Mukavaa, että myös @ Isidorus on ehtinyt mukaan kommentoimaan.
@timo_k muistaakseni eilen katsoi, että pyhiä on huudettu avuksi jo apostolien aikana.
Ongelma on vain siinä, että apostolien opetuksessa en ole löytänyt tällaista ohjetta. Sitten mainitaan nimi p. Krysostomus. Niin merkittävä kuin Krysostomus koko kirkolle onkaan ollut, ei hän ollut apostoli.
Asiaa pitäisi myös tarkastella kristinopin kokonaisuutta vasten. Meille ei ole annettu muuta välittäjää kuin Jeesus Kristus. Me emme tarvitse muuta, koska me saamme vapaasti kääntyä Isän puoleen ja sanoa: “Rakas Isä”.
Kaikki muu hämärtää Kristusta uskovien sydämessä.
Minusta @Mauriina sanoikin viisaasti, että tämä juttu on peräisin kansanhurskaudesta.
Oletettavasti hän pitää asiaa myönteisenä, luterilainen taas näkee asian
negatiivisena,.
Samalla tavalla Rooman kirkko on mariologiaan liittänyt omia juttujaan, koska ne ovat saaneet vapaasti rehottaa kansanhurskaudessa.
Niin on käynyt, kun ei ole piitattu Paavalin neuvosta (1 Kor 5:3)
“Ettekö tiedä, että vähä hapatus pilaa koko taikinan”.
Kun Hieronymos on kaikille tuttu, laitan tähän pätkän Apologiaa, jossa
puhutaan Hieronymoksesta.
Kahdennenkymmenennenyhdennen uskonkohdan vastustajamme hylkäävät muitta mutkitta siitä syystä, että me emme vaadi pyhien avuksi huutamista.
Ei ole toista kohtaa, jossa he päästäisivät puhetaitonsa runsaampana valloilleen. Siltikään he eivät saa tulokseksi enempää kuin väitteen, että pyhiä on kunnioitettava, ja edelleen, että pyhät elämänsä aikana rukoilevat toisten puolesta - ikään kuin nyt siitä syystä olisi pakko huutaa avuksi kuolleita pyhiä.
Väitteensä tueksi he viittaavat Cyprianukseen, joka Corneliuksen vielä eläessä pyysi häntä täältä erittyään rukoilemaan veljiensä puolesta. Tällä esimerkillä he osoittavat oikeaksi kuolleiden avuksihuutamisen!
He viittaavat myös Hieronymuksen Vigilantiusta vastaan kirjoittamaan kirjoitukseen …
…eivät huomaa, ettei Hieronymuksen kirjassa Vigilantiusta vastaan ole tavuakaan avuksihuutamisesta. Hän puhuu pyhien kunnioittamisesta eikä heidän avuksihuutamisestaan. Muutkaan vanhat, ennen Gregoriusta eläneet kirjoittajat eivät mainitse avuksihuutamista. Varmaa onkin, ettei avuksihuutamisella eikä niille mielipiteille, joita vastustajamme nyt esittävät pyhien ansioiden hyväksi lukemisesta voida esittää todisteita vanhojen kirjoittajien teoksista.
Me voimme siis puhua pyhien kunnioittamisesta.