En käsitä tuolla tavoin, vaan itseäni toistaen siten kuin sinulle jo aiemmin kirjoitin, eli Jumala on valinnut ne, jotka pelastuvat. Eihän hän suinkaan ole valinnut niitä, jotka eivät pelastu, vaikka hän onkin heitä kohtaan ollut armollinen ja koettanut pelastaa heidät. Ja kun sinulla nyt on näköjään käytettävissä kaikki mahdollinen lähdemateriaali niin lue Franz Pieperin Dogmatiikasta sivulta 568 juuri tästä asiasta kohdasta “Iankaikkisen valitsemuksen kohde.”
Jumala on suorittanut valintansa Kristuksessa jo ennen maailman perustamista, kuten mm. Efesolaiskirjeessä suoraan sanotaan ja jota koko uuden Testamentin sisältö implisiittisesti tukee. Meidän persoonamme siirretään uudestisyntymisessä Aadamista Kristukseen ja niin me emme enää elä Aadamissa (lihassa), vaan Hengessä (Kristuksessa) ja teemme mitä teemmekin nyt Kristuksessa, josta Room. 8. luku on vaikuttava dokumentti!
Paavalin sanoin vielä lyhyt selvennys edellä sanomastani ja asian toisto:
Gal 2:19-20: "Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Kun Jumala tarjoaa pelastustaan sanassa ja sakramenteissa, niin näissä armonvälineissä on läsnä Pyhä Henki joka synnyttämänsä uskon kautta tarjoaa pelastusta aivan kaikille Kristuksessa tekemättä eroa ihmisten välillä.
Pelastus ei perustu siihen mitä me teemme, ei siis lain tekoihin, eikä siihen, mitä me itsessämme olemme, vaan Jumala on päättänyt pelastaa meidät Kristuksessa. Koska kaikki tahdossamme on pahaa ja kaikki älyssämme on harhaa, ei meitä voida pelastaa minkään itsessämme olevan perusteella, vaan meidät pelastetaan Kristuksessa. Uusi Testamentti on pullollaan tätä teemaa, se toistaa toistamistaan ilmaisua ”Kristuksessa.”
Miksi Jumala muutoin olisi lähettänyt Poikansa syntiemme sovitukseksi, jos me itsessämme kykenisimme pelastamaan itsemme tai me pelastuisimme jonkin sellaisen välityksellä mitä me itsessämme olemme.
Siihen kysymykseen, miksi Jumala ei vaikuta uskoa niin voimallisesti, että kaikki pelastuisivat ei voida vastata, mutta se voidaan sanoa, että kadotuksen syy sinne joutuvissa on aina heissä itsessään.
- Kor. 4: 3-4. Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.