Predestinaatio

Ymmärsitkö mistä siinä puhuttiin? Siinä oli kohtia jotka olivat suoraan omia väitteitäsi kohtaan. Ilmeisesti et huomannut niitä, sillä niistä on todellakin apua luterilaisen predestinaatiokäsityksen avaamisessa.

En tiedä onko Blockilla yhteyksiä Pohjolaan enkä tiedä onko se relevanttia tämän asian kannalta.

D

Esimerkiksi tämä kohta on juuri sitä vastaan mitä olet toistanut täällä.

D

Tuollaista en ole huomannut kirjoituksissani. Enkä muutenkaan innostu calvinismista.

Niin mitä et huomannut? Missä tuossa innostutaan kalvinismista?

D

Voit ihan suomeksi sanoa mitä nyt tarkoitat. Niin päästään eteenpäin.

Uskoon tullessani sain kyvyn olla piittaamatta provoilustasi ja trollaamisistasi.

D

Laitoin ihan suoran sitaatin siitä miten jonkun valitseminen ei tarkoita jonkun ei valitsemista. Ja olen tästä puhunut aiemminkin Phillip Caryn teoksen yhteydessä. Jos et ymmärrä englantia niin sano suoraan.

D

Kannattaa komminikoida suomeksi, se on helpompaa. Tuosta olen samaa mieltä luterilaisuudessa on positiivinen predestinaatio. Väitteesi on kumottu.

Mikä väitteeni on kumottu?

D

Hups piti kirjoittaa;Tuosta olen samaa mieltä luterilaisuudessa on positiivinen predestinaatio.

Ihan vilpittömästi kysyin. Miksi hyökkäät ja haluat riidellä, kum voisit vain vastata rehellisesti. :frowning:

2 tykkäystä

Sidotusta ratkaisuvallasta Ilmari Karimiehen luento, muutama päivä sitten Sti:ssä

Tässä asiakirjassa kuvataan hyvin luterilainen predestinaatio oppi Markku Särelän suomentamana ( pdf muodossa) . Luterilainen predestinaatio oppi löytyy alkaen sivulta 35-
http://www.luterilainen.com/fi/component/content/article?id=795:raamattu-opettaa-brief-statement-1932

Missouri synodi jakaantui itsrkin predestinastiokähinöiden seurauksena. Tässä aiheesta laajemminkin ja koko predistinaatiovääntö synodissa.

D

Tuossa ei sinänsä ollut mitään uutta. Luterilaisen predestinaation kannattajia syytettiin kalvinismista, joka on tyypillistä niiden kohdalla jotka eivät hyväksy luterilaista predestinaatiota.

Aika äkkiä lukaisit nuo sadat sivut. Kysehän oli intuitu fidei -kiistasta, jonka lopputulos tuo Särelän käännöskin on. Ja luterilaisittain molemmat/kaikki ovat vähän hakoteillä.

D

Tässä myös @Leijona lle tilattavaksi lisää lukemista tuosta kiistasta, jos maistuu?

https://www.adlibris.com/fi/kirja/conversion-and-election-a-plea-for-a-united-lutheranism-in-america-9780615880433

Helpommin pääsisit kuitenkin jyvälle luterilaisesta käsityksestä kun lukisit asian Tunnustuskirjoista!

Opetettiinko STLK:ssa predestinaatiosta tuon Markku Särelän kääntämän tekstin mukaan. Olithan itse Särelän porukoissa mukana.

Ei opetetettu predestinaatiosta lainkaan!

1 tykkäys

Ei siitä kovin usein opeteta kirkossakaan. Särelän käännös teksti on hyvä, luterilaista noin se pitää justiin opettaa.