Pyhien rukoileminen

Eihän tässä ortodokseilta pyydetä mihinkään muuhun kontekstiin liittyvää vastausta kuin Raamatun kontekstiin!

Minulle riittää perusteluksi se, että esirukousten pyytäminen kaikkeinpyhimmältä Jumalansynnyttäjältä ja muilta pyhiltä on vuosisatojen ja -tuhansien ajan osoittautunut hedelmälliseksi. Hedelmistään puu tunnetaan. Sääli, että ne hedelmät on joiltakin otettu pois.

3 tykkäystä

Miksikähän apostoli vetoaa aina Raamattuun?

Room 3:4: “Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: “Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään”.”

Room 3:10: "niinkuin kirjoitettu on: “Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,”

Room 4:3: "Sillä mitä Raamattu sanoo? “Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”.

Room 4:17: “-niinkuin kirjoitettu on: “Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut” -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.”

Jokaisen kirkon täytyisi seurata hänen ja muiden apostolien esimerkkiä ja perustaa oppinsa Jumalan sanaan, siihen mitä Jumala on sanonut, eikä Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin. Ja kuten sanoit “hedelmistään puu tunnetaan. Sääli, että ne hedelmät on joiltakin otettu pois.”

1 tykkäys

Minulla olisi teille paljonkin kirjoitettavaa, mutta en tahdo esittää sitä näin paperilla ja musteella. Toivon näet pääseväni tulemaan teidän luoksenne, että saisin puhua kanssanne kasvotusten. Silloin ilomme on täydellinen. 2. Joh. 1:12

Minulla olisi sinulle paljonkin kirjoitettavaa, mutta en tahdo esittää sitä näin kynällä ja musteella. Toivon näkeväni sinut pian. Silloin voimme keskustella kasvotusten. 3. Joh. 1:13–14

Muusta annan ohjeet sitten kun tulen. 1. Kor. 11:34

Pysykää siis lujina, veljet, ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olemme suullisesti tai kirjeessämme antaneet teille. 2. Tess. 2:15

4 tykkäystä

Eihän tämä sitä tarkoita, että se paljo kirjoitettava mikä apostolilla on mielessä olisi jotain Pyhän Hengen kanssa ristiriidassa olevaa opetusta!

Yritän tukita tätä suopeasti. Ja samalla mietin, että kyllä läntisessäkin kristillisyydessä, kat ja lut/prot on hyvää ja paljon hyviä kristittyjä. Käsittääkseni hedelmällisyys liittyy kuitenkin ihmisiin, eikä mihinkään abstrakteihin aarteisiin. Kaikki ihmiset eivät tarvitse hyvänä kristittynä olemiseen välttämättä muuta kuin sanaa ja sakramentteja (kaste ja ehtoollinen) . Joku voi olla sellainen joka tarvitsee enemmän, mutta kyse ei ole kvalitatiivisesta vaan kvantitatiivisesta erosta. Parempana pitäminen onkeskustleun kannalta ärsyttävämpää kuin riittävänä pitäminen.

D

2 tykkäystä

Sitä paitsi tässä on hyvä ohje itsensä Jumalan antamana liittyen ketjun aiheeseen.

Joh. 4: 23-24… Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Pyhä Henki on tietenkin Kristuksen Henki, enkä usko, että Kristus rukoilisi Mariaa tai ketään muitakaan pyhiä ts. synnyttäisi meidän hengessämme rukouksen pyhille.

1 tykkäys

Filonillan neljä raamatunsitaattia tahtovat kaiketi sanoa, että apostolien suullisesti antama opetus oli yhtä pätevää kuin kirjallinenkin. Tästä ei kukaan liene eri mieltä. Mutta rivien välissä on ajatus (vai onko?), että apostolit olisivat suullisesti opettaneet aivan muuta kuin kirjallisesti, ts. suullisesti kehottaneet rukoilemaan pyhiä ja kirjallisesti vain Jumalaa. Tätä on vaikea uskoa.

3 tykkäystä

Kirkolla ei kahta lähdettä vaan yksi, traditio ja Raamattu, nämä eivät ole kaksi tekijää vaan yksi. Kirkko ja isät eivät ole koskaan erottaneet toisistaan Pyhää raamattua ja traditiota. Henrikki on mielestäni siinä oikeilla jäljillä, että kysymys on Raamatusta. Ortodoksit eivät kuitenkaan erota näitä toisistaan, luterilainen tunnustus antaa taas toisenlaisen vaihtoehdon. Tätä samaa kysymyksen asettelua pohtivat Timo Junkkaala ja Risto Pottonen https://www.youtube.com/watch?v=rjqMI0Mz630.

1 tykkäys

No mites traditio perustellaan silloin kun se poikkeaa Raamatusta, Jumalan ilmoituksesta? Eikö se tällöin ole ihmiskeksintö?

Väärä traditio korvataan oikealla traditiolla. Mielestäni tämä on aika yksinkertaista. Ortodoksi kirkossa tosin ei ole väärää traditiota eikä ole ikinä ollut, jos sitä tarkoitat. Luterilainen traditio käsitys on taas toisentyyppinen.

No miksei sitten tähän pyhien rukoilemiseen ole puututtu?

Kristillisyyden luonnollinen osa on pyhille esirukousten esittäminen. Tämä on yleinen tapa kristikunnassa ja tradition mukainen, esirukouspyyntö, Pyhän Hengen inspiroima käytäntö, Hengessä ja totuudessa. Tämän kaltaisia rukoilijoita Isä myös tahtoo. Jos tästä traditiosta luovuttaisiin kristinusko ja rukouselämä kaventuisi.

Hyvää keskustelua heillä. Tuollaisena toisia kunnioittavana se saisi täälläkin pysyä, vaikka ei olla asioista samaa mieltä ja tuskin tullaan olemaankaan. (mod. huom.)

1 tykkäys

Kauhian suurta tarvetta minulla ei pyhien puoltorukousten pyytämiseen ole. Ymmärrän pyhien puoleen kääntymisen toki hyvin. Jumalanäiti sekä Pyhä Panteleimon Palkattaparantaja ovat niitä, joiden esirukouksia olen useimmin pyytänyt…

1 tykkäys

Ketkä ovat sitten pyhiä?

Room 8:26-27: “Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.”

Eivätkö kaikki uskovat riipumatta kirkkokunnasta? Enkö minä uskoni kautta ole aivan yhtä pyhä kuin apostolit tai neitsyt Maria? Jos näet teen eron heidän ja minun välilleni, niin minä joudun epätoivoon, täydelliseen epävarmuuteen, koska minulla on siinä tapauksessa eri pelastustie kuin heillä.

Jos nyt unohdetaan Lutherin sepustukset, niin onko enkeli ilmoittanut sinulle, että olet pyhä samaan tapaan kuin kaikkein pyhin Jumalansynnyttäjä? Oletko parantanut ihmisiä ja herättänyt heitä kuolleista niin kuin pyhät apostolit? Perustanut seurakuntia vieraisiin maihin? Kirjoittanut pyhään Raamattuun? Jos et ole tuollaisia hedelmiä tuottanut, miksi röyhkeästi väität olevasi yhtä pyhä kuin he?

3 tykkäystä

Kristukseen uskovat ovat pyhiä, Jumalalle kuuluvia. Simppeliä. Joidenkin pyhyys on hiljaista rukousta joidenkin ihmetekoja. Pyhyys ei ole ihmisestä vaan Jumalasta ja siinä ei ole aste-eroja.

D

3 tykkäystä

Esität pyhyydelle sellaisia kriteerejä, jotka ovat enemmän omia sepustuksiasi kuin Raamatun ilmoitusta. Uuden testamentin mukaan pyhiä ovat kaikki kristityt, eivät vain jotkut. “Pyhä” on tavallinen nimitys kristitylle, eräänlainen tekninen termi (Apt. 9:13, 9:32, 26:10, Room.1:7, 12:13, 16:15 ym.) Koska Paavali oli “pyhistä halvin” (Ef.3:8), meidän täytynee päätellä, että @9x ei ole vähemmän pyhä kuin Paavali.

5 tykkäystä

Pyhä on yhtä tekninen termi kuin pyhitys, jos asia näin halutaan ilmaista. Kristityt ovat pyhityksen objekteja ja sen jälkeen subjekteja. Joten timo_k toteamus on oikea. Pyhitys, pyhä on Jumalan työtä ja lahjaa, josta seuraa pyhityksen tehtävä. Pyhitykseen kuuluvat näin toteamus ” te olette pyhät” ja sitten käsky tulkaa pyhiksi, pyhittykää. Pyhityksessä on siis aste-eroja, miten kukin on edistynyt jumalallistamisen prosessissa. Kirkon kokemus myös vahvistaa tämän. > kirkkoisät korostavat pyhitystä mm. ”moraalisena” kehityksenä, taukoamattomana vanhan ja uuden ihmisen taisteluna.

Pyhä apostoli Paavali kirjoittaa;

”Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.” ( Rm 6:19)

Kristityn tehtävä on täyttää evankeliumin käskyjä.

2 tykkäystä