Onhan siitä. 1. Tim. 2:1, Jaak, 5:16, 2. Makkab. 12:38-45, Baar. 3:4-5, Mark. 9:23, Mark. 11:24 jne. Esirukoileminen perustuu rakkauden siteeseen, siis pyhäin yhteyteen, joka vallitsee kaikkien Jumalaan uskovien välillä. Raamatussa kehotetaan lakkaamattomaan rukoukseen - missään ei sanota, että pitäisi lakata rukoilemasta jonkun puolesta hänen kuolemansa jälkeen. Sieluhan on kuolematon, ja uskovilla on siihen side, koska kaikki uskovat ovat osia samasta Jeesuksen ruumiista. Eivät sielut putoa irti tästä yhteisestä ruumiista kuin kuolleet lehdet puusta syksyn tullen, vaan edesmenneet ovat aivan yhtä tiukasti osa kokonaisuutta kuin mitä he olivat silloin, kun heidän ruumiinsakin oli vielä elossa. Jos olisi niin, niin silloin Jeesus ei olisi oikeasti voittanut kuolemaa ja pyhien yhteys rajoittuisi vain tämänpuoleiseen elämään.
Mutta niin ei ole, sillä koko kristinuskon keskeisin asia on juuri se, että kuolema on voitettu Kristuksessa ja että hänestä osalliseksi pääseminen tekee tyhjäksi syntiinlankeemuksen seurauksena tulleet kuoleman rajoitukset. Etkö ole lukenut Raamatustasi sitä kohtaa, jossa edesmenneet pyhät ilmestyivät Jeesuksen seurassa apostoleille vuorella? Ovatko Mooses ja Elia mielestäsi kuolleita? Eivätkö he kykene rukoilemaan tai puhumaan Jeesukselle? Eivätkö he ole yhteydessä Jeesuksen kirkkoruumiiseen?
VT:n näkökulma on vahvasti tämänpuoleinen - ja kuinka muuten voisi ollakaan, kun vasta Jeesuksessa opimme, että kuolema on voitettu? UT:ssa sen sijaan kehotetaan muistelemaan johtajia, joilta usko on omaksuttu. Kun sanotaan, että Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti ja että uskovat ovat osa hänen ruumistaan ja kehotetaan rukoilemaan kaikkien uskovien puolesta ja toistemme puolesta ja muistelemaan niitä, joilta usko on opittu, niin en ymmärrä, että miten siitä pääsee sellaiseen johtopäätökseen, että osa kirkkoruumiin jäsenistä pitääkin jättää esirukouksista pois? Jos kerran ajattelette noin, niin miksi siunata vainajia ollenkaan, eiväthän he tuollaisen logiikan mukaan ole enää lainkaan Kristuksen kirkkoruumiin jäseniä, joihin uskovilla on rakkauden side ja pyhäin yhteys.
Minusta kannattaa kuunnella tarkasti p. Johannes Khrysostomoksen sanoja:
Eivät apostolit ole turhaan säätäneet, että peljättävää mysteeriota toimitettaessa pitää muistella niitä, jotka ovat lähteneet keskuudestamme. He tiesivät, että siitä koituu näille suuri hyöty, runsas huojennus. Kun kaikki kansa, koko papillissuvun täyteys, seisoo kädet kohotettuina edessään tuo peljättävä uhri, niin miten Jumala voisi jättää kuulematta rukouksemme poisnukkuneiden puolesta? (Homilia 4 Filippiläiskirjeeseen)
Filippiläiskirjeessähän p. apostoli toteaa yksiselitteisesti voivansa tuottaa kunniaa Jumalalle myös kuolemansa jälkeen:
Odotan ja toivon hartaasti, että en joudu millään tavoin häpeään vaan voin nyt niin kuin aina ennenkin olla rohkea ja tuottaa kunniaa Kristukselle, jäänpä sitten eloon tai kuolen. (Fil. 1:20)
Jos rukoilu ei ole kunnian tuottamista Kristukselle, niin mikä sitten on. Mutta on tietysti selvää, että pyhäin yhteys ja Kristuksen kirkkoruumiin side ei yllä kuoleman yli niihin, jotka ovat esim. sortuneet Pyhän Hengen pilkkaan tai muuten ovat tuosta yhteydestä ja siteestä osattomia - he todella ovat kuolleita.