me ainoastaan seuraamme.
Niin toimi aikoinaan myös Paavali, ja sai sen vuoksi paljon kärsiä.
1 Kor 2:2 En halunnut tietää teidän luonanne mistään muusta kuin Jeesuksesta Kristuksesta, en muusta kuin ristiinnaulitusta Kristuksesta.

3 tykkäystä

Missään tapauksessa luterilaisesta uskosta ei kannata luopua, jos selvä pelastustie on rakas.

Tässä palstalta Seurakuntalainen.fi syvällinen arvio paavin saarnoista:

Huolimatta em. kauniista sanoista paavin puheet osoittivat, ettei katolisen kirkon vanhurskauttamisopissa ole tapahtunut mitään todellista muutosta. Marraskuun ensimmäisenä päivänä stadionilla pitämässään saarnassa hän totesi, että pyhyys ilmenee ”kasteen vaatimusten todeksi elämisenä” ja koostuu ”Jumalan ja lähimmäisen rakastamisesta”. Koko saarna oli sinänsä hieno vetoomus kristilliseen elämään. Mutta kaikki oli lakia. Jeesus oli esikuva, mutta ei sijainen. Jeesuksen seuraamisen tiellä pyhät ”saavat varmasti Jumalalta ansaitsemansa palkkion”. Saarna päättyi näin: ”Taivaalliselle äidillemme, pyhien kuningattarelle, uskomme pyyntömme ja vuoropuhelun, joka pyrkii kaikkien kristittyjen täyteen yhteyteen, jotta olisimme siunattuja ponnistuksissamme ja saavuttaisimme pyhyyden ykseydessä.”

Niin kauan kuin pyhyys on hankittava itse, vaikka Jumalan avustuksella, ollaan kaukana yksimielisyydestä vanhurskauttamisopissa. Eikä asiaa auta se, että rukoukset osoitetaan Marialle.

4 tykkäystä

Ilmeisesti lainatun (Sivuston maininta ei ole lähde. Sivustolla on ties miten paljon tavaraa.) perusteella nyt on vaihteeksi oikein hakemalla haettu niitä eroavaisuuksia. Ihan hyvin nuo suopealla tulkinnalla menisivät jopa tunnariseulasta läpi, mariologiaa lukuunottamatta, jos ei nyt erikseen kehitettämällä kehitetä eroja.

1 tykkäys

Monille protestentanteille Kristus on puhtaasti idea. Siksi kaikki puhe Kristuksen seuraamisesta, vaikka se onkin vanhaa kristillistä puhetta, muuttuu heidän ajattelussaan lakihenkisyydeksi.

2 tykkäystä

Eihän tässä ole mitään ongelmaa. Tässä toistetaan vain toisin sanoin apostoli Paavalin sanaa: “Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.” (Hepr. 12)

2 tykkäystä

Ei luterilainen usko perustu tuollaiseen yksittäisten raamatunjakeiden heittelyyn, vaan on katsottava kokonaisuutta. :sunglasses:

2 tykkäystä

Missä tällaisia protestantteja mahtanee olla, joille Kristus on pelkkä idea?

Kun hiukan muistelen tämän foorumin keskusteluja, on kovasti sieltä kristikunnan vanhemmalta reunalta puhuttu siitä, että mitään yhteyttä Kristukseen ei tarvita. En rupea osoittelemaan, koska ei tässä ole sotaa ketään henkilöä vastaan.

Kristuksen seuraaminen on erittäin tärkeä asia. Miten vakavasti asia on ymmärretty, jos samaan aikaan puhutaankin Marian seuraamisesta?

Erimielisyys kohdistuu metodiin, eikä itse asiaan.
Me luterilaiset katsomme, että Kristuksen seuraaminen saa alkunsa uskosta eikä päinvastoin. Kärryt seuraavat hevosta, eivätkä hevoset kärryjä.-

Siksi Paavali sanoo:
Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle “suloiseksi tuoksuksi”

Me haluamme seurata Kristusta siksi, että hän on rakastanut ja antanut anteeksi syntimme. Tämä synnyttää rakkautta ja saa meidät seuraamaan hänen askeleitaan.

Ero vanhurskauttamisopissa loistaa yhtä selvästi kuin se kuuluisa tahra Junttilan tuvan seinässä. Ei sitä hakemalla tarvitse hakea. Lakisaarnaahan tuolla Ruotsissa saarnattiin.

Esitit niin vakavan syytöksen, että kyllä sinun täytyy ryhtyä “osoittelemaan”. Ellet pysty osoittamaan jonkun todella sanoneen, että “mitään yhteyttä Kristukseen ei tarvita”, niin pidän sinua valehtelijana.

1 tykkäys

Sanot pitäväsi valehtelijana? Haitanneeko tuo, kun se on joka tapauksessa minulle protestanttina luonnostaan kuuluva osani?

Joo, tarkalleen sanottuna: “ei mitään elämää yhdessä Kristuksen kanssa”…, on tullut täällä vakuuttavasti esiin. Olen koettanut tuoda esiin toista kantaa… ilman menestystä.

Ortodoksinen kirkko on sitä vanhinta reunaa, mutta se on erittäin Kristus-keskeinen.

1 tykkäys